Dronninge hapsere

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Dronninge hapsere

Indlægaf Dipsy » 5. dec 2017, 14:20

Kan vi ikke lavet en samlet tråd over forslag til dronninge hapsere til nytår??
Jeg synes, det bliver lidt forvirrende i Nytårstråden, og jeg mangler lidt inspiration :D
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Spjaerten » 5. dec 2017, 15:02

Bacondadler :savl:
Risottokugler med chilimayonnaise og 1/2 cherry tomat på toppen.
ost med drue.
rejer evt dybstegte.
Små bruschetta toasts (i 1 mundfuld str) med tunmousse

Er lige det jeg kan komme i tanke om jeg ville
Synes var lækkert
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Wizzze » 5. dec 2017, 15:27

Inspireret fra sidste år

Blinis med kaviar
Crustader med rejer og creme af havtorn og mynte
Udhulede melonkugler med hummerskum og jomfruhummer haler
Mynte og sød-marinerede agurkeskåle, med hummerklo salat.
Små kammuslinger i skal
Mini rejecocktail, anrettet i julesalat blad.

Men generelt kommer man langt med lidt butterdej og noget skaldyr synes jeg
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Akehurst2 » 5. dec 2017, 16:15

Wizzze skrev:
Men generelt kommer man langt med lidt butterdej og noget skaldyr synes jeg


Butterdej kan bruges til rigtig meget :-D Fx smurt med pesto eller tapenade, rullet sammen og skåret i skiver, drysset med revet parmesan og bagt i ovnen til sprøde og gyldne (sådan ca. 10-15 min. ved 180 grader).

Ellers er minicrustader også en nem måde at lave små hapsere på, gerne fyldt med fisk eller skaldyr, fx en mousse af røget laks eller ørred, ellers lidt rejer i i creme fraiche med dild og citronsaft. De her er gode og fås i velassorterede supermarkeder: https://www.mathem.se/varor/krustader/m ... 24-p-rahms (Mad & Vin, Meny m.v.)

Små sker er også en nem måde at få ting til at se festlige ud. Har købt sådan nogle her: og de kan fx fyldes med en skefuld capresesalat, lidt asiatisk inspiret krebsehalesalat med mango, chili og koriander eller hvad der nu passer ind i aftenens tema: https://www.hwl.dk/da/product/melamin/l ... sske-83486

Vagtelæg er pæne i sig selv og smager godt. Kan serveres som de er med lidt salt til at dyppe i, men er også gode halveret og så på et lille stykke ristet toast smurt med trøffelpecorinocreme (kan købes i blandt andet Irma).
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf avdotja » 5. dec 2017, 16:28

Et lidt anderledes alternativ til den klassiske tunmousse, kunne være toastbrød med aubergine dip. Var lidt skeptisk første gang jeg smagte det, men nu synes jeg det er lækkert :)

Minifrikadeller kan man vel heller ikke gå galt i byen med :lol:

Og så kan man evt bruge salatblade som bund til diverse ting, som det ses her: salat tallerken.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Mædem » 5. dec 2017, 16:42

Indtil videre er planen:

Vagtelæg med sennepsmayo og noget grønt på toppen (inspireret af solæg, som vi altid får til påske)
Veganske bruschettas med oliventapenade
Pindemadder med ost og drue eller melon og skinke

Og så skal vi have en Dark n' Stormy til at skylle det hele ned med.
0
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Faceless » 5. dec 2017, 17:43

- Udhulet agurk fyldt med tunmousse.

- Blancheret hvidløgsfed (4-5gange) svøbt i bacon, bagt i en 200° ovn til det er sprødt.

- Caprese salat på mini spid: Lav en kugle ud af en halv cherrytomat – basilikums blad - halv mini mozzarella kugle, og så med oliven olie/balsamico dressing til at dyppe i.

- Nacho snacks: Placer nachos så de ligger enkeltvis side om side, hvor der er kommet ca. 1tsk. salsa, 1tsk. taco-kryddret kød, og sidst 1tsk. revet cheddar på hver. I mikroovnen/ovnen til osten er smeltet og kom en klat cremefraiche eller guacamole på hver efterfølgende.

– Potato skins: Kartoffel med skind gnedet med oliven olie bages ved 200° til de er gennembagt.
Kartoflerne skæres over horisontalt og udhules til der er ca. 1/2cm kartoffelkød tilbage, gnid dem i en olie, som er tolerant over for høj varme både indvendig og udvendig, drys dem med salt og kom dem i et fad (så de ikke kan falde sammen) og bag dem ved 230° i 10min -vend dem- og bag yderligere 10min.
Vend alle med skind-siden ned, drys med friskkværnet peber, revet cheddar, og sprødstegt bacon stykker, og kom dem i ovnen til osten bobler (ca. 2min). Serveres med en klat cremefraiche og hakket forårsløg.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Pandesteg » 6. dec 2017, 07:13

2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 503
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 31
Likede indlæg: 647

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Helga1 » 6. dec 2017, 07:33

Vi plejer også ofte at lave noget med butterdej.
Fersk butterdej, som drysses med revet mozzarella og drysses med oregano/Herbes de Provence og lidt tørret chili og rullet sammen ligesom med pizzasnegle - pensles med lidt æg og bages til de er gyldne - de plejer at være et hit. De kan jo også laves uden chili, hvis der er børn :)
0
Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Jungletiger » 6. dec 2017, 14:23

Salt mandler lavet i Actifry
Atomic Buffalo Turds (det er ved at være et krav ;-)) http://vivis-chili.dk/opskrifter/atomic ... turds.html
Overvejer desuden bagte hvidløg omviklet med bacon - plejer at være sindsygt lækkert - det er bare noget af et pille arbejde at lave dem
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf Fræksak » 7. dec 2017, 13:14

Vi skal have blade af hjertesalat (det er jo som små skåle) med varmrøget laks og en stor klat "dip" af flødeskum rørt med lidt grov sennep, peberrod, tern af sprøde æbler og toppet med purløg og karse.
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Dronninge hapsere

Indlægaf musling » 7. dec 2017, 13:32

Vi plejer ikke at få hapsere til Dronningen. Dels for at spare på alle de retter, vi alligevel ikke kan spise og dels fordi vi plejer at få forretten lige efter nytårstalen. I mit barndomshjem spiste vi direkte til nytårstalen - med fjernsynet drejet, så vi kunne se det fra bordet (det var dengang tv'et var en kæmpe tung kasse og stod på et stativ med hjul under).

Så jeg har faktisk kun prøvet det med appetizere en enkelt gang, hvor nogle af mandens venner holdt kæmpe nytårsfest.

Men skulle jeg finde på noget, ville det blive noget mere nede-på-jorden-hyggeligt-spise og noget, som jeg tidligere har oplevet glide ned uden besvær.

Fx:
- baconsvøbte cocktailpølser (lige en tandstik i og vups, så er de nemme at hapse)
- minifrikadeller (tandstikken igen)
- små toasts med hjemmelavet tunsalat pyntet med lidt grønt

Må dog lige tilføje, at jeg i dag har smagt min første lune bacondadel og at det godt kunne blive et tiltag. Jeg tvivler dog på, at det vil blive et stort hit i min familie/omgangskreds og jeg tror også, at en enkelt er nok for mig. Men så kan jeg jo spise af det andet ;)
0

Tilbage til "Mad og drikke"