Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13050
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28108

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. aug 2021, 12:10

Kan det hjælpe med et overblik over hvordan vores andre dage foregår ift tid? Jeg oplever ikke de samme problematikker som du gør f.eks. Altså udover hende på 2,5 som er all over the place altid og mere pippi end prinsesse :lol:
1
Mette
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1868

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf Mette » 11. aug 2021, 12:11

Zonta skrev:
Mette skrev:
Zonta skrev:
Mette skrev:Vi læser de 20 min om morgenen. Øvrige lektier er enten lige efter skole eller om eftermiddagen. Det har vi ikke rigtig en rutine med endnu. Kan simpelthen ikke finde ud af hvor det passer bedst ind. Han øver sig i, at få det ordnet i skoletiden.
Og vi putter ved 19-tiden.
Det er en god ide at strukturere hvornår der kan være legeaftale. Ofte er det bare noget der opstår spontant, så synes det er svært. Jeg siger dog også nej, hvis jeg ikke selv gider have børn på besøg.

Men altså - måske er jeg helt væk fra vinduet, men jeg synes måske heller ikke spontane legeaftaler i hverdagene flere gange om ugen hører sig til, når man er 8 år? :genert: Eller er det kun mig? Går han i SFO? For så får han jo også opfyldt et socialt behov dér.

Og måske kan I droppe læsningen om morgenen, hvis du tit føler dig stresset dér? Så kan I læse om eftermiddagen i stedet for og så droppe det de dage, der er legeaftale? Jeg ved godt, at det hedder 20 minutter dagligt, men i mit hoved er det vigtigere, at der kommer ro på jeres familie end at han pinedød får læst 20 minutter 7 gange om ugen.

Og som sagt flere gange - det er jo ikke fordi det skal være sådan her de næste 10 år. Men måske skal I prøve at ryste posen lidt og prøve nogle andre ting af.

Jeg har I lang tid hentet meget tidligt, fordi lillesøster ikke var tryg ved SFO. Så der har han mistet nogle timers leg. Nu er skolen begyndt, og jeg henter lidt senere, så de kan nå at være lidt i SFO.

Jeg vil indføre, at vi kan tage nogle med hjem bestemte dage. Så ved han det også på forhånd. Det skal bare lige koordineres med Aula og lektierne: lol:

Kan I hente lillesøster tidligt og storebror lidt senere? Eller vil storebror gerne med hjem, når I henter lillesøster? Eller er det for meget kørsel frem og tilbage?

Det med bestemte dage tror jeg kan være en god ting i hvert fald lige for nu, mens I prøver at få hverdagen til at glide lidt bedre. Det har jo også, som du selv siger, været et skørt 1½ år med hjemsendelser, hjemmeskoling osv., så det er naturligt nok, at man lige skal i gang igen.

Så vil han gerne med hjem.
1
Mette
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1868

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf Mette » 11. aug 2021, 12:11

FormerlyKnownAs skrev:Kan det hjælpe med et overblik over hvordan vores andre dage foregår ift tid? Jeg oplever ikke de samme problematikker som du gør f.eks. Altså udover hende på 2,5 som er all over the place altid og mere pippi end prinsesse :lol:

Ja tak! :worship:
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3108
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 440
Likede indlæg: 8157

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf Charly » 11. aug 2021, 12:12

Jeg tror også at Corona-tiden er en faktor. Vi er kommet ned i tempo, og det er helt ærligt pissehårdt pludselig at være tilbage i den gamle rutine. Det tror jeg ikke at man skal undervurdere.
2
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf Bergen » 11. aug 2021, 12:15

Mette skrev:
Bergen skrev:
Mette skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sorenspige skrev:
Zonta skrev:
Mette skrev:Vi læser de 20 min om morgenen. Øvrige lektier er enten lige efter skole eller om eftermiddagen. Det har vi ikke rigtig en rutine med endnu. Kan simpelthen ikke finde ud af hvor det passer bedst ind. Han øver sig i, at få det ordnet i skoletiden.
Og vi putter ved 19-tiden.
Det er en god ide at strukturere hvornår der kan være legeaftale. Ofte er det bare noget der opstår spontant, så synes det er svært. Jeg siger dog også nej, hvis jeg ikke selv gider have børn på besøg.

Men altså - måske er jeg helt væk fra vinduet, men jeg synes måske heller ikke spontane legeaftaler i hverdagene flere gange om ugen hører sig til, når man er 8 år? :genert: Eller er det kun mig? Går han i SFO? For så får han jo også opfyldt et socialt behov dér.

Og måske kan I droppe læsningen om morgenen, hvis du tit føler dig stresset dér? Så kan I læse om eftermiddagen i stedet for og så droppe det de dage, der er legeaftale? Jeg ved godt, at det hedder 20 minutter dagligt, men i mit hoved er det vigtigere, at der kommer ro på jeres familie end at han pinedød får læst 20 minutter 7 gange om ugen.

Og som sagt flere gange - det er jo ikke fordi det skal være sådan her de næste 10 år. Men måske skal I prøve at ryste posen lidt og prøve nogle andre ting af.



Spontane legeaftaler er helt almindeligt som
8 årig. I min drengs klasse havde mange det allerede i 0. klasse. Dengang havde vi det ikke så tit, men jeg kunne se, at det var meget almindeligt i andre familier.

Som 8 årig er det en del af deres relationsdannelse at lave og have spontane legeaftaler.


Hvordan fungerer det? Altså hvordan aftaler børnene det med forældrene imellem hvis det er efter skole?

I min søns klasse er det nemlig ikke normen med spontane aftaler.

Jamen, så kommer de hen og spørger om vennen må komme med hjem, og jeg ringer til en forældre og spørger. Og ellers så render de hen til hinanden og banker på. Og det er dælme svært at sige nej til Frederikke der banker på og spørger om Frederik kan lege :lol:


Hvorfor? Jeg ringer bare til Frederiks mor og får lavet en aftale.

Det sker da også her, at bedstevennen kommer spontant forbi i hverdagene, men vi arbejder begge to og der er en husholdning at køre.
Jeg ville ikke kunne få spontane aftaler til at fungere andet end meget undtagelsesvis

Jeg synes det er så dejligt for dem, at de selv kan finde ud af det. Og rende hen til hinanden. Så bliver ingen voksne involveret, udover hvis det trækker ud og man gerne vil have sit barn hjem.


Det ville stresse os helt ud i tovene, hvis det skete hyppigt i den alder - planlagte aftaler, fint nok, men bestemt ikke dagligt. Men sådan er familier forskellige, heldigvis da. Og det da så hellere ikke en ting i min datters klasse.
2
primle
Indlæg: 1180
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2259

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf primle » 11. aug 2021, 12:16

FormerlyKnownAs skrev:
primle skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sorenspige skrev:
Zonta skrev:
Mette skrev:Vi læser de 20 min om morgenen. Øvrige lektier er enten lige efter skole eller om eftermiddagen. Det har vi ikke rigtig en rutine med endnu. Kan simpelthen ikke finde ud af hvor det passer bedst ind. Han øver sig i, at få det ordnet i skoletiden.
Og vi putter ved 19-tiden.
Det er en god ide at strukturere hvornår der kan være legeaftale. Ofte er det bare noget der opstår spontant, så synes det er svært. Jeg siger dog også nej, hvis jeg ikke selv gider have børn på besøg.

Men altså - måske er jeg helt væk fra vinduet, men jeg synes måske heller ikke spontane legeaftaler i hverdagene flere gange om ugen hører sig til, når man er 8 år? :genert: Eller er det kun mig? Går han i SFO? For så får han jo også opfyldt et socialt behov dér.

Og måske kan I droppe læsningen om morgenen, hvis du tit føler dig stresset dér? Så kan I læse om eftermiddagen i stedet for og så droppe det de dage, der er legeaftale? Jeg ved godt, at det hedder 20 minutter dagligt, men i mit hoved er det vigtigere, at der kommer ro på jeres familie end at han pinedød får læst 20 minutter 7 gange om ugen.

Og som sagt flere gange - det er jo ikke fordi det skal være sådan her de næste 10 år. Men måske skal I prøve at ryste posen lidt og prøve nogle andre ting af.



Spontane legeaftaler er helt almindeligt som
8 årig. I min drengs klasse havde mange det allerede i 0. klasse. Dengang havde vi det ikke så tit, men jeg kunne se, at det var meget almindeligt i andre familier.

Som 8 årig er det en del af deres relationsdannelse at lave og have spontane legeaftaler.


Hvordan fungerer det? Altså hvordan aftaler børnene det med forældrene imellem hvis det er efter skole?

I min søns klasse er det nemlig ikke normen med spontane aftaler.


Her kan de f.eks. spørge ved afhentning. Så kontakter man forældrene til det andet barn. Sådan fungerer det her i hvert fald.


Men de andre forældre henter vel også? Tænker det så kun er de tilfælde hvor der er tidligere afhentning end flertallet. Vi henter ved 14-15 tiden og det er der de fleste henter. Vi kan ikke nå at komme nogle i forkøbet og tage med hjem. Det aftales på forhånd hvis nogen skal med.


En del cykler/går selv hjem. De er lige startet i 2. klasse. Og ja, så er det de tilfælde, hvor man kommer den anden forælder, der skal hente i forkøbet. Hvis de følges ad kan de også finde på at køre hjem til den ene og spørge om de må lege og så kontaktes den anden forælder der.

Vi bor i en mindre by med små afstande og gode muligheder for at cykle. Stort set alle der går på skolen bor i byen. Nogle få i oplandet.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13050
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28108

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. aug 2021, 12:23

Mette skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Kan det hjælpe med et overblik over hvordan vores andre dage foregår ift tid? Jeg oplever ikke de samme problematikker som du gør f.eks. Altså udover hende på 2,5 som er all over the place altid og mere pippi end prinsesse :lol:

Ja tak! :worship:


Kommer til at lyde som en eller anden stram tidsplan, det er det slet ikke. Det er jo bare sådan vanerne er..

kl 6
Den ældste står op og ser tv eller læser bog i 20 minutters tid. Jeg står også op og gør mig klar og laver madpakker og morgenmad. Ældste sørger selv for at vaske sig og får børstet tænder og i tøjet. Han fodrer dyr og skal være færdig med alt praktisk før han får sine 15. min ipad tid.
(Jeg har alle morgener alene fordi min mand som regel kører tidligt)

Kl 7
Den yngste står op, mad, børste tænder, tøj på.

Kl 7.30
Vi gør til klar til at nu skal vi afsted og dit, dat og dut ordnes.

kl. 7.40
Vi sidder i bilen.

14-15.30
Begge bliver hentet. Min mand henter ved 14-15 tiden og de 2 dage jeg henter er det 15.30

Fri leg, ordne have, spille spil, læse eller whatever indtil at vi spiser. Eller - den ældste har 30 min skærm fra 16.30. Den yngster tåger rundt som hun vil, leger, hjælper med mad osv. Nogle dage er den ældste hos venner, andre dage venner med hjem. Men det sker kun 1 gang om ugen.

17.30+
Aftensmad

Leg, bog, bad, whatever.

Kl. 18.45
Lægger jeg den yngste

Derefter er vi sammen med ældste og spiller spil, laver lektier eller hvad der er på programmet. Han har stort set aldrig lektier med hjem, så det er sjældent.

19.40
Bedtime for den ældste. Stort set altid min mands tjans.

Hver mandag er den ældste til spejder 18.30-20.

Hver tirsdag er jeg først hjemme 19.45.

Legeaftaler er der derfor kun 3 dage til og om fredagen gider vi det reelt ikke.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 11. aug 2021, 16:21, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13050
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28108

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. aug 2021, 12:25

primle skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
primle skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sorenspige skrev:
Zonta skrev:
Mette skrev:Vi læser de 20 min om morgenen. Øvrige lektier er enten lige efter skole eller om eftermiddagen. Det har vi ikke rigtig en rutine med endnu. Kan simpelthen ikke finde ud af hvor det passer bedst ind. Han øver sig i, at få det ordnet i skoletiden.
Og vi putter ved 19-tiden.
Det er en god ide at strukturere hvornår der kan være legeaftale. Ofte er det bare noget der opstår spontant, så synes det er svært. Jeg siger dog også nej, hvis jeg ikke selv gider have børn på besøg.

Men altså - måske er jeg helt væk fra vinduet, men jeg synes måske heller ikke spontane legeaftaler i hverdagene flere gange om ugen hører sig til, når man er 8 år? :genert: Eller er det kun mig? Går han i SFO? For så får han jo også opfyldt et socialt behov dér.

Og måske kan I droppe læsningen om morgenen, hvis du tit føler dig stresset dér? Så kan I læse om eftermiddagen i stedet for og så droppe det de dage, der er legeaftale? Jeg ved godt, at det hedder 20 minutter dagligt, men i mit hoved er det vigtigere, at der kommer ro på jeres familie end at han pinedød får læst 20 minutter 7 gange om ugen.

Og som sagt flere gange - det er jo ikke fordi det skal være sådan her de næste 10 år. Men måske skal I prøve at ryste posen lidt og prøve nogle andre ting af.



Spontane legeaftaler er helt almindeligt som
8 årig. I min drengs klasse havde mange det allerede i 0. klasse. Dengang havde vi det ikke så tit, men jeg kunne se, at det var meget almindeligt i andre familier.

Som 8 årig er det en del af deres relationsdannelse at lave og have spontane legeaftaler.


Hvordan fungerer det? Altså hvordan aftaler børnene det med forældrene imellem hvis det er efter skole?

I min søns klasse er det nemlig ikke normen med spontane aftaler.


Her kan de f.eks. spørge ved afhentning. Så kontakter man forældrene til det andet barn. Sådan fungerer det her i hvert fald.


Men de andre forældre henter vel også? Tænker det så kun er de tilfælde hvor der er tidligere afhentning end flertallet. Vi henter ved 14-15 tiden og det er der de fleste henter. Vi kan ikke nå at komme nogle i forkøbet og tage med hjem. Det aftales på forhånd hvis nogen skal med.


En del cykler/går selv hjem. De er lige startet i 2. klasse. Og ja, så er det de tilfælde, hvor man kommer den anden forælder, der skal hente i forkøbet. Hvis de følges ad kan de også finde på at køre hjem til den ene og spørge om de må lege og så kontaktes den anden forælder der.

Vi bor i en mindre by med små afstande og gode muligheder for at cykle. Stort set alle der går på skolen bor i byen. Nogle få i oplandet.


Min den ældste går også i 2. nu. Det er et fåtal der selv kommer i skole.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42862

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf LaMariposa » 11. aug 2021, 14:21

Mette skrev:
billiebean skrev:Nogle dage når jeg er stresset og ikke har det godt, og derfor er ekstra sensitiv overfor uro og larm, så putter jeg ørepropper i ørene og går med dem hele dagen (derhjemme). Det hjælper på rodet i mit hoved at lydene bliver dæmpet. Kan det være en vej at gå?

Det er en god ide. Jeg er ret lydfølsom :wacko:


Du kan evt. overveje at få støbt ørepropper efter aftryk af dine ører. Det gør en kæmpe forskel for komforten :)
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5651
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10034

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf FruKuk » 11. aug 2021, 16:18

Børn på 8 og 11 år

6.00 Jeg står op og går i bad

6.30 til 7.00 ungerne vækkes (de bliver vækket 3 gange, så der er tid til at vågne)

7.00 Morgenmad (HrKuk smører madpakker)

7.10 - 7.20 Ungerne hygger (læs; larmer og tumler) i vores seng

7.20 - 7.30 Tøj, tandbørste og pakke tasker

7.30 - 7.35 Morgenen sværeste tidspunkt - børn og jeg selv skal ud af døren. Kræver mange dybe vejrtrækninger. Fungerer bedst, hvis jeg lige starter 1 minut før ungerne, bærer mine ting ud i bilen og venter på dem i døren, mens de får sko/jakker og sagt farvel til HrKuk

7.35 - 7.50 køre i skole

Mellem 14.00 og 16.00 Jeg henter i SFO

Frem til aftensmad kl. 18.00 er der fri leg og skærm (eller fritidsaktivitet)

18.00 aftensmad

18.30 Lektier, hygge og bad (eller fritidsaktivitet)

19.30 Godnat til lillebror

21.00 Godnat til storesøster

Mandag går lillebror til svømning 19.00 til 20.00
Tirsdag går lillebror til FDF 17.30 til 19.00
Onsdag går lillebror til karate 16.00 ti 17.30
Onsdag går storesøster til FDF 18.00 til 20.00
Torsdag går storesøster til klatring fra 17.00 til 18.00

Tirsdag er jeg alene med ungerne og de andre dage er HrKuk først hjemme mellem 16.00 og 18.00. Vi prioriterer ikke hverdagsmad ret højt, og tit er det ene barn og en voksen på landevejene for at bringe/hente til aktiviteter, så den anden er hjemme og holder skansen.

Med så tætpakket et hverdagsprogram, kræver det for vores familie ret kantede rammer for det meste, og at vi ikke propper vores weekender for hårdt.

Legeaftaler ligger for lillebror altid i weekenden, storesøster styrer det efterhånden selv.
1
Sorenspige
Indlæg: 7185
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 971
Likede indlæg: 9585

Re: Input til at mindske uro/stress i børnefamilie.

Indlægaf Sorenspige » 11. aug 2021, 16:47

Min drengs bedste ven bor to huse fra os, så når de kommer hjem fra SFO, render de af og til hjem til hinanden for at lege.

Derudover bliver jeg nogle gange spurgt, når jeg henter i SFO, om han må lege med x. Nogle gange siger jeg nej, og så kontakter jeg i stedet forældrene senere og aftaler en dag. Andre gange siger jeg ja, og så ringer jeg til forældrene og tager barnet med hjem. For os sker der ikke tit, men jeg ser og hører hver dag børn, der spørger om det, så på min søns skole er det almindeligt.

Nu er flere af børnene begyndt at gå hjem
selv, og da alle ikke har mobiltelefoner, kan de ikke altid aftale noget, når der ikke er nogen at spørge.
0

Tilbage til "Forældre"