Plejefamilie - erfaringer?

Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Plejefamilie - erfaringer?

Indlægaf Yetie » 27. jan 2018, 10:29

Er der mon nogen herinde der har erfaring med at være plejeforældre? Vi står i en situation hvor vi er ved at blive godkendt til netværkspleje, og jeg kan se at reglerne er lidt anderledes end for øvrige plejefamilie. Men kan nogen mon give os lidt råd og tips i forbindelse med processen?

Drengen, vi søger om, har selv ønsket at bo hos os, og dette støttes af både den nuværende plejefamilie og hans biologiske mor. Hans far er ude af billedet og er altså ikke relevant i forhold til bopæl. Drengen er i øvrigt hvad jeg vil betegne som en temmelig normal teenager, men vi er lidt bekymrede for at han er ved at bevæge sig ud i en forkert retning. Ved at bo hos os vil han kunne komme til at starte uddannelse, hvor han gerne vil, og have kontakt til sine barndomsvenner, hvilket på nuværende tidspunkt besværliggøres af afstanden.

Jeg kan forstå at vi skal på et obligatorisk 4-dages kursus inden han kan flytte ind, men ved nogen om det er nok at man er startet, eller om hele kurset skal være afsluttet? Hvad med opfølgning fra kommunen, er der meget af den slags? Og hvilken betydning har det, at han er anbragt via en anden kommune end den, vi bor i? Hvilke rettigheder har vi i forhold til ham? Må han f.eks. være alene hjemme fra lørdag til søndag? Det ville jeg ikke tøve med, hvis han havde været min egen søn, men hvad siger loven? :forvirret:

Alt det praktiske skal vi nok klare. Jeg aner godt nok ikke ret meget om indskrivning til studiet eller togkort og den slags, men jeg er ret sikker på at vi får styr på det. :gogo:

Skyd løs med alle jeres erfaringer, både positive og negative.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Plejefamilie - erfaringer?

Indlægaf didaa » 27. feb 2018, 20:16

Jeg har masser af erfaringer fra den kommunale ende af bordet, men jeg tænker du spørger mere til om der er nogen der har været netværksplejefamilie. Er der ikke talt om de her ting i godkendelsesprocessen? Det er spørgsmål du skal have svar på hos dem der godkender jer, typisk familieplejekonsulenter i den anbringende kommune barnet hører til. Jeg sætter lige et link ind hvordan det feks foregår i Roskilde http://www.familieplejen.roskilde.dk/go ... amilie.asp

Opfølgninger følger de almindelige lovpligtige bestemmelser for andre anbringelser, dvs. min 2 gange om året skal der være personrettet tilsyn af kommunen. Så kan kommunen have yderligere retningslinjer for hvor ofte og hvordan kontakten skal være, og der vil også være forskelle på hvad der bevilges fra kommune til kommune.

Loven siger ikke noget om hvordan og hvornår børn der er anbragt må være alene hjemme. Når han er anbragt hos jer i en netværkspleje, så skal han indgå i jeres dagligdag så vidt muligt som de andre familiemedlemmer. Det må altså være en individuel vurdering ud fra hvordan jeres familie planlægger jeres weekender og hvad han kan tage ansvar for. Så kan der være en samværsplan med familie og andet netværk som typisk vil være i weekenderne den skal efterleves.

Der hvor det bliver svært er helt klart på det følelsesmæssige plan, og hvis I oplever at kommunen har en anden holdning og vurdering end jer. Det er min oplevelse at det er rigtig svært for mange familie at deltage i. Forhold jer allerede nu til svigt, konflikter og udfordringer, og bed om hjælp og vær ærlige omkring jeres egne udfordringer og svagheder. Jo bedre I er forberedt her - og gerne sammen med drengen - jo bedre står I når det bliver svært. For det gør det med garanti.


Hvis du vil vide mere så send gerne en pb - og held og lykke med det.
1

Tilbage til "Forældre"