Need to have og nice to have

Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Minionine » 21. feb 2018, 20:53

Det som vi har været gladest for:

Stor barnevogn med lift - barnevognen bruger vi stadig nu min datter er 18 mdr. Liften brugte vi både i vognen og når vi havde hende med hjemme hos andre. Suuuuper praktisk at den lille kan sove hvor som helst og når som helst, og kan transporteres direkte fra vognen uden at skulle løftes op. Vi havde også liften stående i stuen på bordet eller sofaen, nok på samme måde andre bruger en babynest.

Slå-om bodyer der ikke skal over hovedet.
Natdragter med fødder er ikke særligt praktisk de første par måneder. Benene er krøllet så godt og grundigt op under kroppen, at de hopper ud af benene på dragten - senere hen synes jeg dog de er uundværlige, da strømper og dyner sparkes af i ét væk.
Køb brugt! Det er jo nærmest som nyt i de små størrelser - reshopper appen er guld værd.

Voksipose til vinteren. Dejligt praktisk at kunne putte baby i vognen uden at skulle tænke på overtøj. Bare på med en hue og så ud.

Bedsidecrib af en art. Vi lavede vores egen version med en bund fra en tremmeseng ovenpå et par stole, der var samme højde som vores seng. Den stod så i spænd mellem væggen og vores seng.

Ting vi godt kunne have undværet:

Vugge - Vi brugte den mest fordi den var mega cute!
Kravlegård - den blev brugt af og til, men kunne godt have undværet.
Vikle - blev kun brugt 1 gang (men vi havde også en nem baby, der gerne lå for sig selv)
Ammepude - babydynen og puder fra sofaen eller armlæn fungerede fint.

Det var lige umiddelbart det jeg kan komme i tanker om :)
Senest rettet af Minionine 22. feb 2018, 08:13, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Minionine » 21. feb 2018, 20:54

Minionine skrev:Det som vi har været gladest for:

Stor barnevogn med lift - barnevognen bruger vi stadig nu min datter er 18 mdr. Liften brugte vi både i vognen og når vi havde hende med hjemme hos andre. Suuuuper praktisk at den lille kan sove hvor som helst og når som helst, og kan transporteres direkte fra vognen uden at skulle løftes op. Vi havde også liften stående i stuen på bordet eller sofaen, nok på samme måde andre bruger en babynest.

Slå-om bodyer der ikke skal over hovedet.
Natdragter med fødder er ikke særligt praktisk de første par måneder. Benene er krøllet så godt og grundigt op under kroppen, at de hopper ud af benene på dragten - senere hen synes jeg dog de er uundværlige, da strømper og dyner sparkes af i ét væk.
Køb brugt! Det er jo nærmest som nyt i de små størrelser - reshopper appen er guld værd.

Voksipose til vinteren. Dejligt praktisk at kunne putte baby i vognen uden at skulle tænke på overtøj. Bare på med en hue og så ud.

Bedsidecrib af en art. Vi lavede vores egen version med en bund fra en tremmeseng ovenpå et par stole, der var samme højde som vores seng. Den stod så i spænd mellem væggen og vores seng.

Ting vi godt kunne have undværet:

Vugge - Vi brugte den mest fordi den var mega cute!
Kravlegård - den blev brugt af og til, men kunne godt have undværet.
Vikle - blev kun brugt 1 gang (men vi havde også en nem baby, der gerne lå for sig selv)
Ammepude - babydynen og puder fra sofaen eller armlæn fungerede fint.

Det var lige umiddelbart det jeg kan komme i tanker om :)
Senest rettet af Minionine 22. feb 2018, 08:14, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Bøtte » 21. feb 2018, 22:25

Kravlegården er god, hvis man har større børn eller dyr.
Vi manglede aldrig en kravlegård til det første barn. Men vi brugte den meget til nr 2. Der havde vi i mellemtiden også fået hund.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Lulu » 22. feb 2018, 05:41

En babyting til højstolen har vi været rigtig glade for til baby nr 2. Havde vi haft stolen til nr 1 havde vi også haft glæde af den ved ham, men ved nr 2 hvor vi havde nr 1 at tage hensyn til og gerne ville spise aftensmad sammen alle sammen, var den uundværlig.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2018, 06:33

Jeg ved sgu ikke rigtig, om jeg synes noget er need to have. Ens behov er jo helt forskellige. Vi har fx ikke haft slyngevugge, lift til barnevognen, bedsidecrib, 2 dyner og mange andre af de ting der nævnes, og vi har ikke savnet dem.

Skal jeg byde ind med noget, så er det Olivy, som er sådan noget olivenolie-med-kalk til at ordne numse med ved bleskift (kun olivy ved tis og vand efterfulgt af olivy ved mere end tis). Det lægger en beskyttende barriere på huden. 13 mdr og vi har aldrig haft mere end lidt rødmen i ny og næ.
I samme ombæring vil jeg anbefale Mesoft sårrense-servietter fra apoteket til når man vasker numsen. De er bløde! I starten brugte vi skumklude, men vi følte at de var lige hårde nok og så fik vi anbefalet de her. De er også billigere end de de gode skumklude.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2018, 06:35

Nå ja, stofbleer: ro på. Vi har nærmest ikke brugt vores. Men de er sikkert gode at pudse vinduer med.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Lykke » 22. feb 2018, 06:49

Tøj i str 56 var lækkert at have. Det der med at man endelig ikke skulle have særlig meget af en str. Ja det passede ikke rigtigt her, også selvom barnet vejede 4,5kg fra start.

Men ja, hvad er need to have. Ikke særlig meget.
Vi brugte barnevogn, lille vugge(som ikke kunne vugge) som vi flyttede ind i stuen om dagen og ind til sengen om aftenen. Lift brugte vi en del. Stofbleer og små klude brugte/bruger vi en del.
Skumgulv med tæppe over - blev også rart at have.
Bæresele brugte vi virkelig lidt. Der var lige en periode hvor hun var meget kropskontaktsøgende, ellers har hun haft for travlt til at være i sådan en.

Mit generelle råd vil være at købe brugt.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf ina » 22. feb 2018, 07:09

Jeg er med på Olivy renseolie til numsen. :gogo: Og vi brugte vatpads til at vaske numsen med i starten.

Babynest har vi ikke haft brug for - vi har brugt liften i stedet og den er - kunne jeg forestille mig - nemmere at have med rundt. Så jeg synes ikke engang en babynest er Nice to have.

Need to have:
- barnevogn med stort liggemål, så den kan bruges til 2-3 års alderen
- lift
- tremmeseng
- tøj i str 50 og 56 (måske 8-10 sæt af hver). Kortærmede bodys til at have under og heldragt til over. I starten sover baby mest i det tøj baby har haft på om dagen også. Dragter med fødder er så irriterende.
- to dyner, så man har en ekstra, hvis der skides igennem.
- badekar (men ikke badestol)
- stofbleer til amning/gylp. Vi har 20 og det er rigeligt. På puslebordet bruger vi billige håndklæder fra ikea.
- en god ammepude. Uden den ville jeg have kronisk ondt i ryggen, tror jeg.
- babyalarm
- en god autostol der er nem at sætte i bilen

Nice to have:
- bedside crib
- trip trap stol med newborn sæt
- kravlegård - hvis man har større børn og/eller kæledyr.
- voksipose. Når baby er vokset ud af liften, er vokisposen super god (når det er koldt).
Senest rettet af ina 22. feb 2018, 07:13, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf ina » 22. feb 2018, 07:13

Kan i øvrigt også anbefale at ønske jer ting som legetøj, skumgulv og andet nice to have (som ikke skal bruges fra fødslen) i barselsgave/dåbsgave. :)
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Æble » 22. feb 2018, 07:59

Need to have er
Bleer
Tøj
Et sted at sove

Det er så svært at lave sådanne lister, fx allerede i første indlæg er der ting vi aldrig har brugt. Men generelt synes jeg at de fleste har for mange ting og ting de ikke har brugt, så vil anbefale at anskaffe det mest basale til en start og så købe de andre ting efter barnet er kommet og behovet opstår.
3
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Sool » 22. feb 2018, 08:10

Vi var nogle af de dovne forældre, hvis søn stort set kun havde natdragter/heldragter på det første lange stykke tid :genert: Vi stod så også med kæmpe vandskade, håndværkere ud og ind osv, så jeg ved ikke, om det handlede om manglende overskud til at skifte tøj fra nattøj til "dagstøj" men altså - sådan en lille en sover jo alligevel hele tiden, så for os passede det fint med nattøj som basisuniform. Vi endte i hvert fald med at have en hel masse bodyer og bukser i de små størrelser, som aldrig blev brugt.

Angående stofbleer - vi havde købt hvide til puslerummet og farvede til øvrigt brug. De farvede har vi stort set aldrig brugt - vores søn var åbenbart ikke en gylper/savler. Men som en anden siger - de er vildt gode til at pudse vinduer med :lol:

En ting, jeg helst ikke ville have undværet var vores manduca bæresele. 100% ergonomisk korrekt, fleksibel, og meget nem at tage på selv. I sommers, da vores søn var 21 måneder, kunne den bruges med ham siddende på min kærestes ryg, når vi var ude på vandreture, så den kan godt følge med et godt stykke tid. Vi fandt vores på guloggratis til 300 kr.

Babynest var en blanding af need og nice to have. I princippet kunne vi godt have sat en lift i mellem os i sengen, men der er højere og hårdere kanter, så for os virkede det rigtig godt at have babynesten imellem os. Jeg syede den selv, og vil nok sy en anden til når barn nr 2 kommer, så hvis du vil overtage vores, så sig til :kys: Den kan garanteret sendes ret billigt med DAO eller noget i den stil.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2018, 08:16

Nice to have: rundt aktivitetsstativ hvor stængerne, man hænger legetøj på ligesom danner et kryds foroven, som fx det her http://www.babybusiness.dk/dansk-design ... -baby.html.

Vi købte det her (https://farmorsoutlet.dk/krea-aktivitet ... gJVLfD_BwE ) og det var fint så længe baby lå stille og kiggede/baskede til legetøj, men når de begynder at rulle og møffe, så er der bare ikke så bredt under det (det er 55 cm bredt, mens det første jeg har linket til er 100 cm i diameter) og de kommer nemt til at møffe sig ind under benene mm. Vi har været fint nok tilfredse med vores, men har bare konstateret, at et rundt ville have været bedre.

Bonus med de runde er, at alle børnene i mødregruppen kan ligge under det mens mødrene drikker kaffe!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Lykke » 22. feb 2018, 08:17

Det der med tøj vs. nattøj til babyer har jeg aldrig forstået. Vores barn har bare haft tøj på.
1
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Kakro05 » 22. feb 2018, 10:38

Need to have
-tøj
-bleer
-et sted baby kan sove

Vi var glade for:
-slå-om-bodyer
-heldragter der blev lukket foran og med fødder i
-Baby-nest
-Vores vikler/bæreredskaber (det var need to have for os, men børn er jo forskellige)
-en sovepose (jeg vil have en voksi, hvis vi får en til - vi har allerede købt en)
-En blød stofble som vi har brugt til at putte med (dække hans øjne)
-generelt stofbleer (han var gylpebarn)

Vi savnede aldrig slyngevugge, skråstol, kravlegård (måske den er god, hvis vi får en til), legestativ tænker jeg vi dropper ved den næste
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Neenah » 22. feb 2018, 17:57

Uh, I er så gode! Keep 'em coming! :banan:

Jeg aner ikke hvad pokker vi er til eller ikke er til. Meget af det vi ender med, tænker jeg bliver mere eller mindre tilfældigt. Men jeg kunne godt tænke mig at få slynger eller vikler til at virke. Det ser så hyggeligt ud :lun:
1

Tilbage til "Forældre"