Need to have og nice to have

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Need to have og nice to have

Indlægaf Neenah » 21. feb 2018, 19:53

Jeg kan huske der var sådan en tråd på den gamle debat (eller også er den her? :gruble: ) Anyways - jeg kan huske at jeg syntes den var pokkers smart til os uoplyste førstegangsgravide til at dele erfaringer. Zonta har lavet en tråd om anbefalinger til diverse babydimser, men jeg tænker denne tråd kunne være fin at have til at give råd til hvilke ting, der er uundværlige, og hvilke der er smarte, generelt.

Fyr løs :banan:
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Bøtte » 21. feb 2018, 20:00

Det er jo individuelt, men blandt de mest brugte babyting, er det følgende, jeg synes det er need to have:
Babyalarm
Barnevogn med lift
Bedside crib

Og selvfølgelig tøj, højstol, tremmeseng osv. Men det går jeg ud fra du ved :-D

Det er mega populært med med babynest, men herhjemme vil jeg ikke engang kategorisere det som Nice to have.
2
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf twinkle » 21. feb 2018, 20:02

Vi har ikke kunne undvære vores babynests. De er så rare mens baby er lille, lige nu ligger Benjamin og bobler i sofaen ved siden af mig i sin ene babynest.
Ellers bruger vi dem også i begge vores vugger. Det gør det hele en smule mere trygt for baby, når man kommer fra en forholdsvist lille livmoder og ud i den store verden!

To dyner er også uundværligt for os. Én til barnevogn/bil og en til når han sover indendørs. Den vi bruger i barnevogn/bil er “bare” en vi har arvet (den er ret gammel, men stadig 100% funktionel) og så bruger vi den dyre dyne indendørs.
En milliard stofbleer. Vi bruger dem til så mange ting.

En stor vaskemaskine :-D :lol:
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Neenah » 21. feb 2018, 20:03

Bøtte skrev:Det er jo individuelt, men blandt de mest brugte babyting, er det følgende, jeg synes det er need to have:
Babyalarm
Barnevogn med lift
Bedside crib

Og selvfølgelig tøj, højstol, tremmeseng osv. Men det går jeg ud fra du ved :-D

Det er mega populært med med babynest, men herhjemme vil jeg ikke engang kategorisere det som Nice to have.


Du må meget gerne specificere :-D Hvilket tøj er smart? Hvilket er usmart? Hvor meget i de små størrelser?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Danseprinsesse » 21. feb 2018, 20:05

Jeg ved ikke, om det er denne tråd, du tænker på?

viewtopic.php?f=13&t=5874
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Mette » 21. feb 2018, 20:06

Need: Slyngevugge, 100 stofbleer, Netflix, voksipose, kaffe, chokolade.
3
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Neenah » 21. feb 2018, 20:06

Danseprinsesse skrev:Jeg ved ikke, om det er denne tråd, du tænker på?

viewtopic.php?f=13&t=5874


Ikke helt, men tak for forslaget :kys: Det var en decideret liste, der var blevet kompileret, tror jeg. Men jeg mener det var på den anden for en del år siden.
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Mette » 21. feb 2018, 20:08

Bodyer der knappes foran, så man ikke skal trække den over hovedet på nyfødt baby.
Blødt tøj. Tøj der kan bruges både dag og nat, hvis baby ikke kan lide at få det af.
2
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf twinkle » 21. feb 2018, 20:09

Neenah skrev:
Bøtte skrev:Det er jo individuelt, men blandt de mest brugte babyting, er det følgende, jeg synes det er need to have:
Babyalarm
Barnevogn med lift
Bedside crib

Og selvfølgelig tøj, højstol, tremmeseng osv. Men det går jeg ud fra du ved :-D

Det er mega populært med med babynest, men herhjemme vil jeg ikke engang kategorisere det som Nice to have.


Du må meget gerne specificere :-D Hvilket tøj er smart? Hvilket er usmart? Hvor meget i de små størrelser?


Det er utrolig meget smag og behag. Lad være med at købe en masse til en start, vi “nøjedes” med en basisgarderobe i fx størrelse 56 og har så suppleret efter behov. Tror vi havde 10 langærmede bodyer (fordi han er født i januar), 5 eller 6 heldragter med fødder, 5 par bukser og 3 eller 4 trøjer og strømper til en start.
Jeg synes det er upraktisk at købe trøjer med hætter i de små størrelser, den hat er fandme altid i vejen. Og så har vi været glad for slå om-bodyer og heldragter med trykknapper hele vejen igennem, så det ikke skal over hovedet for at komme på; det synes jeg nemlig er top besværligt med et spædbarn.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Bøtte » 21. feb 2018, 20:15

Neenah skrev:
Bøtte skrev:Det er jo individuelt, men blandt de mest brugte babyting, er det følgende, jeg synes det er need to have:
Babyalarm
Barnevogn med lift
Bedside crib

Og selvfølgelig tøj, højstol, tremmeseng osv. Men det går jeg ud fra du ved :-D

Det er mega populært med med babynest, men herhjemme vil jeg ikke engang kategorisere det som Nice to have.


Du må meget gerne specificere :-D Hvilket tøj er smart? Hvilket er usmart? Hvor meget i de små størrelser?


Slå om bodyer er gode til de små, krøllede nyfødte :lun: H&M har gode, pæne og billige.
Om man er til body/bukser er en smagssag. Jeg har mest brugt dragter til mine. Men lige de første uger er bukser nok nemmest.

Vi havde lidt i str 50. Måske 4 par bukser, 6 dragter og 10 bodyer. På trods af stor forskel i størrelsen på vores nyfødte (henholdsvis 3 kg og 48 cm og 4 kg og 52 cm) startede de begge i str 50. Dem lille (som var den største ved fødslen) var dog hurtigt ude af det igen. Jeg synes personligt det er rart de passer tøjet og ikke svømmer væk i det.

Natdragter med fødder er noget hø, hvis du spørger mig.
Køb brugt tøj, det er så nemt at få til gode priser.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Danseprinsesse » 21. feb 2018, 20:16

Til en nyfødt har vi haft stor glæde af:
2 dyner
Bedside-agtig seng (som senere kunne laves om til tremmeseng)
Babynest
Babyalarm
Babytæppe/svøb
Puslepude
Stofbleer

Alle ting, med undtagelse af nest, bruges stadig nu, hvor barnet er 19 mdr.

Og så er City Elite klapvognen også stadig et af vores bedste køb. Vi havde slet ikke haft ligeså stor glæde af en barnevogn, i forhold til let at kunne tage den med i bilen.

Babyindsats til badekarret kunne vi fint have undværet.
Skråstol lånte vi, men brugte den stort set aldrig.
Jeg har fortrudt, at vi købte en Sleebee - ville hellere have haft en i en bedre kvalitet, den kom hurtigt til at se forvasket ud. Jeg havde valgt Sleepbag i dag fremfor Voksi, fordi dynerne kan vaskes.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf godtnavn » 21. feb 2018, 20:24

Jeg har hverken lift til barnevognen, babynest eller bedsidecrib (vi har dog brugt tremmesengen som en sådan, men mest i teorien, i praksis sover hun i vores), og babyalarmer fik jeg først brug for da hun var 9 måneder. Så need to have er vidst tøj, et sted baby kan sove og bryster/flasker ;)

Men personligt forstår jeg ikke hvordan folk klarer at være mor uden vikler (okay, kunne til nøds nøjes med en) og slyngevugge. Jeg tilslutter mig at slå-om bodyer er genialt især når de er helt små, vi brugte stort set ikke dem vi havde der skulle over hovedet.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf HappyPaww » 21. feb 2018, 20:26

Det er jo netop forskelligt. Jeg kan fx ikke undvære badestolen - jeg elsker at have begge hænder fri til at håndtere baby, bruser, klude osv., og det er meget mere afslappet for baby også.

Jeg er glad for babynest som vi bruger i tremmesengen (den står op ad min seng som en bedside crib).

Jeg kan sagtens undvære en stor barnevogn og er rigtig glad for min lille kombivogn som er nem st komme omkring med :)

Af tøj er kodeordene blødt og behageligt med gode åbninger. Man kommer langt med bodyer, bløde bukser og nogle heldragter. Kjoler, ting med hætte, små huer uden snører osv er bare for upraktiskenog man får dem ikke brugt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf HappyPaww » 21. feb 2018, 20:28

Jeg har i øvrigt nu prøvet to forskellige typer Strækvikle, og min datter bliver sur hver gang vi prøver! Er langt mere fan af gode ergonomiske bæreseler :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Need to have og nice to have

Indlægaf Danseprinsesse » 21. feb 2018, 20:45

Hvad angår tøj:
Slå-om-bodyer eller dem med amerikansk lukning, så de ikke skal over hovedet.
Jeg synes, der er kæmpe forskel på kvaliteten af jerseyen og pasformen. Nogle er for “løse” i elastikken og gaber ved halsen/brystet og virker bare stivere efter vask. Jeg synes, dem med mere elasticitet/stretch sidder meget bedre og kan bruges meget længere. F.eks. brugte vi en størrelse 68 Molo body i over 1/2 år, fordi den passede ham gennem flere størrelser.

Uld! Vi har elsket uldbodyer, uldtrøjer/cardigans, uldsokker og ulddragt til udebrug. Decideret jakke og sko er først blevet aktuelt, da han var noget større, ellers har bløde ting i uld været det bedste.

Generelt blødt tøj i gode materialer og god pasform/bevægelsesfrihed. De der ting som folk har givet os, fordi de syntes det var sødt/sjovt (eks. små “sko” eller en Adidasdragt i polyester og håbløs pasform - det er aldrig blevet brugt).
Vi har arvet en masse “almindelige” jeans, de er alle røget ud. Han kan ikke bevæge sig ordentligt i dem, heller ikke dem med stretch.

Jeg har faktisk været glad for natdragter med fødder, men kun dem fra Next, de passede bare vores dreng perfekt. Så snart han begyndte at stå og gå, blev de dog skiftet ud med noget uden fødder.
1

Tilbage til "Forældre"