Hvorfor rejse med børn?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jun 2018, 11:40

Læste lige det her indlæg fra Line Baun
https://www.bt.dk/blogs/line-baun-jeg-f ... goer-i-det

Kort og godt, hvorfor rejse med små børn som intet kan huske alligevel?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Sangius » 3. jun 2018, 11:43

Altså - hvis årsagen til ikke at gøre det skal være, at de ikke husker det, hvorfor så overhoved forsøge at give sine børn sjove oplevesler før de er 5-6 år?

Det er da en mærkelig grund.

Jeg forstår godt man rejser med sine børn - for sin egen skyld, og fordi man vel tænker at ungerne også kan få det sjovt, regardless om de så husker det
Senest rettet af Sangius 3. jun 2018, 12:07, rettet i alt 2 gange.
16
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Lulu » 3. jun 2018, 11:48

FormerlyKnownAs skrev:Læste lige det her indlæg fra Line Baun
https://www.bt.dk/blogs/line-baun-jeg-f ... goer-i-det

Kort og godt, hvorfor rejse med små børn som intet kan huske alligevel?


Det her relaterer sig ikke kun til rejse, men ligeså meget ferie:
Man slapper af, er mere afslappet og kan nyde tiden med ungerne, fordi der ikke lige er alle de hverdagsting som ellers kan fylde.
Man har tid til at bruge 30 min (eller længere) på at se på en snegl på sin gåtur. Være 15 min længere på legepladsen. Eller bare sætte sig på gulvet og rent faktisk være til stede for sit barn. Det glemmer man tit i en travl hverdag.
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jun 2018, 11:49

Vi har rejst verden rundt med vores søn og flytter tilbage til Asien om to måneder. Jeg ville ikke være det foruden. Det kan da godt være at han ikke kan huske rejserne, men vi har en fest når vi er afsted og nyder det afbræk der er fra hverdagen. Det i sig selv, er grund nok for os.

Vi har fået en masse positivt ud af at rejse med ham og det har givet ham en rigitg god forståelse for andre kulturer, opføre sig med respekt under særlige former, spise alverdens mad osv osv.

Vi har lige været i et kæmpe tempel i dag på en høj top, 35 grader, en del mennesker og der var fuld forståelse og tålmodighed fra hans side ift hvordan man opfører sig med respekt og han orkede at gå rundt og se og undersøge, spørge og lytte i over 1,5 time. Det synes jeg er rigtig rart og positivt.

Han klarer 12 + 1,5 time på fly uden brok eller ballade. Det sætter jeg særlig stor pris på nu når vi flytter og får de lange rejser nogle gange om året.

Disclaimer - alt det kan man sikkert også lære sit barn uden at rejse verden rundt, men det har jeg med et barn selvsagt ikke erfaring med.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 3. jun 2018, 12:26, rettet i alt 1 gang.
6
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jun 2018, 11:50

Sangius skrev:Altså - hvis årsagen til ikke at gøre det skal være, at de ikke husker det, hvorfor så overhoved forsøge at give sine børn sjove oplevesler før de er 5-6 år?

Det er da en mærkelig grund.

Jeg forstår godt man rejser med sine børn - for sim egen skyld, og ford man vel tænker at ungerne også kan få der sjovt, regardless om de så husker det


Enig, jeg synes også at det er en virkelig sær kobling.
2
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Lykke » 3. jun 2018, 11:50

Fordi mit liv ikke skal sættes på pause fordi jeg har født et barn.

Vi tager ikke på lange flyrejser til den store madbuffet og pool, for det er der ingen af os der gider. Vi tager toget til Hamborg, Berlin og nu til sommer skal vi til Hannover med tog. Ellers har vi været i Polen og Budapest med fly - alle gange med vores barn som nu er 2,5 år.
Hun forbinder rejser med noget som er sjovt og hyggeligt. Museum i Berlin er for hende at se dinosaurer, ligeså med naturhistorisk/zoologisk museum i København.
Hvis man skulle gøre ting fordi barnet skal kunne huske det, jamen hvorfor så læse alle de bøger vi gør med hende, hvorfor tage i haven, hvorfor tage ind til mosen osv?
Vi skal da også til Berlin og alle mulige andre steder sammen med hende når hun er større. Så får vi en anden slags tur.
Det er som om at Line Baun Danielsen tror man gør ting for at det skal have et formål. At man skal rejse til x antal lande for at kunne sige at barnet nu har været der og der. Hvorfor skulle det være sådan?
Kunne det ikke være fordi forældrene også gerne ville hygge sig, få sol, drikke drinks når børnene er gået omkuld?
8
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2018, 12:03

Jeg læser ikke budskabet som værende, at man slet ikke skal rejse med sine børn, men at hvis de hører til dem, der har svært ved længere flyture og andet, der afviger fra deres hverdag, bør overveje nogle andre destinationer.
Det er jeg sådan set enig i. Der er ikke meget, som er universelt sjovt for børn.

Når det er sagt, køber jeg ikke totalt den underliggende præmis; at noget partout skal være sjovt for børn, før deres forældre må foretage sige det, og det kan jo godt fx. betyde en flytur i ny og næ, som ikke lige falder i barnets smag. Det kan jeg ikke se det problematiske i.

Jeg har rejst en del i Tyskland, og når jeg fortæller om mine ferier, oplever jeg engang imellem, at nogen ser helt forundrede ud og giver udtryk for, at de slet ikke troede, at man kunne finde den slags kultur, natur, mad, whatever så tæt på Danmark. Hos dem ser jeg en tendens til at vælge såkaldt eksotiske og fjerne (og ofte dyre) destinationer, fordi det er blevet en vane, og de ikke undersøger markedet nærmere fra gang til gang. I nogle af de familier kunne jeg godt forestille mig, at LBDs pointe kunne være inspirerende, men dermed ikke sagt, at jeg som hende er totalt uforstående overfor lange rejser med små børn, og mon ikke forældrene selv ved bedst i de allerfleste tilfælde? Fx. kan et barn jo sagtens pjevse i flyet og ellers nyde ferien i fulde drag.
3
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Lisva » 3. jun 2018, 12:07

Fordi det er billigere end at booke barnepige i en uge eller mere.

Nej, spøg til side. Måske kan man rent faktisk godt lide sine børn og synes, det er hyggeligt at have dem med på ferie. :)
5
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jun 2018, 12:38

Det med at børn skriger, det kan man ikke nødvendigvis gardere sig mod altid.

Forhåbentligt flyver folk ikke med ørebørn osv. Men man ved jo ikke hvordan de reagerer før man prøver det.

Vores søn havde 20+ flyvninger under bæltet, alle totalt problemfrie. Så havde han en flyvning hvor han fik en allergisk reaktion og var ked af det alle de 5 timer turen varede. Ikke skrigende og grædende i 5 timer. Men han var ked af det og det var ikke videre festligt at være mig. Inklusiv det faktum at jeg lugtede af bræk fordi han kastede op udover mig allerede inden tale-off. Det gjorde det ikke sjovere at få blikke fra folk og at en eller anden alkoholiker der blev mere stiv hvert kvarter højlydt proklamerede hvor træls han syntes mit barn var. Heldigvis tilkendegav de fleste at han var endnu mere træls og egentlig bare syntes at det var skide synd for mig.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Kattefjæs » 3. jun 2018, 12:43

Mine forældre tog os med ud at rejse selvom vi nok var for små til at huske meget af det... Den ældste var jo stor nok til at huske det og rigtig nyde det mens jeg stadig var for lille lidt endnu - men derfor skulle den ældste vel ikke snydes? Og mine forældre ville jo også gerne på ferie.

Der er ingen af os i familien som har brudt os om de typiske feriedestinationer med strand, pool og sådan, så alle vores ferier mens vi var meget små gik til Norge, Sverige, Tyskland, Finland, England og videre i den dur. Det var nok ligeså meget fordi det var ret praktisk med ferier som ikke krævede mere end et par timer ad gangen i tog, bus, fly, færge eller lignende. Vi havde ikke bil.

Senere tog vi så på nogle mere avancerede ture, fx til USA. Jeg tror mest vi ventede fordi det dels var en lidt større logistisk operation at rejse langt, men også fordi der skulle spares op i længere tid til den slags.

Man kan jo godt lade være med at tage på dyre ferier langt væk mens børnene er for små til at kunne huske det, men så kan man jo bruge det samme argument om en uge i telt i Finland eller i sommerhus på Bornholm. Det kan ungerne sikkert heller ikke huske, så man kan vel ligeså godt bare lade være...

Der er helt sikkert mange af vores ture som jeg ikke rigtig kan huske, men man kan jo også spørge sig selv om helt små børn har BRUG for at skabe evighedsminder, eller om de mere har brug for underholdning, afveksling og udfordring her og nu? Og så er det måske lige meget om den afveksling findes i en pool på Malta eller et telt i Finland, men det er jo så op til forældrene at bestemme hvad de synes er sjovest og mest givende. Hvis de er mest til Malta, jamen så må de da bare afsted.

Nu som voksen gider jeg stadig ikke typiske feriedestinationer, pools og party, men det er jo bare personlig præference.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf TomKah » 3. jun 2018, 12:43

Mine børn er så vant til at rejse fordi de har gjort det fra de var helt bitte små at de aldrig skriger i flyet. Så konklusionen må være at man bare skal gøre det tit nok til at gøre det til en vane.

Mine børn er meget nysgerrige, men meget lidt imponerede over verden i det hele taget. Vi har rejst i 20-30 lande med dem. Ikke fordi vi tæller lande men fordi det er vores fritidsinteresse. Jeg synes man på lige fod kan spørge om man skal opgive at gå til fodbold eller lignende fordi man får børn. Forskellen er selvfølgelig at man er nødt til at tage sine børn med sig på rejserne, men igen - det skrækbillede LBD tegner kan jeg ikke genkende.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jun 2018, 12:43

DetSorteCirkus skrev:Jeg læser ikke budskabet som værende, at man slet ikke skal rejse med sine børn, men at hvis de hører til dem, der har svært ved længere flyture og andet, der afviger fra deres hverdag, bør overveje nogle andre destinationer.
Det er jeg sådan set enig i. Der er ikke meget, som er universelt sjovt for børn..



Det håber at de fleste forældre har ansvar nok til at gøre. Vælge en ferie som er på barnets præmis ift hvad det kan håndtere eller ikke kan. Andet er da pinefuldt for alle parter
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Slettet bruger » 3. jun 2018, 14:54

Jeg synes hendes eksempler Mallorca og Malaga er gode kompromiser for børnevenlig ferie. Man tager selvfølgelig kun så langt væk for forældrenes skyld hvis man har små børn, men det er omvendt ikke vildt langt væk, og det er ikke steder for eventyrferie som børnene ingen fornøjelse får af.

Men hvis man flyver til Australien for at køre rundt i en autocamper i 3 måneder med en 3-årig, er jeg enig med hende i at man skyder lidt ved siden af. Og når jeg ser den slags, tænker jeg at forældrene er blevet utålmodige mht. deres børns udvikling. Måske fordi jeg kan kende det selv, jeg har haft alle mulige tanker om hvad jeg gerne vil med mine børn, før jeg fik dem, og det meste er jo ting der ikke giver så meget mening før de når skolealderen. Man ser også forældres utålmodighed i det mere nære når f.eks. 1-årige hives med i Zoologisk Have hvor de er mere interesserede i ænderne end elefanterne.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Tanten » 3. jun 2018, 17:23

Som jeg ser det, er det en opvejning af belastning vs. fornøjelse.

Helt små børn nyder ikke en flyrejse, fordi de ikke kan trykudligne. De nyder heller ikke ventetid i lufthavnen eller at afrejse eller ankomst ligger på et tidspunkt, hvor de normalt sover deres skønhedssøvn.

Hensynet til den samlede familie, incl. større børn, kan betyde, at man vælger at gøre det, der er bedst for flest alligevel - og det overlever de små nok.

Men at rejse meget langt med børn under 4, ville jeg personligt ikke udsætte hverken børnene, mig selv eller de andre passagerer for.

Der er så mange, sjove oplevelser, man kan have med små børn, bare tættere på - camping, bondegårdsferie, sommerhus ved stranden etc., hvor det er mere på de smås præmisser med oplevelser i børnehøjde.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf 1234 » 3. jun 2018, 17:53

Jeg synes argumentet om at kunne huske er helt åndssvagt. Må folk med dårlig hukommelse, så heller ikke rejse, fordi de alligevel ikke kan huske det?

Og hvor længe og godt skal man huske det før det "gælder"? Min niece på 4 kan da udmærket huske hun var i Grækenland sidste år og hun glæder sig rigtig meget til at komme afsted igen i år, fordi hun så skal spise is og bade helt vildt meget. Men altså jeg ved det langt fra var det eneste de lavede og hendes ældre søskende kan da også fortælle meget mere.

Altså jeg kan også huske glimt fra da vi var i Sverige, da jeg var 4 år. Vi var blandt andet i Astrid Lindgrens verden og jeg var lidt bange for pippe, fordi jeg ikke helt forstod hvad hun sagde.

Man kan jo heller ikke vide hvor god en hukommelse lige ens eget barn får. Jeg har da en ven, der nærmest intet husker fra før han blev 13.

Så jeg tænker fokus må være at skabe god oplevelser for hele familien og om det så er en chartertur til Spanien, telttur i Danmark eller roadtrip rundt i USA må forældrene selv vurdere, hvilket jeg har fuld tiltro de er i stand til.
5

Tilbage til "Forældre"