Barnedåb eller navngivning?

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Zonta » 9. jun 2018, 09:54

Ja, altså jeg er lidt på forkant, ikke? :genert:

Men vi får jo en søn om et par måneder og han skal selvfølgelig have et navn. Men jeg er meget i tvivl om han skal døbes eller vi skal nøjes med navngivning. Min mand er hverken døbt eller konfirmeret og dermed ikke medlem af folkekirken. Jeg ser mig selv som kulturkristen, men synes egentlig også godt, at jeg vil give ham muligheden for selv at vælge kristendommen aktivt til - det bliver nok i forbindelse med konfirmationsalderen.

Hvad valgte I at gøre og hvorfor? Og hvor gammelt var jeres barn, da I holdt dåben/festen/markeringen? :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 10:05

Mit fremtidige barn skal navngives. Det ligger allerede fast, eftersom jeg såvel teologisk som etisk er imod barnedåb, omskæring og andet, hvor børn, i mine øjne, påduttes et personligt trosforhold.
Jeg blev heller ikke selv døbt eller senere opfordret til at gå til præst og har været 100% glad for mine forældres valg.

Jeg er klar over, at barnedåb mange steder langt mere er en social tradition end en religiøs ceremoni, og at det selvfølgelig giver et andet udgangspunkt end mit. Jeg bor fx. i et område af landet, hvor navngivning er helt normalt.

Jeg regner med at holde en "velkommen til verden"-komsammen eller lignende, hvis overskuddet og lysten er til det, når jeg en dag står i situationen. Der er ingen faste traditioner for noget i hverken familie eller vennekreds, så ingen vil forvente noget af mig.
Senest rettet af DetSorteCirkus 9. jun 2018, 10:08, rettet i alt 1 gang.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Lykke » 9. jun 2018, 10:09

Navngivning var det helt rigtige valg for os. Jeg er ikke medlem af folkekirken, og manden var ikke interesseret i en barnedåb.
Tror hun var 6 måneder gammel da vi holdt en lille fest, og så trykkede vi navnet ind på computeren, og så trykkede vi hendes hånd på Enter-tasten, eller hvad der skulle til for at navnet blev officielt.

Vi har en gang været i kirke til vores barns fætters barnedåb. Holy moly en omgang. Det tog 1,5 time, og var jo decideret en pine at sidde igennem med en masse små børn, fætteren nåede at blive sulten af to omgange og vores barn blev så træt af den ceremoni, at hun ikke orkere at komme op og se ham få vand på hovedet. Ej, men det var ikke fedt. Måske præsten bare havde nul situationsfornemmelse - kan næsten ikke forestille mig at det er den normale måde at gøre det på.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Zonta » 9. jun 2018, 10:11

Lykke skrev:Navngivning var det helt rigtige valg for os. Jeg er ikke medlem af folkekirken, og manden var ikke interesseret i en barnedåb.
Tror hun var 6 måneder gammel da vi holdt en lille fest, og så trykkede vi navnet ind på computeren, og så trykkede vi hendes hånd på Enter-tasten, eller hvad der skulle til for at navnet blev officielt.

Vi har en gang været i kirke til vores barns fætters barnedåb. Holy moly en omgang. Det tog 1,5 time, og var jo decideret en pine at sidde igennem med en masse små børn, fætteren nåede at blive sulten af to omgange og vores barn blev så træt af den ceremoni, at hun ikke orkere at komme op og se ham få vand på hovedet. Ej, men det var ikke fedt. Måske præsten bare havde nul situationsfornemmelse - kan næsten ikke forestille mig at det er den normale måde at gøre det på.

Jeg har også én gang været til en barnedåb, der tog 1,5 time... Jeg havde ikke engang et lille barn med, men det var i hvert fald kedeligt :lol: Det var dog også en søndag, så det var sammen med en almindelig gudstjeneste. Skulle det ende med barnedåb hos os, så bliver det stensikkert en lørdag :D

Men det lyder vildt fint, at hun selv fik lov til at trykke på tasten :D
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Zonta » 9. jun 2018, 10:13

DetSorteCirkus skrev:Mit fremtidige barn skal navngives. Det ligger allerede fast, eftersom jeg såvel teologisk som etisk er imod barnedåb, omskæring og andet, hvor børn, i mine øjne, påduttes et personligt trosforhold.
Jeg blev heller ikke selv døbt eller senere opfordret til at gå til præst og har været 100% glad for mine forældres valg.

Jeg er klar over, at barnedåb mange steder langt mere er en social tradition end en religiøs ceremoni, og at det selvfølgelig giver et andet udgangspunkt end mit. Jeg bor fx. i et område af landet, hvor navngivning er helt normalt.

Jeg regner med at holde en "velkommen til verden"-komsammen eller lignende, hvis overskuddet og lysten er til det, når jeg en dag står i situationen. Der er ingen faste traditioner for noget i hverken familie eller vennekreds, så ingen vil forvente noget af mig.

Til det markerede - det er præcis hvad jeg tænker. Synes barnedåben er en meget fin tradition, men jeg ville ikke selv kunne stå og sige ja, for jeg ville faktisk lyve præsten lige op i hovedet og det har jeg ikke lyst til. Jeg tror jeg kender to, måske tre personer, der kunne være gudmor for vores søn og som ville mene det, de sagde ja til.

Så tror jeg hellere, at jeg vil oplyse ham om den kristne tro i løbet af hans opvækst og så forklare hvad det indebærer at sige ja til dåb og konfirmation.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Zonta » 9. jun 2018, 10:14

Confucius skrev:Jeg er selv udmeldt af Folkekirken og i øvrigt ateist. Så hvis jeg en dag får et barn, bliver det navngivning i Borgerservices navn!

Amen! ... Eller? ;) :D
0
J, juli 2018.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 10:15

Vi er nogenlunde som jer, min kæreste er ikke medlem af folkekirken og ser ikke sig selv som kristen eller anden form for religøs, han er dog konfirmeret fordi “det gjorde man”. Jeg er heller ikke som sådan kristen, max lidt kulturkristen, hvis man kan kalde det det. Synes kirker er flotte og har da nok et værdisæt med lidt kristne aner, men det er også det. Besøger en kirkegård en gang imellem og kirker i udlandet. Er hverken døbt eller konfirmeret, men medlem af folkekirken.

Jeg var næsten ligeglad, min kæreste ville ikke døbe, derfor holdt vi en fest i anledningen af at han var kommet til. Vi havde med vilje ikke kaldt det en navngivning, det var der så gæster overså eller misforstod, fx på de kort de kom med, det er os fint med mig/os, i virkeligheden er det jo bedøvende ligegyldigt :-D For os var det ligeså meget en mulighed for at familie og venner der ikke havde set ham endnu, kunne det, jeg havde et lidt skidt efterfødselsforløb og sagde nej tak til rigtig mange af de første besøg.
Han var 2 måneder da vi holdt det, rimelig lille, men han sov det meste af tiden og folk var rigtig flinke til “se, men helst ikke røre for meget” og når han var vågen var det fint at han var i de arme på de mennesker han var mest vant til og folk så kom og dikkedikkede. Det fungerede ret godt for os. Alt i alt en fin dag, god frokost med “rigtig” kage, godt vejr og ca 55 personer, meget ligesom de barnedåber jeg har været til, bare minus kirken.

Helt generelt så synes jeg der mangler en form for ritual ved en navngivning, for at man kan kalde det for det, så det var nok derfor jeg holdt fast i at det ikke var en navngivningsfest :gruble: Man kan selvfølgelig lave sit eget, en navneafsløring eller noget i den stil, ej jeg ved det ikke. Synes bare der mangler *noget* som man får ved dåben.

Jeg har sagt at hvis han en dag vil døbes og konfirmeret, så skal/kan han det, det får min kæreste ikke lov til at spænde ben for.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf computermus » 9. jun 2018, 10:20

Zonta skrev:
Lykke skrev:Navngivning var det helt rigtige valg for os. Jeg er ikke medlem af folkekirken, og manden var ikke interesseret i en barnedåb.
Tror hun var 6 måneder gammel da vi holdt en lille fest, og så trykkede vi navnet ind på computeren, og så trykkede vi hendes hånd på Enter-tasten, eller hvad der skulle til for at navnet blev officielt.

Vi har en gang været i kirke til vores barns fætters barnedåb. Holy moly en omgang. Det tog 1,5 time, og var jo decideret en pine at sidde igennem med en masse små børn, fætteren nåede at blive sulten af to omgange og vores barn blev så træt af den ceremoni, at hun ikke orkere at komme op og se ham få vand på hovedet. Ej, men det var ikke fedt. Måske præsten bare havde nul situationsfornemmelse - kan næsten ikke forestille mig at det er den normale måde at gøre det på.

Jeg har også én gang været til en barnedåb, der tog 1,5 time... Jeg havde ikke engang et lille barn med, men det var i hvert fald kedeligt :lol: Det var dog også en søndag, så det var sammen med en almindelig gudstjeneste. Skulle det ende med barnedåb hos os, så bliver det stensikkert en lørdag :D

Men det lyder vildt fint, at hun selv fik lov til at trykke på tasten :D

1.5 time for en gudstjeneste incl. barnedåb har jeg godt nok aldrig været udsat for. Her hvor jeg bor og går i kirke er længden på gudstjenesten ca. 45 min uanset om der er barnedåb eller ej.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 10:23

Nå ja, her bagefter, hvor han næsten er et år, så er sgu glad for at han bare var de 2 måneder der. Jeg var ikke selv helt på toppen endnu, hvilket gjorde at jeg ikke havde den aller fedeste dag, men hvis jeg tænker på hvor meget krudt han havde fra han fra ca 4 mdr og til nu. Pyyha. Samtidig havde han en rigtig “kun min mor må kigge på mig”-periode fra ca 5,5-7 mdr. Der havde det været virkelig træls at holde noget med så mange gæster!

Det er bare min erfaring, selvfølgelig. Jeg kender dog flere der har holdt barnedåb inden 3 mdr, da de har læst på nettet at børn er lidt mere medgørlige der, når de skal have vand. Om det passer ved jeg ikke.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf twinkle » 9. jun 2018, 10:38

Navngivning aaaaaalll the way.

Hverken min mand eller jeg er religiøse (dog stadig medlem af folkekirken, det skal vi have lavet om på :gruble: ) og jeg bryder mig personligt ikke om at gøre noget, fordi det er tradition og “alle andre i familien er blevet døbt”.
Ud over det synes jeg at barnedåb er en meget formel handling, og det er ikke så meget mig. Til sidst vil jeg være ked af at pådutte mit barn en religion, uden at han selv kan tage stilling. Jeg er fuldstændig ligeglad med, om han bliver muslim, kristen, jøde, asetroende, ateist eller andet, så længe han selv trives med det.

Min svigermor blev da lidt stram i betrækket da vi fortalte hende at vi ikke påtænkte at holde barnedåb, for hun er meget traditionsbundet. Og en fra min mødregruppe har nærmest fået hånden slået af, fordi halvdelen af hendes familie er imod, at de holder navngivning i stedet for dåb.

Benjamin kommer til at være næsten 7 mdr. Jeg er klar over, at det for mange er et sent tidspunkt at holde navngivning på. Men ærlig talt, så ville jeg ikke orke at stå med et lille spædbarn og skulle holde navngivning. De første 3/4 mdr. har været ren overlevelse.
Når han er 7 mdr. kan han selv sidde med til bords i højstol, og nok få lidt mere ud af dagen, hygge sig med at kigge på flot indpakningspapir osv.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Daine » 9. jun 2018, 10:46

Sof skrev:Vi er nogenlunde som jer, min kæreste er ikke medlem af folkekirken og ser ikke sig selv som kristen eller anden form for religøs, han er dog konfirmeret fordi “det gjorde man”. Jeg er heller ikke som sådan kristen, max lidt kulturkristen, hvis man kan kalde det det. Synes kirker er flotte og har da nok et værdisæt med lidt kristne aner, men det er også det. Besøger en kirkegård en gang imellem og kirker i udlandet. Er hverken døbt eller konfirmeret, men medlem af folkekirken.

Jeg var næsten ligeglad, min kæreste ville ikke døbe, derfor holdt vi en fest i anledningen af at han var kommet til. Vi havde med vilje ikke kaldt det en navngivning, det var der så gæster overså eller misforstod, fx på de kort de kom med, det er os fint med mig/os, i virkeligheden er det jo bedøvende ligegyldigt :-D For os var det ligeså meget en mulighed for at familie og venner der ikke havde set ham endnu, kunne det, jeg havde et lidt skidt efterfødselsforløb og sagde nej tak til rigtig mange af de første besøg.
Han var 2 måneder da vi holdt det, rimelig lille, men han sov det meste af tiden og folk var rigtig flinke til “se, men helst ikke røre for meget” og når han var vågen var det fint at han var i de arme på de mennesker han var mest vant til og folk så kom og dikkedikkede. Det fungerede ret godt for os. Alt i alt en fin dag, god frokost med “rigtig” kage, godt vejr og ca 55 personer, meget ligesom de barnedåber jeg har været til, bare minus kirken.

Helt generelt så synes jeg der mangler en form for ritual ved en navngivning, for at man kan kalde det for det, så det var nok derfor jeg holdt fast i at det ikke var en navngivningsfest :gruble: Man kan selvfølgelig lave sit eget, en navneafsløring eller noget i den stil, ej jeg ved det ikke. Synes bare der mangler *noget* som man får ved dåben.

Jeg har sagt at hvis han en dag vil døbes og konfirmeret, så skal/kan han det, det får min kæreste ikke lov til at spænde ben for.

Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Kolibrien » 9. jun 2018, 10:51

Vi valgte barnedåb i kirken. Vi er begge kulturkristne, men døbt og konfirmeret og det er sådan man gør i vores familier. Jeg havde det fint med at få hende døbt i kirken, selvom jeg ikke er kristen.

Da vi var til samtale med præsten, snakkede vi om det, hun var SÅ god. Vi snakkede om, at dåben var en måde at sige til Gud, at han skulle passe på vores datter, hvis der skete noget med os. Det kan måske lyde lidt helligt, men for fanden ( :engel:) hvor gav det bare mening, når man sad der som nye forældre til et styks skrøbeligt barn, som man bare elsker så sindsygt højt. Det gav noget ro og tryghed at vide, at nogle/noget våger over hende og beskytter hende.

Da vi stod i kirken og skulle have hende døbt, tudede jeg som pisket. Der gik det op for mig, hvor meget det rent faktisk betød. Der var virkelig smukt, og jeg er så glad fr for, at vi valgte dåben. I det øjeblik blev jeg lidt religiøs.

Jeg synes, det giver så god mening, at man bliver døbt og til sidst bliver begravet på kirkegården.

Som forældre kommer man ustandseligt til at træffe nogle valg på ens børns vegne. Hvorvidt de skal døbes, synes jeg er et af de valg, man som forældre har ret til at beslutte.

Vores datter var i øvrigt 6 måneder gammel og hele seancen tog 30-40 min. Jeg var aldrig oplevet en barnedåb tage længere end det.

Edit: Vi gjorde det i øvrigt valgfrit for alle vores gæster, om de ville med i kirke eller om de bare ville møde op til festen. Alle kom med i kirken.
Senest rettet af Kolibrien 9. jun 2018, 11:51, rettet i alt 1 gang.
8
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 10:56

Daine skrev:Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*


Tror det er relativt nyt at man ikke automatisk bliver medlem ved fødsel :gruble: Kan huske der tidligere (måske lidt længe siden) har været skrevet en del om folk fra andre religioner, som var noget trætte af at deres børn født i dk var kristne på papiret :)

Jeg er i hvert fald medlem. Er navngivet pr brev til kirkekontoret, som jeg tror alle skulle forbi selv dem der ikke var religiøse/kristne. Skulle det ikke være gået lidt tjept, mine forældre skulle hurtigt have mig skrevet i et pas, så var jeg sgu nok blevet døbt ligesom ca alle de andre børn. Er fra ‘89.

Edit. Jeg ved det sgu ikke, har lige googlet lidt hurtigt. Måske jeg er blevet meldt ind ved at de har krydset noget af, på kirkekontoret?
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Lys » 9. jun 2018, 11:31

Sof skrev:
Daine skrev:Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*


Tror det er relativt nyt at man ikke automatisk bliver medlem ved fødsel :gruble: Kan huske der tidligere (måske lidt længe siden) har været skrevet en del om folk fra andre religioner, som var noget trætte af at deres børn født i dk var kristne på papiret :)

Jeg er i hvert fald medlem. Er navngivet pr brev til kirkekontoret, som jeg tror alle skulle forbi selv dem der ikke var religiøse/kristne. Skulle det ikke være gået lidt tjept, mine forældre skulle hurtigt have mig skrevet i et pas, så var jeg sgu nok blevet døbt ligesom ca alle de andre børn. Er fra ‘89.

Edit. Jeg ved det sgu ikke, har lige googlet lidt hurtigt. Måske jeg er blevet meldt ind ved at de har krydset noget af, på kirkekontoret?


Man bliver ikke medlem af folkekirken ved fødslen - og mig bekendt har det aldrig været sådan. Det forhold at det er kirkekontoret, der håndterer navngivningen, medfører ikke, at man bliver medlem af folkekirken. Det er blot en administrativ opgave, som folkekirken løser for staten.

Betaler du kirkeskat?

Se fx her: http://www.km.dk/folkekirken/medlemskab ... dmeldelse/
3
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Urtekussen » 9. jun 2018, 11:39

Mine er navngivet og det bliver den tredje også.
Jeg er udmeldt af folkekirken, et aktivt valg fra min side, og så ville det imo give meget lidt mening at indmelde sit barn i den tro.
0
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Forældre"