Skæld ud og straf

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Skæld ud og straf

Indlægaf Slettet bruger » 10. jul 2018, 13:32

Udsprunget af en diskussion i "Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel": Er skæld ud og straf en god måde at opdrage børn på? Er moderne forældre for bløde? I tråden blev stuearrest og fratagelse af internet-privilegier brugt som eksempler på straf.

Min holdning er at det næppe virker. Skæld ud eller straf hjælper ikke nogen med at udvikle sig positivt, hverken børn eller voksne, det optrapper bare en konflikt. Jeg oplever at skæld ud er ret almindeligt hos forældre, og jeg har på fornemmelsen at det til dels er en reaktion på den snak om curlingforældre og udisciplinerede unge man ofte skal høre på.

Jeg er meget enig med denne artikel: https://samvirke.dk/artikler/derfor-vir ... de-born-ud

"Jeg oplever, at danske forældre skælder alt for meget ud. Det er blevet acceptabelt, at man taler surt og vredt til sine børn. Mange forældre tror, at hvis de ikke skælder ud, så bliver børneopdragelsen laisser faire. Men man kan sagtens opdrage og sætte grænser uden at skælde ud."

"Forskning viser nemlig, at skældud sjældent får børnene til at gøre, som de voksne siger. Tværtimod virker det i de fleste tilfælde konfliktoptrappende. Et internationalt forskningsstudie fra 2010 foretaget i seks lande viser, at skældud, råb og forældre, der udtrykker skuffelse, fører til, at børnene bliver mere aggressive."

"Du skal gentage, hvad du gerne vil have barnet til at gøre 732 gange, før du begynder at hidse dig op. Det er hårdt at være forældre. For måske bliver du nødt til at holde 15 minutter i grøften, før du kan få dit barn til at tage sikkerhedssele på. Men sådan er det. Forældre kan godt være lidt dovne og tro, at skældud er en hurtig smutvej. For så behøver de ikke bruge tre kvarter på at gennemføre en tandbørstning. Men det lærer barnet ikke noget godt af. Hvis man ved, der er problemer med tandbørstningen, eller barnet ikke vil tage sikkerhedssele på, så må man starte noget før"
3
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf JoyNips » 10. jul 2018, 15:39

Jeg prøver så vidt det er muligt at undgå at skælde ud. Når han for 27.000 gang står og hiver i en standerlampe med risiko for at den vælter ned over ham skal jeg dog ikke sige mig fri for at hæve stemmen.

Mht straf så skal den have sammenhæng med den uønskede handling. Bider han under amning tager jeg ham væk fra brystet og sætter ham ned. Kaster han gentagen med maden for at fremkalde en reaktion tager jeg hans mad væk og sætter ham ned.
Jeg skal ikke kunne afvise at jeg om 15 år vil inddrage visse privilegier hvis han bryder reglerne, men lige nu er han 17 mdr og mentalt på niveau med en cocker spaniel, så han kan ikke rigtig sætte lighedstegn mellem at være taget i at pjække fra tysk og ikke måtte tage til fest fredag aften... :lol:
Senest rettet af JoyNips 10. jul 2018, 17:04, rettet i alt 1 gang.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Aragorn » 10. jul 2018, 15:58

Children are educated by what the grown-up is and not by his talk.

Carl Jung
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf sansera » 10. jul 2018, 16:16

Hmmm definere skæld ud. Min datter synes helt sikkert, at hun får skæld ud, jeg synes at jeg bestemt fortæller hende, at NU er jeg færdig med pænt at forklarer tingende, nu skal hun bare gøre det.
Jeg råber og skriger ikke. Men jeg kan godt skælde ud, forstået på den måde, at stemmen bliver meget bestemt. Da vores datter var lille skete det mest, hvis hun var ved at gøre noget farligt. Husker tydeligst at hun løb for tæt på vejen, der fik hun meget bestemt at vide, at det gjorde hun ikke igen.
Nu hvor hun er blevet ældre er det mere noget med, at når jeg for 7. gang skal bede hende om at rejse sig og GÅ I BAD, så skælder jeg ud synes hun.
Det kan jeg godt leve med at hun synes. Lige som hun synes, at hun for skæld ud, hvis hendes far eller jeg med helt rolig stemme har en samtale med hende om, at noget hun har gjort ikke er i orden.

Jeg synes ikke, at man skal råbe og skrige, hverken af børn eller af voksne. Det kan ske, og så må man sige undskyld og prøve at gøre det bedre. Det er jo sådan set også en læreproces for ens barn, altså hvad gør man, når man ikke har opført sig, som man burde. Så når jeg fucker op, og det gør jeg lige som de fleste andre, så gør jeg en indsats for at vise hende, at jeg fortryder og gerne vil gøre det bedre en anden gang. Jeg siger undskyld.
Jeg tænker ikke at skæld ud er en opdragelsesmetode, men det er stuearrest for mig heller ikke. Opdagelse sker jo i samspillet mellem voksen og barn og ikke når man ekskludere barnet eller råber.
2
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf sansera » 10. jul 2018, 17:45

Confucius skrev:
sansera skrev:Hmmm definere skæld ud.


opsang.JPG


Tak du :love: , elsker ordbøger, men for mig er der forskel på en irettesættelse og tordentale - og dermed også på hvad jeg praktisere overfor mit barn ift. skæld ud. Det var bare det jeg mente. Skæld ud kan i princippet dække det hele, men hvor jeg gerne irettesætter mit barn, så giver jeg hende ikke en tordentale.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf achillaxedprune » 10. jul 2018, 17:57

Confucius skrev:...
Der må du lige tale for dig selv. Jeg kommer aldrig nogensinde ud på det overdrev. Hammeren falder langt før.


Wh00t?! Har du børn? Haha, tænk, jeg har hele tiden troet du var advokaten. :lol:
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Bergen » 10. jul 2018, 18:06

''For måske bliver du nødt til at holde 15 minutter i grøften, før du kan få dit barn til at tage sikkerhedssele på. Men sådan er det.''.

Nej. Sådan er det ikke. Det kommer never ever til at ske her.
7
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Lisva » 10. jul 2018, 18:19

sansera skrev:
Confucius skrev:
sansera skrev:Hmmm definere skæld ud.


opsang.JPG


Tak du :love: , elsker ordbøger, men for mig er der forskel på en irettesættelse og tordentale - og dermed også på hvad jeg praktisere overfor mit barn ift. skæld ud. Det var bare det jeg mente. Skæld ud kan i princippet dække det hele, men hvor jeg gerne irettesætter mit barn, så giver jeg hende ikke en tordentale.


Ja, jeg synes også, jeg formaner, men jeg har endnu ikke tyet til "bersærkergang". :D
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Sangius » 10. jul 2018, 18:21

Jeg vil som udgangspunkt aldrig skælde ud, og vil som udgangspunkt aldrig true. Jeg tror ikke, at det er gavnligt.

Jeg er med på vognen om at gentage, gentage og gentage. Være tålmodig og rolig, og kun have konsekvenser som giver mening i forhold til det, som bliver gjort.

Nu er min datter kun 2, så det er endnu svært at gisne om, hvordan det bliver for os. Men jeg tror bestemt ikke det overhoved er nødvendigt eller gavnligt med "en hammer der falder", eller nogen form for kæft, trit og retning.

Jeg anser også opdragelse som noget der kræver tid og engament - og ikke noget hvor du kan "springe over hvor gærdet er lavest", og få din vilje igennem med vrede og magt. Det sidste går uden tvivl hurtigere, og har måske en effekt i øjeblikket. Men jeg tror ikke, at der gavner i det lange løb. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. jul 2018, 18:32

Sangius skrev:Jeg er med på vognen om at gentage, gentage og gentage. Være tålmodig og rolig, og kun have konsekvenser som giver mening i forhold til det, som bliver gjort.

Jeg anser også opdragelse som noget der kræver tid og engament - og ikke noget hvor du kan "springe over hvor gærdet er lavest", og få din vilje igennem med vrede og magt. Det sidste går uden tvivl hurtigere, og har måske en effekt i øjeblikket. Men jeg tror ikke, at der gavner i det lange løb. :)


Meget enig.

Vores søn er lige knap 5, og det er gentagelse over and over again. Når han så gør noget som han 100% ved at det må/gør man ikke, så er der en konsekvens. Fx at priviligier ryger. Vi taler Tilgengæld rigitg meget om det når det sker og det er vigtigt for mig at han forstår hvorfor det er sket og at det faktisk er okay det sker når man gør/opfører sig som han gjorde.

Her er det altså ikke 1 strike out. Sådan fungerer de der små mennesker ikke. Omsorg, tålmodighed, forståelsen, anerkendelse, forståelse for handling og konsekvens positiv som negativ.

Jeg er selv vokset op med autoritære voksne uden pædagogisk sans for at udøve det autoritære over for et barn. Min barndom var en lang stuearrest og ofte fysisk afstraffelse som konsekvens af mine handlinger som udsprang af mangel på omsorg, kærlig, anerkendelse og forståelse. Not a chance in hell vil jeg begå samme fejl som de gjorde.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf sansera » 10. jul 2018, 18:53

Lisva skrev:
sansera skrev:
Confucius skrev:
sansera skrev:Hmmm definere skæld ud.


opsang.JPG


Tak du :love: , elsker ordbøger, men for mig er der forskel på en irettesættelse og tordentale - og dermed også på hvad jeg praktisere overfor mit barn ift. skæld ud. Det var bare det jeg mente. Skæld ud kan i princippet dække det hele, men hvor jeg gerne irettesætter mit barn, så giver jeg hende ikke en tordentale.


Ja, jeg synes også, jeg formaner, men jeg har endnu ikke tyet til "bersærkergang". :D

Men bersærkergang er sgu et ord jeg bruger for lidt :love2:
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Slettet bruger » 10. jul 2018, 18:55

sansera skrev:Tak du :love: , elsker ordbøger, men for mig er der forskel på en irettesættelse og tordentale - og dermed også på hvad jeg praktisere overfor mit barn ift. skæld ud. Det var bare det jeg mente. Skæld ud kan i princippet dække det hele, men hvor jeg gerne irettesætter mit barn, så giver jeg hende ikke en tordentale.


Hvad mener du med irettesættelse? Og hvad kan sådan en som man ikke kan løse på anden vis?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf FruKuk » 10. jul 2018, 19:00

På mine underskudsdage er der både skæld ud og lidt for høje stemmer på tapetet hjemme hos os. Ikke fordi det virker, men blot fordi min tålmodighed nogle gange ryger sig en tur.

Den normale tilgang er mere imødekommende, hvor vi kan tale om tingene og finde en løsning.

Jeg tror dog, at mange vil se vores tilgang/opdragelse som lænende sig op af “kæft, trit og retning”, men jeg ser det mere som en fin balance mellem hvad børn kan være med til at bestemme, og hvad de ikke kan. Vores unger ved godt, hvornår de voksne bestemmer.
9
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf sansera » 10. jul 2018, 19:03

abcd skrev:
sansera skrev:Tak du :love: , elsker ordbøger, men for mig er der forskel på en irettesættelse og tordentale - og dermed også på hvad jeg praktisere overfor mit barn ift. skæld ud. Det var bare det jeg mente. Skæld ud kan i princippet dække det hele, men hvor jeg gerne irettesætter mit barn, så giver jeg hende ikke en tordentale.


Hvad mener du med irettesættelse? Og hvad kan sådan en som man ikke kan løse på anden vis?


En irettesættelse er for mig fx. at hun får besked på, at nu har jeg nogle gange bedt hende pænt om xxx, hvis hun ikke gør det / eller bliver ved med at diskutere det, så har det xxx konsekvens. Den kan det, at hun forstår, at det ikke er et forhandlingsoplæg, men noget jeg som den voksne har bedt hende om at gøre (eller ikke gøre), og hun skal følge min anvisning.
Vi taler rigtig meget om tingene herhjemme og hun har stor indflydelse på alle mulige forskellige ting, men det er os der bestemmer i sidste ende, og nogen gange bestemmer vi ting, som hun ikke er enig i eller synes er retfærdige. Fx. at der ikke er ipad efter kl 18 eller at hun skal lave lektier eller at hun ikke må spise det slik hun har tilbage fra et biografbesøg 10 min inden aftensmad. De anvisninger skal hun følge ellers bliver hun irettesat. Vores datter kalder det min bestemme-stemme, når jeg irettesætter. Så jeg ændre tonefald, men jeg råber ikke og jeg 'skammer' ikke. Men vores datter vil omtale det som skæld ud.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf FruKuk » 10. jul 2018, 19:05

I min optik kan irettesættelser det, som pandelapperne endnu ikke kan - stoppe uhensigtsmæssig adfærd
9

Tilbage til "Forældre"