Skæld ud og straf

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 433
Likede indlæg: 5184

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:08

abcd skrev:Men hvad er formålet i forhold til den generelle debat? Hvordan ændrer det at jeg har hævet stemmen 3 gange i løbet af 6 år af sikkerhedsmæssige grunde ved diskussionen? Gør det mine argumenter omkring skæld ud ligegyldige? Eller handler det slet og ret om at vinde over mig på en eller anden måde fordi jeg kan være provokerende?

Formålet er at call’e bullshit. Det gør jeg, hver gang jeg ser det, så det skal du ikke tage personligt.

Mht. den generelle debat har jeg flere indlæg i tråden, der adresserer dét.
0
Mann tracht und Gott lacht
abcd
Kort karma: 138
Likede indlæg: 4617

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 20:12

Zinde skrev:
abcd skrev:Men hvad er formålet i forhold til den generelle debat? Hvordan ændrer det at jeg har hævet stemmen 3 gange i løbet af 6 år af sikkerhedsmæssige grunde ved diskussionen? Gør det mine argumenter omkring skæld ud ligegyldige? Eller handler det slet og ret om at vinde over mig på en eller anden måde fordi jeg kan være provokerende?

Formålet er at call’e bullshit. Det gør jeg, hver gang jeg ser det, så det skal du ikke tage personligt.

Jeg synes ikke du har callet bullshit. Det ville du have gjort hvis jeg jævnligt hævede stemmen af mine børn. Du har fluekneppet en ligegyldig detalje.
1
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:13

abcd skrev:
Zinde skrev:

Jeg synes ikke du har callet bullshit. Det ville du have gjort hvis jeg jævnligt hævede stemmen af mine børn. Du har fluekneppet en ligegyldig detalje.

Det er jeg helt enormt overrasket over, at du mener.
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4726

Indlægaf Mistermor » 12. jul 2018, 20:16

Zinde skrev:
Men er budskabet ikke, at det er forkert at åbne bildøren, mens man kører? Jeg mener, hvis man ikke engang må påpege for sine børn, når de gør noget forkert, så synes jeg godt nok, angsten for konflikter er kommet for langt ud.

En irettesættelse gør ikke barnet forkert. Hvis man mener dét, handler det vist mest om, at man ikke er med på, hvad ordet betyder.

Jeg tror ikke, at man ikke må påpege over for sine børn, at det er farligt at åbne bildøren under kørsel.

Det handler om, hvad man tænker, der er intentionen med at hæve stemmen. Er det en advarsel om en farlig situation eller en irettesættelse (i mangel af bedre ord) af barnet.

Der er forskel på, om det underliggende budskab er; det er farligt, skynd dig at lade være, eller kan du så lade være med at gøre noget så forkert.

Jeg er helt med på; "det er ikke dig men det du gør, der er forkert" linjen, men tonefald, stemmeleje og ordvalg har også betydning.

Men vi er jo ude i små detaljer. Hvis man tager en snak med sit barn om, at man har set det behandle et andet barn dårligt, er det så en irettesættelse eller en forklaring? Det kommer i mine øjne an på ordvalg, hvor meget barnet kommer til orde (er der dialog) og hvilket tonefald, det bliver gjort i.

På samme måde kan det at parkere et barn på en stol gøres mere eller mindre respektfuldt, - og det kan således fungere som tænkepause eller straf, det kommer an på måden, man gør det på.

Man kan jo også sige virkelig grimme ting til sit barn uden at hæve stemmen.
1
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:18

Mistermor skrev:
Zinde skrev:
Men er budskabet ikke, at det er forkert at åbne bildøren, mens man kører? Jeg mener, hvis man ikke engang må påpege for sine børn, når de gør noget forkert, så synes jeg godt nok, angsten for konflikter er kommet for langt ud.

En irettesættelse gør ikke barnet forkert. Hvis man mener dét, handler det vist mest om, at man ikke er med på, hvad ordet betyder.

Jeg tror ikke, at man ikke må påpege over for sine børn, at det er farligt at åbne bildøren under kørsel.

Det handler om, hvad man tænker, der er intentionen med at hæve stemmen. Er det en advarsel om en farlig situation eller en irettesættelse (i mangel af bedre ord) af barnet.

Der er forskel på, om det underliggende budskab er; det er farligt, skynd dig at lade være, eller kan du så lade være med at gøre noget så forkert.

Jeg er helt med på; "det er ikke dig men det du gør, der er forkert" linjen, men tonefald, stemmeleje og ordvalg har også betydning.

Men vi er jo ude i små detaljer. Hvis man tager en snak med sit barn om, at man har set det behandle et andet barn dårligt, er det så en irettesættelse eller en forklaring? Det kommer i mine øjne an på ordvalg, hvor meget barnet kommer til orde (er der dialog) og hvilket tonefald, det bliver gjort i.

På samme måde kan det at parkere et barn på en stol gøres mere eller mindre respektfuldt, - og det kan således fungere som tænkepause eller straf, det kommer an på måden, man gør det på.

Man kan jo også sige virkelig grimme ting til sit barn uden at hæve stemmen.

Jeg tror, jeg er med på hvad du mener. Men imo er det ikke en irettesættelse, hvis formålet er at få barnet til at føle sig forkert. Så er det skæld ud (eller en opsang, som det blev kaldt i den anden tråd).
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4066

Indlægaf Confucius » 12. jul 2018, 20:28

abcd skrev:

Du er pænt meget blevet bustet! Du gør dig selv til den store fortaler for aldrig at hæve stemmen, men advokerer for at den gode forælder naturligvis kan ordne situationer med stoisk ro. Ingen tvang dig til at skrive at du aldrig hævede stemmen, men alligevel gjorde du det frivilligt, så du kunne leve højt på denne påståede formåen.

Nu er du så blevet taget på fersk gerning, og det viser sig at du pyntede dig med lånte fjer. Det handler ikke om flueknep. Du råber bare flueknep som en desperat hail mary i forsøg på at aflede opmærksomheden. Det her er i direkte modstrid med hvad du selv har prædiket gennem tråden.
5
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 12. jul 2018, 20:29

Zinde skrev:
Jeg tror, jeg er med på hvad du mener. Men imo er det ikke en irettesættelse, hvis formålet er at få barnet til at føle sig forkert. Så er det skæld ud (eller en opsang, som det blev kaldt i den anden tråd).

Det er det, der er så "sjovt", når man debatterer; jeg synes jo, en irettesættelse er i retning af "ind på kontoret og blive sat på plads".
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:30

Mistermor skrev:
Zinde skrev:

Det er det, der er så "sjovt", når man debatterer; jeg synes jo, en irettesættelse er i retning af "ind på kontoret og blive sat på plads".

Vi er sgu nok slet ikke uenige :lol:
0
abcd

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 20:32

Det er fint, lad os sige at I har fanget mig i at være fuld af løgn.

Måske vi så kan dreje diskussionen over på noget lidt mere generelt i stedet for at tale videre om mig: Flere har nævnt at de synes det er sundt for deres børn at se forældrene have følelser - specifikt vrede. Hvad er idealet i den henseende? Hvor ofte bør man hæve stemmen over for sit barn, og i hvilke situationer?

Hvis man forestiller sig en forælder der aldrig nogensinde hæver stemmen, ville det så være en god eller dårlig forælder? Og hvorfor?
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 12. jul 2018, 20:35

Confucius skrev:Du er pænt meget blevet bustet! Du gør dig selv til den store fortaler for aldrig at hæve stemmen, men advokerer for at den gode forælder naturligvis kan ordne situationer med stoisk ro. Ingen tvang dig til at skrive at du aldrig hævede stemmen, men alligevel gjorde du det frivilligt, så du kunne leve højt på denne påståede formåen.

Nu er du så blevet taget på fersk gerning, og det viser sig at du pyntede dig med lånte fjer. Det handler ikke om flueknep. Du råber bare flueknep som en desperat hail mary i forsøg på at aflede opmærksomheden. Det her er i direkte modstrid med hvad du selv har prædiket gennem tråden.

Jeg synes ærlig talt ikke, at man kan sammenligne, hvordan man reagerer i en nødsituation, som når barnet åbner bildøren under kørslen eller løber ud på en vej. Ingen mennesker tænker på opdragelsesmetoder i den situation, da handler det om at standse ulykken. Det handler jo slet ikke om opdragelse!

Det giver jo ingen mening at gå i så små sko, eller at abc skal tage så mange forbehold, at debatten ikke kan regne ud, at man råber for at stoppe et barn, der er på vej ud af en bil i fart eller ud på en befærdet vej. Man kan jo ikke løse det problem med stoisk ro, det kan enhver idiot regne ud!
Man kan heller ikke løse det ved at sætte barnet på en stol, så det tænker sig om i den situation.
3
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:36

abcd skrev:Det er fint, lad os sige at I har fanget mig i at være fuld af løgn.

Måske vi så kan dreje diskussionen over på noget lidt mere generelt i stedet for at tale videre om mig: Flere har nævnt at de synes det er sundt for deres børn at se forældrene have følelser - specifikt vrede. Hvad er idealet i den henseende? Hvor ofte bør man hæve stemmen over for sit barn, og i hvilke situationer?

Hvis man forestiller sig en forælder der aldrig nogensinde hævede stemmen, ville det så være en god eller dårlig forælder? Og hvorfor?

Jeg synes, jeg har svaret på det: Idealet er at være sig selv. Det er synd for børnene, hvis de skal vokse op med en skuespiller.

Disclaimer: hvis man har hang til vold eller ukontrolleret aggression, skal man ikke bare være sig selv. Så skal man arbejde lidt med sig selv. Det skal man nok også, hvis man er undertrykt i sit følelsesliv og har svært ved at vise følelser. På den måde kan det måske være et skub i en bedre retning at få børn.
5
abcd

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 20:40

Zinde skrev:

Hvis man forestiller sig en forælder der aldrig nogensinde hævede stemmen, ville det så være en god eller dårlig forælder? Og hvorfor?

Jeg synes, jeg har svaret på det: Idealet er at være sig selv. Det er synd for børnene, hvis de skal vokse op med en skuespiller.

Men "at være sig selv" varierer jo voldsomt med tiderne. For 70 år siden var kæft, trit og retning normen, det er der ændret voldsomt på siden. Var de ikke sig selv i børneopdragelsen for 70 år siden?
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 20:42

abcd skrev:
Zinde skrev:

Men "at være sig selv" varierer jo voldsomt med tiderne. For 70 år siden var kæft, trit og retning normen, det er der ændret voldsomt på siden. Var de ikke sig selv i børneopdragelsen for 70 år siden?

Som jeg også har skrevet før, så synes jeg ikke, man skal opdrage efter en metode - eller normen, om du vil. Jeg synes som sagt, man skal være autentisk.

Det kan undre, at du ikke læser de indlæg, jeg allerede har skrevet i din tråd, og så samtidig efterlyser det, der står i dem.
2
abcd

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 20:59

Zinde skrev:Som jeg også har skrevet før, så synes jeg ikke, man skal opdrage efter en metode - eller normen, om du vil. Jeg synes som sagt, man skal være autentisk.

Hvordan ved man om man er autentisk, eller om man følger normen?

De fleste mennesker vil sige at de vælger navne til deres børn med hjertet, men alligevel er der klare trends i navne, og ofte ser man se at et navn i en periode aldrig vælges for så senere at få en renæssance. Er det ikke det samme med børneopdragelse? At vi alle mere eller mindre ubevidst følger en eller anden strøm?

Jeg tror de fleste tænker meget over hvilken tilgang/metode de vil have til deres børn, og som du også selv har skrevet, er der f.eks. mange der ønsker sig at skælde mindre ud. Hvorfor skælder de mennesker ikke mindre ud når de nu gerne vil? Og ville de blive mere eller mindre autentiske af at lykkes med deres mål om at skælde mindre ud?
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 21:08

abcd skrev:
Zinde skrev:Som jeg også har skrevet før, så synes jeg ikke, man skal opdrage efter en metode - eller normen, om du vil. Jeg synes som sagt, man skal være autentisk.

Hvordan ved man om man er autentisk, eller om man følger normen?

De fleste mennesker vil sige at de vælger navne til deres børn med hjertet, men alligevel er der klare trends i navne, og ofte ser man se at et navn i en periode aldrig vælges for så senere at få en renæssance. Er det ikke det samme med børneopdragelse? At vi alle mere eller mindre ubevidst følger en eller anden strøm?

Jeg tror de fleste tænker meget over hvilken tilgang/metode de vil have til deres børn, og som du også selv har skrevet, er der f.eks. mange der ønsker sig at skælde mindre ud. Hvorfor skælder de mennesker ikke mindre ud når de nu gerne vil? Og ville de blive mere eller mindre autentiske af at lykkes med deres mål om at skælde mindre ud?

Jeg prøver igen: jeg synes ikke, man skal lede efter en tilgang eller metode i omgangen med andre mennesker, herunder sine børn. Jeg synes, det er en kunstig måde at leve i en familie på. Jeg ville hade, hvis min mand brugte en bestemt metode i sin omgang med mig. Børn har det på samme måde.
2

Tilbage til "Forældre"