Skæld ud og straf

abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4900

Re: Skæld ud og straf

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 21:11

Zinde skrev:Jeg prøver igen: jeg synes ikke, man skal lede efter en tilgang eller metode i omgangen med andre mennesker, herunder sine børn. Jeg synes, det er en kunstig måde at leve i en familie på. Jeg ville hade, hvis min mand brugte en bestemt metode i sin omgang med mig. Børn har det på samme måde.

Jeg prøver en omformuleret version af spørgsmålet: Hvis man har et ønske om at skælde mindre ud, bør man så forfølge det mål, eller bliver man mindre autentisk af det?
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 452
Likede indlæg: 5436

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 21:13

abcd skrev:
Zinde skrev:Jeg prøver igen: jeg synes ikke, man skal lede efter en tilgang eller metode i omgangen med andre mennesker, herunder sine børn. Jeg synes, det er en kunstig måde at leve i en familie på. Jeg ville hade, hvis min mand brugte en bestemt metode i sin omgang med mig. Børn har det på samme måde.

Jeg prøver en omformuleret version af spørgsmålet: Hvis man har et ønske om at skælde mindre ud, bør man så forfølge det mål, eller bliver man mindre autentisk af det?

Nej, hvis man selv ønsker at skælde mindre ud, så er det jo netop autentisk at gøre dét.
Hvis man derimod har det fint med niveauet af skæld ud i hjemmet, men alligevel søger at ændre det pga. Lola Jensen eller facebook eller en ny bog, så bliver det uautentisk og dermed kunstigt.
1
Mann tracht und Gott lacht
abcd

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 21:18

Zinde skrev:
abcd skrev:

Nej, hvis man selv ønsker at skælde mindre ud, så er det jo netop autentisk at gøre dét.
Hvis man derimod har det fint med niveauet af skæld ud i hjemmet, men alligevel søger at ændre det pga. Lola Jensen eller facebook eller en ny bog, så bliver det uautentisk og dermed kunstigt.

Hvad hvis man ønsker at følge en metode, er det så autentisk at gøre det?

Og hvis man lykkes med at skælde mindre ud, vil det vel kræve at man på en eller anden måde undertrykker nogle impulser som man naturligt har, og at man på den måde spiller skuespil?
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. jul 2018, 21:35

abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:

Hvad hvis man ønsker at følge en metode, er det så autentisk at gøre det?

Og hvis man lykkes med at skælde mindre ud, vil det vel kræve at man på en eller anden måde undertrykker nogle impulser som man naturligt har, og at man på den måde spiller skuespil?

Børn vil den ægte kontakt, og de protesterer, indtil de har fået den. Så når man er omringet af møgunger og derfor hele tiden skælder ud, kan det sandsynligvis hjælpe at droppe taktikkerne og i stedet bare være sig selv. Det er selvfølgelig groft sat op.

Børn er bare mennesker. De har lige så lidt brug for og gavn af at blive mødt med metoder og taktikker, som vores ægtefæller og venner har.

Og nej, det er ikke autentisk at spille en rolle, selv om man ønsker at gøre det. Det er at snyde både sig selv og sine børn.
0
abcd

Indlægaf abcd » 12. jul 2018, 21:45

Zinde skrev:Børn vil den ægte kontakt, og de protesterer, indtil de har fået den. Så når man er omringet af møgunger og derfor hele tiden skælder ud, kan det sandsynligvis hjælpe at droppe taktikkerne og i stedet bare være sig selv. Det er selvfølgelig groft sat op.

Børn er bare mennesker. De har lige så lidt brug for og gavn af at blive mødt med metoder og taktikker, som vores ægtefæller og venner har.

Og nej, det er ikke autentisk at spille en rolle, selv om man ønsker at gøre det. Det er at snyde både sig selv og sine børn.

Hvis man står med et umuligt barn, det har taget en halv time at komme i tøjet fordi hun brokkede sig over hver eneste lille ting, og da hun endelig står i fuld flyverdragt, skal hun selvfølgelig tisse, og man kan mærke at arrigskaben vokser, og ens autentiske reaktion er at råbe et eller andet af barnet:

Det er vildt irriterende at jeg skal komme for sent til mit møde fordi det er helt umuligt for dig at komme ud ad døren til tiden. Så tag dog tøjet af og gå på toilettet, men skynd dig, jeg bliver vanvittig af at det altid skal tage så lang tid for dig at blive klar til at komme af sted.

Skal man forsøge at holde den svada tilbage?
0
Bergen
Kort karma: 15
Likede indlæg: 897

Indlægaf Bergen » 12. jul 2018, 23:54

abcd skrev:
Zinde skrev:Børn vil den ægte kontakt, og de protesterer, indtil de har fået den. Så når man er omringet af møgunger og derfor hele tiden skælder ud, kan det sandsynligvis hjælpe at droppe taktikkerne og i stedet bare være sig selv. Det er selvfølgelig groft sat op.

Hvis man står med et umuligt barn, det har taget en halv time at komme i tøjet fordi hun brokkede sig over hver eneste lille ting, og da hun endelig står i fuld flyverdragt, skal hun selvfølgelig tisse, og man kan mærke at arrigskaben vokser, og ens autentiske reaktion er at råbe et eller andet af barnet:

Det er vildt irriterende at jeg skal komme for sent til mit møde fordi det er helt umuligt for dig at komme ud ad døren til tiden. Så tag dog tøjet af og gå på toilettet, men skynd dig, jeg bliver vanvittig af at det altid skal tage så lang tid for dig at blive klar til at komme af sted.

Det ville jeg gøre ja.
Ansvaret for at minde om at få tisse af er mit og ikke barnets.
Når det er sagt så bruges der ikke 30 min på at komme i tøjet her. Fuldstændigt som vi ikke holder ind 15 min for at få en sele på i bilen.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 13. jul 2018, 05:12

abcd skrev:

Hvis man gerne vil undgå at skælde ud, så skal man jo det. Det har jeg vist skrevet før.
0
abcd

Indlægaf abcd » 13. jul 2018, 05:23

Zinde skrev:
abcd skrev:

Hvis man gerne vil undgå at skælde ud, så skal man jo det. Det har jeg vist skrevet før.

Så alt er lige godt? Hvis man har.det fint med at skælde ud mange gange hver dag, er det så fint fordi det er autentisk?
1
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 13. jul 2018, 05:28

abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:

Så alt er lige godt? Hvis man har.det fint med at skælde ud mange gange hver dag, er det så fint fordi det er autentisk?

Som jeg har skrevet, så gælder det med at være autentisk selvfølgelig kun, hvis man er et normalt, velfungerende menneske. Normale, velfungerende mennesker har det ikke godt med at skælde ud (i betydningen råbe ad/skideballe/skamme ud - ikke bare at hæve stemmen) mange gange om dagen.
2
abcd

Indlægaf abcd » 13. jul 2018, 05:54

Zinde skrev:Som jeg har skrevet, så gælder det med at være autentisk selvfølgelig kun, hvis man er et normalt, velfungerende menneske. Normale, velfungerende mennesker har det ikke godt med at skælde ud (i betydningen råbe ad/skideballe/skamme ud - ikke bare at hæve stemmen) mange gange om dagen.

Jf. den artikel jeg linkede til i startoplægget, har man spurgt 6.000 danske forældre om de har skældt deres børn ud inden for den seneste uge, og 86% svarer ja. Så det er ret normalt at skælde ud hyppigt, og mon ikke en del af de 86% gør det stort set hver dag. Jeg synes det er en skam, jeg synes i stedet de burde finde andre strategier til at håndtere deres børn - uanset om de bryder sig om at skælde ud eller ej. Når de skælder ud, tror jeg det handler om at det er blevet socialt acceptabelt at gøre fordi der i vores samfund er en drejning imod kæft, trit og retning som reaktion på al curlingforældre-retorikken. Førhen gav man sine børn lussinger eller skideballer, og det var der helt sikkert mange normalt velfungerende mennesker der havde det fint med, børnene fortjente lidt smæk når de nægtede at høre efter. Der har været et skifte i hvad der er socialt acceptabelt (ud over at det selvfølgelig er blevet ulovligt), så nu vil langt de fleste fordømme lussinger og skideballer. Det samme kan ske for skæld ud som er sket for lussinger, og det synes jeg ville være en god udvikling.
2
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 13. jul 2018, 06:17

abcd skrev:
Zinde skrev:Som jeg har skrevet, så gælder det med at være autentisk selvfølgelig kun, hvis man er et normalt, velfungerende menneske. Normale, velfungerende mennesker har det ikke godt med at skælde ud (i betydningen råbe ad/skideballe/skamme ud - ikke bare at hæve stemmen) mange gange om dagen.

Jf. den artikel jeg linkede til i startoplægget, har man spurgt 6.000 danske forældre om de har skældt deres børn ud inden for den seneste uge, og 86% svarer ja. Så det er ret normalt at skælde ud hyppigt, og mon ikke en del af de 86% gør det stort set hver dag. Jeg synes det er en skam, jeg synes i stedet de burde finde andre strategier til at håndtere deres børn - uanset om de bryder sig om at skælde ud eller ej. Når de skælder ud, tror jeg det handler om at det er blevet socialt acceptabelt at gøre fordi der i vores samfund er en drejning imod kæft, trit og retning som reaktion på al curlingforældre-retorikken. Førhen gav man sine børn lussinger eller skideballer, og det var der helt sikkert mange normalt velfungerende mennesker der havde det fint med, børnene fortjente lidt smæk når de nægtede at høre efter. Der har været et skifte i hvad der er socialt acceptabelt (ud over at det selvfølgelig er blevet ulovligt), så nu vil langt de fleste fordømme lussinger og skideballer. Det samme kan ske for skæld ud som er sket for lussinger, og det synes jeg ville være en god udvikling.

Jeg er enig, bortset fra det fremhævede. Det har altid været socialt acceptabelt at skælde ud, det er ikke noget nyt. Det vi ser nu, er en bevægelse hen imod, at det ikke længere er det.
2
Bergen
Kort karma: 15
Likede indlæg: 897

Indlægaf Bergen » 13. jul 2018, 06:29

abcd skrev:

Jeg tænker at de 86% definerer 'skæld ud' meget forskelligt kontra en lussing er en lussing og det mister debatten. For mig kan skæld ud praktiseres på et hav af måder.
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 279
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 5038

Indlægaf Mistermor » 13. jul 2018, 09:33

Bergen skrev:
Jeg tænker at de 86% definerer 'skæld ud' meget forskelligt kontra en lussing er en lussing og det mister debatten. For mig kan skæld ud praktiseres på et hav af måder.

Enig!

Nogle forældre svarer ja, fordi de er pinligt bevidste om den ene gang, de kom til at hæve stemmen, mens andre tænker, at de da vist også har skældt ud en enkelt gang - selvom hele deres samvær er gennemsyret af skæld ud.

Jeg ser ikke, at det er accepteret at skælde ud. Ikke blandt de mennesker, der orienterer sig omkring alt muligt. Men hvis vi ser på mennesker, der tilhører gruppen med ingen eller lav uddannelse, dårlige erfaringer med livet i bagagen og dårlig økonomi osv, er det selvfølgelig mere accepteret at skælde ud.

Jeg bor i et område, hvor børn skal tvinges i vuggestue (tidligere ghetto) og der bliver absurd nok både skældt for meget ud og sat for få grænser. Det er svært at se på for en eks-pædagog, men forældrene gør jo, hvad de kan. Jeg ser utallige eksempler på, at børn bliver truet med at komme ud i bilen, fordi forældrene bliver trætte af dem i butikkerne; jeg har aldrig set det ske (heldigvis - det er ikke, fordi det er en metode, jeg bifalder). Jeg hører forældre sige de grimmeste ting til deres børn, både med og uden grimt tonefald. Somme tider er bedsteforældrene med, og så kan man se, hvor forældrene har det fra.

Jeg synes måske, det er blevet lidt for meget, hvis man skal græmme sig voldsomt, fordi man kom til at hæve stemmen i en stresset situation,- hvis man sørger for at tale med sit barn om det, og hvis man sørger for ikke at skamme barnet ud men holder sig til "situationen" er det nu altså begrænset, hvor meget det kommer til at præge barnet. Som en anden skriver, det kan ikke lade sig gøre at være den perfekte forælder.

Til trøst for dem, der er kommet til at skælde ud: hvis man helt kan undgå at skælde ud, er der nok noget andet, ens unger ville have ønsket, man gjorde anderledes.
4
Brugeravatar
deliciouscookie
Kort karma: -22
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 75

Indlægaf deliciouscookie » 15. jul 2018, 18:28

abcd skrev:Udsprunget af en diskussion i "Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel": Er skæld ud og straf en god måde at opdrage børn på? Er moderne forældre for bløde? I tråden blev stuearrest og fratagelse af internet-privilegier brugt som eksempler på straf.

Min holdning er at det næppe virker. Skæld ud eller straf hjælper ikke nogen med at udvikle sig positivt, hverken børn eller voksne, det optrapper bare en konflikt. Jeg oplever at skæld ud er ret almindeligt hos forældre, og jeg har på fornemmelsen at det til dels er en reaktion på den snak om curlingforældre og udisciplinerede unge man ofte skal høre på.

Jeg er meget enig med denne artikel: https://samvirke.dk/artikler/derfor-vir ... de-born-ud

"Jeg oplever, at danske forældre skælder alt for meget ud. Det er blevet acceptabelt, at man taler surt og vredt til sine børn. Mange forældre tror, at hvis de ikke skælder ud, så bliver børneopdragelsen laisser faire. Men man kan sagtens opdrage og sætte grænser uden at skælde ud."

"Forskning viser nemlig, at skældud sjældent får børnene til at gøre, som de voksne siger. Tværtimod virker det i de fleste tilfælde konfliktoptrappende. Et internationalt forskningsstudie fra 2010 foretaget i seks lande viser, at skældud, råb og forældre, der udtrykker skuffelse, fører til, at børnene bliver mere aggressive."

"Du skal gentage, hvad du gerne vil have barnet til at gøre 732 gange, før du begynder at hidse dig op. Det er hårdt at være forældre. For måske bliver du nødt til at holde 15 minutter i grøften, før du kan få dit barn til at tage sikkerhedssele på. Men sådan er det. Forældre kan godt være lidt dovne og tro, at skældud er en hurtig smutvej. For så behøver de ikke bruge tre kvarter på at gennemføre en tandbørstning. Men det lærer barnet ikke noget godt af. Hvis man ved, der er problemer med tandbørstningen, eller barnet ikke vil tage sikkerhedssele på, så må man starte noget før"

Vi ved at både skæld ud og straf virker ved opdragelse, men den bedste opdragelses metode er det gode eksempels magt.

Ligesom med ællinger der kopier deres mor, sådan gør børn også. Hvis du vil opdrage dit barn til ikke at lyve, så må du som forældre gå foran med et godt eksempel til efterligning og selv vise barnet at man aldrig lyver.

Det der med, du skal gøre som jeg siger og ikke som jeg gør, den holder bare ikke. Dårligt opdaget børn er det, fordi de har dårlige forældre som er dårlige eksempler - sådan er det med kun ganske få undtagelser.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 307
Likede indlæg: 6248

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jul 2018, 13:06

Jeg har ikke selv børn, men min søster og svoger bruger henholdsvis konsekvenspædagogik og timeout i deres opdragelse, dvs., “hvis du ikke børster dine tænder, så kan vi ikke komme udenfor og så kommer du ikke på legeplads” eller “hvis du ikke falder ned nu eller gør, som der bliver sagt, så får du timeout på en stol i to minutter og så kan vi snakke om det bagefter.”

Det fungerer fortrinligt - det er sjældent, at min niece ikke makker ret, hvis det betyder, at hun ellers kan se frem til en kedelig konsekvens (nul legeplads, ingen is eller kraftige sanktioner mod Gurli Gris). Som oftest er truslen om timeout også nok, fordi hun godt ved, at hun kun bliver placeret dér, når hun er gået langt over grænsen.

Selvfølgelig kan det ske, at stemmerne bliver hævet lidt mere, end de burde, hendes forældre er jo også kun mennesker. De bestræber sig dog meget på at løse konflikter i en god tone. Deres udgangspunkt er også altid at forklare barnet, hvorfor hun skal gøre, som hun får besked på, men det er bare ikke altid sådan, at det virker. Jeg har set min søster forgæves forsøgt at overtale min niece til at børste tænder i 45 minutter, indtil hun til sidst fik besked på, at enten var det nu eller også var det slut med iPad de næste to uger. Det synes jeg er helt fint, så længe det ikke er go-to metoden ved det mindste tegn på konflikt. Nogle gange er det bare sådan, at kun truslen om fratagelse af privilegier er nok til at afstedkomme, at barnet f.eks, får børstet tænder og kommer i seng i ordentlig tid.
1

Tilbage til "Forældre"