Kloge mødre (og fædre) kom hid

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jul 2018, 17:41

Haha...
jeg ville så ha været den mor, der overfor såvel barn som dennes mor/far havde påtalt at cyklehjelme kun hører sig til når man cykler, står på skateboard eller ruller på rulleskøjter, og ikke når man leger, da det er farligt.
Mine børn er gode til at huske hjelm, når de har gang i ting med hjul, og de tager den af når de er færdige med det.

jeg vil typisk være solidarisk med folks regler og krav i deres eget hjem, mine børn har godt af at lære at der er forskellige regler i forskellige areaner.
Men åbne rum, eller generelt fællesskaber man træder ind i, der er det mine børn - mine regler.
Er jeg i et fællesskab med venner med børn, f.x. har jeg flere gange været på fælles ferier med veninde og hendes børn, der har vi lige lagt rammerne i fællesskab, hvor mange sodavand/is må de få pr. dag, hvad tid er børnene i deres egne senge osv. så der lige var en fælles rød tråd, alle kunne forholde sig til.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf BlueBunny » 15. jul 2018, 18:26

Jeg vil under normale forhold mene en cykelhjelm gør mere skade end gavn hvis cykler/rulleskøjter/løbehjul/skateboard ikke er en del af legen.

I mine drenges børnehave var det slet ikke tilladt med cykelhjelm.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 19:33

Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne.

Børn skal slå sig, lære af deres erfaringer, udvikle deres motorik osv. Det kan de jo også sagtens gøre alligevel, i andre sammenhænge. Måske har barnet netop gjort det siden det skal have cykelhjelm på.

Hvis man er bekymret for sikkerheden, så spørger man vel til årsagen før man evt. belærer moderen om at barnet kan blive kvalt hvis ikke hun er opmærksom.. Eller også passer man sit.

Det andet er misforstået godhed og en bjørnetjeneste.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Slettet bruger » 15. jul 2018, 19:57

Juki skrev:Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne.


<fordomsfuldt indlæg>
Man kender nogle af omstændighederne, det er set på Østerbro. Det var sgu ikke sket i Vestjylland, uanset hvor meget knægten havde slået sig forud.
</fordomsfuldt indlæg>
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jul 2018, 20:12

Juki skrev:Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne..


jeg ville antage, at hvis der var en medicinsk årsag til at barnet skulle bære hjelm ved leg, at det så ville være en hjelm til formålet og ikke cykelhjelm.
Der findes forskellige hjelme man bruger til folk der er udsat for fald, gr. handicap, epilepsi etc. - og de er udformet af et blød materiale, og remme m.v. er lukket med velcro, således at de går løsner sig hvis man hænger fast i noget.

Derfor ville min konklusion også være at denne mor forsøger at beskytte sit barns hoved, om det så handler om at være overbeskyttende, eller barnet har været uheldig og har slået sig alvorlig tidligere - det ville noget være en konklusion jeg traf i mit stille sind, ud fra øvrige observationer.
Men hvis det handler om at beskytte barnet, så er det jo netop voldsomt misforstået at bruge en cykelhjelm under leg- særligt baseret på risikoen for kvælning. Kort og godt så er cykelhjelme, som navnet så fint ilustrerer, hjelme til brug ved cykling - ikke beskyttelse ved øvrig leg.

Men nu blev jeg dog helt nysgerrig på om der er faldunderlag under gyngerne på legepladsen hvor scenariet udspiller sig :gruble:
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Slettet bruger » 15. jul 2018, 20:16

Madam Pomfrey skrev:Men nu blev jeg dog helt nysgerrig på om der er faldunderlag under gyngerne på legepladsen hvor scenariet udspiller sig :gruble:


Så vidt jeg kan google, er den største fare for hovedet ved gyngning at man får gyngen i hovedet.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf deliciouscookie » 15. jul 2018, 20:18

Wizzze skrev:Der er ballade i gården på Østerbro :shock: :panik:

En mor insisterer på at poden kun må gynge, hvis han har cykelhjelm på. Men de andre mødre lader deres børn gynge uden cykelhjelm, så nu står den lille purk og er ulykkelig :whine: I stedet for at hente omtalte cykelhjelm, så går debatten mellem mødrene om det er hende med cykelhjelm-reglen, der er for streng, eller det er de andre mødre, som ikke er "søster-solidariske" i mangel på bedre beskrivelse? :gruble:

Jo Jo, der er hverdagsdrama på Østerbro kan I nok høre :-D

Hvad siger I er det for beskyttende og pakken ind i vat, at kræve cykelhjelm til en gynge tur?
Og bør andre mødre være solidariske, når en prøver at lære barnet nogle regler? :gruble:


Jeg mener at det er op til forældrene at omdrage deres egne børn og ikke naboens. Dvs. hende barn skal have hjælp på og de andre børn kan så gynge uden, det et totalitarisme at forlange at alle skal væres ens.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Anlewi » 15. jul 2018, 20:18

Jeg ville tænke at det er mere farligt med cykelhjelm end uden, så mit barn ville aldrig få cykelhjelm på andre steder end på cyklen.

Noget helt andet er, at jeg ikke mener man kan trække egne behov ned over andre - stå ved din beslutning men lad andre gøre hvad de finder bedst
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jul 2018, 20:23

abcd skrev:
Madam Pomfrey skrev:Men nu blev jeg dog helt nysgerrig på om der er faldunderlag under gyngerne på legepladsen hvor scenariet udspiller sig :gruble:


Så vidt jeg kan google, er den største fare for hovedet ved gyngning at man får gyngen i hovedet.


Det sker ja - men har nu også set børn knalde baglæns ned fra gynger, eller slå en fin forlæns koldbøtte og knalde snotten lige i jorden - oftere end at de har været uopmærksomme og er gået ind foran andre børn der er igang med at gynge.
De fleste "ups'ere" jeg har oplevet er faktisk på vej op på, eller ned fra gyngen, det kan være svært.

I børnehave er der jo krav om faldunderlag, og det oplever jeg ihvertfald reducerer risikoen for hovedskader markant, om man lander med baghovede eller næsen først. Men hvis det er gynger på f.x. den tørre hårde sommerjord nu, godt stampet sammen under en flittigt brugt gynge, så er det immervæk noget af et gok i nøden, man kan redde sig, så er der ikke noget der absorberer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 20:31

Madam Pomfrey skrev:
Juki skrev:Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne..


jeg ville antage, at hvis der var en medicinsk årsag til at barnet skulle bære hjelm ved leg, at det så ville være en hjelm til formålet og ikke cykelhjelm.
Der findes forskellige hjelme man bruger til folk der er udsat for fald, gr. handicap, epilepsi etc. - og de er udformet af et blød materiale, og remme m.v. er lukket med velcro, således at de går løsner sig hvis man hænger fast i noget.

Derfor ville min konklusion også være at denne mor forsøger at beskytte sit barns hoved, om det så handler om at være overbeskyttende, eller barnet har været uheldig og har slået sig alvorlig tidligere - det ville noget være en konklusion jeg traf i mit stille sind, ud fra øvrige observationer.
Men hvis det handler om at beskytte barnet, så er det jo netop voldsomt misforstået at bruge en cykelhjelm under leg- særligt baseret på risikoen for kvælning. Kort og godt så er cykelhjelme, som navnet så fint ilustrerer, hjelme til brug ved cykling - ikke beskyttelse ved øvrig leg.

Men nu blev jeg dog helt nysgerrig på om der er faldunderlag under gyngerne på legepladsen hvor scenariet udspiller sig :gruble:

Men hvad hjælper det at spekulere i årsagerne når man ikke gør noget ved det?

Det er da fint nok at man er bekymret for om barnet bliver kvalt, men det bliver jo ikke mindre kvalt at at man ikke gør moderen opmærksom på faren ved det, når man nu antager hun gør det fordi hun er overbeskyttende.

Hvis man har en reel bekymring for noget der sker og kan gå galt her og nu, så gør man da noget ved det i stedet for bare at lade som ingenting og vente på at barnet måske bliver kvalt. Alt andet er da hyklerisk.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jul 2018, 20:39

Juki skrev:
Hvis man har en reel bekymring for noget der sker og kan gå galt her og nu, så gør man da noget ved det i stedet for bare at lade som ingenting og vente på at barnet måske bliver kvalt. Alt andet er da hyklerisk.


jeg skrev så også i mit første indlæg at jeg ville gøre barn og forældre opmærksom på at det ikke er hensigtsmæssig at lege med cyklehjelm på.
Jeg ville ikke lade stå til, eller være ligeglad. Jeg har skam hjulpet mange børn af med cykelhjelm, når de selv har glemt det i iveren efter at komme op i klatrestativet eller andet. Og jeg har stille og roligt fortalt dem at det kan være smadder farlig, da man kan sidde fast og derfor blive kvalt.

Men hvis det nu var i "speltgården" og moderen til barnet højlydt insisterer på at barnet bruger hjelm når der gynges, og iøvrigt er tilstede og hjælper barnet af med hjelmen efterfølgende, så ville jeg da nok enten tænke at barnet har været udsat for en hovedskade i forbindelse med fald tidligere, eller at moren til barnet er overbekymret og deraf overbeskyttende.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 20:42

Madam Pomfrey skrev:
Juki skrev:Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne..


jeg ville antage, at hvis der var en medicinsk årsag til at barnet skulle bære hjelm ved leg, at det så ville være en hjelm til formålet og ikke cykelhjelm.
Der findes forskellige hjelme man bruger til folk der er udsat for fald, gr. handicap, epilepsi etc. - og de er udformet af et blød materiale, og remme m.v. er lukket med velcro, således at de går løsner sig hvis man hænger fast i noget.

Derfor ville min konklusion også være at denne mor forsøger at beskytte sit barns hoved, om det så handler om at være overbeskyttende, eller barnet har været uheldig og har slået sig alvorlig tidligere - det ville noget være en konklusion jeg traf i mit stille sind, ud fra øvrige observationer.
Men hvis det handler om at beskytte barnet, så er det jo netop voldsomt misforstået at bruge en cykelhjelm under leg- særligt baseret på risikoen for kvælning. Kort og godt så er cykelhjelme, som navnet så fint ilustrerer, hjelme til brug ved cykling - ikke beskyttelse ved øvrig leg.

Men nu blev jeg dog helt nysgerrig på om der er faldunderlag under gyngerne på legepladsen hvor scenariet udspiller sig :gruble:


Ja er der sådan nogle gummifliser, der giver sig hvis ungerne falder. Ikke at jeg tror det reelt hjælper? :gruble: De store unger bruger dem mere som en avanceret form for trampolin, gynge højt, hoppe af, og se hvor højt de kan hoppe efter at have landet på gummifliserne :tie: og de mindre unger ser jo hvad de større gør :panik:
Men jeg tror mere hun er bange for at poden skal blive ramt af en gynge, når en af de andre gynger, for de ser jo ikke altid bag sig, end hun er for at poden falder af en gynge undervejs :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 20:52

abcd skrev:
Juki skrev:Jeg bryder mig ikke om den der tankegang med at antage at moderens handlinger er fordi hun er overbeskyttende, når man ikke kender omstændighederne.


<fordomsfuldt indlæg>
Man kender nogle af omstændighederne, det er set på Østerbro. Det var sgu ikke sket i Vestjylland, uanset hvor meget knægten havde slået sig forud.
</fordomsfuldt indlæg>

Men det er meget interessant hvad der gør forskellen.

Hvorfor er det mere normalt at opleve på Østerbro i København, end i Vestjylland, og hvorfor forventer man bare at det skyldes at moderen er overbeskyttende?

Jeg er ikke uenig i din observation. Min oplevelse er at børn på landet og i mindre byer er modige og selvstændige på en anden måde end børn i større byer. De har nogle andre muligheder for fx at gå på eventyr i en skov og kravle rundt i træerne. Hvis de vil besøge en ven er det ikke mere trafikeret end at de sagtens kan cykle selv, selvom afstanden måske er længere end i større byer.

Jeg tror ikke forældre på Østerbro konsekvent er mere overbeskyttende overfor deres børn, men de er selvfølgelig nødt til at tage udgangspunkt i de færdigheder deres børn har. Ikke fordi de ikke stoler på deres børn, men fordi børnene ikke har lært hvorfor og hvordan man slår sig, hvordan man kan undgå det og ikke mindst at det er okay på samme måde som børn andre steder.

Dertil skal man selvfølgelig også tage højde for at forældrene selv måske aldrig har lært og fået lov til at være på egen hånd som barn. Så kan uvante ting jo sagtens virke farligere end de reelt er eller behøver at være. Hvis de er usikre på nogle ting er det også let at overføre det til deres børn.

Derfor er det også interessant med forskellen, for den stereotype, overbeskyttende Østerbromor er tit også velinformeret og veluddannet, så man skulle jo tro at det var en selvfølge at vide en cykelhjelm kan gøre mere skade end gavn.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 20:53

Madam Pomfrey skrev:
Juki skrev:
Hvis man har en reel bekymring for noget der sker og kan gå galt her og nu, så gør man da noget ved det i stedet for bare at lade som ingenting og vente på at barnet måske bliver kvalt. Alt andet er da hyklerisk.


jeg skrev så også i mit første indlæg at jeg ville gøre barn og forældre opmærksom på at det ikke er hensigtsmæssig at lege med cyklehjelm på.
Jeg ville ikke lade stå til, eller være ligeglad. Jeg har skam hjulpet mange børn af med cykelhjelm, når de selv har glemt det i iveren efter at komme op i klatrestativet eller andet. Og jeg har stille og roligt fortalt dem at det kan være smadder farlig, da man kan sidde fast og derfor blive kvalt.

Men hvis det nu var i "speltgården" og moderen til barnet højlydt insisterer på at barnet bruger hjelm når der gynges, og iøvrigt er tilstede og hjælper barnet af med hjelmen efterfølgende, så ville jeg da nok enten tænke at barnet har været udsat for en hovedskade i forbindelse med fald tidligere, eller at moren til barnet er overbekymret og deraf overbeskyttende.

Jeg tog bare udgangspunkt i dit svar.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jul 2018, 21:40

Jeg skal vist først lige forstå situationen i gården, før jeg kan udtale mig om den. En mor vil have, at hendes søn skal bruge cykelhjelm, når han er i nærheden af gyngen? Det skal de andre børn ikke, så drengen bliver ked af det? Herefter bryder en diskussion ud om moderens regel, og hvorvidt de andre børn skal bære hjelm i solidaritet?
Men hvem mener egentlig hvad? Kræver moderen, at de andre børn også får hjelm på, så hendes søn ikke skal blive i dårligt humør? Og er vi virkelig ude i, at andre voksne tillader sig at diskutere en mors opdragelse foran hende og hendes barn, eller har jeg misforstået noget?
1

Tilbage til "Forældre"