Flaskebarn for dummies...?

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 09:15

Aquadorable skrev:Hvis I går helt over til flaske, kan jeg på det allervarmeste anbefale at bruge 1500,- på en Baby Brezza. Det er en slags espressomaskine, der laver flaskerne ved et tryk på en knap. Vi er SÅ glade for vores!!!!

Vi har Avent-flasker. Du skal begynde med 1’er suttehoveder og skifte over til 2’er suttehoveder, når han er ca en måned. Vi har 10 flasker.

På tur har jeg en termokande med kogende vand i og en vandflaske med kogt, stuetempereret vand samt en pose med MME. Så blander jeg vandet i forholdet 1:3, så det bliver omkring 37 grader.

Du kan ikke lave flasker på forhånd, før han er fire måneder. Frem til fire måneder skal al vand til brug i flaskerne være kogt. Vi koger det og hælder det på glasflasker med patentprop, så det er klar til brug, når behovet opstår.

Kan du så fortælle om den koger vandet når den laver flaskerne eller om det vand man hælder i den, skal være kogt inden (når nu han er under 4 mdr.)? :D
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zombie » 19. aug 2018, 09:28

Til en baby på 10 måneder der får flaske som supplering og hygge, kan man så sætte resten af mme blandet med vand i køleskab og bruge det igen fx to timer senere?
0
aka Forbies

:gammel:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Aquadorable » 19. aug 2018, 10:17

Zonta skrev:
Aquadorable skrev:Hvis I går helt over til flaske, kan jeg på det allervarmeste anbefale at bruge 1500,- på en Baby Brezza. Det er en slags espressomaskine, der laver flaskerne ved et tryk på en knap. Vi er SÅ glade for vores!!!!

Vi har Avent-flasker. Du skal begynde med 1’er suttehoveder og skifte over til 2’er suttehoveder, når han er ca en måned. Vi har 10 flasker.

På tur har jeg en termokande med kogende vand i og en vandflaske med kogt, stuetempereret vand samt en pose med MME. Så blander jeg vandet i forholdet 1:3, så det bliver omkring 37 grader.

Du kan ikke lave flasker på forhånd, før han er fire måneder. Frem til fire måneder skal al vand til brug i flaskerne være kogt. Vi koger det og hælder det på glasflasker med patentprop, så det er klar til brug, når behovet opstår.

Kan du så fortælle om den koger vandet når den laver flaskerne eller om det vand man hælder i den, skal være kogt inden (når nu han er under 4 mdr.)? :D


Den holder det 37 grader, men det skal koges, inden det kommer i - desværre. Jeg vil dog stadig sige, at det er en minimal indsats i forhold til, hvor nemt den gør livet som flaskemor! Vi koger bare vand og hælder på flasker, som står og bliver stuetemperatur, hvorefter de hældes på maskinen. Der kan være halvanden liter vand i, så det er alt rigeligt at gøre det een gang i døgnet.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zombie » 19. aug 2018, 10:34

Zinde skrev:
Zombie skrev:Til en baby på 10 måneder der får flaske som supplering og hygge, kan man så sætte resten af mme blandet med vand i køleskab og bruge det igen fx to timer senere?

Nej. MME må ikke genopvarmes, og rester skal altid kasseres :)


Forældrene siger, det skal blandes med koldt vand bare og ikke hverken varmes eller genopvarmes?
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf twinkle » 19. aug 2018, 11:12

Zonta skrev:
twinkle skrev:Der skal altid være lidt mme tilbage i flasken når baby har spist, hvis den er tømt helt skal du helst tilbyde mere - det kan fx være 30 ml. Når baby i ca et døgn har tømt alle flasker, kan det være på tide at sætte mængden op.
Hvis du stadig vil forsøge at amme, så brug suttehoved 0. Ellers kan baby blive lidt for glad for flasken, fordi han ikke skal arbejde så meget som ved brystet. Det kan give problemer med amningen.

Lige præcis det markerede har jeg aldrig hørt før. Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, men hvem har sagt det? Ikke engang min sundhedplejerske har sagt det :gruble:

Jeg vil gerne amme og det gør jeg også en 2-4 gange i døgnet, men jeg ved ikke om min mælk ikke har nok næring? Han viser i hvert fald tegn på sult kort efter. F.eks. her til morgen, hvor han får 20-25 minutter på hvert bryst og tømmer dem begge. 15-20 minutter senere ligger han og søger og sutter på hænderne :(
Lige nu bruger vi suttehoved 1 - det var dem der fulgte med i de babypakker vi har fået.


Det fik vi af vide af personalet på mor/barn afsnittet, da vi var indlagt efter fødslen :)

Jeg kunne ikke forestille mig, at der ikke er nok næring i din mælk. Husk, at baby skal fordoble sin vægt mange gange, så han har brug for at spise meget.
Da vi gik over til at supplere under indlæggelse, spiste Benjamin også utroligt meget. Da vi gik over på fuld mme kunne han nemt spise en gang i timen eller oftere, fordi han var så sulten.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf twinkle » 19. aug 2018, 11:17

For resten Zonta, så er der en gruppe på Facebook der heller flaskebarn. Der har vi hentet meget hjælp:)
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Danseprinsesse » 19. aug 2018, 11:36

Zonta skrev:
Danseprinsesse skrev:Vi brugte MAM-flasker, som kan steriliseres i mikroovn ved at samle dem på en bestemt måde. De gange jeg måtte koge i en gryde for at skolde, satte jeg ekstra pris på, hvor nemt det var til hverdag.

På farten havde flasker med afkølet, kogt vand i en termotaske, så det bare kunne lunes på samme måde som derhjemme. Hvis jeg var et sted uden mulighed for at varme, havde jeg en termoflaske med kogt vand, som blev blandet med det kolde i flaskerne til rette temp.

Man må prøve sig frem med, hvilket mærke, der fungerer bedst til barnet. Vores dreng fik hård mave af alm. MME, så vi brugte det syrnede fra Allomin.

Det er meget vigtigt at overholde de angivne mål så baby får den rette næring uden at blive forstoppet.
Jeg har været ret striks med aldrig at blande på forhånd og kassere mælk, der ikke er drukket (hvis der er gået mere end 1/2 time og det ikke er blevet spist, har jeg lavet en ny flaske).

Når babys mave begynder at tåle mere (jeg har allerede glemt hvornår - er det 6 mdr.?), så behøver man ikke koge vandet længere og skolde flaskerne, og så bliver det ret meget nemmere.

(Har lige trimmet dit indlæg lidt)

Vi har en enkelt MAM-flaske, som vi fik i sådan en babypakke. Synes dog ikke jeg kan finde ud af at sterilisere den i mikroen. Synes bare det der vand pladrer ud over det hele på trods af, at jeg gør som der står i instruktionerne?

Hvorfor havde du det afkølede vand i en termotaske? Skal det holdes køleskabskoldt? :genert:

Lige nu bruger vi Nan - vores sundhedsplejerske anbefalede at bruge det og se om det gik fint. Hvis ikke, kunne vi begynde at skifte en flaske ud om dagen med syrnet Allomin og så en mere, hvis det stadig driller osv. Så det gør vi. Kan godt mærke, at han er en anelse forstoppet. Han lavede en ordentlig lorteble i går. Holy shit (no pun intended), at der kan være så meget lort i sådan et lille menneske?! :panik: :lol2:

Vi blander heller ikke på forhånd og kasserer også mælk, der ikke bliver drukket. Jeg glæder mig allerede til man ikke længere skal koge vandet før brug. Det er sgu lidt besværligt.


Det bliver lige et lidt hurtigt svar. :)

Putter du for meget vand i, når du steriliserer?

Min sundhedsplejerske anbefalede, at det kogte vand opbevares på køl og maks. 24 timer. Stuetemp. giver større bakterievækst.

Vi startede også med at supplere med den syrnede, men endte med kun at bruge den pga. træg mave (+ Movicol i perioder).
Min erfaring med den syrnede er, at det er bedst ikke at ryste den for kraftigt. Vi vendte bare flasken nogle gange, så kommer der ikke så mange luftbobler i = mindre luft i maven.
1
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Bergen » 19. aug 2018, 12:02

Zombie skrev:
Zinde skrev:
Zombie skrev:Til en baby på 10 måneder der får flaske som supplering og hygge, kan man så sætte resten af mme blandet med vand i køleskab og bruge det igen fx to timer senere?

Nej. MME må ikke genopvarmes, og rester skal altid kasseres :)


Forældrene siger, det skal blandes med koldt vand bare og ikke hverken varmes eller genopvarmes?


Det er ok at give mme blandet med koldt vand til et barn på 10 måneder. Eller det sagde sp hos os.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Aquadorable » 19. aug 2018, 12:16

Vores datter får kun syrnet allomin. Og så får hun d-dråber fra BioGaia og ekstra mælkesyrebakterier fra BioGaia. Det har stort set fjernet mavekneb herhjemme :)
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf AgentPixie » 19. aug 2018, 12:31

Har ikke læst tråden, så måske jeg gentager hvad andre har skrevet :-D

Vil gerne slå et slag for MAMs anti colic flasker. De er virkelig gode og kan steriliseres i mikroovnen. Den eneste ulempe er at flasken består af 5 dele. Til gengæld må de vaskes i opvaskemaskinen hvis den kan vaske ved min. 65 grader. Vi steriliserede dem bagefter. De skal helst lufttørre. Vores stod på et rent viskestykke og tørrede.

Vi kogte vand og hældte på flaskerne, så der var til et helt døgn af gangen. Jeg doserede også MME i bøtter til et døgn.
Der skal være mælk tilbage i flasken, så du er sikker på barnet er mæt. Hvis flasken er tom skal man helst tilbyde 30ml mere.

Jeg synes det var nemt at være ude med et flaskebarn, de fleste caféer og centre har mikroovn man kan låne. Jeg fyldte den rette mængde kogte vand i en flaske, doserede MME i små bøtter og så afsted.
Det bliver nemmere når vandet ikke længere behøver være kogt.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Mette » 19. aug 2018, 13:57

Det er rigtig nemt hvis man vænner sig barn til at drikke mme der har rumtemperatur :)
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 15:07

Aquadorable skrev:Vores datter får kun syrnet allomin. Og så får hun d-dråber fra BioGaia og ekstra mælkesyrebakterier fra BioGaia. Det har stort set fjernet mavekneb herhjemme :)

Havde I SP indover inden I gav d-dråber? :)
0
J, juli 2018.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Aquadorable » 19. aug 2018, 15:11

Zonta skrev:
Aquadorable skrev:Vores datter får kun syrnet allomin. Og så får hun d-dråber fra BioGaia og ekstra mælkesyrebakterier fra BioGaia. Det har stort set fjernet mavekneb herhjemme :)

Havde I SP indover inden I gav d-dråber? :)


Altså inden vi gav BioGaia, eller inden vi gav d-dråber generelt?
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 15:11

AgentPixie skrev:Har ikke læst tråden, så måske jeg gentager hvad andre har skrevet :-D

Vil gerne slå et slag for MAMs anti colic flasker. De er virkelig gode og kan steriliseres i mikroovnen. Den eneste ulempe er at flasken består af 5 dele. Til gengæld må de vaskes i opvaskemaskinen hvis den kan vaske ved min. 65 grader. Vi steriliserede dem bagefter. De skal helst lufttørre. Vores stod på et rent viskestykke og tørrede.

Vi kogte vand og hældte på flaskerne, så der var til et helt døgn af gangen. Jeg doserede også MME i bøtter til et døgn.
Der skal være mælk tilbage i flasken, så du er sikker på barnet er mæt. Hvis flasken er tom skal man helst tilbyde 30ml mere.

Jeg synes det var nemt at være ude med et flaskebarn, de fleste caféer og centre har mikroovn man kan låne. Jeg fyldte den rette mængde kogte vand i en flaske, doserede MME i små bøtter og så afsted.
Det bliver nemmere når vandet ikke længere behøver være kogt.

Du har gentaget lidt, men det gør ikke noget :D Når I er flere, der siger det samme, må det jo være rigtigt :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 15:13

Aquadorable skrev:
Zonta skrev:
Aquadorable skrev:Vores datter får kun syrnet allomin. Og så får hun d-dråber fra BioGaia og ekstra mælkesyrebakterier fra BioGaia. Det har stort set fjernet mavekneb herhjemme :)

Havde I SP indover inden I gav d-dråber? :)


Altså inden vi gav BioGaia, eller inden vi gav d-dråber generelt?

Inden BioGaia (altså mælkesyrebakterier, ikke?). Der står jo på alt, at man skal forhøre sig med SP eller lægen inden. Jeg er meget autoritetstro :genert:
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"