De meget specielle navne du godt kan lide

Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 684
Likede indlæg: 8605

Re: De meget specielle navne du godt kan lide

Indlægaf Dmitra » 1. okt 2018, 04:53

Personligt har jeg det nok sværest med specielle stavemåder af helt almindelige navne.

Men ingen regler uden undtagelse, nu kender jeg en fantastisk lille dreng med e z-navn der normalt staves med s men det er bare normalt nu, fordi han har sat sig fast i mit hjerte.

Jeg tror nu heller ikke at alle der vælger "specielle" navne gør det for at være specielle. Nogen gør selvfølgelig, andre er bare ikke til almindelige navne, andre har 2 sprog/kulturer at tilgodese osv.
4
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Sof
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1084

Indlægaf Sof » 1. okt 2018, 05:40

Om man møder andre med ens navn, om det så er sjældent eller top 50, afhænger os meget af hvor man bor!

Jeg hedder Sofie, jeg har aldrig gået i institution eller på årgang med nogen med samme navn. En enkelt Ann-Sofie. Som voksen har jeg arbejdet med en Sofie og en Sophie, men ellers ikke et navn jeg støder på. Vi er omkring 18.000 som hedder Sofie. Så kommer andre stavninger, og dem der har Ann o.li. foran, oveni.

I vores institution er der 3 Smilla’er, Smilla Sne, Smilla Marie og Smilla. De er alle under 3 år, samlet er der omkring 1300 Smilla’er i DK.
Senest rettet af Sof 1. okt 2018, 07:27, rettet i alt 1 gang.
7
JoyNips
Kort karma: 605
Likede indlæg: 9821

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2018, 05:50

Sof skrev:Om man møder andre med ens nej, om det så er sjældent eller top 50, afhænger os meget af hvor man bor!

Jeg hedder Sofie, jeg har aldrig gået i institution eller på årgang med nogen med samme navn. En enkelt Ann-Sofie. Som voksen har jeg arbejdet med en Sofie og en Sophie, men ellers ikke et navn jeg støder på. Vi er omkring 18.000 som hedder Sofie. Så kommer andre stavninger, og dem der har Ann o.li. foran, oveni.

I vores institution er der 3 Smilla’er, Smilla Sne, Smilla Marie og Smilla. De er alle under 3 år, samlet er der omkring 1300 Smilla’er i DK.

Præcis. Nr 50 på listen er trods alt kun ca 130 børn på årgangen med det navn. Spredt udover hele landet.
6
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 1. okt 2018, 06:55

Sonita :lun:.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 480
Likede indlæg: 8785

Indlægaf HappyPaww » 1. okt 2018, 07:01

JoyNips skrev:
Sof skrev:Om man møder andre med ens nej, om det så er sjældent eller top 50, afhænger os meget af hvor man bor!

Præcis. Nr 50 på listen er trods alt kun ca 130 børn på årgangen med det navn. Spredt udover hele landet.

Men netop derfor synes jeg det er lidt fjollet at man helt principielt er totalt forhippet på at navnet ikke må være i Top 50.
4
JoyNips
Kort karma: 605
Likede indlæg: 9821

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2018, 07:24

HappyPaww skrev:
JoyNips skrev:

Men netop derfor synes jeg det er lidt fjollet at man helt principielt er totalt forhippet på at navnet ikke må være i Top 50.

Det er selvfølgelig meget fint at pejle efter, hvis man gerne vil undgå at ens barn kommer til at være én blandt flere med sit navn i institutionen, men jeg tror der er noget rigtigt i hvad Sof skriver med at det også afhænger meget af, hvor man bor. Når jeg kigger ned over statistikken her for 2017, så synes jeg i hvert fald, at der er nogen navne, jeg meget hyppigt støder på og andre, jeg slet ikke støder på, selvom de måske ligger højere på listen: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/b ... l-nyfoedte

Jeg har i øvrigt selv et navn, der har været i top 10 siden start-80'erne og jeg støder ikke voldsomt hyppigt på nogen, der hedder det samme, hverken blandt børn eller voksne.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Indlægaf twinkle » 1. okt 2018, 08:40

Jeg har for nyligt mødt en Aiah, det navn kan jeg super godt lide!
Vi gik efter noget "dansk", men samtidigt et navn der kan bruges på fx engelsk. Vi landede på Benjamin.
Jeg hedder selv Dorthe, det er et skodnavn synes jeg. Har aldrig været glad for det, og det fungerer virkelig dårligt på engelsk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 838
Likede indlæg: 12000

Indlægaf dgd2007 » 1. okt 2018, 09:14

Misantropen skrev:[...]
Snefrid
[...]

Orv, det har jeg aldrig hørt før. Men det har bestemt et eller andet. :)
2
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 1. okt 2018, 09:15

Nazira, faldt jeg lige over :).
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 838
Likede indlæg: 12000

Indlægaf dgd2007 » 1. okt 2018, 09:25

Dmitra skrev:Nazira, faldt jeg lige over :).

Men lidt uheldigt i europæisk sammenhæng - pga hagekorsassociationen. :genert:
4
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 1. okt 2018, 09:26

dgd2007 skrev:
Dmitra skrev:Nazira, faldt jeg lige over :).

Men lidt uheldigt i europæisk sammenhæng - pga hagekorsassociationen. :genert:

Der kunne du godt have en pointe :genert:.

Da jeg sagde det højt for mig selv lagde jeg trykket anderledes, så havde slet ikke spottet den.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1872

Indlægaf Misantropen » 1. okt 2018, 10:06

FormerlyKnownAs skrev:Så lige ved et tilfælde den her

'Unikke' navne

Seneste drengenavne:
William
Yashar
Mattin
Tayyab
Tan
Mire
U
Ayman
Archie
Thinus

Seneste pigenavne:
Katherine
Luana
Annlise
Waltraut
Salwa
Katcha
Nayah
Mitta
Kine
Engel
Corine

Hvorfor er William på den liste? :genert:
6

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1872

Indlægaf Misantropen » 1. okt 2018, 11:04

HappyPaww skrev:
godtnavn skrev:Det er sjovt hvordan folk går udenom top50 navne, jeg var så glad da jeg fandt ud af at min datters navn var der, mener endda det var nummer 20. Jeg har selv et navn der ikke er vildt brugt og var altid misundelig på andre børn der havde veninder der hed det samme, og generelt bare folk der har almindelige navne der ikke skiller sig det mindste ud, det gad jeg godt! Så mine børn skal helst ikke have for specielle navne, og det er lidt et problem nu hvor jeg har forelsket mig lidt i et relativt sjældent pigenavn...

Jeg tænker præcis det samme. Jeg kan ikke rigtig se hvorfor det skal være så specielt. Og i dag er navnelisten jo også så meget længere end fx for 30 år siden, netop pga alle dem der vælger “unikke” navne, så selvom navnet ligger i top 50 er der sjældent virkelig mange der hedder det.

Min søn har fx gået i to store institutioner med 80+ børn uden nogen navnefæller (andet end en enkelt mindre dreng som begyndte kort før han stoppede i den ene), selvom hans navn er i top 20.

Jeg har det ambivalent med navnelister. Jeg kan godt lide mange af navnene på dem med populære navne, men jeg synes det er lidt kedeligt når de samme navne går igen indefor den tid, generation og omgangskreds man er en del af eller det område man bor i, navneliste eller ej. Men jeg er heller ikke til for hjemmebryggede navne fordi man kan.

Ofte forstår jeg heller ikke hvorfor mange i samme situation som mig vælger et udenlandsk navn. Jeg har danske aner, bor i Danmark og har ikke et specielt internationalt liv(med mange udlandsrejser fx) Jeg har svært ved at se hvorfor jeg skulle kalde mit barn Teniqua eller Matthew, fremfor et dansk/skandinavisk navn, fordi det måske engang 15-20 år ude i fremtiden gerne vil rejse eller bo i udlandet.

Så synes jeg da det er vigtigere at det får et navn det kan bruge ubesværet indtil det får mulighed for at rejse selv og måske får brug for et andet navn. Man kan jo altid få tilføjet et ekstra navn hvis det skulle blive nødvendigt eller få sig et kalde-/kælenavn.
5

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 440
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6601

Indlægaf Mi55y » 1. okt 2018, 16:48

Jeg har altid været helt vild med Kieran til en dreng... Dog ville jeg ikke bruge det, da det nok kan give lidt udtalebesvær her i landet.
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2157

Indlægaf 1234 » 1. okt 2018, 18:03

Altså der er kun 2000 med mit navn stavet på min måde. Alligevel har jeg altid haft en anden med mit navn båd epå efterskole, gymnasiet, universitet og nu på mit arbejde :lol:
0

Tilbage til "Forældre"