Forældre engagement

Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1483

Forældre engagement

Indlægaf Lathyrus » 1. okt 2018, 08:39

Dette blogindlæg faldt jeg over på FB hvor en bekendt delte det.

http://meyermor.dk/2015/09/28/fra-curli ... foraelder/

Det har et par år på bagen, men er ikke mindre aktuelt i dag. Kort fortalt (til de som ikke magter at læse det) handler det om at forældre trækker sig fra arrangementer på skolen, ikke stiller op til forældrerådet osv.
Bloggeren (og hende der delte det på FB) mener det er for dårligt og efterlyser engagement.

Jeg sidder med en følelse af at jeg sørme godt forstår folk trækker sig fra nogle af alle de ting der forventes at man som forældre stiller op til. Jeg oplever et stigende pres for at lægge frivillig arbejdskraft i skole og fritidsaktiviteter og et stigende antal arrangementer man forventes at deltage i.

Jeg kan nævne lidt eksembler (som er udover forældremøder og skolehjem-samtaler, som trods alt må være obligatorisk) fra eget liv og fra venner/bekendte/kollegers liv:

Trivselsgrupper
Rødvinsmiddage
Salg af lodsedler
Rengøring
Pasning af kiosk/bod (endda i juledagene)
Undervisning (lærerne skulle have pædagogisk dag)
Madlavning
Bagning
Handyman arbejde
Forældrekaffe (fyraftenskaffe fra 14-16)
Loppemarked
Skolefest (praktisk hjælp, ikke blot deltagelse)
SFO løb (deltagelse)
Skolernes Motionsdag (praktisk hjælp)
Vask af spillertøj
Kørsel
Far-barn ture
Friluftstur med klassen
Fællesspisning på skolen

Jeg er helt med på, at man skal give en hånd til rengøring af spejderhytten eller vaske ungernes fodboldkluns, så det ikke er ledere/trænere som står med det hele. Men summen af alle de her ting man forventes at stille op til, både i og udenfor alm arbejdstid er eksploderet synes jeg.
Og må må blankt erkende at jeg hellere vil bruge min fritid på at være sammen med min familie og mine venner, end på rødvinsmiddage og friluftsture med klassen.

Hvad tænker I? Er nutidens forældre uengagerede eller er vi nået til et punkt hvor vi bare ikke orker mere?
2
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 731

Re: Forældre engagement

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 09:01

Vi orker ikke mere - og mange er max presset på arbejdsfronten inkl at ydelser som kh, dagpenge, førtidspension og lign
er en saga. .
Dertil er hjemmepleje og sygehuse også ved at være en illusion, så vi skal også lige passe vores gamle og syge forældre.
De fleste gør alt, hvad de kan. Drop den menneskebashing, der pt. dyrkes så intensivt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 448
Likede indlæg: 8268

Indlægaf HappyPaww » 1. okt 2018, 09:05

Jeg frygter virkelig når mine børn kommer i skole, hvis den slags forventes :8: Sådan var det da heller ikke da vi var børn...!

Jeg kan sagtens se at der er praktiske ting, men ved Gud om jeg gider være med til forældrearrangementer uden børnene - kan virkelig ikke se formålet. Har svært nok ved at få set min egen familie og venner pga manglende tid :rulle:
3
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1331

Indlægaf Orchidea » 1. okt 2018, 09:06

Jeg synes at folk skal tage en slapper på andres vegne.

Jeg tænker at man prioriterer hvor man ønsker/orker at engagere sig, om det så er i privaten med sin familie eller som forædrerepræsentant i klassen eller andet. Det skal andre ikke have en mening om.
10
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 998
Likede indlæg: 8604

Indlægaf Rapfisk » 1. okt 2018, 09:20

Jeg læste engang herinde én, der havde sagt til sine børn, at de hver måtte vælge én aktivitet i julemåneden, som forældrene skulle deltage i, for de var inviteret til 3-4 ting hver uge (børnenes skoler, SFO, børnehave, spejder, svømning og hvad har vi). Sådan tror jeg også, jeg kommer til at gøre det.

Friluftsture bliver far-og-børn-aktivitet :afro:

Og aktiviteter uden børn, det kommer de ikke til at se mig til. Jeg har rigeligt med venner at drikke vin med. Ud over, at jeg måske ligesom min mor vil melde mig som forældrerepræsentant for at undgå, at den slags tager overhånd.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 179
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 3075

Indlægaf Ellin » 1. okt 2018, 09:26

Tjah, enhver kan jo skrive sin mening på en blog, det gør det vel ikke til en særlig nyhed. Hvis meyerbørge synes det er fedt at deltage i 200 arrangementer årligt, så værsgo.
Jeg fik heller ikke læst færdig efter jeg stødte på navnet "Williamin" og forsøgte at forstå, hvordan i alverden det skal udtales.
7
Ud Mod hele verden
afsted ligemeget hvorhen
fri og let om hjertet
aldrig mere tilbage igen
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 1. okt 2018, 11:29

Ellin skrev:Tjah, enhver kan jo skrive sin mening på en blog, det gør det vel ikke til en særlig nyhed. Hvis meyerbørge synes det er fedt at deltage i 200 arrangementer årligt, så værsgo.
Jeg fik heller ikke læst færdig efter jeg stødte på navnet "Williamin" og forsøgte at forstå, hvordan i alverden det skal udtales.

Det navn forstod jeg heller ikke :rulle:

Og hvad Meyer mener er sådan set også ligegyldigt, det var bare et oplæg til diskussionen om hvorvidt det har taget overhånd med ting man skal engagere sig i eller folk generelt gerne vil alt det her.
Jeg føler det er for meget, men kender også folk som synes det er herligt. Og jeg oplever at det er svært at sige fra uden at blive set skævt til.
1
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 1. okt 2018, 11:32

Rapfisk skrev:Jeg læste engang herinde én, der havde sagt til sine børn, at de hver måtte vælge én aktivitet i julemåneden, som forældrene skulle deltage i, for de var inviteret til 3-4 ting hver uge (børnenes skoler, SFO, børnehave, spejder, svømning og hvad har vi). Sådan tror jeg også, jeg kommer til at gøre det.

Friluftsture bliver far-og-børn-aktivitet :afro:

Og aktiviteter uden børn, det kommer de ikke til at se mig til. Jeg har rigeligt med venner at drikke vin med. Ud over, at jeg måske ligesom min mor vil melde mig som forældrerepræsentant for at undgå, at den slags tager overhånd.

Åh, Gud ja - juleræset! :shock: Det havde jeg helt glemt. Det indebærer også 1-3 aktiviteter pr uge i hele december.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Indlægaf Tobywan » 1. okt 2018, 11:42

Jeg kommer under ingen omstændigheder til at deltage i noget der bare ligner aktiviteter på den liste. Måske lige med undtagelse af enkeltstående sociale arrangementer indenfor rimelighedens grænser - og udelukkende som deltagere.

At forvente forældre deltager i den slags er et skråplan, og bør 100% være skolens/institutions ansvar at få til at gå op i en højere enhed. Hvis ikke der er ressourcer og tid, så skal det synliggøres fremfor at lave workarounds, hvor forældrene træder ind og læser et problem som i virkeligheden skal løses politisk.
4
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1543

Indlægaf Misantropen » 1. okt 2018, 12:00

Jeg fik forvildet mig ind på en side for forældre den anden dag. Forestil jer den gamle debat bare hvor alle tråde og emner handlede om noget "projekt baby", de rigtige børnenavne, det rigtige udstyr, instagram-pæne børneværelser, situationer og påklædning, de rigtige meninger og holdninger, det rigtige forhold og lignende i en stor boble :gisp:

Det sammen med fortællingerne om Forældreintra gør mig helt skræmt og forpustet. Og jeg er ikke engang tæt på at skulle have et barn :mellow:

Så intet ondt ord herfra for at melde fra til alle de ting. Jeg ville heller ikke gide, men det kan selvfølgelig blive et problem hvis der ikke er ressourcer eller frivillige nok til arrangementer og fritidsaktiviteterne fx så de ikke kan fortsætte.
Senest rettet af Misantropen 1. okt 2018, 13:19, rettet i alt 1 gang.
2

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 731

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 12:05

Misantropen skrev:Så intet ondt ord herfra for at melde fra til alle de ting. Jeg ville heller ikke gide, men det kan selvfølgelig blive et problem hvis der ikke er ressourcer eller frivillige nok til at fritidsaktiviteterne fx ikke kan fortsætte.

Og dog....

Vi blev nærmest truet med alverdens ting ikke kunne fungere i skoleregi, hvis forældrene ikke stille op. Og hvad så?
Masser af aktiviter er ikke afgørende for børnenes fremtid, ve og vel. Det er bare ting, som vi har vænnet os til.

Det er masser af ting på TS' liste, som vi sagtens kan leve uden, hvis ikke nogen gider stå for dem. Det skader ikke at ryste posten af og til.
2
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 268
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4811

Indlægaf Mistermor » 1. okt 2018, 12:14

Jeg synes, det er vigtigt at tænke på, at man jo netop kan få samlet mange ting sammen i en omgangskreds. Det er jo ikke det hele, man selv vil møde. F.eks. skal man ikke gøre rent i spejderhytten, hvis ens barn ikke går til spejder. Så skal man måske bare bage en kage til juleafslutningen på musikskolen eller møde op til det.

Det er jo vildt overdrevet. Hvis man f.eks. afholder skolefest, og der er brug for hjælp til det praktiske, skal de måske bruge højt sat 30 mennesker - men der går måske 400 på skolen. Så man behøver jo ikke gøre det hvert år, problemet er, at det ER de samme, der gør det hvert år. (så længe de har børn på skolen)

Min erfaring er, at det gennemgående er de samme mennesker, der melder sig til alting. Nogle mennesker prioriterer at gøre den slags. De synes, det er spændende at deltage, og de har lyst til at være en del af det liv, børnene lever uden for hjemmet.

Både via mit job som pædagog og gennem mine børns opvækst har jeg set, at det er de samme, der yder en indsats, - udover bare at komme til et arrangement, og så er der dem, der nærmest synes, de skal have en medalje for at møde op, og så er der nogen midt imellem, som ikke gør noget ud af sig.

Jeg tror, det er et holdningsspørgsmål, som også afspejler ens værdier og politiske ståsted.

Jeg har selv været en af dem, der engagerede mig meget; jeg var med til at starte en legestue, da jeg gik hjemme med børnene. Jeg har nok være kontaktforælder i en eller begges klasser i den tid, jeg har haft børn i folkeskolen. Jeg har siddet i skolebestyrelsen, siddet i bestyrelse for musikskolen og min eksmand var håndboldtræner.
Jeg har også siddet i forældrebestyrelsen som medarbejderrepræsentant på mit job.
Jeg har bagt et utal af kager, vi har kørt ufattelig mange kilometer med fodbold eller håndbolddrenge eller musikinstrumenter. Vi har afholdt masser af sjove arrangementer både på skolen og i Mols bjerge, og vi fik et dejligt fællesskab op at stå, og det var fedt for børnene at være i.

Vi har holdt masser af fødselsdage altid for hele klassen, og det har været supersjovt med et meget stort fremmøde og forældrekaffe, når der blev hentet (vi boede på landet)

Det var ikke noget offer. Det var sjovt, selvom det også var hårdt somme tider. Og jeg er ikke i tvivl om, at det har givet mine børn nogle kompetencer og værdier, som jeg gerne ville give videre. Min søn har siddet i elevrådet og været formand i folkeskolen, siddet i festudvalget på gymnasiet, været tutor, været med til at lave avis osv. Min datter er mere introvert, men hun har også været tutor og buddy for udlændinge på studiet.

Jeg ved fra mit job, at det gør rigtig ondt at være et barn, hvis forældre aldrig kommer til noget arrangement. Man behøver selvfølgelig ikke komme til alt, og det kan også være, det er blevet mere almindeligt, at forældre ikke gider deltage, men da jeg arbejdede, var det hjerteskærende at se på de børn, hvis forældre ikke kom til teaterforestillingen, høstfesten eller afslutningen før skolestart. Det var jo deres store øjeblikke, som de gerne ville dele.
6
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 651
Likede indlæg: 12092

Indlægaf Persnikedy » 1. okt 2018, 12:16

Lige et spørgsmål fra en uden børn, men skal man ikke bare vaske sit ejets barns spillertøj (som jeg gætter på er fodbold/håndbold tøj) eller går det på rundte at man skal vaske hele holdets uniformer?
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1996

Indlægaf twinkle » 1. okt 2018, 12:17

Min holdning er, at der er alt for meget som det forventes at forældre engagerer sig i, ud over at de skal holde hus, passe er arbejde og også engagere sig i evt. andre børn i familien.
Og det er jo ikke en gang “bare” begrænset til skole. Nej, det er også i div. fritidsaktiviteter at jeg har en fornemmelse af, at der forventes meget.

Men altså, bare herhjemme er vi uenige. Da jeg spillede fodbold som barn (fra 4. klasse) tog jeg selv til træning, kom selv hjem (dvs. ingen forældre på sidelinjen) og der var fælleskørsel til kampe og turneringer, så det var virkelig sjældent at mine forældre var med. Det passede mig helt fint, der var jo altid flere voksne at henvende sig til ved behov. Jeg voksede også op med maks. 2 fritidsaktiviteter pr. sæson..
Min mand derimod er af den holdning, at man altid skal være til stede ved træninger og kampe, og at børn må vælge så mange fritidsaktiviteter de vil.

Det skal nok blive interessant at finde et kompromis, når vores barn bliver større :genert:
1
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1996

Indlægaf twinkle » 1. okt 2018, 12:20

Persnikedy skrev:Lige et spørgsmål fra en uden børn, men skal man ikke bare vaske sit ejets barns spillertøj (som jeg gætter på er fodbold/håndbold tøj) eller går det på rundte at man skal vaske hele holdets uniformer?

Det er meget forskelligt. Da jeg spillede fodbold som barn gik det på runde, men fx i min mands fodboldklub kunne man melde sig til at gøre det fast, så det gjorde hans forældre.
0

Tilbage til "Forældre"