Forældre engagement

Sof
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1051

Re: Forældre engagement

Indlægaf Sof » 3. okt 2018, 07:59

Jeg er os all for legegrupper, kan se på nogle af mine små familiemedlemmer at det er rigtig fint at man ser nogle forskellige familier og leger med alle.

Men det er jo så til dels både for mindre børn og det handler om børn imellem. Når først de bliver så store at de begynder at have egne fritidsinteresser, som de selv kan tage afsted til og sådan, så synes jeg det bliver sådan lidt... ligegyldigt (i mangel af bedre ord) at tvinge børnene til at være venner og lege sammen.

Da jeg selv var præteen-teenager var der dælme ikke nogen der skulle bestemmer hvem jeg hang ud med eller at vi skulle “lege” på tirsdag om 3 uger.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1459

Indlægaf Lathyrus » 3. okt 2018, 08:05

Hos os er det minimum 4 gange årligt og for hele familien. Man bestemmer selv om det skal være i hverdagen eller i weekenden. Og man bestemmer også selv om det er til spisning eller det en omgang fodbold og boller bagefter. Men man er påtvunget samvær i sin fritid hjemme hos hinanden.
Nogle steder hedder det legegrupper og omhandler kun børnene, mens det andre steder hedder trivselsgrupper og også indbefatter forældre og evt søskende. Det er mit indtryk at rigtig mange skoler i dag har det i et eller andet omfang.
0
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 713

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 08:08

Lathyrus skrev:Hos os er det minimum 4 gange årligt og for hele familien. Man bestemmer selv om det skal være i hverdagen eller i weekenden. Og man bestemmer også selv om det er til spisning eller det en omgang fodbold og boller bagefter. Men man er påtvunget samvær i sin fritid hjemme hos hinanden.

Altså hele familier på 2 voksne og min 1 barn? x 3-4 familier.

Der ville vi være nødt til at melde pas. Det har vi ikke plads til privat.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4812

Indlægaf hotlips » 3. okt 2018, 08:19

Jeg synes der er for mange underlige løse ting uden nogen særlig inspiration bag andet end at nu skal vi sq være sammen og hygge os, basta, og det gider jeg ikke, min dreng gider det heller ikke og det bliver en kold dag i helvede før jeg lader mig tvinge til noget som helst, men jeg har ikke indtryk af at der er ret stor opbakning til det, det er sådan noget hvor der har været 5-6 børn med ud af 26.

Det kører generelt rigtig godt i vores klasse, børnene har deres venner men er gode til at lege på kryds og tværs, så min dreng har fået helt frit slag til at vælge om han vil være med til legegrupper og det vil han så ikke, men han har også tre nære venner og kæresten som han helst så hver uge alle sammen, det er der jo ikke tid til i de fleste uger når han også skal se sin far og til dans og jeg synes det er helt rimeligt at han så prioriterer dem, det var noget andet hvis der var nogen der havde svært ved at komme ind i fællesskabet eller sådan noget, så skulle jeg nok bakke mere op men som det er har vi faktisk 2-3 stykker andre børn han også gerne ville have aftaler med, men det er så blevet skubbet lidt til side indtil videre fordi ugen bare ikke har flere dage.

Men vi har 4 ekstra børn der kommer her ofte og som kommer med på ture, spiser her, og som vi køber gaver sammen med, osv, og som jeg også af og til har flere ad gangen eller alle sammen, og der er meget få der ikke holder fødselsdag i klassen, der er nogle der slår sig sammen men der er vel fødselsdag hver anden uge i gennemsnit, og det går vi meget op i at købe noget godt og nu skal han til fødselsdag hos den og den og det bliver super skægt, så synes jeg at det er rigeligt og at jeg godt kan tillade mig at sige at alt udover det forekommer ene og alene i det omfang vi gider.

Vi tager til sommerfest og julehalløj og nogle få andre ting, det er okay og så er det som regel også noget han glæder sig til, vi skal også til den årlige julefest i boligforeningen og han ville blive ked af det hvis ikke han kom over og danse med kusinen og fik gaver af de blå mænd, men jeg synes vi får holdt det på et niveau så det ikke bliver en plage, og det er da også helt på hovedet hvis man får gjort det til en sur pligt hvor man tænker åh nej og bare glæder sig til at smide sig på sofaen i fred og det tror jeg ikke der kommer noget specielt godt socialt ud af på længere sigt.

Jeg synes det er helt der er mulighed for for at gøre noget hvis det ikke fungerer eller der er nogen der går alene, men jeg synes det er fjollet at begynde at ordne problemer der ikke er der og i en klasse hvor der er tale om at de må til at droppe aftaler med deres venner for at være sociale med nogen de voksne har valgt for dem, så synes jeg det er spild af tid og kræfter der var bedre brugt på andre måder.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1459

Indlægaf Lathyrus » 3. okt 2018, 08:19

Bergen skrev:
Lathyrus skrev:Hos os er det minimum 4 gange årligt og for hele familien. Man bestemmer selv om det skal være i hverdagen eller i weekenden. Og man bestemmer også selv om det er til spisning eller det en omgang fodbold og boller bagefter. Men man er påtvunget samvær i sin fritid hjemme hos hinanden.

Ja, 4 familier med 3-5 medlemmer af hver.

Man kan godt få lov at låne et lokale på skolen eller i spejderhytten, hvis man ikke har plads. Men ideen er at man besøger hinanden på skift - minimum en gang, så man ser hinandens hjem. Man må også gerne tage i parken, på fisketur eller noget andet indimellem, men skal helst besøge alle hjem på et tidspunkt.
0
FormerlyKnownAs
Kort karma: 458
Likede indlæg: 3364

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. okt 2018, 08:19

Bergen skrev:

Hvad er problemet så i at jeg skriver at jeg ikke vil det, når du gerne må melde pas?

Det jeg forholdt mig til var eksemplet med middag med 3-4 familier -voksne og børn, hver måned med mad.
1
/Dullen
SurSødSovs
Kort karma: 121
Likede indlæg: 843

Indlægaf SurSødSovs » 3. okt 2018, 08:49

FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:

Hvad er problemet så i at jeg skriver at jeg ikke vil det, når du gerne må melde pas?

Det jeg forholdt mig til var eksemplet med middag med 3-4 familier -voksne og børn, hver måned med mad.

Jeg tror, jeg ville have endt på Youtube, hvis det blev præsenteret for mig :lol:

Har dog en svag mistanke om, at det er et "kan" ikke et "skal" i modsætning til lege-/mad-/trivselsgrupper.
I øvrigt er det de der gruppers skyld, min datter altid har frygtet at få søskende :lol:
0
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. okt 2018, 08:56

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:

Jeg tror, jeg ville have endt på Youtube, hvis det blev præsenteret for mig :lol:

Har dog en svag mistanke om, at det er et "kan" ikke et "skal" i modsætning til lege-/mad-/trivselsgrupper.
I øvrigt er det de der gruppers skyld, min datter altid har frygtet at få søskende :lol:

Lathyrus skriver påtvungen samvær. Igen- bare tanken om tvungen samvær i mit ellers deres hjem med nogle specifikke forældre gør at jeg nok blev “syg” den dag.

Men vi må vente i spænding på Sofs julefrokost og en opklaring ;)
2
/Dullen
Sof
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1051

Indlægaf Sof » 3. okt 2018, 09:04

Det er 2. december, så der er kun 2 måneder tilbage :D
2
Bergen

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 09:34

FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:

Mit spørgsmål i det indlæg gik alene på børnelegeggrupper, som vi også er en del af uden vi synes at det er fantastisk.
0
Bergen

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 09:40

Lathyrus skrev:
Bergen skrev:

Ja, 4 familier med 3-5 medlemmer af hver.

Man kan godt få lov at låne et lokale på skolen eller i spejderhytten, hvis man ikke har plads. Men ideen er at man besøger hinanden på skift - minimum en gang, så man ser hinandens hjem. Man må også gerne tage i parken, på fisketur eller noget andet indimellem, men skal helst besøge alle hjem på et tidspunkt.

Vi har simpelthen ikke plads til at have 12-20 mennesker på besøg på én gang

Jeg ville grine hysterisk og melde fra. Og jeg gider i øvrigt ikke bruge tid på høflghedsvisiter i op til 24 andre hjem. Game over.

At der kommer 3 legegruppebørn og spiser pizza kan jeg få til at være ved spisebordet og så det også det pladsmæssigt.
1
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. okt 2018, 09:44

Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Bergen skrev:

Mit spørgsmål i det indlæg gik alene på børnelegeggrupper, som vi også er en del af uden vi synes at det er fantastisk.

Jeg har jo slet ikke svaret på børnelegegrupper i det indlæg hvor du spørger mig om jeg vil lade mit barn stå udenfor. Overhovedet. Så det er noget spøjst at du mener at at have spurgt ind til det når jeg ikke har forholdt mig til det oprindeligt.

Bergen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sof skrev:
Lathyrus skrev:Og så bryder jeg mig heller ikke om trivselsgrupper hvor man pålægges at være social med andre i klassen i privat regi. Jeg synes det er et underligt koncept at skolen tvinger familierne til at invitere hinanden hjem i privaten minimum 4 gange årligt. Men jeg deltager i det og lægger også hus til, fordi det forventes og min søn ikke skal stemples. Men jeg ville hellere bruge 4 dage på at ses med de venner vi ser alt for lidt i en travl hverdag.

Sidste år til en firma-familiejulefrokost på min kærestes arbejde, snakkede jeg med hans kollega, som har en dreng på 11. I hans klasse havde de “lege”grupper, som var grupper på 4-5 børn og deres familier, som 1 gang om måneden, skulle invitere de andre 3-4 familier hjem til middag. Det er hurtigt 10-15 personer du skal have hjem en hverdagsaften. De skiftede grupper hvert halve år, så til den nye gruppe de skulle i efter jul, der havde de fået en ny liste med allergier og andet man skulle tage højde for når man lavede mad. Man blev i øvrigt opfordret til at have et tema :nerve: Udover det, så så skolen jo gerne at børnene også legede hjemme hos hinanden i de her legegrupper.

Synes det var så vildt.

Ej men antager de her skoler at folk er komplet brainless og uden sociale kompetencer og evner for at tale med dem de finder mest interessante og lave legeaftaler med de børn som ens eget barn bedst svinger med? Ikke på vilkår om jeg skulle "tvinges" til at bruge min tid på den måde med fremmede mennesker. Og det selvom jeg både har tid og overskud til det, men nej, det der det gad jeg simpelthen ikke. Bare tanken om at skulle have nogle af de forældre fra børnehaven hjem til en middag og hjem til dem x antal gange i en periode. No way. Det ville aldrig komme til at ske!

Ej det lyder helt vanvittigt for mig.

Men det forekommer på langt de fleste skoler. Også vores og vi gider hellere ikke, men gør det for barnets skyld. Her er det dog uden forældre.

Ville du lade dit barn står ude for? Det vil de færreste jo og derfor ser det ud til at kunne fungere.
0
/Dullen
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 239
Likede indlæg: 6240

Indlægaf Santa » 3. okt 2018, 09:56

Som en barnløs lærer vil jeg blot sparke ind, at jeg 100% forstår de af jer, som synes at der er for mange arrangementer med forventet forældredeltagelse.
Listen fra et tidligere indlæg troede jeg først var fra en privatskole. Det er aldeles urimeligt at forvente at forældrene løfter opgaver som rengøring, pasning og undervisning - det ER betalt over skatten og skal IKKE pålægges forældrene.
Folkeskolen er gratis og derfor er al brugerbetaling bandlyst. Klassekassen er kun muligt, hvis forældrene selv ønsker det, er helt frivilligt og skal administreres af forældrene, ikke læreren.
Legegrupper kan jeg sagtens forstå at forældre fravælger - jeg ville ALDRIG stille det krav til nogen, ej heller anbefale det. Og da slet ikke med deltagelse af forældre, middage osv.
Jeg fortæller forældrene i mine klasser, at et godt forældresammenhold er vigtigt for klassens trivsel og at det gør en forskel i hverdagen i klassen, men det er helt op til dem, hvordan de forvalter det og i hvilket omfang.
8
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 265
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4769

Indlægaf Mistermor » 3. okt 2018, 13:38

Bergen skrev:

Det ville klæde dig at droppe at drage mit arbejde ind i indlæg, hvor det ikke hører til. Naturligvis dømmer og sladrer jeg ikke om forældre, som jeg møder gennem mit arbejde. Mit job har intet at gøre i en relation til mit barns skole.

Jeg inddrager dit job, fordi du har så ringe tillid til personalet på dit barns skole. Det er da rimelig relevant, at du arbejder i et regi, der er relateret til det miljø, og at du arbejder med mennesker. Hvorfor skulle alle andre være så meget dårligere mennesker eller medarbejdere end dig? Hvorfor tror du lærere eller pædagoger sladrer om forældrene, når du ikke gør? Sladder er ikke et fag på seminariet, ligesom det vel ikke er det på universitetet. :)
0
Bergen

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 13:50

Mistermor skrev:
Bergen skrev:

Det ville klæde dig at droppe at drage mit arbejde ind i indlæg, hvor det ikke hører til. Naturligvis dømmer og sladrer jeg ikke om forældre, som jeg møder gennem mit arbejde. Mit job har intet at gøre i en relation til mit barns skole.

Jeg inddrager dit job, fordi du har så ringe tillid til personalet på dit barns skole. Det er da rimelig relevant, at du arbejder i et regi, der er relateret til det miljø, og at du arbejder med mennesker. Hvorfor skulle alle andre være så meget dårligere mennesker eller medarbejdere end dig? Hvorfor tror du lærere eller pædagoger sladrer om forældrene, når du ikke gør? Sladder er ikke et fag på seminariet, ligesom det vel ikke er det på universitetet. :)

Nej. Du er den eneste debatør, der ikke kan finde ud af at respektere, at jeg ikke ser et behov for, at du ønsker at diskutere mit job konstant.
Det ville som sagt klæde dig ikke at inddrage det som en stikpille i tråde, hvor det overhovedet ikke har nogen relevans.

Jeg har ikke sagt på noget tidspunkt, at andre mennesker er dårligere end mig. Skyd mig ikke dét i skoene.

Jeg konstaterer, at der føres et usynligt regnskab, hvor mit barn har gået i institution og skole over forældrenes bidrag. Fint, at du ikke mener det. Det kan du med alt mulig respekt ikke vide en hujende fis om, da du vel næppe har din gang samme sted.

Jeg har 100% tillid til lærerne og ledelsen på mit barns skole i hverdagen og de store linjer. Ellers var hun ikke elev der.
Det er jo ikke lærernes valg at drage afsted på kursus på en hverdag. Det lyder i øvrigt ret normalt, når man læser herinde og ikke noget, som jeg kan ændre på. Resten kan jeg sikkert hellere ikke. Blot takle dem, som det passer mig.
0

Tilbage til "Forældre"