Forældre engagement

Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 689

Re: Forældre engagement

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 14:03

I øvrigt - Mistermor, hvis du vil vide det, så jo der sladres internt på min arbejdsplads om borgerne og kollegerne. Så har vi dét på det rene. Okay?
Jeg tager så ikke del i sladderen om nogen hverken børn, forældre, samarbejdspartnere eller kolleger. Jeg er blondinedum i den retning. Det er ikke mig at sladre og har aldrig været det. Jeg gider simpelthen ikke tage del i det og det respekteres ok af mine kolleger og samarbejdspartnere. Kan vi lukke den der?
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4725

Indlægaf Mistermor » 3. okt 2018, 14:07

Bergen skrev:Nej. Du er den eneste debatør, der ikke kan finde ud af at respektere, at jeg ikke ser et behov for, at du ønsker at diskutere mit job konstant.
Det ville som sagt klæde dig ikke at inddrage det som en stikpille i tråde, hvor det overhovedet ikke har nogen relevans.

Jeg har ikke sagt på noget tidspunkt, at andre mennesker er dårligere end mig. Skyd mig ikke dét i skoene.

Jeg konstaterer, at der føres et usynligt regnskab, hvor mit barn har gået i institution og skole over forældrenes bidrag. Fint, at du ikke mener det. Det kan du med alt mulig respekt ikke vide en hujende fis om, da du vel næppe har din gang samme sted.

Jeg har 100% tillid til lærerne og ledelsen på mit barns skole i hverdagen og de store linjer. Ellers var hun ikke elev der.
Det er jo ikke lærernes valg at drage afsted på kursus på en hverdag. Det lyder i øvrigt ret normalt, når man læser herinde og ikke noget, som jeg kan ændre på. Resten kan jeg sikkert hellere ikke. Blot takle dem, som det passer mig.

Jeg kan konstatere, at vi to har et meget forskelligt udgangspunkt; Hvis du skriver til mig, at du undrer dig over, at jeg tænker x eller y, når jeg er pædagog, regner jeg det altså ikke for en stikpille. Jeg vil gerne stå til ansvar både for mit fag og mine holdninger.

Du har ikke direkte sagt, at andre mennesker er dårligere end dig, men du tiltror dem da at sladre, selvom du totalt afviser selv at have gjort det samme. (Det er i princippet det samme. Deres arbejdsmoral må jo være dårligere end din så)

Jeg har virkelig svært ved at kombinere dine indlæg, din attitude, dine holdninger til skoler og børn med det job, du skulle bestride. Det er meget meget anderledes end de mennesker, jeg har mødt inden for den branche. Så jeg undres. Meget.
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4065

Indlægaf Confucius » 3. okt 2018, 14:10

Lathyrus skrev:
Jeg kan nævne lidt eksembler (som er udover forældremøder og skolehjem-samtaler, som trods alt må være obligatorisk) fra eget liv og fra venner/bekendte/kollegers liv:

Trivselsgrupper
Rødvinsmiddage
Salg af lodsedler
Rengøring
Pasning af kiosk/bod (endda i juledagene)
Undervisning (lærerne skulle have pædagogisk dag)
Madlavning
Bagning
Handyman arbejde
Forældrekaffe (fyraftenskaffe fra 14-16)
Loppemarked
Skolefest (praktisk hjælp, ikke blot deltagelse)
SFO løb (deltagelse)
Skolernes Motionsdag (praktisk hjælp)
Vask af spillertøj
Kørsel
Far-barn ture
Friluftstur med klassen
Fællesspisning på skolen

Jeg er helt med på, at man skal give en hånd til rengøring af spejderhytten eller vaske ungernes fodboldkluns, så det ikke er ledere/trænere som står med det hele. Men summen af alle de her ting man forventes at stille op til, både i og udenfor alm arbejdstid er eksploderet synes jeg.
Og må må blankt erkende at jeg hellere vil bruge min fritid på at være sammen med min familie og mine venner, end på rødvinsmiddage og friluftsture med klassen.

Hvad tænker I? Er nutidens forældre uengagerede eller er vi nået til et punkt hvor vi bare ikke orker mere?

Jeg kunne måske acceptere en årlig skole/hjem-samtale og et par teaterforestillinger med nogle års mellemrum. Men aldrig i mit liv, om jeg gad deltage i noget af det andet, der bliver opremset. Det må sortere under barnets mor eller også må det blive uden forældredeltagelse.

Mine egne forældre har heller aldrig deltaget i den slags ting.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 689

Indlægaf Bergen » 3. okt 2018, 14:13

Mistermor skrev:
Bergen skrev:Nej. Du er den eneste debatør, der ikke kan finde ud af at respektere, at jeg ikke ser et behov for, at du ønsker at diskutere mit job konstant.
Det ville som sagt klæde dig ikke at inddrage det som en stikpille i tråde, hvor det overhovedet ikke har nogen relevans.

Jeg har ikke sagt på noget tidspunkt, at andre mennesker er dårligere end mig. Skyd mig ikke dét i skoene.

Jeg konstaterer, at der føres et usynligt regnskab, hvor mit barn har gået i institution og skole over forældrenes bidrag. Fint, at du ikke mener det. Det kan du med alt mulig respekt ikke vide en hujende fis om, da du vel næppe har din gang samme sted.

Jeg har 100% tillid til lærerne og ledelsen på mit barns skole i hverdagen og de store linjer. Ellers var hun ikke elev der.
Det er jo ikke lærernes valg at drage afsted på kursus på en hverdag. Det lyder i øvrigt ret normalt, når man læser herinde og ikke noget, som jeg kan ændre på. Resten kan jeg sikkert hellere ikke. Blot takle dem, som det passer mig.

Jeg kan konstatere, at vi to har et meget forskelligt udgangspunkt; Hvis du skriver til mig, at du undrer dig over, at jeg tænker x eller y, når jeg er pædagog, regner jeg det altså ikke for en stikpille. Jeg vil gerne stå til ansvar både for mit fag og mine holdninger.

Du har ikke direkte sagt, at andre mennesker er dårligere end dig, men du tiltror dem da at sladre, selvom du totalt afviser selv at have gjort det samme. (Det er i princippet det samme. Deres arbejdsmoral må jo være dårligere end din så)

Jeg har virkelig svært ved at kombinere dine indlæg, din attitude, dine holdninger til skoler og børn med det job, du skulle bestride. Det er meget meget anderledes end de mennesker, jeg har mødt inden for den branche. Så jeg undres. Meget.

Jeg er egentlig ikke specielt optaget af, at du er pædagog. Du nævner dig dit fag hyppigere end jeg nævner mit. Mit fokus er at være et barns mor også i denne tråd.

Måske du ville opfatte mig som en helt anden, hvis du mødte mig i en relation udenfor nettet?

Det er altså forskellige ting at have en relation på en arbejdsplads eller personligt og så et tilfælde møde på en debatside.

Personligt passer jeg på at lave sådanne koblinger/personbeskrivelser, som du gør på basis af ekstrem lidt viden om fx mig. Det kunne du jo også overveje.
0
JoyNips
Kort karma: 594
Likede indlæg: 9422

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2018, 19:14

Meget apropos så fik jeg rodet mig ud i at sidde i forældrebestyrelse i vuggestuen her til aften :rulle:
4
ajnaM
Kort karma: 296
Likede indlæg: 6200

Indlægaf ajnaM » 3. okt 2018, 19:39

Det ender hurtigt med at blive en specifik type forældre, der engagerer sig, og det synes jeg er et kæmpe problem. Forældrenes engagement har betydning for børnene, og forfordeler man nogle - især ressourcesvage - familier, bibeholder man negativ social arv.

Vi skal sikre, at der findes forskellige måder at engagere sig på.
2
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 3. okt 2018, 19:47

Santa skrev:Som en barnløs lærer vil jeg blot sparke ind, at jeg 100% forstår de af jer, som synes at der er for mange arrangementer med forventet forældredeltagelse.
Listen fra et tidligere indlæg troede jeg først var fra en privatskole. Det er aldeles urimeligt at forvente at forældrene løfter opgaver som rengøring, pasning og undervisning - det ER betalt over skatten og skal IKKE pålægges forældrene.
Folkeskolen er gratis og derfor er al brugerbetaling bandlyst. Klassekassen er kun muligt, hvis forældrene selv ønsker det, er helt frivilligt og skal administreres af forældrene, ikke læreren.
Legegrupper kan jeg sagtens forstå at forældre fravælger - jeg ville ALDRIG stille det krav til nogen, ej heller anbefale det. Og da slet ikke med deltagelse af forældre, middage osv.
Jeg fortæller forældrene i mine klasser, at et godt forældresammenhold er vigtigt for klassens trivsel og at det gør en forskel i hverdagen i klassen, men det er helt op til dem, hvordan de forvalter det og i hvilket omfang.

Men det er jo ikke kun forældrene - den seneste tid har det været fremme, at mange lærere opfordrer forældrene til 30 minutters fælles læsning hver dag. Ud over lektier, legegrupper, intranetbeskeder om ugeplaner osv.

Jeg synes egentlig, det er meget interessant, for jeg er fuldkommen overbevist om, at de her ting er til gavn for børnene - men det er samtidig med til at skævvride, når man fra starten ved, at det ikke er alle forældre, der kan overskue det, og at nogle risikerer at stå helt af, mens andre er med på det hele.
4
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 3. okt 2018, 20:35

ajnaM skrev:
Men det er jo ikke kun forældrene - den seneste tid har det været fremme, at mange lærere opfordrer forældrene til 30 minutters fælles læsning hver dag. Ud over lektier, legegrupper, intranetbeskeder om ugeplaner osv.

Jeg synes egentlig, det er meget interessant, for jeg er fuldkommen overbevist om, at de her ting er til gavn for børnene - men det er samtidig med til at skævvride, når man fra starten ved, at det ikke er alle forældre, der kan overskue det, og at nogle risikerer at stå helt af, mens andre er med på det hele.

Det er nemlig vældig interessant. For f.eks. de der trivsels og legegrupper (som lyder besværlige) har jo også rod i, at nogle børn nærmest er socialt ekskluderet fra skolestart. Især nu hvor man også skal inkludere tidligere specialbørn, vil der være nogen, som de andre børn tager afstand fra, og da kan de påtvungne legegrupper jo i alt fald tvinge børnene til at være i samme hus.
Problemet er bare, at voksne ikke kan presse børn til at være venner, og at det, man kalder inklusion, egentlig kan komme til at fungere som den værste eksklusion.
Min søn er nyuddannet lærer, og han oplever, at alle i en klasse tager afstand fra et barn, som er infantil autist - der venter på visitation (som åbenbart kun sker en gang om året) Barnet kan simpelthen ikke profitere af at være i folkeskolen, og det kan heller ikke indgå i relation med de andre. Det er jo hjerteskærende.

Jeg tænker, at det værste er, at der er så mange, der står af. Fordi det både er dem, der ikke kan overskue det af sociale årsager, dem der ikke kan nå det, fordi de prioriterer anderledes i deres liv, og dem, der af principielle årsager ikke vil.

For som Madam Pomfrey beskriver, kører man jo træt, hvis man er en af de få, der forsøger at trække klassen i en social retning og inviterer til fødselsdag osv.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 238
Likede indlæg: 6215

Indlægaf Santa » 4. okt 2018, 05:08

ajnaM skrev:
Santa skrev:Som en barnløs lærer vil jeg blot sparke ind, at jeg 100% forstår de af jer, som synes at der er for mange arrangementer med forventet forældredeltagelse.
Listen fra et tidligere indlæg troede jeg først var fra en privatskole. Det er aldeles urimeligt at forvente at forældrene løfter opgaver som rengøring, pasning og undervisning - det ER betalt over skatten og skal IKKE pålægges forældrene.
Folkeskolen er gratis og derfor er al brugerbetaling bandlyst. Klassekassen er kun muligt, hvis forældrene selv ønsker det, er helt frivilligt og skal administreres af forældrene, ikke læreren.
Legegrupper kan jeg sagtens forstå at forældre fravælger - jeg ville ALDRIG stille det krav til nogen, ej heller anbefale det. Og da slet ikke med deltagelse af forældre, middage osv.
Jeg fortæller forældrene i mine klasser, at et godt forældresammenhold er vigtigt for klassens trivsel og at det gør en forskel i hverdagen i klassen, men det er helt op til dem, hvordan de forvalter det og i hvilket omfang.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du citerer mig her?
Jeg plæderer jo netop for det samme som dig og er helt enig i, at der ikke skal stilles så store krav til forældreindsatsen som der skitseres i denne tråd.
I mine klasser (og det samme gælder hos de fleste af mine kolleger) forventer jeg at se forældrene til skole-hjemsamtalerne (1-2 årligt) og til forældremøderne, 2 gange årligt. Hvis de så osse kommer forbi til vore projektugers åben hus arrangement (2 gange årligt) er det virkelig helt fint og i orden for mig. I mange klasser arrangerer forældrene osse en overnatningstur med deres unger, og det er jo bare fantastisk.
Men jeg forventer det ikke og stiller ingen krav i den retning.
Jeg ved at min dansklærerkollega forventer at der læses i 15-20 min dagligt, vi forventer alle at intra tjekkes dagligt, men skriver ikke i tide og utide.
Det burde man som forældre kunne overkomme, og det kan langt de fleste da osse.
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 4. okt 2018, 05:17

Santa skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor du citerer mig her?
Jeg plæderer jo netop for det samme som dig og er helt enig i, at der ikke skal stilles så store krav til forældreindsatsen som der skitseres i denne tråd.
I mine klasser (og det samme gælder hos de fleste af mine kolleger) forventer jeg at se forældrene til skole-hjemsamtalerne (1-2 årligt) og til forældremøderne, 2 gange årligt. Hvis de så osse kommer forbi til vore projektugers åben hus arrangement (2 gange årligt) er det virkelig helt fint og i orden for mig. I mange klasser arrangerer forældrene osse en overnatningstur med deres unger, og det er jo bare fantastisk.
Jeg ved at min dansklærerkollega forventer at der læses i 15-20 min dagligt, vi forventer alle at intra tjekkes dagligt, men skriver ikke i tide og utide.

Af nysgerrighed og på ingen måde for at være kritisk; hvor tit skal man tjekke intra? Er der en tidspunkt på dagen, hvor nyheder/oplysninger skal være lagt på eller et vist varsel, man kan forvente?
Jeg spørger, fordi det ikke var i brug, da mine børn gik i skole, - men i gymnasiet oplevede min søn ofte, at der kom lektier på med meget kort varsel. Eksempelvis somme tider sidst på eftermiddagen eller først på aftenen kunne der være kommet noget nyt på til næste dags fag. - Det ville ikke være nemt at begå sig i med mindre børn.
0
IrmaPigen
Kort karma: 376
Likede indlæg: 4578

Indlægaf IrmaPigen » 4. okt 2018, 05:28

Lathyrus skrev:Dette blogindlæg faldt jeg over på FB hvor en bekendt delte det.

http://meyermor.dk/2015/09/28/fra-curli ... foraelder/

Det har et par år på bagen, men er ikke mindre aktuelt i dag. Kort fortalt (til de som ikke magter at læse det) handler det om at forældre trækker sig fra arrangementer på skolen, ikke stiller op til forældrerådet osv.
Bloggeren (og hende der delte det på FB) mener det er for dårligt og efterlyser engagement.

Jeg sidder med en følelse af at jeg sørme godt forstår folk trækker sig fra nogle af alle de ting der forventes at man som forældre stiller op til. Jeg oplever et stigende pres for at lægge frivillig arbejdskraft i skole og fritidsaktiviteter og et stigende antal arrangementer man forventes at deltage i.

Jeg kan nævne lidt eksembler (som er udover forældremøder og skolehjem-samtaler, som trods alt må være obligatorisk) fra eget liv og fra venner/bekendte/kollegers liv:

Trivselsgrupper
Rødvinsmiddage
Salg af lodsedler
Rengøring
Madlavning
Bagning
Handyman arbejde
Loppemarked
SFO løb (deltagelse)
Vask af spillertøj
Kørsel
Far-barn ture
Friluftstur med klassen
Fællesspisning på skolen

Jeg er helt med på, at man skal give en hånd til rengøring af spejderhytten eller vaske ungernes fodboldkluns, så det ikke er ledere/trænere som står med det hele. Men summen af alle de her ting man forventes at stille op til, både i og udenfor alm arbejdstid er eksploderet synes jeg.
Og må må blankt erkende at jeg hellere vil bruge min fritid på at være sammen med min familie og mine venner, end på rødvinsmiddage og friluftsture med klassen.

Hvad tænker I? Er nutidens forældre uengagerede eller er vi nået til et punkt hvor vi bare ikke orker mere?

Jeg tænker det fremhævede.
1
fisken80
Kort karma: 279
Likede indlæg: 9661

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2018, 05:46

Confucius skrev:
Lathyrus skrev:

Trivselsgrupper
Rødvinsmiddage
Salg af lodsedler
Rengøring
Madlavning
Bagning
Handyman arbejde
Loppemarked
SFO løb (deltagelse)
Vask af spillertøj
Kørsel
Far-barn ture
Friluftstur med klassen
Fællesspisning på skolen

Jeg kunne måske acceptere en årlig skole/hjem-samtale og et par teaterforestillinger med nogle års mellemrum. Men aldrig i mit liv, om jeg gad deltage i noget af det andet, der bliver opremset. Det må sortere under barnets mor eller også må det blive uden forældredeltagelse.

Mine egne forældre har heller aldrig deltaget i den slags ting.

Man skulle tro vi var søskende...
Jeg har det fuldkommen som dig. Aldrig i livet om jeg ville deltage i ret meget af det, der listes op. Det meste af det fandtes så heller ikke, da jeg gik i skole, så det var mine forældre lykkeligt fritagede for at tage stilling til. Jeg gik dog i en klasse, hvor, kan jeg konstatere, en del forældre var vældig moderne... de ville nemlig rigtig gerne være sociale med hinanden. Det resulterede i, at vi hvert år skulle på lejrtur med samtlige forældre. Det var simpelthen røvsygt, at vi aldrig måtte være afsted bare os børn og lærerne. Jeg var sådan en pissestædig lille unge, så jeg sagde simpelthen til mine forældre, at jeg ikke ville have dem med (og det passede dem ret godt kan jeg afsløre).
Vi var to i min klasse, hvor forældrene aldrig var med og det var fordi vi begge selv sagde fra.
I 5. klasse fik vi så allernådigst lov til at være afsted i to dage før engagerede forældre dukkede op og skulle være med.
I 7. lå den traditionelle tur til Bornholm og her begyndte nogle af forældrene at ytre sig om, at de jo også kunne tage med der... men så satte min klasselærer foden ned og meddelte dem, at dét kunne de glemme alt om. Så vi slap heldigvis for dem.

Men der er stor forskel på skoler i dag, det kan jeg høre på de kolleger, der har børn. På nogle er der enorme forventninger til forældredeltagelse mens andre stort set kun har forældremøder og skole-hjemsamtaler og måske en enkelt teaterforestilling.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 4. okt 2018, 06:42

Santa skrev:
ajnaM skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du citerer mig her?

Jeg har en slem vane med at læse første del af et indlæg og så springe til tasterne. Tror mit indlæg var et udtryk for, at jeg simpelthen ikke har set dine sidste to sætninger. :genert:
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4793

Indlægaf hotlips » 4. okt 2018, 08:27

ajnaM skrev:Det ender hurtigt med at blive en specifik type forældre, der engagerer sig, og det synes jeg er et kæmpe problem. Forældrenes engagement har betydning for børnene, og forfordeler man nogle - især ressourcesvage - familier, bibeholder man negativ social arv.

Vi skal sikre, at der findes forskellige måder at engagere sig på.

Med risiko for at blive lynchet så må jeg sige at de der mest skiller sig ud helt gennengående har været indvandrerfamilier og det uden at det tilsyneladende har haft betydning hvor de har befundet sig socialt, og jeg ved det til tider er rigtig svært for børnene, sidste år havde de bedsteforældre dag i skolen, børnene skulle synge da deres bedsteforældre kom, og jeg gik så ud og pakkede sammen og ville gå hjem , så kommer en dreng der har gået i børnehave med min spænende ud og græder voldsomt og jeg går selvfølgelig hen og hører hvad der er i vejen.. Og så er det fordi der er fyldt med voksne han ikke kender og han har ikke nogen med så da de andre unger rendte hen til deres hvad det nu var havde han stået der helt alene.
Jeg fik så min mor og Benjamin til at passe på ham, jeg har heldigvis en mor der er fantastisk til børn, men det var sq synd, det var ikke alle der lige havde bedsteforældre der kunne så der var onkler og venner af familien og en enkelt fætter der var stor teenager, men folk havde fundet nogen der kunne tage med.

Og en ting var så hvis det bare var det, men der er jo nogen der har meldt sig helt ud , de deltager ikke i noget udenfor skolen, svarer ofte ikke på invitationer og deres børn er blevet fulgt af ældre søskende eller er gået selv, så de er der aldrig,i børnehaven kom de fleste fra indvandrerfamilier uden at være klædt ud og til jul lod de gaver og pynt ligge i garderoben til pædagogerne fjernede det ud på foråret.

Det er bestemt ikke alle forældre jeg selv kommer lige godt ud af det med, men man ved hvem de er og man siger hej når man møder dem , og selvom jeg er stærkt kritisk over for for meget socialt halløj uden mening og at man føler sig tvunget til at deltage i det hele, så er jeg også bevidst om at en hverdag bygges op af en million små ting der bliver gentaget i det uendelige, og det at de har valgt slet ikke at være en del af den hverdag der er for de øvrige familier, det må have betydning, man vil jo ikke være nær så tilbøjelig til at spørge om man skal finde en gave sammen, man hører ikke i forbifarten at de er på udkig efter et ironman kostume mens de snakker med en anden i garderoben så man lige kan hive fat i dem og sige at sådan et kan i låne af os og de børn kan ikke bare sige at vi spørger mine forældre når jeg bliver hentet når de gerne vil have en legeaftale.

Og jeg synes faktisk at resten af forældrene, selvom der ikke er den opbakning til de der løse ting uden for nummer som nogen kunne håbe, så er vi gode til at snakke sammen, og de små søskende som der er en del af i vores klasse bliver passet på af de børn der nu er klar selv, de går bare over og spørger om de må passe på Magnus eller luna mens forældrene hjælper de ældre søskende og det betyder da noget i forhold til hvad det er for et miljø man skaber, og selvom jeg gør mit bedste for at hjælpe og inddrage de der tre knægte vi har der stort set altid står alene så ved de da godt at deres familier ikke er med og at deres forældre ikke kender de andres forældre,og de er også væsentligt mere tilbageholdende i forhold til at komme og sige noget til nogen af os andre, men det vel også noget for hvordan man betragter andre voksne at man har set sine forældre sludre med dem, så synes man jo de er godkendt på en eller anden måde.

For lidt og for meget.. Men helt generelt så synes jeg nu det er helt fint, de fleste deltager i noget og nok til at man ved hvem de er, og der plejer at være pænt fyldt op til de der større ting som jul og sommerfest så det må være godt nok efter min mening, men jeg har nu heller ikke oplevet at nogen omtalte hvem der kommer og hvem der ikke gør, til gengæld har jeg været ude for at forældrene til min drengs venner nærmest undskylder og kommer med forklaringer til mig hvis de ikke har været med til noget, og der har jeg altså sagt at det skal de ikke, det er helt legalt i mine øjne bare ikke at orke det.
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4065

Indlægaf Confucius » 4. okt 2018, 13:27

fisken80 skrev:
Man skulle tro vi var søskende...

Jamen dog - den storesøster, jeg aldrig fik.. Forudsat at dit profilnavn henviser til dit fødselsår og ikke din vægt, naturligvis..
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.

Tilbage til "Forældre"