Forældre engagement

fisken80
Kort karma: 279
Likede indlæg: 9673

Re: Forældre engagement

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2018, 14:07

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Man skulle tro vi var søskende...

Jamen dog - den storesøster, jeg aldrig fik.. Forudsat at dit profilnavn henviser til dit fødselsår og ikke din vægt, naturligvis..

Årh sådan lidt af begge dele :D
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 239
Likede indlæg: 6234

Indlægaf Santa » 4. okt 2018, 14:35

Mistermor skrev:
Santa skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor du citerer mig her?
Jeg plæderer jo netop for det samme som dig og er helt enig i, at der ikke skal stilles så store krav til forældreindsatsen som der skitseres i denne tråd.
I mine klasser (og det samme gælder hos de fleste af mine kolleger) forventer jeg at se forældrene til skole-hjemsamtalerne (1-2 årligt) og til forældremøderne, 2 gange årligt. Hvis de så osse kommer forbi til vore projektugers åben hus arrangement (2 gange årligt) er det virkelig helt fint og i orden for mig. I mange klasser arrangerer forældrene osse en overnatningstur med deres unger, og det er jo bare fantastisk.
Men jeg forventer det ikke og stiller ingen krav i den retning.
Jeg ved at min dansklærerkollega forventer at der læses i 15-20 min dagligt, vi forventer alle at intra tjekkes dagligt, men skriver ikke i tide og utide.
Det burde man som forældre kunne overkomme, og det kan langt de fleste da osse.

Af nysgerrighed og på ingen måde for at være kritisk; hvor tit skal man tjekke intra? Er der en tidspunkt på dagen, hvor nyheder/oplysninger skal være lagt på eller et vist varsel, man kan forvente?
Jeg spørger, fordi det ikke var i brug, da mine børn gik i skole, - men i gymnasiet oplevede min søn ofte, at der kom lektier på med meget kort varsel. Eksempelvis somme tider sidst på eftermiddagen eller først på aftenen kunne der være kommet noget nyt på til næste dags fag. - Det ville ikke være nemt at begå sig i med mindre børn.

Hvordan og hvornår andre lærere lægger lektier ud på intra, gider jeg ikke stå på mål for.
Jeg skriver lektierne ind, når jeg har tid i løbet af min arbejdsdag - det kan godt være dagen før. Men alle elever, som var tilstede i undervisningen bør være klar over lektien, for jeg er meget tydelig og giver i øvrigt altid tid til at komme godt i gang eller blive færdig i undervisningstiden.

Og intra bør tjekkes dagligt, som jeg skrev i det indlæg, du citerer.
Der kunne jo ligge en besked om en konflikt el lign, som jeg antager at forældrene gerne vil vide noget om.
2
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4066

Indlægaf Confucius » 4. okt 2018, 15:33

fisken80 skrev:
Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Man skulle tro vi var søskende...

Jamen dog - den storesøster, jeg aldrig fik.. Forudsat at dit profilnavn henviser til dit fødselsår og ikke din vægt, naturligvis..

Årh sådan lidt af begge dele :D

Ah, half and half.. 40 kg. og fra 1940. Got it.
2
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Sky
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Indlægaf Sky » 4. okt 2018, 18:33

Vi har valgt en friskole, så vi er “selv ude om” niveauet. Som jeg syntes er højt!

Der er der “obligatoriske”:
- daglig læsning
- almindelige lektier
- tjek af intranet
- Forældremøde
- 2 x forældresamtale
Derudover opfordres det til at vi deltager i generalforsamling osv.

Derudover er der årligt på skolen:
- sommerfest (med spisning og aktiviteter)
- julefest
- høstfest
- julekoncert
- hvert andet år musical eller koncert
- 4 til 6 rengøringsdage
- arbejdslørdage er netop blevet afskaffet, men de arbejder med at finde andre “forpligtende fællesskaber”.

I klasserne har vi et meget aktivt aktivititsudvalg. Årene plejer at byde på (pr barn):
- halloween fest
- skøjtetur
- sheltertur
- dag med rundbold og spisning
- “mødre hygge” når børnene er på lejr.
Og det er kun for en klasse. Jeg har to børn. Og så er der fødselsdage og hvergang forældrekaffe.

På skolen er der også fællesspisning man opfordres til at melde sig til. Der er netop lavet en syklub for forældre, og jeg syntes egentlig bare det er ved at tage overhånd.
Vi oplever også at der efterspørges pasning til skole og Sfo i forbindelse med fx pædagogisk dag. Vi får uddelt opgaver til klasserne, fx rydde op efter koncert/musical, passe boder og bage kage osv. Til sommerfest.

Jeg syntes det er tydeligt at mærke, at dem der gerne vil have mange aktiviteter melder sig til at arrangere det, og at der ikke er nogen til at trække “den anden vej”. Jeg har ikke overskuddet, så jeg hænger bare i.

Skolen har 5 arrangementer udover forældremødet og samtaler, og med mindst 4 arrangementer udover det i hver klasse bliver det 13. Dvs. Det er i gennemsnit en ting pr. Måned. Og her er fødselsdage ikke regnet med. Jeg har nogen år følt jeg så de her mennesker fra mine børns klasse mere end vores egen familie :D

Jeg har forsøgt at italesætte det, men blev skudt ned med:”Vil du da ikke fællesskabet?”. Og det vil vi jo gerne. Men man bliver lidt træt...
Senest rettet af Sky 4. okt 2018, 22:03, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4733

Indlægaf Mistermor » 4. okt 2018, 21:27

Santa skrev:
Hvordan og hvornår andre lærere lægger lektier ud på intra, gider jeg ikke stå på mål for.
Jeg skriver lektierne ind, når jeg har tid i løbet af min arbejdsdag - det kan godt være dagen før. Men alle elever, som var tilstede i undervisningen bør være klar over lektien, for jeg er meget tydelig og giver i øvrigt altid tid til at komme godt i gang eller blive færdig i undervisningstiden.

Der kunne jo ligge en besked om en konflikt el lign, som jeg antager at forældrene gerne vil vide noget om.

Jeg forstår ikke din tone?
Jeg spørger, fordi det jo kunne være, at man som forælder kunne regne med, at der ikke bliver lagt noget på intra efter 16, eller hvornår man nu må gå hjem fra skole som lærer nu om dage.

Jeg har ikke oplevet forældreintra i folkeskolen, så det er et helt almindeligt og fordomsfrit spørgsmål uden nogen form for kritik.
1
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 239
Likede indlæg: 6234

Indlægaf Santa » 4. okt 2018, 21:36

Mistermor skrev:
Santa skrev:

Jeg forstår ikke din tone?
Jeg spørger, fordi det jo kunne være, at man som forælder kunne regne med, at der ikke bliver lagt noget på intra efter 16, eller hvornår man nu må gå hjem fra skole som lærer nu om dage.

Jeg har ikke oplevet forældreintra i folkeskolen, så det er et helt almindeligt og fordomsfrit spørgsmål uden nogen form for kritik.

Tonen er irriteret fordi du jo egentlig beder mig redegøre for andres arbejdsrutiner...det kan jeg af gode grunde ikke.
Der findes ingen landsdækkende eller blot fælleskommunale regler for hvornår en lærer må lægge noget på intra.
Og så stiller du et spørgsmål, som jeg har givet svaret på i det indlæg du citerede til at starte med.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4733

Indlægaf Mistermor » 4. okt 2018, 23:37

Santa skrev:Tonen er irriteret fordi du jo egentlig beder mig redegøre for andres arbejdsrutiner...det kan jeg af gode grunde ikke.
Der findes ingen landsdækkende eller blot fælleskommunale regler for hvornår en lærer må lægge noget på intra.
Og så stiller du et spørgsmål, som jeg har givet svaret på i det indlæg du citerede til at starte med.

Jeg beder dig da ikke redegøre for andres arbejdsrutiner. Jeg spørger, om der er bestemte procedurer, der skal følges.Og når jeg spørger hvor tit, man skal tjekke, relaterer det til mit eksempel fra gymnasiet, hvor der kunne blive lagt nyt på flere gange i løbet af dagen. Så havde du f.eks. tjekket klokken fem og troede, at du var med og havde forberedt dig, kunne du risikere, at der var kommet mere på klokken halvseks.

Men i det fremhævede giver du mig jo den information, jeg efterspørger.

Eftersom jeg ikke har oplevet intra i folkeskolen, undrer det mig, at flere nævner det som noget, der er en belastning. Jeg ved ikke, om man kan få en mail om, at der er beskeder på intra, eller om man "selv" skal tjekke hver dag. Uanset hvad tænker jeg, at de fleste tjekker deres mail hver dag. - Det gør jeg, og jeg er "kun" førtidspensionist, og det er begrænset, hvad der er at komme efter i min indbakke. Så jeg forstår ikke frustrationen over det - fra forældrenes side.
0
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 701

Indlægaf Bergen » 5. okt 2018, 03:51

Mistermor skrev:
Santa skrev:Tonen er irriteret fordi du jo egentlig beder mig redegøre for andres arbejdsrutiner...det kan jeg af gode grunde ikke.

Jeg beder dig da ikke redegøre for andres arbejdsrutiner. Jeg spørger, om der er bestemte procedurer, der skal følges.Og når jeg spørger hvor tit, man skal tjekke, relaterer det til mit eksempel fra gymnasiet, hvor der kunne blive lagt nyt på flere gange i løbet af dagen. Så havde du f.eks. tjekket klokken fem og troede, at du var med og havde forberedt dig, kunne du risikere, at der var kommet mere på klokken halvseks.

Men i det fremhævede giver du mig jo den information, jeg efterspørger.

Eftersom jeg ikke har oplevet intra i folkeskolen, undrer det mig, at flere nævner det som noget, der er en belastning. Jeg ved ikke, om man kan få en mail om, at der er beskeder på intra, eller om man "selv" skal tjekke hver dag. Uanset hvad tænker jeg, at de fleste tjekker deres mail hver dag. - Det gør jeg, og jeg er "kun" førtidspensionist, og det er begrænset, hvad der er at komme efter i min indbakke. Så jeg forstår ikke frustrationen over det - fra forældrenes side.

Intra sejler hos os i ligegyldig information. Dét skaber frustrationerne.
Det kan slet ikke sammenlignes med min mail, som kun bruges til relevante ting, som jeg 90% af tiden er en aktiv medspiller i.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1413
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12577

Indlægaf Fru Sunshine » 5. okt 2018, 14:15

Det er jo helt sort med alle de aktiviteter i skoleregi.

Jeg forventer, at forældrene deltager i to skole-/hjemsamtaler og et forældremøde.
I min klasse er trivselsrådet (som andre steder hedder klasseforældrerådet) alle forældrene delt i tre grupper. Hver gruppe arrangerer et eller andet for klassen. Det er deres initiativ. Jeg har kun inddelt dem, fordi de bad mig om at gøre det, og jeg er (trods min til tider harske tone) ret flink af mig.
Legegrupper kan de selv arrangere. Det er ikke en skoleopgave.

Hvad angår intra, så forventer jeg, at de tjekker mindst en gang om dagen. Lektier bliver for min del lagt ind ugen før, de skal aflevere, men læsning er obligatorisk, hvis de vælger at lave noget andet i faglig fordybelse.

Men altså: da mine børn var små, var der en del arrangementer at rende efter, og da de gerne ville deltage i det meste, så gjorde vi da det. Men det var ikke i skoleregi. Det var børnehave, fritidsordning, musikskole, spejder og hvad har vi, der havde en million arrangementer i løbet af et år.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forældre"