Hvad synes du at samfundet forventer?

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad synes du samfundet forventer?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2018, 09:55

Zinde skrev:Derudover synes jeg egentlig, jeg udtrykker mit synspunkt sagligt, afdæmpet og på et overordnet plan, så jeg ville sætte pris på, at vi kunne skrue lidt ned for beskyldningerne om at “hyle omsorgssvigt” og “shame/se ned på” familier, der gør som de fleste.


Jeg føler bare slet ikke, at du svarer på mine spørgsmål :gruble:

Anser man sine børn for projekter, hvis man glæder sig til at komme på arbejde?

Anser man sine børn for projekter, hvis man får dem passet i kort tid (tidligt?)?

Jeg er enig i, at samfundet ikke er bygget op om barnets behov. Jeg er bare i tvivl om, hvor du vil hen med den pointering :gruble:
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad synes du samfundet forventer?

Indlægaf LaScrooge » 8. okt 2018, 10:06

JoyNips skrev:
LaScrooge skrev:Jeg tror at ens oplevelse af hvad "samfundet" forventer i høj grad er defineret af de ømme tæer man aktuelt selv er plaget af. Noget, man selv er uafklaret om og derfor mere nærtagende i forhold til. Det opleves som kritik og forventningsfuld fra omverdenen.

I mine øjne kan "samfundet" forstås som hhv befolkningen og som de institutioner, der sætter rammerne om vores liv. De faciliterer at bestemte retninger er nemmere at tage og giver derved et praj om hvilke værdier for det gode liv der gennemsyrer dette land. I Danmark er det fx gjort nemt at tage en uddannelse, og nemt at arbejde og have børn samtidig, sammenlignet med andre lande. Det er oprindeligt med udgangspunkt i idealer om chancelighed og substantiel lighed.


*nemt for forældre. Der er ikke tænkt så meget i barnets behov.


Det er jeg lodret uenig i.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf HappyPaww » 8. okt 2018, 10:09

Med al respekt, så har i jo en helt anden økonomisk mulighed for at du kan gå hjemme, FKA Dulle :) Hvis din mand arbejdede som tømrer til 35.000 om måneden ville I jo ikke have de samme levevilkår og du ville formentlig være nødt til at arbejde som størstedelen af de danske familier gør.

Dem der har mulighed for at arbejde fx deltid eller slet ikke har jo oftest en partner der arbejder meget og tjener en meget høj løn (og så kan man diskutere at barnet i perioder fx mangler sin far i hverdagen).
Ellers bor man i områder, hvor bolig og øvrige leveomkostninger er lave - men her er man jo så afhængig af at der er jobs at få inden for nogenlunde overskuelig transporttid (eller igen at den ene arbejder røven ud af bukserne og barnet dermed ikke ser sin far i de vågne timer).

Vi lever bestemt ikke over evne og er ikke nogle af dem der har meget. Vi bor almennyttigt, godt nok i København, men har ingen bil eller større udgifter end andre. Godt nok har børnenes far været studerende/ledig en stor del af deres levetid, men nu arbejder han fuld tid, og jeg kommer også til at skulle tilbage på fuld tid, med mindre jeg kan finde et af de maaange deltidsjobs der findes inden for mit felt (ironi anvendt....!). Vi tjener gange almindelige lønninger, men for at vi har råd til fx at købe vores eget en dag (og få den bil det nok bil kræve at flytte ud hvor vi har råd til at bo), kræver det jo at vi begge fortsætter.

Jeg ved simpelthen ikke hvordan folk skal have mulighed for drosle ned, med mindre igen man er heldig at gafle sig en rig mand...?

Og i stedet for at kritisere forældrene som nogen der ikke vil give slip på karriereræs for at tage sig af deres børn, er det jo samfundets muligheder til forældre det skal ændres. Men det kommer jo sandsynligvis ikke til at ske :(
7
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 10:26

Men hvis man gerne vil køre et karriereræs har det vel intet at gøre med hvordan samfundet er indrettet :gruble:

Jeg hører ofte fra andre som også er hjemmegående at de også får stille de samme spørgsmål som jeg gør- vi skal da ud at lave noget, bidrage, have fokus på andet end hjem, børn og mand. Og det spørgsmål bliver stillet 117 gange. Jeg tænker virkelig hvordan reaktionen ville være hvis nogen spurgte andre om hvornår de skulle bruge mere tid sammen med deres børn :gruble:

Min mand tjener ikke mere end alle mulige andre i hans fag, jeg tjener ingenting lige nu, var vi Dk ville jeg have en lav løn og min mands ville stadig være gennemsnitlig. Vi prioriterer så nogle ting til og fra udfra vores ønsker om livsstil. De prioriteter kan jo være helt anderledes end andres og fred være med det. Ingen at os er karriereryttere med vilde ambitioner om at opnå en bestemt titel.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad synes du samfundet forventer?

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2018, 10:29

LaScrooge skrev:
JoyNips skrev:
LaScrooge skrev:Jeg tror at ens oplevelse af hvad "samfundet" forventer i høj grad er defineret af de ømme tæer man aktuelt selv er plaget af. Noget, man selv er uafklaret om og derfor mere nærtagende i forhold til. Det opleves som kritik og forventningsfuld fra omverdenen.

I mine øjne kan "samfundet" forstås som hhv befolkningen og som de institutioner, der sætter rammerne om vores liv. De faciliterer at bestemte retninger er nemmere at tage og giver derved et praj om hvilke værdier for det gode liv der gennemsyrer dette land. I Danmark er det fx gjort nemt at tage en uddannelse, og nemt at arbejde og have børn samtidig, sammenlignet med andre lande. Det er oprindeligt med udgangspunkt i idealer om chancelighed og substantiel lighed.


*nemt for forældre. Der er ikke tænkt så meget i barnets behov.


Det er jeg lodret uenig i.


Ok. Der er en del eksperter, der plæderer for at børn under 2 ikke bør komme i institution, men være sammen med deres forældre, og som mener at der er en sammenhæng mellem den tidlige institutionalisering og de problemer, mange af børnene oplever senerehen.

Fx Gideon Zlotnik:
Siger du, at mange af de urolige drenge, vi ser i dag, ser vi, fordi de har været i institution tidligt?

»Ja. Man er jo nødt til at spørge sig selv om, hvorfor vi har så mange urolige børn, når de kommer i skole. Og hvorfor så mange skal have medicin. Jeg mener, at man ikke kun skal søge kilden i skolen – ofte forværrer den det bare – men man skal søge forklaringen i de første leveår, hvor børn lever i en stressfuld verden hjemme og ude.


Eller Dion Sommer, udviklingspsykolog: https://www.information.dk/indland/2009 ... ngen-grund

Det er nemt for forældre at arbejde og have børn. Men det er ikke det optimale for barnet at komme i institution så tidligt og så meget, som vi gør her til lands.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2018, 10:31

Uanset hvad du vælger at gøre, så kommenterer folk på det. Det er min erfaring.
Jeg har helt sikkert taget nogle "mærkelige" valg i forhold til mine børn, og har helt sikkert hørt for dem. Folk der har valgt det modsatte hører også for dem.

Sådan er det bare. Jeg tror altså ikke den ene tilgang til børn giver flere kommentarer end den anden, i hvert fald ikke væsentligt flere.
Senest rettet af Sangius 8. okt 2018, 10:40, rettet i alt 2 gange.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf Allmost_Famous » 8. okt 2018, 10:33

Jeg oplever, at samfundet forventer, at man får sig en flok børn, køber en familiebil, og låner en masse penge til et hus, så man kan betale nogle renter, og signalere, at her har man styr på sagerne.

Hvis man som kvinde ikke ønsker børn, eller kun ønsker et enkelt barn, så er der åbenbart noget galt. Man kan nærmest blive helt umyndiggjort, og folk kan blive helt skeptiske, og betvivle ens realitetssans, hvis man tillader sig ikke at ville have flere børn.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 10:37

Men det er jo ikke lig med krav. At folk har en mening. Det er jeg mener. Folk skriver at samfundet har en masse krav og det gør forældre usikre osv. Men jeg ved stadig ikke rigtig hvad det er for krav. Der er en masse meninger fra alle mulige mennekser, men jeg ser ikke nogle krav. Mange mener at man skal leve op til alle mulige idealer om perfekte hjem, udseende, børn, mad osv. Men hvem er der beder en om det? Jeg forstår ikke at man kan ligge under for ting og valg andre tager. Det gør det jo ikke krav.
Jeg synes ofte folk skruer alt muligt op og opstiller det som noget samfundet kræver. Og det her jeg tænker, hvem er samfundet?


Naturligvis skal der genereres nogle penge i og til samfundet så det kan køre rundt på alle parametre. Jeg er ikke ude at vi skal jævne landet med jorden og alle blive selvforsynende osv.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 10:39

Allmost_Famous skrev:Jeg oplever, at samfundet forventer, at man får sig en flok børn, køber en familiebil, og låner en masse penge til et hus, så man kan betale nogle renter, og signalere, at her har man styr på sagerne.

Hvis man som kvinde ikke ønsker børn, eller kun ønsker et enkelt barn, så er der åbenbart noget galt. Man kan nærmest blive helt umyndiggjort, og folk kan blive helt skeptiske, og betvivle ens realitetssans, hvis man tillader sig ikke at ville have flere børn.


Igen, hvad er det for et samfund der forventer det? Eller er der andre menneksers mening om hvordan man bør og skal?

(Jeg ved jo godt hvad du mener, men det er det der “samfund” jeg gerne vil have sat ord på)
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 10:44

FormerlyKnownAs skrev:Men det er jo ikke lig med krav. At folk har en mening. Det er jeg mener. Folk skriver at samfundet har en masse krav og det gør forældre usikre osv. Men jeg ved stadig ikke rigtig hvad det er for krav. Der er en masse meninger fra alle mulige mennekser, men jeg ser ikke nogle krav. Mange mener at man skal leve op til alle mulige idealer om perfekte hjem, udseende, børn, mad osv. Men hvem er der beder en om det? Jeg forstår ikke at man kan ligge under for ting og valg andre tager. Det gør det jo ikke krav.
Jeg synes ofte folk skruer alt muligt op og opstiller det som noget samfundet kræver. Og det her jeg tænker, hvem er samfundet?


Naturligvis skal der genereres nogle penge i og til samfundet så det kan køre rundt på alle parametre. Jeg er ikke ude at vi skal jævne landet med jorden og alle blive selvforsynende osv.


Det er jo ofte krav man opstiller for selv fordi andre mener eller gør noget andet end een selv.

Jeg havde engang en veninde som havde så meget selvmedlidenhed fordi alle altid havde en masse krav til hende. Hendes mor, venner, kæreste, studie osv. Jeg opgav venskabet til sidst forsi hun sugede al energi og altid kun talte om sig selv og alt det hun skulle og alt det folk forventede af hende. Men INGEN forventede noget af hende. Alle de ting var noget hun stillede op. Hun lovede folk alt muligt, hun ville opnå alt muligt, hun ville have det ene og det andet. Og så kunne hun sidde tilbage og brokke sig over sin livssituation og bilde sig ind at det var alle andre skyld. Trættende
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf Allmost_Famous » 8. okt 2018, 10:47

FormerlyKnownAs skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg oplever, at samfundet forventer, at man får sig en flok børn, køber en familiebil, og låner en masse penge til et hus, så man kan betale nogle renter, og signalere, at her har man styr på sagerne.

Hvis man som kvinde ikke ønsker børn, eller kun ønsker et enkelt barn, så er der åbenbart noget galt. Man kan nærmest blive helt umyndiggjort, og folk kan blive helt skeptiske, og betvivle ens realitetssans, hvis man tillader sig ikke at ville have flere børn.


Igen, hvad er det for et samfund der forventer det? Eller er der andre menneksers mening om hvordan man bør og skal?

(Jeg ved jo godt hvad du mener, men det er det der “samfund” jeg gerne vil have sat ord på)

Du kan jo spørge socialrådgivere, sagsbehandlere, pædagoger, lærere, og alle andre om hvordan en ressourcestærk familie ser ud. Det er sjældent forældrene i den almene bolig, der nævnes. Det er dem, der signalerer velstand.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf 1234 » 8. okt 2018, 11:12

Allmost_Famous skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg oplever, at samfundet forventer, at man får sig en flok børn, køber en familiebil, og låner en masse penge til et hus, så man kan betale nogle renter, og signalere, at her har man styr på sagerne.

Hvis man som kvinde ikke ønsker børn, eller kun ønsker et enkelt barn, så er der åbenbart noget galt. Man kan nærmest blive helt umyndiggjort, og folk kan blive helt skeptiske, og betvivle ens realitetssans, hvis man tillader sig ikke at ville have flere børn.


Igen, hvad er det for et samfund der forventer det? Eller er der andre menneksers mening om hvordan man bør og skal?

(Jeg ved jo godt hvad du mener, men det er det der “samfund” jeg gerne vil have sat ord på)

Du kan jo spørge socialrådgivere, sagsbehandlere, pædagoger, lærere, og alle andre om hvordan en ressourcestærk familie ser ud. Det er sjældent forældrene i den almene bolig, der nævnes. Det er dem, der signalerer velstand.


Jeg har siddet og lavet socioøkonomiske for børnehaverne i min kommune og der er bolig nu ikke en del af beregningen. Det er uddannelse, om forældrene er gift, deres nationalitet, om de er på overførselsindkomst, morens alder og indkomst, som tæller.
3
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf TinaW » 8. okt 2018, 11:20

Hvor mange af jer er vokset op med en hjemmegående mor/far?
Nu hvor det beskrives at mange børn tager skade af, at blive adskilt fra deres primære omsorgsperson inden 2 års alderen?
Så burde de fleste af os vel, rende rundt med store ar på sjælen?
Min mor havde i hvert fald kun 3 måneders barsel med mig, og indtil min far blev selvstændig, da jeg var 8, der blev jeg og min lillebror passet fuldtid/efter skole.
Da han havde sit firma i kælderen i vores hus, så var min mor hjemme, så vi ikke behøvede at komme i fritidshjem osv. derefter.
Jeg siger ikke, at man ikke er blevet klogere og jeg siger heller ikke, at det er forkert at nogle børn kan tage varig skade, men vi skal vel flere generationer tilbage, før det var normen at kvinden var hjemmegående, end vores forældre?
Senest rettet af TinaW 8. okt 2018, 11:36, rettet i alt 1 gang.
5
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad synes du at samfundet forventer?

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2018, 11:24

0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Hvad synes du samfundet forventer?

Indlægaf Purple Haze » 8. okt 2018, 12:31

FormerlyKnownAs skrev:
Purple Haze skrev:Det forventes i hvert fald stadigt at man fåt nogle børn.
Selvom det bliver mere og mere almindeligt ikke at gøre det.


Hvordan mener du? Og hvem forventer det, er det ift folks spørgsmål om hvornår man skal have børn, "du ændrer nok mening" osv., politikere etc? For mig er det interessante hvem det der samfund er specificeret som.

Fødselstallet er iøvrigt stigende :D


Det er ikke så lang tid siden der kørte en stats financierer kampagne der gik på at vi burde lave flere børn tidligere.
Det synes jeg i høj grad representere samfundet.

Derudover der der så “folk”, som når der er tilstrækkelig mange af dem også (på en måde) kan representere samfundet. Selvom det nemt er en “skæv” repræsentation. Og jeg oplever i hvert fald at flertallet mener normen er at man laver børn.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Forældre"