Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Danseprinsesse » 22. okt 2018, 19:04

Jeg er sådan en, der normalt kan huske alt ned til mindste detalje, men min søns fødsel er ret mudret i mit hoved.
Det er mest glimt og følelser, jeg kan huske, som ikke er så lette at genfortælle.

Jeg husker, at jordemoderen på et tidspunkt kiggede på os og sagde “jeg tror, I får jordens mest rolige og tålmodige barn”.
Det har jeg tænkt på en del gange siden, især fordi hun fik ret.

Og så kan jeg huske, da jeg lå på opvågningen bagefter (de valgte at sy mig i fuld bedøvelse). Sygeplejersken tilbød mig en sandwich, og pludseligt mærkede jeg, hvor sulten jeg var. Da jeg skulle til at spise den, kom jeg til at se på mine hænder, der stadig var smurt ind i blod og min søns lort. Jeg var fuldstændig ligeglad og spiste bare sandwichen.
Da hun sagde, at hun ville ringe efter min familie, syntes jeg, det var de smukkeste ord nogensinde, og tudede lidt af lykke.
Senest rettet af Danseprinsesse 22. okt 2018, 19:39, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Urtekussen » 22. okt 2018, 19:34

Som en udelukkende positiv oplevelse.
Hvor stort det var, første gang jeg så børnene, og fandt ud af, om det var dreng eller pige.
Og hvor sej jeg følte mig bagefter.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2018, 20:06

Noget af det der står stærkest, er følelsen af om det nu virkeligt var rigtigt at man måtte pakke den der baby sammen og tage den med hjem.
Jeg ventede bare på at nogle kom og råbte stop :lol:

Følelsen var stærkeste føste gang, men absolut tilstedeværende ved nr. 2, en smule med nr. 3 - og slet ikke ved nr. 4 :-P

engang imellem har jeg siden ønsket at nogle faktisk havde råbt stop og insiteret på at barnet skulle blive tilbage :genert: :lol:


Og så husker jeg lattergassens fantastiske effekt, stor fan! lyden af masken, og følelsen af bare desperat at hive så meget lattergas som muligt ned i lungerne inden endnu en ve væltede ind over kroppen. Jeg husker lyden, smagen, fornemmelsen af masken imod ansigtet.
Og panikken da jordmoren koldt og kontakt fortalte at nu slukkede hun for gassen så jeg kun fik ilt, og så havde jeg bare at føde den der baby NU.
Hun var ikke ligefrem i kridthuset det :/
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf TomKah » 22. okt 2018, 20:18

Jeg kan desværre allerbedst huske den jordemoder, da stillede sig med armene i siden og spurgte hvad de skulle op med en skrigeballon.
Og så den sygeplejeske, der kom ind på stuen efter fødslen og forfærdet spurgte hvorfor barnet ikke havde ble? (Hvor skulle jeg dog vide fra at babyer skal have ble på når de lige er født - det ser man da ikke på film). Og så varmen (det var ekstrem hedebølge). Og da de synes vi skulle blive en nat mere på barselsgangen og jeg bare ikke kunne klare mere, så vi endte med at tage afsted alligevel.
Jeg hadede hver enkelt "hjælp" til amning. Synes det var grænseoverskridende og på ingen måde pædagogisk.

Jeg har født ambulant og løbet ud af sygehuset hurtigere end remme og tøj kunne holde ved mine to andre fødsler. Ved nummer tre var jeg kort tid på fødestuen og havde gjort forarbejdet så godt at de nærmest kunne spare rengøringen.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Minionine » 23. okt 2018, 07:30

Misantropen skrev:
Minionine skrev:At veerne gjorde pisseondt! - og så til ingen verdens nytte, da det endte med akut kejsersnit :rulle: (Sådan følte jeg det I hvertfald)
Og så husker jeg min jordemor der hundsede frygteligt med mig inden det endte med kejsersnit. Garanteret for barnets bedste, men nøj jeg syntes hun var irriterende.

Det sidste tænker jeg også altid når jeg ser diverse fødselsprogrammer( :genert: ) Jeg synes ofte der er så meget snakken i munden på hinanden og i et højt toneleje. Nogle gange bliver der også snakket nedladende til den fødende, fx hvis hun er bange og jordemoderen negligerer hendes frygt :wacko:

Jeg har ikke selv været i situationen, så det kan godt være det opleves anderledes når det er en selv der føder, men jeg føler godt nok indimellem ekstra meget med fødende kvinder..


Jeg synes også det var forfærdeligt synd for mig! Men jeg kan ærlig talt hverken huske hvad hun hed, eller hvordan hun så ud I dag, så mere had ligger der heller ikke bag :lol2:
1
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Kakro05 » 23. okt 2018, 10:17

Misantropen skrev:
Kakro05 skrev:-da hjulet på vores barnevogn sprang midt om natten fordi min forvirrede mand havde pumpet for meget luft i :lol: .

Var det på afdelingen? Det lyder som en virkelig træls vækning :lol: :genert:


Det var inde på vores stue (enestue), hvor den stod klar til at vi skulle hjem næste dag (med et punkteret sprængt dæk -heldigvis primært med bus :lol: ).
1
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf SonataA » 23. okt 2018, 10:53

Jeg husker at jeg overhovedet ikke turde føde. Den fødende på nabo-stuen havde skreget jeg ved ikke hvor længe, og det lød så smertefuldt.
JM mente så ikke at jeg kunne nå at fortryde, så jeg måtte føde.

Anden gang blev jeg sat igang da jeg var 41+3, og jm var lidt øv - for hun ville gerne have en fødsel inden hendes vagt sluttede. Så da jeg på halvanden time gik fra 4-10cm var hun vildt begejstret, og helt klar til at tage imod babyen
0
bette
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 457

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf bette » 23. okt 2018, 11:24

En virkelig rar ro, dæmpet belysning, tændte lys, søde jordemødre, en dobbeltseng, fødekar. Virkelig meget tælling ved veerne som en måde at komme igennem dem på. At få den der lille varme klump op på brystet <3 Følelsen af at rejse mig for at komme op fra karret efter begge fødsler og så var der bare den der store dejede mave i stedet for den fine stramme mave som var der før :D
3
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf FruKuk » 25. okt 2018, 16:10

Første fødsel: Husker bedst, at der ikke var nogen ledig fødestue, så jeg sad i en stol på gangen, indtil en stakkels nybagt mor blev kørt i kørestol ud fra en fødestue og en sygeplejerske meldte "vi tager lige det værste, så du kan komme til".

Anden fødsel: At det var dumt, at min mand ikke vidste hvor fødeafdelingen lå, nu jeg kom ind med ambulance (grundet lillebror endte med at blive født på badeværelsesgulvet hjemme ved et uheld), og han ikke kunne følge med i bilen.
At en mand der lige har taget imod sit eget barn hjemme på gulvet, nok er i stand til at spørge om vej, faldt mig ikke ind :stoned:
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf didaa » 8. nov 2018, 20:28

Husker en helt masse, det er kun 6 år siden på mandag, men der er alligevel noget der står stærkere end andet. Som da jeg snerrede af verdens sødeste jordemoder, der blev ved med at sige "nu går der kun max en halv time så er han ude", og efter flere timer spurgte jeg hende om hun kunne bestemme sig :genert:
Da han endelig blev født, udbrød jeg meget overrasket "gud, det er en baby!"

Og så husker jeg de ufrivillige dage på sengeafsnittet på barselsgangen fordi jeg havde lidt for højt blodtryk op til fødslen. Det mente de jeg skulle tjekkes løbende for, selvom de aldrig rigtig fik det gjort. Men det endte med 4 dage hvor jeg passede mig selv uden hjælp, og det gør jeg ikke igen. Der var så meget uro og unødig larm på den stue, og en nat hvor jeg endelig lige var faldet i søvn ved 3tiden, kommer portøren med en anden patient i en seng der skulle stå ved siden af min. Der er god fart på, og han brager ind i min seng (der tager sådan et forhæng altså ikke lige fra) med det resultat at jeg i min seng bliver skubbet over i væggen og det giver et ordentlig brag! Suk altså. Det var nogle lange dage.

Og nu sidder jeg her med spark i maven fra en baby og skal gøre det hele om om små 3 måneder :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Sangius » 8. nov 2018, 20:33

Jeg tror aldrig jeg glemmer dette fra min søns fødsel. Midt i pressefasen, står de to jordmødre helt casual og kommenterer på, at hans hår da ser blond ud. Den ene jordmoder kigger op og spørger min mand, om han vil se? Mjoh, får staklen fremstammet og går ned og kigger, og samtykker at ja, det ser da blond ud.

Imens ligger jeg bare der i mit livs smerte og presser. Dont mind me :stoned:

Glemmer heller aldrig at jordmoderen pludselig ved en ve siger: "hvis du vil have ham, skal du tage ham nu", og så tog jeg selv imod ham og op på brystet. Lille mus ♡
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Vixen » 8. nov 2018, 22:08

- hvor meget jeg hadede det dumme, stramme bælte, som sad om min mave og målte min datters hjertelyd. Det var så ubehageligt, og det forhindrede mig i at komme ned på hug i veerne, som jeg helst ville.

- hvor meget jeg satte pris på lattergassen (og hvor skæv, jeg blev - jeg fik sagt nogle virkelig sjove ting :lol: )

- hvor kærkomment saftevandet var. Og colaen!

- hvor lindrende badekarret var at komme ned i. Og hvordan jeg tænkte: “jeg skal ikke op herfra før det er overstået”

- hvordan jeg så jordemoderen finde saks og andre metalinstrumemter frem (måske var det kun en saks?) og jeg regnede ud, at den var til navlestrengen, og at nu måtte der være lys forude - og det viste sig at være korrekt :)

- hvor ubeskriveligt det var at mærke min baby på maven. Hvor varm og fast, hun føltes. Helt varm! Og lidt senere, da jeg havde været ude at tisse, og så hende fra en anden vinkel i min kærestes arme, og helt seriøst tænkte “hvor er hun SMUK!”

Åh, det var en vild oplevelse.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf TomKah » 9. nov 2018, 19:02

FruKuk skrev:Første fødsel: Husker bedst, at der ikke var nogen ledig fødestue, så jeg sad i en stol på gangen, indtil en stakkels nybagt mor blev kørt i kørestol ud fra en fødestue og en sygeplejerske meldte "vi tager lige det værste, så du kan komme til".

Anden fødsel: At det var dumt, at min mand ikke vidste hvor fødeafdelingen lå, nu jeg kom ind med ambulance (grundet lillebror endte med at blive født på badeværelsesgulvet hjemme ved et uheld), og han ikke kunne følge med i bilen.
At en mand der lige har taget imod sit eget barn hjemme på gulvet, nok er i stand til at spørge om vej, faldt mig ikke ind :stoned:


Det sidste minder lidt om min sidste fødsel. Babyen kom til verden 5 minutter før vi ramte hospitalet. Manden løber ind på hospitalet og kan ikke finde fødegangen fordi han har glemt sine briller i al hast. Det er mig stadig en gåde at vi ikke bare ringede til dem med mobilen.
Samtlige ledige jordemødre kom løbende ned på pladsen med varme håndklæder og saks etc.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf godtnavn » 10. nov 2018, 01:34

TomKah skrev:Og så den sygeplejeske, der kom ind på stuen efter fødslen og forfærdet spurgte hvorfor barnet ikke havde ble? (Hvor skulle jeg dog vide fra at babyer skal have ble på når de lige er født - det ser man da ikke på film).


Her blev jeg syet, var på fødselsstuen, blev overflyttet til barselsgangen, det tog nogle timer. Her spurgte jeg så en sygeplejerske om det ikke var på tide med en ble, hun blev helt overrasket over vi ikke havde fået en tidligere :lol: Jeg nåede også kun lige at spørge før jeg blev tisset på...
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Mani » 10. nov 2018, 07:36

Første gang:
Den første jordmoder ville ikke give epidural, fordi der var alt for længe til fødsel - den anden fordi jeg ville føde inden for den næste 1/2 time.
Hun insisterede i øvrigt på jeg ville føde indenfor den næste 1/2 time i over 5 timer - ja, der hang et giga ur på fødestuen! Jeg fik derfor kun lattergas, som jeg kastede op af.
Da jeg fødte tvilling A begyndte de at snakke om tvilling B havde det skidt - og at et akut kejsersnit var aktuelt. Det nåede vi ikke, men tvilling B havde en apgar på 1 efter 5 minutter og det er et under vi har ham i dag.
Og så syede en elev mig. Og spurgte ved hvert sting om det var rigtigt :tie:

Anden gang gik det stærkt. Jeg selv hævdede, at jeg nok gik i stå - men jeg fødte altså mindre end 20 minutter efter vi ankom, knap 3 timer efter første ve.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Forældre"