Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf MrMister » 21. jan 2019, 22:02

Vi curler ikke. Vi er heller ikke strenge. Børnene skal i videst muligt omfang være selvhjulpne, selv-ansvarlige og stå til regnskab for adfærd, særligt hvis der er løgn og lignende inkluderet. Det betyder i praksis, at vi kridter banen op, så vi ved de kan klare udfordringen - de må ikke møde større udfordringer end de kan rumme.

Samtidig har vi klare rammer for sengetid osv. Det giver ro og børn, som hviler i sig selv og kan acceptere rammer.

Der, hvor vi absolut curler, er hvis konflikter bliver for store / andre forældre blander sig. Vi har
ringet til en forældre og læst en SoMe besked op, som på alle planer var forkert. Vi har også ringet til en forælder og gjort klart, at de ikke opdrage på vores barn (blot fordi deres eget barn var ... udfordret). De sten fejer vi væk.

Og så er vi svage med den mindste, som kommer ind til os. Hver. Eneste. Nat. Vi gav op, fordi vi ved, der ikke kommer flere, og så er det bare ualmindelig svært at acceptere, at den lille krop og puttetrold ikke længere kommer ind og putter, sparker dynen af os og i tisser i vores seng.

Der hvor vi aldrig curler er på forældreintra. For mig er forældreintra det nye hestenet.dk...
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Pølsemix » 22. jan 2019, 06:38

MrMister skrev:Vi curler ikke. Vi er heller ikke strenge. Børnene skal i videst muligt omfang være selvhjulpne, selv-ansvarlige og stå til regnskab for adfærd, særligt hvis der er løgn og lignende inkluderet. Det betyder i praksis, at vi kridter banen op, så vi ved de kan klare udfordringen - de må ikke møde større udfordringer end de kan rumme.

Hvis I altid sørger for at jeres børn kun møder udfordringer som I er sikre på at de kan klare, så er I da også klassiske curlingforældre.
Hvorfor må du ikke komme ud på lidt dybere vand i overført betydning?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Raenil » 22. jan 2019, 07:20

Pølsemix skrev:
MrMister skrev:Vi curler ikke. Vi er heller ikke strenge. Børnene skal i videst muligt omfang være selvhjulpne, selv-ansvarlige og stå til regnskab for adfærd, særligt hvis der er løgn og lignende inkluderet. Det betyder i praksis, at vi kridter banen op, så vi ved de kan klare udfordringen - de må ikke møde større udfordringer end de kan rumme.

Hvis I altid sørger for at jeres børn kun møder udfordringer som I er sikre på at de kan klare, så er I da også klassiske curlingforældre.
Hvorfor må du ikke komme ud på lidt dybere vand i overført betydning?


Der er forskel på at feje alle problemer væk (curling) og at sætte ungerne overfor udfordringer de kan håndtere med det yderste af neglene.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Raenil » 22. jan 2019, 07:25

Nogle nævner Forældreintra.
Jeg undrer mig over hvordan forældrene kan curle ad den vej - hvilken del af Forældreintra kan bruges til det?
Jeg tror aldrig at jeg har set beskeder fra andre forældre i kategorien "Erna har mistet sine vanter", jeg tror næsten at der er et ukendt debatmodul jeg ikke har set?
Og nu har vi været på i halvandet år.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. jan 2019, 08:38

Raenil skrev:Nogle nævner Forældreintra.
Jeg undrer mig over hvordan forældrene kan curle ad den vej - hvilken del af Forældreintra kan bruges til det?
Jeg tror aldrig at jeg har set beskeder fra andre forældre i kategorien "Erna har mistet sine vanter", jeg tror næsten at der er et ukendt debatmodul jeg ikke har set?
Og nu har vi været på i halvandet år.

Det er når forældrene mener, at de ad den vej skal blande sig i lærernes arbejde. Som i eksemplet med pladser.

Det kan gå fra alt til lærebøger, undervisningsmetoder, leg i frikvarterer, de andre børns madpakker - ja, you name it. "Kan du ikke lige sørge for at KarmenOfelia ikke spiser makrel i klassen, for OlfertHenning kan SLET ikke spise, når der lugter af klam makrel." Øh.... Nej?

(jeg har kun en af den type i min klasse. Heldigvis. Der er altså bare nogen, der giver en trang til at lægge sig i fosterstilling under et bord, når de melder deres ankomst. Den her forælder er sådan en. På min tidligere arbejdsplads var der mange i hver klasse. Så fik man ret hurtigt mavepine, når firkanten på intra tonede frem med sit "Du har 14 ulæste beskeder".)
Senest rettet af Fru Sunshine 23. jan 2019, 05:19, rettet i alt 1 gang.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Pølsemix » 22. jan 2019, 10:07

Raenil skrev:
Der er forskel på at feje alle problemer væk (curling) og at sætte ungerne overfor udfordringer de kan håndtere med det yderste af neglene.

"lidt dybere vand" er ikke udfordringer de kun kan håndtere med det yderste af neglene.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf LaScrooge » 22. jan 2019, 10:08

Jeg har forstået curling som en praksis gående ud på at feje modstand af banen. "Streng" opdragelse står i kontrast til dette ved, at barnet møder modstand i form af nej, i form af krav, i form af begrænsninger. Curling bliver i denne sammenhæng noget med at bøje sig for barnet, føje barnet, prøve at undgå at det oplever "smerte", nederlag og skam ved at få at vide, at det ikke må eller ikke kan få, eller ved at forælderen løser barnets problemer for det, i stedet for at understøtte det i enten at løse dem selv, eller ved at støtte det i håndteringen af følelsen af nederlag fx, bagefter. Det kan også komme til udtryk ved at barnets adfærd betragtes som et udtryk for dets barnenatur og naturlige drift i retning af udfoldelse og identitetsdannelse, og derfor ikke forsøges hæmmet eller korrigeret. Sådan grundlæggende opridset.

Et eksempel på curling, som nogen måske husker fra medierne, var en mor, der klagede til Roskildefestivalen på vegne af sin datter, hvis gruppe ikke kunne finde en lejrplads med det samme. Hun udtaler:

Jane Gissel Olsen fortæller, at hun selv har været en ivrig festivalgænger gennem mange år, og at det var hende, som opfordrede sin datter til at tage på Roskilde Festival.

»Derfor ville jeg også rigtigt gerne have, at hun skulle have en god start på festivalen.«


Det curlingagtige ligger i at fjerne modstand, fordi det er det, der i moderens øjne sikrer, at datteren får en god oplevelse. Hvis datteren oplever at det er svært eller kaotisk og føler sig tromlet, får hun IKKE en god oplevelse og mister måske lysten til at tage på Festival igen. Her fratager moderen datteren muligheden for at udvikle sig med de udfordringer, hun støder på, ved at fortælle hende at det er uretfærdigt og at det er de andre (deltagere, festivalen) der gør noget forkert, i stedet for på en konstruktiv måde at understøtte, at datteren finder en vej ud af sit problem og derved erfarer sin egen styrke og agens. Og det er dét, der er problemet med curling. Når barnet ikke møder modstand lærer det heller ikke at håndtere modstand, at finde løsninger eller mærke, at det kan og dermed placeres barnet i en passiv, impotent offerrolle, som peger udad når det oplever, at det ikke kan. Det er de andre, det er omstændighederne, det er verden, der er imod mig, det er ikke mig selv og jeg kan intet gøre.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf FruKuk » 22. jan 2019, 14:53

Raenil skrev:Nogle nævner Forældreintra.
Jeg undrer mig over hvordan forældrene kan curle ad den vej - hvilken del af Forældreintra kan bruges til det?
Jeg tror aldrig at jeg har set beskeder fra andre forældre i kategorien "Erna har mistet sine vanter", jeg tror næsten at der er et ukendt debatmodul jeg ikke har set?
Og nu har vi været på i halvandet år.


Jeg ser ikke disse beskeder (heldigvis), da de går direkte til lærerne. Men jeg har fået dem refereret af skriverne i forskellige anledninger, hvis snakken er faldet på emnet.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf IrmaPigen » 22. jan 2019, 16:33

Prøv at Google Lola Jensen og Kunsten at sige nej.

Jeg er meget enig i, at man ikke kan opnå et konfliktfrit hjem, hvis man har børn, og at det egentlig heller ikke er et godt og fornuftigt mål at stræbe efter.

Jeg synes hun har ret i mange ting, og jeg kan godt lide hendes principper, og har da også læst noget af hendes litteratur.

Hvis jeg havde børn ville jeg nok have en konsekvent opdragelse, tror jeg. Jeg synes streng er et lidt forkert udtryk. Men der ville helt klart være regler og begrænsninger på TV kiggeri og skærmtid.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf MrMister » 22. jan 2019, 18:05

Pølsemix skrev:
Raenil skrev:
Der er forskel på at feje alle problemer væk (curling) og at sætte ungerne overfor udfordringer de kan håndtere med det yderste af neglene.

"lidt dybere vand" er ikke udfordringer de kun kan håndtere med det yderste af neglene.


Det ville nu være uendelig dumt at indtage det modsatrettede synspunkt og konstant sætte dem overfor udfordringer, de ikke kan løse ...

Udviklingen kommer af at rammerne og evnerne langsomt udvides. Ikke gennem learning by failure eller learning by frustration
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Sangius » 22. jan 2019, 18:12

Jeg ville aldrig bevidst sætte mit barn en udfordring jeg vidste de ikke kunne klare. Har svært ved at se, hvad det skulle gøre godt for?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Pølsemix » 22. jan 2019, 18:46

MrMister skrev:
Det ville nu være uendelig dumt at indtage det modsatrettede synspunkt og konstant sætte dem overfor udfordringer, de ikke kan løse ...

Udviklingen kommer af at rammerne og evnerne langsomt udvides. Ikke gennem learning by failure eller learning by frustration

Virkeligheden er ikke så sort/hvid, de forældre der tør at lade deres børn fejle vil selvfølgelig modnes hurtigere.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Pølsemix » 22. jan 2019, 18:50

Sangius skrev:Jeg ville aldrig bevidst sætte mit barn en udfordring jeg vidste de ikke kunne klare. Har svært ved at se, hvad det skulle gøre godt for?

Du kan dobbelt så meget, som du selv tror og 10 gange mere end din mor tror ;)
3
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf fisken80 » 22. jan 2019, 18:51

Pølsemix skrev:
MrMister skrev:
Det ville nu være uendelig dumt at indtage det modsatrettede synspunkt og konstant sætte dem overfor udfordringer, de ikke kan løse ...

Udviklingen kommer af at rammerne og evnerne langsomt udvides. Ikke gennem learning by failure eller learning by frustration

Virkeligheden er ikke så sort/hvid, de forældre der tør at lade deres børn fejle vil selvfølgelig modnes hurtigere.


Man kan godt fejle i processen frem mod at man løser udfordringen, og det er sundt. Men det giver ingen mening at give børn udfordringer man véd de ikke vil kunne løse uanset hvor meget de prøver. Det gør man trods alt heller ikke med voksne medmindre man er en idiot.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Pølsemix » 22. jan 2019, 18:54

fisken80 skrev:
Man kan godt fejle i processen frem mod at man løser udfordringen, og det er sundt. Men det giver ingen mening at give børn udfordringer man véd de ikke vil kunne løse uanset hvor meget de prøver. Det gør man trods alt heller ikke med voksne medmindre man er en idiot.

Pointen er at nogle forældre undervurderer hvad deres egne børn kan. Men jeg har dog ikke brug for at kaste om mig med udtrykket idiot, som du har.
2

Tilbage til "Forældre"