Øremærket Barsel

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Øremærket Barsel

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2019, 20:09

Vi har snakket om det før herinde, om øremærket barsel til mænd og kvinder.

Nu har EU vedtaget det!
https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu-go ... -foraelder

2 måneder hver, og øremærket, så bruges de ikke, kan den anden ikke overtage.

Tror I nu vi vil se mænd holde de fulde 2 måneder, eller vi noget af dem, eller det meste gå tabt? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 24. jan 2019, 20:15

Gad vide hvad man så gør i situationer, hvor der kun er én forælder?

Nu skal det jo lige endelig vedtages, men mon ikke det over tid kommer til at afspejle sig i overenskomsterne, så mænd kan få mere barsel med løn (ellers vil der vel være tale om forskelsbehandling :gruble: ) og så vil jeg tro, at mændene også afholder barslen i praksis. Erfaringerne fra de andre nordiske lande viser jo, at mænd er tilbøjelige til at afholde den øremærkede barsel.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf JoyNips » 24. jan 2019, 21:00

Vedtaget og vedtaget, det er nu nok så meget sagt.

Men jeg hilser det velkomment.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Slettet bruger » 24. jan 2019, 21:03

Det kommer an på hvordan det implementeres. Danske forældre har 64 ugers orlov til sammen, og de får kun dagpenge i de 32 af dem. Er der noget der forhindrer at Danmark placerer øremærkningen i de 32 uger uden dagpenge, så det i praksis ingenting vil betyde?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Delfin » 24. jan 2019, 21:12

Vorherre bevares, skal EU nu også blande sig i det. Det er kun børnene, der er taberne, hvis en af forældrene af en eller anden grund ikke ønsker at tage barsel. Jeg har i øvrigt fuld tiltro til at forældre selv er i stand til at gøre, hvad de synes er bedst for deres familie, men jeg håber da, at man i det mindste kan gemme det til sidst i orloven, som abcd er inde på, så det ikke går ud over amningen hos dem, der gør det.
5
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 24. jan 2019, 21:49

abcd skrev:Det kommer an på hvordan det implementeres. Danske forældre har 64 ugers orlov til sammen, og de får kun dagpenge i de 32 af dem. Er der noget der forhindrer at Danmark placerer øremærkningen i de 32 uger uden dagpenge, så det i praksis ingenting vil betyde?


Uden at lægge hovedet på blokken, kunne det formentlig godt være i strid med EU-retten at gøre det på den måde, fordi det ikke ville være en effektiv implementering. Det kunne måske også være i strid med ligebehandlingsprincippet, fordi der er dagpengeret i de uger, der allerede er øremærket til moren.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2019, 22:23

Det er så dumt. Altså jeg går udfra at de ikke forlænger barslen med 4 måneder fordi der nu skal øremærkes 2 måneder til manden og 2 til kvinden, gør der det er det fint nok. Men er glad for forslaget førsst går igennem efter vores barsel er startet, ellers ville min mand miste 2 måneders barsel da de skulle øremærkes til mig...
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 24. jan 2019, 22:37

godtnavn skrev:Det er så dumt. Altså jeg går udfra at de ikke forlænger barslen med 4 måneder fordi der nu skal øremærkes 2 måneder til manden og 2 til kvinden, gør der det er det fint nok. Men er glad for forslaget førsst går igennem efter vores barsel er startet, ellers ville min mand miste 2 måneders barsel da de skulle øremærkes til mig...


Der er jo allerede 14 ugers øremærket barsel til mødre i Danmark. Jeg tror ikke, man forlænger øremærkningen for mødre i Danmark som følge af dette forslag, men i givet fald at man kun forlænger den øremærkede barsel for fædre fra 2 uger til de 8 uger.

En mulighed kunne jo være, at vi i Danmark forkorter den øremærkede periode for mødre til 8 uger og overfører de overskydende 6 uger til fædrene oven i de 2 de har i forvejen. På den måde ville man ikke øremærke mere end man har i forvejen, men kun omfordele det. Men det er bare mit gæt :)
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2019, 23:11

Lys skrev:
godtnavn skrev:Det er så dumt. Altså jeg går udfra at de ikke forlænger barslen med 4 måneder fordi der nu skal øremærkes 2 måneder til manden og 2 til kvinden, gør der det er det fint nok. Men er glad for forslaget førsst går igennem efter vores barsel er startet, ellers ville min mand miste 2 måneders barsel da de skulle øremærkes til mig...


Der er jo allerede 14 ugers øremærket barsel til mødre i Danmark. Jeg tror ikke, man forlænger øremærkningen for mødre i Danmark som følge af dette forslag, men i givet fald at man kun forlænger den øremærkede barsel for fædre fra 2 uger til de 8 uger.

En mulighed kunne jo være, at vi i Danmark forkorter den øremærkede periode for mødre til 8 uger og overfører de overskydende 6 uger til fædrene oven i de 2 de har i forvejen. På den måde ville man ikke øremærke mere end man har i forvejen, men kun omfordele det. Men det er bare mit gæt :)


Det kunne være godt hvis de ikke øremærkede mere. Men generelt er jeg modstander af al øremærkning, pånær ugerne før fødslen :) Så jeg er fortaler for ingen øremærket barsel men at det rent er op til den enkelte familie :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Slettet bruger » 25. jan 2019, 06:05

De har lige sagt på TV2 at det implementeres med 8 uger ekstra øremærkning til hver forælder, dvs. 10 uger i alt til manden, 22 til kvinden (efter fødslen) og kun 16 uger til deling imod 32 i dag.

Det Synes jeg ikke lyder som en god løsning, alt for ufleksibelt.
1
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 25. jan 2019, 06:06

godtnavn skrev:
Lys skrev:
godtnavn skrev:Det er så dumt. Altså jeg går udfra at de ikke forlænger barslen med 4 måneder fordi der nu skal øremærkes 2 måneder til manden og 2 til kvinden, gør der det er det fint nok. Men er glad for forslaget førsst går igennem efter vores barsel er startet, ellers ville min mand miste 2 måneders barsel da de skulle øremærkes til mig...


Der er jo allerede 14 ugers øremærket barsel til mødre i Danmark. Jeg tror ikke, man forlænger øremærkningen for mødre i Danmark som følge af dette forslag, men i givet fald at man kun forlænger den øremærkede barsel for fædre fra 2 uger til de 8 uger.

En mulighed kunne jo være, at vi i Danmark forkorter den øremærkede periode for mødre til 8 uger og overfører de overskydende 6 uger til fædrene oven i de 2 de har i forvejen. På den måde ville man ikke øremærke mere end man har i forvejen, men kun omfordele det. Men det er bare mit gæt :)


Det kunne være godt hvis de ikke øremærkede mere. Men generelt er jeg modstander af al øremærkning, pånær ugerne før fødslen :) Så jeg er fortaler for ingen øremærket barsel men at det rent er op til den enkelte familie :)


I den ideelle verden er jeg enig med dig, men lige her tror jeg på, at målet om mere ligestilling på arbejdsmarkedet helliger midlet. Også selvom jeg risikerer at blive ramt at det selv, fordi jeg bliver eneste forælder til mit (forhåbentlig) kommende barn.
3
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 25. jan 2019, 06:11

abcd skrev:De har lige sagt på TV2 at det implementeres med 8 uger ekstra øremærkning til hver forælder, dvs. 10 uger i alt til manden, 22 til kvinden (efter fødslen) og kun 16 uger til deling imod 32 i dag.

Det Synes jeg ikke lyder som en god løsning, alt for ufleksibelt.


Lad os nu se - det er jo ikke engang formelt vedtaget i EU endnu, og det vil næppe være den løsning, som direktivet kommer til at diktere.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Depeche_Mama » 25. jan 2019, 06:55

Fjollet og formynderisk!

Sidst delte vi, så Farmand havde 5 mdr. barsel. Det kan af flere årsager ikke lade sig gøre nu - og det har intet med en ufleksibel chef at gøre. Vi kan godt selv beslutte, hvad der er bedst for vores familie.
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Tobywan » 25. jan 2019, 07:07

Nej, det er ikke noget staten skal blande sig i. Vi kan godt selv planlægge hvad der er bedst for vores familie.
5
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Øremærket Barsel

Indlægaf Lys » 25. jan 2019, 07:27

Jeg synes, det er så interessant, at så mange mener at staten ikke skal blande sig i fordelingen mellem forældrene, men når staten smider så relativt mange penge efter ordningen i form af barselsdagpenge, så giver det sgu da meget god mening, at man så også stiller nogen betingelser op for, hvordan pengene kan komme til udbetaling.

Og så kan jeg ikke lade være med at studse over, at modstanden mod øremærket barsel kun kommer frem, når det handler om øremærkning til mænd. Den øremærkning, der er til kvinder allerede i dag, bliver højst medtaget i diskussionen om øremærkning til mænd - jeg har til gode at se den rejst alene. Enten er man vel for det helt frie valg eller også er man ikke?
16

Tilbage til "Forældre"