Hvad lærer du dine børn om penge?

Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Allmost_Famous » 3. mar 2019, 08:44

Jeg snakker hverdagsøkonomi med min søn. Når vi handler, så kigger vi på kilopriser når valget er mellem ellers ens varer. Han vælger selv pålæg til madpakken, og der foregår det efter "hvis de smager ens, så tag den billigste. Hvis der er forskel på smagen, så tag din favorit". Så han tager den billige rullepølse, men den dyre leverpostej osv.

Han får ikke lommepenge, men ganske få ekstrapligter giver lidt småpenge. Hvis han f.eks går i tøjcontaineren med en sæk, og den slags.

Han er i perioder meget nysgerrig på priser. Og så er han glad for at se Luksusfælden i ny og næ. På et tidspunkt gik det op for ham, at man kan have ting, man ikke har betalt for. Det var han meget fascineret af, for han havde ellers troet, at sådan noget kunne man ikke.

Jeg prøver ham at lære at finde balancen mellem at være fornuftig med penge, og den frihed, det kan give. Samtidig med, at han jo også skal have lov til at at bruge sine penge. Han er virkelig god til at spare op.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. mar 2019, 12:31

Jeg har været så fattig under mine børns opvækst, at det kom af sig selv. Vi havde bare ikke råd til ditten og datten, men måtte spare sammen.
Så det har de lært.

De havde hver en lille pung, og hvis de havde den med ned at handle - og hvis der var noget i den, kunne de købe noget. Ellers ikke.

De er begge på SU nu, men klarer sig rigtig godt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Honningprut » 4. mar 2019, 14:46

Ja, vi snakker meget med min søn omkring økonomi. Her har det været en nødvendighed af 2 grunde.

1. Min kæreste og jeg er begge på SU. Derfor har vi ikke råd til alverden.
2. Hans far og bonusmor har begge meget gode jobs, så rådighedsbeløbet er en del anerledes i deres husholdning.

Han er 10 år - og forstår godt det der med at det er mega smart at købe noget på tilbud fx. En anden i tråden nævner det med "Mathilde-kakao". Han har også en lille pung, hvor han hver måned får 100 Kr. Det er penge som han selv må bestemme, hvad han bruger til. Hvis man ikke har flere penge i den lille pung, kan man fx hjælpe med et eller andet, og så kan man få en 20'er til lidt slik eller man kan hjælpe med lidt flere ting i ugens løb, og så kan man få et spil på Steam fx. Vi lærer ham også at hvis man skal lave noget sammen, så behøver det ikke koste noget, en tur i skoven med madpakker, kan være lige så givende og sjovt, som en tur i legeland. Det har vi været nødt til, da far og bonusmor ofte køber og laver ting med ham, som vi slet ikke har råd til.

Vi snakker også med ham om at der er nogen der har mindre end vi har. At vi har fattige mennesker i verden og at nogle børn i Danmark, måske ikke har råd til at holde fødselsdag for drengene i klassen og så fremdeles. Det er lidt abstrakt for ham endnu, men han begynder at kunne forstå at der er denne her sociale ulighed.
2
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Forældre"