Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf milisa » 24. mar 2019, 06:57

Ja, overskriften siger lidt sig selv. Min datter er ved at komme i legeaftalealderen og det er nyt for både hende og hendes forældre. Hun er enebarn, og det synes ikke at ændre sig, hvorfor jeg finder de her legeaftaler virkelig vigtige.

Jeg har grundet diverse visse udfordringer med det sociale kodeks. Og jeg skal love for at det her børneunivers i den grad er noget, hvor jeg ofte træder forkert.... Mit spørgsmål kan derfor måske synes naivt eller endda latterligt, men jeg mener det helt seriøst og oprigtigt. En ting er, at jeg gerne vil skabe mulighed for at mit barn kan få de legeaftaler, hun gerne vil have, noget andet er, at jeg jo faktisk sjældent har lyst til at træde socialt ved siden af - jeg har ingen grund til ikke at respektere de andre forældre, inkl deres tid.

Så dybt seriøst: Må man bruge legeaftaler som babysitter? Konkret eksempel: Om få lørdage skal min kæreste og jeg til et arrangement uden børn fra kl 10 til 16. Er det ok i sådan et tilfælde at skaffe en legeaftale? Min bekymring går især på, at det jo skal være hos de andre, og at det jo vil være videre til den næste, hvis den første siger nej. Hvordan tackler man dette - hvis man altså i det hele taget gør det?
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf milisa » 24. mar 2019, 07:02

Jeg har endnu ikke vendt det herhjemme, for det er en overraskelse til den bedre halvdel. Jeg kender ham dog godt nok til, at jeg er ret sikker på, han vil sige go-go. Han er ikke socialt handicappet som mig, til gengæld er han temmelig intolerant overfor fnidder.... Og jeg tror, at det her for ham er fnidder - som i, hvad er problemet agtigt..... Det kan også godt være, det ER fnidder, meeeeeeen så vil jeg bare gerne høre det fra andre også..... Og her kommer fordom: Fra andre kvinder helst, da jeg tænker legeaftalehalløj primært hænger på kvinden....
0
Tally-ho
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Urtekussen » 24. mar 2019, 07:04

Jeg ville ikke have så mange skrupler ved min 7-årige, som tit har været på legeaftaler.
Men den 4-årige har aldrig været af sted i længere tid uden mig, så der ville jeg nok vente lidt. Skulle jo i hvert fald være stand by, hvis hun nu pludselig fik brug for migm
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Tibbler » 24. mar 2019, 07:11

Det er, i mine øjne,mange timer for en legeaftale. Især hvis det at have en legeaftale er nyt for jeres datter.

Jeg ville for det første ikke italesætte det som en legeaftale, men som et behov for pasning.

Derfor ville jeg også kun gøre det, hvis det var nogle mennesker, jeg og barnet i forvejen havde en relation til, hvor jeg følte at jeg kunne bede om hjælp til pasning hele dagen og nogen hun havde været hjemme ved før.

Jeg ville også kun gøre det, hvis jeg havde mulighed for, og var indstillet på at hente hende tidligere, hvis det blev svært for hende at være der.
14
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Stars » 24. mar 2019, 07:12

milisa skrev:
Så dybt seriøst: Må man bruge legeaftaler som babysitter? Konkret eksempel: Om få lørdage skal min kæreste og jeg til et arrangement uden børn fra kl 10 til 16. Er det ok i sådan et tilfælde at skaffe en legeaftale? Min bekymring går især på, at det jo skal være hos de andre, og at det jo vil være videre til den næste, hvis den første siger nej. Hvordan tackler man dette - hvis man altså i det hele taget gør det?

Hvis det er et sted, hun med succes har været på legeaftale før, så ja.

Nu hun er rimelig ny i legeaftaler, ville jeg stå stand-by de første par gange, hun er hos nogen nye.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Raenil » 24. mar 2019, 07:22

Hvis vi laver legeaftaler hvor vi ikke umiddelbart kan hente i tilfælde af problemer, aftaler vi det med legeaftalen. Nogle gange kan det lade sig gøre, andre gange ikke.
Det er altid en forudsætning i begge ender at en legeaftale kan slutte tidligt, når de er røget i totterne på hinanden for mange gange og det ikke længere kan løses med en rosinpause. Og når legeaftale bliver til pasning, kan det jo ikke afsluttes tidligt.
Så altså: spørg de andre forældre om de er indstillede på at passe barnet for jer.
6
Undtagelsen
Indlæg: 2244
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4593

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Undtagelsen » 24. mar 2019, 07:37

Jeg ville italesætte at den specifikke legeaftale er pasning og så ville jeg sørge for at det er er sted, hvor barnet har været tidligere og er tryg ved.

En alm legeaftale, når barnet ikke er ældre, varer herhjemme ikke mere end et par timer.
7
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Bergen » 24. mar 2019, 07:50

Hvis forældrene er ok med at have dit barn 10-16, så ja selvfølgeligt. Det er blot vigtigt at aftale, at det er uden mulighed af afhentning.

Vores datter har en lille ven, hvor vi kan aflevere efter behov og omvendt - resten af legeaftaler er typisk 3-4 timer.

Jeg ville nu nok sige ja, hvis vi blev spurgt om at passe en legekammerat og du kan jo tilbyde at gøre det samme en anden gang.
0
Kirstenkp
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 968

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Kirstenkp » 24. mar 2019, 08:24

Det ville jeg ikke gøre, det er virkelig længe at have et andet barn til legeaftale på den alder.
Noget helt andet er når børnene har haft legeaftaler en del gange og man ved de hygger sig, så ville jeg spørge forældrene om de ville passe nit barn og ungerne så kunne lege.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Ata » 24. mar 2019, 09:43

Nej, det synes jeg ikke, at man kan. Jo, hvis det er nogen, som barnet er vant til at lege med. Så kan man sige: Vi skal arbejde sent begge to på tirsdag, så kan I tage Emma med hjem og så henter vi hende kl. 18 hos jer. Det synes jeg er ok - hvis det som sagt er nogen, som man kender godt og som er vant til at have barnet hjem. DOG max for et par timer og man skal være åben om det.

I weekender synes jeg, at det er no go at bruge legeaftaler som babysitter. ISÆR hvis det er i 6 timer. Det kan man ikke tillade sig. Der må man finde noget regulær pasning hos bedsteforældre eller hvem man nu kender.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Ata » 24. mar 2019, 09:48

I det hele taget har jeg det sådan med legeaftaler, at man ikke kan invitere sit barn hjem til andre på legeaftale. Man kan selv invitere deres barn hjem. Og så kan man håbe, at de inviterer tilbage en anden gang. Men man inviterer ikke selv sit barn over til andre.

Vi havde engang nogle bekendte, der inviterede deres barn over til os gentagne gange, og det var sgu lidt mærkeligt. Men moren havde også et karrierejob og de havde tre børn, så vi var ligesom godt klar over, at det nok var deres måde at få lidt fritid. Men jeg synes, det havde været bedre stil, hvis de var mere åbne med det, fremfor bare at invitere deres barn over til os.
9
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf hotlips » 24. mar 2019, 10:52

Jeg tror der er lidt forskel på hvad folk synes men du kan jo bare spørge.

Her er det ihvertfald helt okay, vi passede kæresten i mandags fordi faren skulle opereres og vi skal også passe hende næste mandag for der skal de til scanning og se til den lillesøster der er på vej.

Næste søndag bliver bedste ven afleveret hos min dreng og hans far om morgenen og så får faren dem afsted til fødselsdag, bagefter henter jeg begge to og sørger for at bedste ven også får noget aftensmad, der er det storesøster der skal til elite stævne og vi hjælper selvfølgelig gerne.

Den hidtil eneste gang jeg var for syg til at følge min dreng i skole kom bedste ven, mor og søster også forbi med 10 minutters varsel og var så søde at spørge om der var noget de skulle hente hos købmanden før de tog min dreng med i skole.

Det er også helt normalt her at vi tager hinandens børn med hjem eller køber gaver for hinanden.

Det er jo mennesker der ofte skal de samme ting på samme tidspunkter og bortset fra at vi lige prøver at holde et niveau så der også er lidt fri eftermiddage så vil de gerne lege hver dag og for det meste betyder det jo intet om det så er en søndag frem for fredag eftermiddag at de gør det, og udover at være en fordel for en selv så er det da dejligt at være til nytte.

Jeg synes du skal spørge, du kan jo højst få et nej og det kan jo også være det er noget der kunne gøre livet lettere for dem men at de ikke har tænkt på det før.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf hotlips » 24. mar 2019, 10:52

Jeg tror der er lidt forskel på hvad folk synes men du kan jo bare spørge.

Her er det ihvertfald helt okay, vi passede kæresten i mandags fordi faren skulle opereres og vi skal også passe hende næste mandag for der skal de til scanning og se til den lillesøster der er på vej.

Næste søndag bliver bedste ven afleveret hos min dreng og hans far om morgenen og så får faren dem afsted til fødselsdag, bagefter henter jeg begge to og sørger for at bedste ven også får noget aftensmad, der er det storesøster der skal til elite stævne og vi hjælper selvfølgelig gerne.

Den hidtil eneste gang jeg var for syg til at følge min dreng i skole kom bedste ven, mor og søster også forbi med 10 minutters varsel og var så søde at spørge om der var noget de skulle hente hos købmanden før de tog min dreng med i skole.

Det er også helt normalt her at vi tager hinandens børn med hjem eller køber gaver for hinanden.

Det er jo mennesker der ofte skal de samme ting på samme tidspunkter og bortset fra at vi lige prøver at holde et niveau så der også er lidt fri eftermiddage så vil de gerne lege hver dag og for det meste betyder det jo intet om det så er en søndag frem for fredag eftermiddag at de gør det, og udover at være en fordel for en selv så er det da dejligt at være til nytte.

Jeg synes du skal spørge, du kan jo højst få et nej og det kan jo også være det er noget der kunne gøre livet lettere for dem men at de ikke har tænkt på det før.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf JoyNips » 24. mar 2019, 10:56

Ja, det synes jeg godt man må.
Men måske først med lidt større børn, 6 timer er længe når man er ca. 4(?) år og det ikke er muligt at afbryde legeaftalen før tid. Og så synes jeg at forældrene skal være klar over at man selv har en aftale så de er med på at de forpligter sig til x timer.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf milisa » 24. mar 2019, 10:58

Tusind tak til alle for input. Meget meget værdsat! Nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer, for hun skal i stedet om til et hold venner, hvor hun har været et hav af gange og også overnattet - eller blevet puttet nærmere. Hvorfor pokker jeg ikke bare tænkte på det fra starten, aner jeg ikke..... Uanset hvad, tak for input!
12
Tally-ho

Tilbage til "Forældre"