Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Kalimsofie » 24. mar 2019, 11:05

Min datter er 3,5, og vi kan sagtens have legeaftaler, der varer en hel dag, men så er vi typisk også med selv ( vi leger primært med børn, hvor jeg kan holde forældrene ud :genert: ).
Når man som os er flyttet så langt væk, som vi er, har vi været tvunget til at lave helt nye pasningsnetværk. Fordelen er, at næsten alle vi kender her, er i samme båd. Så vi passer gerne på kryds og tværs, også børn vi kender mindre godt. Hun har også sovet ude hos kammerater flere gange, fordi vi havde behovet. Det havde hun nok ikke gjort i så tidlig en alder, hvis vi var blevet i Danmark.

Men altså, jeg synes godt, du kan spørge, om de vil passe barnet, men italesætte det som pasning og give en klar tidshorisont. Jeg ville selv sige ja, hvis jeg blev spurgt (forudsat at jeg vidste, at pågældende barn var nogenlunde velopdragent :-D ).
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf TinaW » 24. mar 2019, 12:50

Hvis min søn har en legekammerat på besøg og besøget forventes at vare over de her 3-4 timer, som er den længde han normalt har legeaftaler på, så ville jeg gerne vide på forhånd at forældrene ikke havde mulighed for at komme indenfor relativt kort tid, hvis ungerne nu kørte trætte af hinanden.
Han er så godt nok 10 år, men da han var yngre var det max 3 timer, undtagen hos min veninde og hendes mand og deres datter, der er jævnaldrende med ham. Det var oftest så med overnatning, hvis min mand (dengang kæreste) og jeg skulle ud og spise eller lign.
Jeg har en gang fået en legeaftale afleveret her og først der fået at vide at moderen og hendes kæreste rent faktisk skulle af øen og først var hjemme 6 timer senere. Det blev jeg lidt knotten over.
Efterfølgende har samme legekammerat været her flere gange af samme længde, men der har jeg vidst det på forhånd. Og ungerne er så store at de mere eller mindre “passer sig selv”, hvor man skal være lidt mere på med besøg af en 4-årig.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2019, 13:47

Hvis det er en god legerelation ville jeg spørge.

Noget i stil med: “hej, x og jeg skal ud lørdag den xx. Er der evt mulighed for at e kan have en legeaftale hjemme hos jer i mens? Det vil så være ca kl 10 vi afleverer og er hjemme igen kl 16. Ved godt det er mange timer, men det vil være en kæmpe hjælp hvis det er muligt :-)”

Hvis jeg fik den forespørgsel ville jeg sige ja hvis legerelationen er god. Jeg ville også se det som en tillidserklæring :)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf TomKah » 24. mar 2019, 14:03

Jeg ville gøre som BlueBunny og vi var brugt legeaftaler som pasning men spillet med åbne kort.
Vi havde f.eks en periode hvor vi var nødt til at tage til Jylland på dagsture og børnene ikke skulle med. Der var de ude på legeaftaler imens.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf lulu-p » 24. mar 2019, 14:39

Ja det må man gerne, men man skal spille med helt åbne kort. 6 timer kan være rigtig lang tid for to mindre børn og i særdeleshed for forældrene. Så det er altafgørende at man på forhånd ved at barnet ikke kan hentes tidligere hjem.

Vi har passet legekammerater på den måde, og det kaster altså af i den anden ende. Vi kan uden at blinke bede andre om en lege/pasningsaftale. Vi har fået et godt pasningsnetværk på den måde. Bedsteforældre har altid hjulpet godt til, men de bliver også ældre.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Må man bruge legeaftaler som babysitter....

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. mar 2019, 15:08

Det synes jeg godt man må og kan, men jeg synes dog også det kræver at man er åben om at det - ud over relationen ungerne imellem - er agendaen!

Man kan sagtens spørge nogle af forældrene til legekammerater om de evt. har mulighed for at have ens barn på besøg fra kl. xx - xx på en aktuel dato da man skal noget. Og så i samme omgang tilbyde at gøre de andre forældre samme tjeneste ved behov.

Derimod kan man ikke læsse barn af hos legekammerat og være sikker på at legeaftalen holder tiden ud, og tage afsted til noget andet og ha fokus derpå. Ved en legeaftale vil jeg altid forvente, med mindre andet er aftalt, at kunne få fat på forældrene og barnet kunne hentes ved behov, hvis der gik kludder i det, de var trætte og kede, kom på tværs af hinanden osv.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Forældre"