Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Depeche_Mama » 19. maj 2019, 07:03

Mi55y skrev:
Depeche_Mama skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.


Vi bruger grød fra Holle, der er ikke tilsat MME. Det eneste udover korn/mel/ris er B vitamin, og kun een slags.
Derudover laver vi selv hans mad. Jeg synes ikke, det er besværligt, men kan sagtens forstå, hvis andre kløjs i det.
Det der posemad og glasmad har jeg altid syntes, var mega ulækkert :tie: Men hvad andre gør, må de fuldstændig selv om. Jeg tænker det ikke som skadeligt, men jeg ville aldrig selv spise det, så derfor vil jeg ikke - i udgangspunktet - give det til Alfred.
Med Storebror (som nu er 7 år), har vi vist brugt glasmad et par gange på længere ture.


Jeg synes købefrugtmos- og smoothies smager rigtig fint! Der er som regel heller ikke tilsat andet end frugt og grønt. Til gengæld smager de der købemåltidsposer ikke af særligt meget. Så derfor har vi altid rugbrød med, så det kun er, hvis vi er længere tid ude end planlagt, at de bliver taget i brug - eller hvis hun bliver passet, og babysitter finder det nemmest.


Det smager sikkert fint, men konceptet med, at det ligger i en pose i møg lang tid, er det 'klamme' for mig. Jeg bryder mig ikke om konceptet.

Men - det er jo ikke farligt eller noget, det er bare en af mine kæpheste.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Neenah » 19. maj 2019, 07:17

Vi bruger ikke så meget købemad, men det er fordi M ikke gider det. Alt der hedder mos og grød er overhovedet ikke interessant. Hun vil hellere spise noget, hun kan holde selv. Men vi har serveret det for hende, da hun gad det. Det har jeg ingen kvaler over når det er så lidt.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Mi55y » 19. maj 2019, 07:51

Depeche_Mama skrev:
Mi55y skrev:
Depeche_Mama skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.


Vi bruger grød fra Holle, der er ikke tilsat MME. Det eneste udover korn/mel/ris er B vitamin, og kun een slags.
Derudover laver vi selv hans mad. Jeg synes ikke, det er besværligt, men kan sagtens forstå, hvis andre kløjs i det.
Det der posemad og glasmad har jeg altid syntes, var mega ulækkert :tie: Men hvad andre gør, må de fuldstændig selv om. Jeg tænker det ikke som skadeligt, men jeg ville aldrig selv spise det, så derfor vil jeg ikke - i udgangspunktet - give det til Alfred.
Med Storebror (som nu er 7 år), har vi vist brugt glasmad et par gange på længere ture.


Jeg synes købefrugtmos- og smoothies smager rigtig fint! Der er som regel heller ikke tilsat andet end frugt og grønt. Til gengæld smager de der købemåltidsposer ikke af særligt meget. Så derfor har vi altid rugbrød med, så det kun er, hvis vi er længere tid ude end planlagt, at de bliver taget i brug - eller hvis hun bliver passet, og babysitter finder det nemmest.


Det smager sikkert fint, men konceptet med, at det ligger i en pose i møg lang tid, er det 'klamme' for mig. Jeg bryder mig ikke om konceptet.

Men - det er jo ikke farligt eller noget, det er bare en af mine kæpheste.


Ja, ok, det har jeg det så fint med. Bruger også mos fra fryseren, som jeg lavede i september sidste år.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf JoyNips » 19. maj 2019, 08:33

Vi har brugt og bruger stadig smoothies på pose. Kun dem med ren frugt/grønt, ikke dem med yoghurt eller havregryn. Alt anden frugt end banan gav opkastning pga konsistensen, så hvis vi ville have variation var det med poser. Nu er det bare nemt lige at have en med som backup hvis vi er et sted og han bliver lidt sulten. Eller hvis han er træt og ikke kan overskue andet end lige at suge lidt nem mad til sig.

Måltider på pose eller glas, sådan noget lasagne og hvad findes der ellers, synes jeg personligt er ulækkert. Men jeg kunne heller aldrig finde på at blende et normalt måltid og give det til mit barn.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Buller » 19. maj 2019, 11:05

Vi er sådan en af de der semi hippie familier, som laver så meget fra bunden som vi kan og aldrig spiser halv eller helfabrikata. Vi bager alt vores brød selv og maler også noget af vores mel selv. Så at købe færdigmad til vores søn, som nu er 10 mdr, har ikke rigtig været noget vi har overvejet.

Han spiser det samme som os, jeg laver enten en portion af det som han kan få eller tilpasser vores. Det tager ikke længere tid end at lave mad bare til os. Jeg elsker at lave mad til min familie og mit barn og se ham spise og udforske det med glæde. Så det er en prioritet for os.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. maj 2019, 14:54

Har i en god afprøvet opskrift på bondebrød? Jeg bager kun rugbrød med en masse kerner, så det er ikke optimalt. Så det bliver vist også så som så med øllebrød.

Havde overvejet at male ris til risgrød til den tid, men kom i tanke om at risene jo skal skylles rigitg meget og bagefter skal de jo så tørre igen så de er knastørre. Det orker jeg ikke. Er der nogle af jer der ved hvor langt en pose med 1 kg risflager rækker?
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Depeche_Mama » 19. maj 2019, 15:24

Jeg står og bager pandekager, og har lige bestemt, at Alfred skal smage lidt. Mon det kan behage herren. Der er en skefuld sukker i til en stor portion, men mon ikke det går alt sammen ;)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Buller » 19. maj 2019, 17:48

FormerlyKnownAs skrev:Har i en god afprøvet opskrift på bondebrød? Jeg bager kun rugbrød med en masse kerner, så det er ikke optimalt. Så det bliver vist også så som så med øllebrød.

Havde overvejet at male ris til risgrød til den tid, men kom i tanke om at risene jo skal skylles rigitg meget og bagefter skal de jo så tørre igen så de er knastørre. Det orker jeg ikke. Er der nogle af jer der ved hvor langt en pose med 1 kg risflager rækker?


Jeg malede bare risene selv. Hvorfor skulle de skylles?
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Zonta » 19. maj 2019, 18:33

10 måneder:

Morgenmad: Øllebrød + et stykke hjemmebagt bolle.
Frokost: 1 skive bondebrød - en halv med torskerogn og en halv med leverpostej. Lidt blåbær, jordbær og hindbær.
Eftermiddag: En smoothie og lidt mango.
Aftensmad: Ret fra Årstiderne med ris og noget sous vide svinekød i fløde/squashsauce. Han elskede det! Og så fik han broccoli ved siden af.
1
J, juli 2018.
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Xnaiv » 19. maj 2019, 18:47

Jeg laver alt maden selv - ihvertfald endnu. Hun er knap 6 mdr. og får grød, grøntsagsmos og "gnavegrønt"

I et anfald af tilbudsjagt købte jeg sådan nogle poser færdigmad, men helt ærligt så var det virkelig dumt. Jeg tror ikke på vi kommer til at bruge det, da hun allerede nu helst bare vil have almindeligt mad og fint håndterer stykker af mad og fører det selv i munden. Hun smager på det meste af vores mad - dog kun smagsprøver og ikke reelle måltider.

Jeg havde slet ikke regnet med vi nåede det stadie så tidligt, så jeg kommer nok ikke til at bruge købemaden - så det må ryge videre til nogle andre :)

Mos laver jeg selv, da jeg gerne vil undgå det er så sødt og så vil jeg gerne selv tilføje forskellige olier - desuden synes jeg også det er ret remt, hvis man ser bort fra opvasken :wacko:
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Joe » 19. maj 2019, 19:30

Vi bruger posemos og smoothie engang imellem når vi er ude. Men Birk er begyndt i højere og højere grad at spise almindelig mad, så posemosen udfases nok, mens smoothierne bliver.
Vi (dvs far) laver selv grøntsagsmos fra bunden og fryser i portioner. Så det er så nemt. Problemet er mere at få mad i ham, når vi sidder i et tog, i svømmehallen, m.m. Der er de der poser bare lettest.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. maj 2019, 19:32

Buller skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Har i en god afprøvet opskrift på bondebrød? Jeg bager kun rugbrød med en masse kerner, så det er ikke optimalt. Så det bliver vist også så som så med øllebrød.

Havde overvejet at male ris til risgrød til den tid, men kom i tanke om at risene jo skal skylles rigitg meget og bagefter skal de jo så tørre igen så de er knastørre. Det orker jeg ikke. Er der nogle af jer der ved hvor langt en pose med 1 kg risflager rækker?


Jeg malede bare risene selv. Hvorfor skulle de skylles?


Pga arsen. Man bør altid skylle ris til vandet er helt klart. Det er af samme årsag at man bør begrænse riskiks til børn. Troede egentlig at det var alm køkkenviden :genert:
2
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Joe » 19. maj 2019, 19:34

Næsten 8 måneder:

Morgenmad: Havregrød
Frokost: rugbrød med leverpostej, frikadelle i stykker, fiskefrikadelle i stykker.
Eftermiddagskaffe: Smoothie på pose og en halv bolle med smør.
Aftensmad: Grøntsagsmos og fiskefrikadelle i stykker.
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Buller » 19. maj 2019, 19:47

FormerlyKnownAs skrev:
Buller skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Har i en god afprøvet opskrift på bondebrød? Jeg bager kun rugbrød med en masse kerner, så det er ikke optimalt. Så det bliver vist også så som så med øllebrød.

Havde overvejet at male ris til risgrød til den tid, men kom i tanke om at risene jo skal skylles rigitg meget og bagefter skal de jo så tørre igen så de er knastørre. Det orker jeg ikke. Er der nogle af jer der ved hvor langt en pose med 1 kg risflager rækker?


Jeg malede bare risene selv. Hvorfor skulle de skylles?
i

Pga arsen. Man bør altid skylle ris til vandet er helt klart. Det er af samme årsag at man bør begrænse riskiks til børn. Troede egentlig at det var alm køkkenviden :genert:


Men arsen er jo indlejret i risen. Det kan ikke skyldes af.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. maj 2019, 19:59

Buller skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Buller skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Har i en god afprøvet opskrift på bondebrød? Jeg bager kun rugbrød med en masse kerner, så det er ikke optimalt. Så det bliver vist også så som så med øllebrød.

Havde overvejet at male ris til risgrød til den tid, men kom i tanke om at risene jo skal skylles rigitg meget og bagefter skal de jo så tørre igen så de er knastørre. Det orker jeg ikke. Er der nogle af jer der ved hvor langt en pose med 1 kg risflager rækker?


Jeg malede bare risene selv. Hvorfor skulle de skylles?
i

Pga arsen. Man bør altid skylle ris til vandet er helt klart. Det er af samme årsag at man bør begrænse riskiks til børn. Troede egentlig at det var alm køkkenviden :genert:


Men arsen er jo indlejret i risen. Det kan ikke skyldes af.


Og i skaldele. Så brune ris har særligt højt indhold. På hvide sidder der også rester udenpå. Stiller man ris i blød over natten trækker meget også ud. Ligesom at man bør koge ris ligesom pasta og hælde overskydende vand fra. Ris afgiver arsen til vand.
0

Tilbage til "Forældre"