Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 432
Likede indlæg: 7992

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Charly » 24. maj 2019, 11:02

Ata skrev:
Charly skrev:Min venindes søn er i øvrigt overvægtig, og de har samme udfordring. De har gået til diætist med ham i flere år, og hvis vi inviterer til fødselsdag har jeg altig sørget for at der også er nogle sunder og lækre alternativer, han bare kan spise løs af.

Det er da virkelig sødt af dig! Jeg føler mig ofte som den evige bussemand, fordi jeg altid skal have fokus på det og folk altid synes, at man er lidt til en side... I det mindste går hun på en nul-sukker-skole, så i skolen slipper vi da for at skulle bokse med det.

Det er rigtig pænt af dig at sige, men det synes jeg faktisk ikke. Jeg mener helt oprigtigt, at det bør man da gøre :)
3
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Lulu » 24. maj 2019, 11:03

SurSødSovs skrev:
Ata skrev:Det er faktisk en god ide at man kan sige til ved legeaftaler, hvor hun kommer meget. Omvendt er det også sådan lidt en nedtursting, hvis de nu synes, det er toppen af hygge at servere kage og is... Suk...


Jeg ville have tænkt: ups. Og været ked af ikke at have tænkt så langt selv.

Som en af dem, der altid har serveret søde sager...

Og så ville jeg bare servere lækkerier i form af bær, frugt og grøntsager.

Jeg ville højst tænke om dig, at det var fint, du var opmærksom på det. Jeg ville aldrig tænke skidt om sådan en forespørgsel


Det var også min tanke. Og helt sikkert noget jeg vil tænke over i fremtiden også.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:07

Charly skrev:
Hvis folk virkelig synes at det er et indgreb i deres frihed, så har de det altså virkelig godt. Jeg synes næsten, det er ens pligt at tage pænt imod sådan en forspørgsel. Når I nu netop prøver at hjælpe jeres datter med et problem, så skal man da bakke op om det. Og det er jo ikke fordi at I forbyder folk nogensinde at spise sukker igen :D

Næ... Nu har jeg jo kun forsøgt mig med min 70-årige svigermor og min 85-årige faster og ingen af dem har taget særligt godt imod forespørgslen, endsige ændret adfærd på sukkerfronten. Så det er nok det, der har fået mig til at tænke, at det ikke kan betale sig at risikere at støde folk, hvis man alligevel ikke får nogen forandringer ud af det...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:09

Synes faktisk, det er helt rørende at I skriver, at I gerne ville tage hensyn til det. Det kommer virkelig bag på mig at nogen ville modtage det sådan! :lun:
3
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Lykke » 24. maj 2019, 11:13

Jeg tænker sådan her omkring mad/vægt/sundhed i forhold til mit/vores barn:
Jeg kan ikke styre omgivelserne, så jeg må give mit barn nogle grundlæggende redskaber til at navigere i en verden fuld af fristelser. Herhjemme kan man få et glas sukkerfrit saft, det er små is i fryseren, små slikposer, små slikkepinde som ikke bare er muligt altid, men nærmest altid.

Når hun så har fået en is, ja så kan man få frugt / knækbrød - med en snak om, at maven har brug for mange forskellige ting, og ikke kun kan fungere på is/en pose slik osv.
Vi prøver meget det her med at mærke efter. Hvis vi får kage til eftermiddag, så istedet for at nej du må ikke få mere, så spørger vi hende, kan maven virkelig mere? Nogle gange opfordrer vi til at hun lige drikker lidt, for at mærke efter. Uden at have noget stort fokus på det.
Når vi er til fest fx så må man smage det hele, det eneste krav er, at man mærker efter i maven. Da det ikke er sjovt at få ondt i maven. Og i morgen kan man også få en slikkepind igen.

Så når svigermor siger, nej to småkager er nok, så fortæller jeg hende, at vi prøver at være afslappede omkring det, og vi ønsker ikke regler omkring mad. Og hvis hun ønsker at det skal være et max på antal, ja så må hun portionsanrette så der kun er to småkager til hver.

Jeg er selv opdraget med forbud omkring sukkerholdig mad - hvilket resulterede, og stadig gør, i totale overspisninger når slik/kage var tilgængeligt.

Alt er lettere sagt end gjort, og vi skal også hanke op i os selv nogle gange. Og få sat gulerødder/æbler/pære på bordet om eftermiddagen. Når hun ser os forældre spise af det, ja så spiser hun det også selv.

Og også hele elementet med hygge - ja det kan man godt uden snacks. Det er faktisk meget federe at kunne sidde og holde om hinanden mens man ser en film, så hun også forbinder sådan noget, med noget - socialt eller hvad man kan sige. Det er noget vi gør sammen, griner sammen, og noget vi kan snakke om sammen bagefter.
Mine forældre går også fuldstændig overload hvad angår snacks. Men min mor er altid sådan undrende - ej så spiser hun kun 10 pomfritter og en halv is på burger King. Ja, fordi hun mærker efter og ikke forbinder det med, at man skal skamme sig over den slags mad. Så det kan man også “altid” gøre en anden god gang.
9
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:16

SurSødSovs skrev:
Ata skrev:Synes faktisk, det er helt rørende at I skriver, at I gerne ville tage hensyn til det. Det kommer virkelig bag på mig at nogen ville modtage det sådan! :lun:


Vi er ikke ikke familie. Familie er håbløse...

:lol:

Point taken!
0
Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10400

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Lys » 24. maj 2019, 11:16

Ata skrev:Synes faktisk, det er helt rørende at I skriver, at I gerne ville tage hensyn til det. Det kommer virkelig bag på mig at nogen ville modtage det sådan! :lun:


Hvordan ville du selv tage imod sådan en forespørgsel? Du er nok ikke så meget anderledes end de andre forældre, tænker jeg.

For mig er det ikke ret meget anderledes end hvis folk er allergikere, vegetarer eller andet. Det ville jeg også gøre meget for at tage hensyn til.

Nogen gange forbløffes jeg i virkeligheden over hvor lidt nogle mennesker ved om fx kalorieindhold i forskellige fødevarer. Som regel er det fordi, det aldrig har været nødvendigt for dem at forholde sig til. Og derfor har venindens mor ikke nødvendigvis noget begreb om forskelligen i kalorieindhold i en Magnum og en Filur.

Som dig ved jeg også ret meget om kost (omend det kan være svært at se på min krop :lol:) og jeg glemmer nogengange lidt at andre slet ikke interesserer sig for det på samme måde. Så det kan jo også være en ide at have et par forslag parat, hvis en forældre spørger hvad der vil være ok at servere.
4
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11853

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Bergen » 24. maj 2019, 11:31

Jeg rationerer slik.
Det betyder, at der stadig spise påskeæg og påskeslik her om fredagen - for min datter fik også alt for meget chokolade til påske.

Jeg stiller ikke krav til bedsteforældre (eller andre) - min far fx er håbløs, men det går nok, at han giver den fuld skrue, når hun er der.

Jeg spørger forældre, om deres børn må få is etc fx om sommeren, hvor vi godt kan finde på at gå ned at købe is - børn får 1 kugle. Og vi følger forældrenes henstilling 100%. .Det jo ikke op til mig at bestemme.

Ellers serverer jeg frugt/grønt/grovboller snack ved legeaftaler og sender det samme med på skolen, når de skal have noget med. De kan vælges vand og mælk her at drikke.

Mit barn er normaltvægtigt til den slanke side, men har ikke behov for at lære/vænne sig til slik/is/kage i store mængder i hverdagen.

Jeg oplever så, at der serveres rigtigt meget slik/is/juice/sodavand på legeaftaler etc uden at jeg er gået ind i det, men sundhedsmæssigt er det en udfordring at mange ikke synes, at det kan begrænses i hverdagen.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:36

Lys skrev:
Ata skrev:Synes faktisk, det er helt rørende at I skriver, at I gerne ville tage hensyn til det. Det kommer virkelig bag på mig at nogen ville modtage det sådan! :lun:


Hvordan ville du selv tage imod sådan en forespørgsel? Du er nok ikke så meget anderledes end de andre forældre, tænker jeg.

For mig er det ikke ret meget anderledes end hvis folk er allergikere, vegetarer eller andet. Det ville jeg også gøre meget for at tage hensyn til.

Nogen gange forbløffes jeg i virkeligheden over hvor lidt nogle mennesker ved om fx kalorieindhold i forskellige fødevarer. Som regel er det fordi, det aldrig har været nødvendigt for dem at forholde sig til. Og derfor har venindens mor ikke nødvendigvis noget begreb om forskelligen i kalorieindhold i en Magnum og en Filur.

Som dig ved jeg også ret meget om kost (omend det kan være svært at se på min krop :lol:) og jeg glemmer nogengange lidt at andre slet ikke interesserer sig for det på samme måde. Så det kan jo også være en ide at have et par forslag parat, hvis en forældre spørger hvad der vil være ok at servere.

Ja, det kan du måske have ret i. Lidt ligesom min veninde, der var dybt forbløffet over, at der kunne være 100 kalorier i tre stykker chokolade... Så du har nok ret i, at man skal være relativ konkret, hvis man ønsker at blande sig i, hvad andre gør... :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:41

Lykke skrev:Jeg tænker sådan her omkring mad/vægt/sundhed i forhold til mit/vores barn:
Jeg kan ikke styre omgivelserne, så jeg må give mit barn nogle grundlæggende redskaber til at navigere i en verden fuld af fristelser. Herhjemme kan man få et glas sukkerfrit saft, det er små is i fryseren, små slikposer, små slikkepinde som ikke bare er muligt altid, men nærmest altid.

Når hun så har fået en is, ja så kan man få frugt / knækbrød - med en snak om, at maven har brug for mange forskellige ting, og ikke kun kan fungere på is/en pose slik osv.
Vi prøver meget det her med at mærke efter. Hvis vi får kage til eftermiddag, så istedet for at nej du må ikke få mere, så spørger vi hende, kan maven virkelig mere? Nogle gange opfordrer vi til at hun lige drikker lidt, for at mærke efter. Uden at have noget stort fokus på det.
Når vi er til fest fx så må man smage det hele, det eneste krav er, at man mærker efter i maven. Da det ikke er sjovt at få ondt i maven. Og i morgen kan man også få en slikkepind igen.

Så når svigermor siger, nej to småkager er nok, så fortæller jeg hende, at vi prøver at være afslappede omkring det, og vi ønsker ikke regler omkring mad. Og hvis hun ønsker at det skal være et max på antal, ja så må hun portionsanrette så der kun er to småkager til hver.

Jeg er selv opdraget med forbud omkring sukkerholdig mad - hvilket resulterede, og stadig gør, i totale overspisninger når slik/kage var tilgængeligt.

Alt er lettere sagt end gjort, og vi skal også hanke op i os selv nogle gange. Og få sat gulerødder/æbler/pære på bordet om eftermiddagen. Når hun ser os forældre spise af det, ja så spiser hun det også selv.

Og også hele elementet med hygge - ja det kan man godt uden snacks. Det er faktisk meget federe at kunne sidde og holde om hinanden mens man ser en film, så hun også forbinder sådan noget, med noget - socialt eller hvad man kan sige. Det er noget vi gør sammen, griner sammen, og noget vi kan snakke om sammen bagefter.
Mine forældre går også fuldstændig overload hvad angår snacks. Men min mor er altid sådan undrende - ej så spiser hun kun 10 pomfritter og en halv is på burger King. Ja, fordi hun mærker efter og ikke forbinder det med, at man skal skamme sig over den slags mad. Så det kan man også “altid” gøre en anden god gang.


Jeg synes din tilgang lyder god, og vi gør noget af det samme, omend slik, kage, is og saft ikke er noget, der er tilgængeligt i hverdagen.

Men hvis jeg skal være lidt kritisk, så kunne du jo sagtens have haft et andet barn, hvor du valgte den samme tilgang, og hvor barnet spiste alle pomfritterne og hele burgeren? Ligesom det godt kunne være at du var blevet overspisende, selvom der ikke havde været forbud i din barndom? Dybest set ved man jo ikke, hvor meget af det man gør som forældre, der virker - fordi man ikke har to af det samme barn, som man kan prøve to forskellige strategier af på. :D

Min store datter kan ikke altid spise hele sin is, hvorimod jeg aldrig har set den lille levne. Jeg tror simpelthen bare, at de er forskellige, og derfor er der nok også behov for forskellige tilgange. Det der virker på den ene, virker måske ikke på den anden. Jeg tror, at der er rigtig meget forskel på både børns appetit og på, hvor nemt de tager på. Og det må man så prøve at indrette sig efter.
4
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:48

Bergen skrev:Jeg rationerer slik.
Det betyder, at der stadig spise påskeæg og påskeslik her om fredagen - for min datter fik også alt for meget chokolade til påske.

Jeg stiller ikke krav til bedsteforældre (eller andre) - min far fx er håbløs, men det går nok, at han giver den fuld skrue, når hun er der.

Jeg spørger forældre, om deres børn må få is etc fx om sommeren, hvor vi godt kan finde på at gå ned at købe is - børn får 1 kugle. Og vi følger forældrenes henstilling 100%. .Det jo ikke op til mig at bestemme.

Ellers serverer jeg frugt/grønt/grovboller snack ved legeaftaler og sender det samme med på skolen, når de skal have noget med. De kan vælges vand og mælk her at drikke.

Mit barn er normaltvægtigt til den slanke side, men har ikke behov for at lære/vænne sig til slik/is/kage i store mængder i hverdagen.

Jeg oplever så, at der serveres rigtigt meget slik/is/juice/sodavand på legeaftaler etc uden at jeg er gået ind i det, men sundhedsmæssigt er det en udfordring at mange ikke synes, at det kan begrænses i hverdagen.

Vi rationerer skam også slikket. De er først lige blevet færdige med deres halloween-slik og påskeægget er også kun halvt spist.

Må indrømme at jeg også en gang imellem giver en is på legeaftaler - også uden at spørge først. Men så er det en sunlolly med 50 kcal i. Ikke en Magnum med 300 kalorier, der mætter i flere timer.

Det med legeaftaler hos os er faktisk endnu en svær ting for mig - for hvis de altid får alt muligt "lækkert" de andre steder, så er det også lidt svært kun at servere rugbrød og gulerødder. Selvom jeg egentlig synes, at det ville være fint at holde sig til det.
1
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf hthy » 24. maj 2019, 11:59

Noget helt andet Ata. Du skriver et sted, at du er tlbøjelig til at bruge lidt for meget smør. Gøe ddit barn så også det eller smører du tykt på, hvis ddet er dig der smører. Kaloriene i smør er jo fuldstændig unødvendige pg nok det allerletteste sted at spare, Man vænner sig meget hurigt til at spise brød uden smør når der også er pålæg på. :)
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 12:04

hthy skrev:Noget helt andet Ata. Du skriver et sted, at du er tlbøjelig til at bruge lidt for meget smør. Gøe ddit barn så også det eller smører du tykt på, hvis ddet er dig der smører. Kaloriene i smør er jo fuldstændig unødvendige pg nok det allerletteste sted at spare, Man vænner sig meget hurigt til at spise brød uden smør når der også er pålæg på. :)

Vi bruger helst ikke smør under hoveparten af pålæg og jeg prøver at begrænse det på hendes madder. For mig er smør bare den eneste hyggespise der er tilbage, når alt med sukker er udelukket. Men når det er sagt, har jeg også overvejet, om vi skal lukke helt ned for smør. Jeg synes bare selv, at en ostemad eller marmelademad smager 100 gange bedre med smør. Men det er også det eneste, vi bruger smør på. Og hun får aldrig brød til morgenmad, kun havregryn eller yoghurt med lavt sukkerindhold.

(Og nu burde jeg tage mig sammen til at skrive på min eksamensopgave i udviklingspsykologi! :genert: )
2
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51948

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2019, 12:20

Ata skrev:
Daine skrev:I forhold til svigermor ... kunne du så tage snakken om at du hellere vil have at din datter får nogle “gode minder” af dem i stedet for slik (mega påskeæg)? En tur i zoo, på museum, til vandet eller hvad der nu lige kunne være aktuelt. Eller hvis det skal være en her-og-nu-ting og hvis din datter kan lide bøger - så en børnebog? De sidste par år jeg var i boghandel, var det noget der vandt mere og mere frem, at bedsteforældre købte en (alderssvarende) bog, frem for slik til børnebørnene.
Jeg ved selvfølgelig ikke om du allerede har gjort det, men det er måske tanken om ikke at have noget med til hende, der gør at svigermor ikke lytter efter, kunne hun nu blive præsenteret for et alternativ ... der selvfølgelig ikke indbefatter søde sager.

Og så skulle I nok tage snakken ansigt til ansigt, næste gang I ses og ikke på mail, det er måske nemmere for dig at være insisterende når svigermor ikke kan gå sin vej. Men hvis hun bare er en gimpe der ikke lytter efter, har jeg ikke gode råd, for det er svært at forbyde hende at tage noget med, det vil hun sikkert (heller) ikke overholde.

Svigerforældrene har ikke så mange penge, så jeg tror også, at slik er en nem og billig måde at forkæle på.
Og jeg har talt med hende om det ansigt til ansigt, men hun siger bare "det er nok bare mig der er gammeldags" - hvilket egentlig betyder, at hun holder fast i sit. Ikke fordi hun er en gimpe... Jeg tror bare, hun synes, jeg gør en stor sag ud af ingenting. Og så bryder hun sig i øvrigt ikke om at tale om følsomme ting...

Faktisk har jeg gemt påskeharerne og pigerne lader til at have glemt alt om dem. Er det så der, man gør sit eget stille oprør og smider dem ud? :devil:


JA!!!
Jeg sidder og bliver helt arrig på dine vegne. Din svigermor lyder virkelig træls. Og jeg kan slet ikke snuppe det der med, at man ikke vil høre på, hvad barnets forældre siger, okay, jeg afviser ikke, at der kan være tilfælde med totalt hysteriske forældre, men i 99% af tilfældene mener jeg nu nok, at forældrene er dem, der bedst ved, hvad er er godt for deres barn.
Og det der “det er nok bare mig der er gammeldags...” ARGH hvad er det for et latterligt ikke-svar. Kan du skrue bissen endnu mere på overfor hende? Jeg synes simpelthen ikke det kan passe, at hun skal forpurre, at du passet på din datters vægt.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Urtekussen » 24. maj 2019, 13:48

Jeg ved ikke, om jeg er totalt ude på pædagogisk dybt vand, men jeg snakker altså med mine om, at man ikke skal have slik og kager og is hver dag, for så bliver man tyk og usund.
Ingen af dem er tykke, men nr 2 er lidt rund endnu. Lægen er ikke bekymret for noget. Generelt spiser vi sundt og varieret, og vi har også snold hver uge, så vi er ikke hellige.

Men det virker nemt for mig at sige, at det skal man ikke spise hver dag, når de plager om usundt på en hverdag.
Jeg oplever ikke at de får det meget til fritidsinteresser eller hos venner. Bedsteforældrene er de slemmeste til at forkæle, og der kan jeg godt sige fra.
2
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Forældre"