Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 26. maj 2019, 19:58

SurSødSovs skrev:
Ata skrev:
HappyHippo skrev:
Men motion er jo ikke nødvendigvis løb, svømning elign, men kan være en del af den almindelige leg. Vores børn bevæger sig ofte mere end den lille time, jeg synes det er.
Leg udenfor i vores gård, hvor de cykler, gynger, løber rundt. Bare det at skulle have dem ud at handle.
Eller dans hjemme foran tvet, når vejret ikke er til udendørs.
Mange tænker måske mine børn er slanke pga gener, men vi bevæger os generelt meget. Serverer frugt og grønt, der bare står fremme hver eftermiddag i stedet for boller elign. De kan få is og slik hver dag, hvis de lyster. Det gør at spændingen går af, og de egentlig ikke har lyst til mere end et par stykker.

Men igen - du aner jo dybest set ikke, hvordan andre børn ville udvikle sig under de samme vilkår?
Jeg kunne også kigge på min store pige og tænke, at vi bare gør det helt rigtige, fordi hun er slank, motorisk stærk, hurtig osv. Men hendes lillesøster lever jo altså under nøjagtig de samme vilkår - men er bare lidt til den tunge side.

Når ens børn udvikler sig sundt og sover godt osv., så har vi en tendens til at tænke, at det er fordi vi gør det rigtige. Men dybest set kan man jo intet konkludere om årsagssammenhænge af at kigge på ét barn i én kontekst. Måske er dine børn slanke pga. alt det I gør. Måske er dine børn bare sådan nogle, hvor der skal ret meget til, før de tager på? Min datters veninde er meget slank, nærmest tynd. Hun sidder betydeligt mere stille end min datter børn og får masser af kage, saftevand osv. Så hendes mor kan jo også tænke, at hun gør det helt rigtige. Men jeg er ret sikker på, at hvis min datter boede i den husholdning, så ville hun være decideret tyk...


Nu synes jeg, du går unødigt i forsvarsposition - for uanset, hvad man kan sige og ikke sige, så er faktum, at du har et barn, der ikke bevæger sig tilstrækkelig - og hvor du er bekymret for vægten. Så er bevægelse et oplagt sted at sætte ind.

Du har selv skrevet, der er legeaftaler i løbet af ugen, så der ER jo overskud til at gøre tingene anderledes, hvis det ønskes. Du har så også skrevet, at det ikke er tilfældet i form af egentlige aktiviteter/idræt, fordi du synes det er synd for de andre børn, der går til flere ting om ugen. Og det er jo fair nok og dit valg. Men igen: Måske du skulle arbejde lidt med din egen opfattelse af, at det er synd at gå til idræt og slemt at gå og cykle. Der er typisk masser af mulighed for at få bevægelse ind i hverdagen for et barn - også hvis man ikke ønsker, de skal gå til gymnastik, dans what ever... det er dog ofte den lette løsning, da børn, der går til den slags har en tendens til at øve sig, når de ikke går til aktiviteten - og dermed får (for den voksne" "gratis" aktivitet med.

Hvor skriver jeg at det er synd for børn at gå og cykle? Jeg kender ikke mange der går så meget som vi gør. Og vi cykler også mere end de fleste.

Det der irriterer mig lidt er, når folk gør nogenlunde det samme som os og så fremhæver det som den dybe tallerken. Mine børn leger da også, kører på løbehjul, samt går med i Netto hvis det nu pludselig tæller som motion.

Og jeg synes fritidsaktiviteter er fint. Min ældste datter går til fire. Fordi hun gerne vil. Hvad jeg ikke vil er at tvinge barnet til noget hun ikke har lyst til. Især ikke fordi jeg som sagt mener at opbygning af venskaber er første prioritet her i 0. klasse.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 26. maj 2019, 20:00

I øvrigt handler tråden ikke om slankeråd til mit barn, men om at jeg er træt af at folk lige hælder 3-500 ekstra kalorier i hende flere gange om ugen.
6
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Bøtte » 26. maj 2019, 20:17

Ata skrev:
SurSødSovs skrev:
Ata skrev:
HappyHippo skrev:
Men motion er jo ikke nødvendigvis løb, svømning elign, men kan være en del af den almindelige leg. Vores børn bevæger sig ofte mere end den lille time, jeg synes det er.
Leg udenfor i vores gård, hvor de cykler, gynger, løber rundt. Bare det at skulle have dem ud at handle.
Eller dans hjemme foran tvet, når vejret ikke er til udendørs.
Mange tænker måske mine børn er slanke pga gener, men vi bevæger os generelt meget. Serverer frugt og grønt, der bare står fremme hver eftermiddag i stedet for boller elign. De kan få is og slik hver dag, hvis de lyster. Det gør at spændingen går af, og de egentlig ikke har lyst til mere end et par stykker.

Men igen - du aner jo dybest set ikke, hvordan andre børn ville udvikle sig under de samme vilkår?
Jeg kunne også kigge på min store pige og tænke, at vi bare gør det helt rigtige, fordi hun er slank, motorisk stærk, hurtig osv. Men hendes lillesøster lever jo altså under nøjagtig de samme vilkår - men er bare lidt til den tunge side.

Når ens børn udvikler sig sundt og sover godt osv., så har vi en tendens til at tænke, at det er fordi vi gør det rigtige. Men dybest set kan man jo intet konkludere om årsagssammenhænge af at kigge på ét barn i én kontekst. Måske er dine børn slanke pga. alt det I gør. Måske er dine børn bare sådan nogle, hvor der skal ret meget til, før de tager på? Min datters veninde er meget slank, nærmest tynd. Hun sidder betydeligt mere stille end min datter børn og får masser af kage, saftevand osv. Så hendes mor kan jo også tænke, at hun gør det helt rigtige. Men jeg er ret sikker på, at hvis min datter boede i den husholdning, så ville hun være decideret tyk...


Nu synes jeg, du går unødigt i forsvarsposition - for uanset, hvad man kan sige og ikke sige, så er faktum, at du har et barn, der ikke bevæger sig tilstrækkelig - og hvor du er bekymret for vægten. Så er bevægelse et oplagt sted at sætte ind.

Du har selv skrevet, der er legeaftaler i løbet af ugen, så der ER jo overskud til at gøre tingene anderledes, hvis det ønskes. Du har så også skrevet, at det ikke er tilfældet i form af egentlige aktiviteter/idræt, fordi du synes det er synd for de andre børn, der går til flere ting om ugen. Og det er jo fair nok og dit valg. Men igen: Måske du skulle arbejde lidt med din egen opfattelse af, at det er synd at gå til idræt og slemt at gå og cykle. Der er typisk masser af mulighed for at få bevægelse ind i hverdagen for et barn - også hvis man ikke ønsker, de skal gå til gymnastik, dans what ever... det er dog ofte den lette løsning, da børn, der går til den slags har en tendens til at øve sig, når de ikke går til aktiviteten - og dermed får (for den voksne" "gratis" aktivitet med.

Hvor skriver jeg at det er synd for børn at gå og cykle? Jeg kender ikke mange der går så meget som vi gør. Og vi cykler også mere end de fleste.

Det der irriterer mig lidt er, når folk gør nogenlunde det samme som os og så fremhæver det som den dybe tallerken. Mine børn leger da også, kører på løbehjul, samt går med i Netto hvis det nu pludselig tæller som motion.

Og jeg synes fritidsaktiviteter er fint. Min ældste datter går til fire. Fordi hun gerne vil. Hvad jeg ikke vil er at tvinge barnet til noget hun ikke har lyst til. Især ikke fordi jeg som sagt mener at opbygning af venskaber er første prioritet her i 0. klasse.


Jeg er helt enig i det med venskaber - og ofte synes jeg at en legeaftale lettere bliver med fysisk aktivitet, end hvis vi bare er os selv herhjemme. Hvor den ofte står på Barbie og perler fremfor trampolin og cykling (fordi det er nemmere at være en Barbie, der laver salat til aftensmaden end cykle på stien og lave salat).
Men der udover oplever jeg også at mit 0. klasses barn er helt færdig efter skole og SFO. Jeg synes det er svært at fylde mere ind i hendes hverdag.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. maj 2019, 06:58

Ata skrev:I øvrigt handler tråden ikke om slankeråd til mit barn, men om at jeg er træt af at folk lige hælder 3-500 ekstra kalorier i hende flere gange om ugen.

Og det eneste, du kan gøre ved det, er at have legeaftalerne hjemme hos jer selv.

Du kan godt efterspørge sundere snacks, men du kan ikke forvente det.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Zombie » 27. maj 2019, 09:07

Har I overvejet at gå til trampolin? Det kan man måske i nogle af de der trampolin lande, og måske har hun klassekammerater, der også vil?
Hun kan få gavekort og klippekort til det i fødselsdagsgave måske?

Anyway, de gode ting er sagt. Jeg var selv et buttet barn i 1. klasse og reglen var, at spiste jeg slik eller kage til fx en fødselsdag, skulle jeg løbe sammen med min far senere/når det passede. Det var ikke morsomt, men heller ikke forfærdeligt og i sidste ende hjalp det også med impulsen om bare at køre kage ind. Jeg kunne jo slippe for en løbetur, hvis jeg lod være.

Men det er nok ikke en løsning for jer.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 27. maj 2019, 09:18

Zombie skrev:Har I overvejet at gå til trampolin? Det kan man måske i nogle af de der trampolin lande, og måske har hun klassekammerater, der også vil?
Hun kan få gavekort og klippekort til det i fødselsdagsgave måske?

Anyway, de gode ting er sagt. Jeg var selv et buttet barn i 1. klasse og reglen var, at spiste jeg slik eller kage til fx en fødselsdag, skulle jeg løbe sammen med min far senere/når det passede. Det var ikke morsomt, men heller ikke forfærdeligt og i sidste ende hjalp det også med impulsen om bare at køre kage ind. Jeg kunne jo slippe for en løbetur, hvis jeg lod være.

Men det er nok ikke en løsning for jer.

:lol:

Der er da en vis konsekvens ved det. Men hvis man 1. gerne vil undgå at forbinde mad med skyld og skam og synd og 2. gerne vil undgå at gøre sit barn opmærksom på hendes buttethed, så er det nok ikke den bedste vej frem.

Trampoliner elsker hun og hopper gladeligt, så det er helt klart en god ide til weekendaktiviteter. :)
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf hotlips » 27. maj 2019, 09:25

Jeg havde tre søstre på den anden side af vejen da jeg voksede op, de havde lås på køleskabet og på køkkenskabe med fks sukker og de blev tidligt for tykke. Vi har altid fået kage og te til aften, vi har aldrig haft vægtproblemer.

Det er en svær balance men jeg tror også man skal passe på med ikke at gøre det så spændende at de tømmer enhver slikskål de kommer i nærheden af, min dreng har ikke haft restriktioner og hvis han får en skål slik, vi har sådan nogle mini skåle med Ca en deciliter i så holder den som minimum tre dage. En påskehare tager mindst en uge hvis han spiser det hele og det gør han sjældent.

Han er født med ganespalte det gør de har lidt svært ved at optage kalorier og de bliver ofte nogle høje tynde rær men det gør også at jeg er nødt til at være sikker på han har krudt til en legeaftale og det betyder som regel de er aktive i mindst to timer og ofte mere så det er obligatorisk at de får lidt chokolade eller gifler eller noget, ellers bliver han gammelmands gnaven og det duer bare heller ikke.

Måske kunne du sørge for at hvis det er et sted hvor du ved de får guf så henter i hende på gåben, det er meget hyggeligt at gå og få en sludder og de er jo ikke så gode bare at gå, de springer og hopper og drøner rundt om en så sådan en tur bliver der hurtigt forbrændt meget mere end der gør hos os voksne.
1
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21050

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf catnip » 27. maj 2019, 09:48

Ata skrev:
Zombie skrev:Har I overvejet at gå til trampolin? Det kan man måske i nogle af de der trampolin lande, og måske har hun klassekammerater, der også vil?
Hun kan få gavekort og klippekort til det i fødselsdagsgave måske?

Anyway, de gode ting er sagt. Jeg var selv et buttet barn i 1. klasse og reglen var, at spiste jeg slik eller kage til fx en fødselsdag, skulle jeg løbe sammen med min far senere/når det passede. Det var ikke morsomt, men heller ikke forfærdeligt og i sidste ende hjalp det også med impulsen om bare at køre kage ind. Jeg kunne jo slippe for en løbetur, hvis jeg lod være.

Men det er nok ikke en løsning for jer.

:lol:

Der er da en vis konsekvens ved det. Men hvis man 1. gerne vil undgå at forbinde mad med skyld og skam og synd og 2. gerne vil undgå at gøre sit barn opmærksom på hendes buttethed, så er det nok ikke den bedste vej frem.

Trampoliner elsker hun og hopper gladeligt, så det er helt klart en god ide til weekendaktiviteter. :)


Men det behøver jo ikke nødvendigvis at være forbundet med skyld og skam. Nu er dit datter stadig meget ung, men jeg tænker at det kun er et spørgsmål om tid før hun selv bliver opmærksom på at hun er mere buttet end de andre i klassen. Eller at andre gør hende opmærksom på det.

Min ven og hans kæreste har to piger, hvor forskelligt stofskifte åbenlyst spiller ind på hvordan døtrene ser ud. Den ene er tynd den anden buttet. De spiser det samme, dyrker samme sport osv. Min ven har haft mange gode og ærlige snakke med den yngste og buttede pige omkring, at man skal prøve at være sund i forhold til de kort man nu har fået tildelt, at det er sådan for alle og at alle skal gøre nogle forskellige ting for at være sunde. Som i Zombie's tilfælde resulterer kage fx i en løbetur, og datteren har den dag i dag en rigtig fin forståelse for sin egen krop. Jeg kan ret godt lide den tilgang min ven har haft til sin datter, fordi han netop har fået bygget det op til, at det ikke tabu, men naturligt, at tage forholdsregler baseret på ens egen biologi. Ganske som det heller ikke er tabu, at man måske ikke kan deltage i idræt på samme niveau som de andre i klassen fordi man har astma.
4
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 27. maj 2019, 10:08

catnip skrev:
Ata skrev:
Zombie skrev:Har I overvejet at gå til trampolin? Det kan man måske i nogle af de der trampolin lande, og måske har hun klassekammerater, der også vil?
Hun kan få gavekort og klippekort til det i fødselsdagsgave måske?

Anyway, de gode ting er sagt. Jeg var selv et buttet barn i 1. klasse og reglen var, at spiste jeg slik eller kage til fx en fødselsdag, skulle jeg løbe sammen med min far senere/når det passede. Det var ikke morsomt, men heller ikke forfærdeligt og i sidste ende hjalp det også med impulsen om bare at køre kage ind. Jeg kunne jo slippe for en løbetur, hvis jeg lod være.

Men det er nok ikke en løsning for jer.

:lol:

Der er da en vis konsekvens ved det. Men hvis man 1. gerne vil undgå at forbinde mad med skyld og skam og synd og 2. gerne vil undgå at gøre sit barn opmærksom på hendes buttethed, så er det nok ikke den bedste vej frem.

Trampoliner elsker hun og hopper gladeligt, så det er helt klart en god ide til weekendaktiviteter. :)


Men det behøver jo ikke nødvendigvis at være forbundet med skyld og skam. Nu er dit datter stadig meget ung, men jeg tænker at det kun er et spørgsmål om tid før hun selv bliver opmærksom på at hun er mere buttet end de andre i klassen. Eller at andre gør hende opmærksom på det.

Min ven og hans kæreste har to piger, hvor forskelligt stofskifte åbenlyst spiller ind på hvordan døtrene ser ud. Den ene er tynd den anden buttet. De spiser det samme, dyrker samme sport osv. Min ven har haft mange gode og ærlige snakke med den yngste og buttede pige omkring, at man skal prøve at være sund i forhold til de kort man nu har fået tildelt, at det er sådan for alle og at alle skal gøre nogle forskellige ting for at være sunde. Som i Zombie's tilfælde resulterer kage fx i en løbetur, og datteren har den dag i dag en rigtig fin forståelse for sin egen krop. Jeg kan ret godt lide den tilgang min ven har haft til sin datter, fordi han netop har fået bygget det op til, at det ikke tabu, men naturligt, at tage forholdsregler baseret på ens egen biologi. Ganske som det heller ikke er tabu, at man måske ikke kan deltage i idræt på samme niveau som de andre i klassen fordi man har astma.

Altså - ja, jeg forstår godt, hvad du mener, men dybest set tror jeg ikke på den tilgang.

Det jeg DYBEST set tror på, at man skal have lov at være lidt buttet, hvis man nu er disponeret for det.Jeg ville ønske, at det bare overhovedet ikke var et issue i vores samfund. Men det er det jo og det er sådan set kun derfor, jeg har fokus på det. Jeg ønsker ikke at hun skal blive drillet med det og føle sig forkert.

Men netop derfor skal JEG i hvert fald ikke være den, der giver hende følelsen af at være forkert. Så har jeg netop selv skabt det problem, jeg søgte at undgå. Og hvis jeg giver mig til at slæbe hende ud på løbeture efter hvert stykke kage, så sender jeg jo klart et budskab om, at hendes buttede søde arme er noget, der helst ikke skal være der! Det vil jeg bare ikke! Så enten får vi de buttede arme gjort lidt mindre buttede, uden at hun opdager at vi gør noget. Eller også får hun bare lov at være buttet!
5
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 27. maj 2019, 10:10

Og jo, jeg mener at det er et spørgsmål om skyld og skam, hvis man skal løbe en tur for hvert stykke kage. Budskabet er jo: Du er for tyk, det er forkert, det skal vi ændre. Det ER da skamfuldt for enhver, barn som voksen. Og i øvrigt præcis den tankegang der ligger til grund for enhver spiseforstyrrelse.
12
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21050

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf catnip » 27. maj 2019, 10:22

Ata skrev:
Det jeg DYBEST set tror på, at man skal have lov at være lidt buttet, hvis man nu er disponeret for det.Jeg ville ønske, at det bare overhovedet ikke var et issue i vores samfund. Men det er det jo og det er sådan set kun derfor, jeg har fokus på det. Jeg ønsker ikke at hun skal blive drillet med det og føle sig forkert.


Jamen vi er helt enige i den betragtning, og jeg ville også ønske at den kropsfiksering ikke eksisterede.

Min vens datter bliver aldrig slank, for sådan er hun ikke bygget. Det jeg egentlig ville med historien var, at min ven har givet sin datter nogle gode værktøjer til dels til at føle sig godt tilpas i egen krop, ved at få hende til at forstå og acceptere at vi alle er forskellige og ser forskellige ud. At der ikke er noget rigtigt eller forkert. Men han har så også helt bevidst gjort en indsats for at vise hende hvad der skal til for at holde en eventuel vægtøgning i skak, fordi overvægt har en masse helbredskonsekvenser. Det er jo slet ikke sikkert at hun var endt med at blive overvægtig, men nu har hun i hvert fald værktøjerne til at forhindre at det skulle ske.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 27. maj 2019, 10:32

catnip skrev:
Ata skrev:
Det jeg DYBEST set tror på, at man skal have lov at være lidt buttet, hvis man nu er disponeret for det.Jeg ville ønske, at det bare overhovedet ikke var et issue i vores samfund. Men det er det jo og det er sådan set kun derfor, jeg har fokus på det. Jeg ønsker ikke at hun skal blive drillet med det og føle sig forkert.


Jamen vi er helt enige i den betragtning, og jeg ville også ønske at den kropsfiksering ikke eksisterede.

Min vens datter bliver aldrig slank, for sådan er hun ikke bygget. Det jeg egentlig ville med historien var, at min ven har givet sin datter nogle gode værktøjer til dels til at føle sig godt tilpas i egen krop, ved at få hende til at forstå og acceptere at vi alle er forskellige og ser forskellige ud. At der ikke er noget rigtigt eller forkert. Men han har så også helt bevidst gjort en indsats for at vise hende hvad der skal til for at holde en eventuel vægtøgning i skak, fordi overvægt har en masse helbredskonsekvenser. Det er jo slet ikke sikkert at hun var endt med at blive overvægtig, men nu har hun i hvert fald værktøjerne til at forhindre at det skulle ske.


Ja... Hvis min datter stadig er buttet som 13-14-årig vil jeg nok overveje samme tilgang. Men indtil da bliver det ikke noget, der skal italesættes for hende. Vi taler om, at hun reelt er 1-2 kg fra grænsen for overvægt. Hun vejer hverken 5 eller 10 kg for meget. Så jeg håber at hun vokser sig fra det indenfor de næste par år...
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf hotlips » 27. maj 2019, 11:01

Ata skrev:
catnip skrev:
Ata skrev:
Det jeg DYBEST set tror på, at man skal have lov at være lidt buttet, hvis man nu er disponeret for det.Jeg ville ønske, at det bare overhovedet ikke var et issue i vores samfund. Men det er det jo og det er sådan set kun derfor, jeg har fokus på det. Jeg ønsker ikke at hun skal blive drillet med det og føle sig forkert.


Jamen vi er helt enige i den betragtning, og jeg ville også ønske at den kropsfiksering ikke eksisterede.

Min vens datter bliver aldrig slank, for sådan er hun ikke bygget. Det jeg egentlig ville med historien var, at min ven har givet sin datter nogle gode værktøjer til dels til at føle sig godt tilpas i egen krop, ved at få hende til at forstå og acceptere at vi alle er forskellige og ser forskellige ud. At der ikke er noget rigtigt eller forkert. Men han har så også helt bevidst gjort en indsats for at vise hende hvad der skal til for at holde en eventuel vægtøgning i skak, fordi overvægt har en masse helbredskonsekvenser. Det er jo slet ikke sikkert at hun var endt med at blive overvægtig, men nu har hun i hvert fald værktøjerne til at forhindre at det skulle ske.


Ja... Hvis min datter stadig er buttet som 13-14-årig vil jeg nok overveje samme tilgang. Men indtil da bliver det ikke noget, der skal italesættes for hende. Vi taler om, at hun reelt er 1-2 kg fra grænsen for overvægt. Hun vejer hverken 5 eller 10 kg for meget. Så jeg håber at hun vokser sig fra det indenfor de næste par år...


Men så vidt jeg husker er dine børn et par år ældre end min, de bliver jo ikke mere aktive omkring den alder medmindre det er noget der er gennemgående i familien så det er måske også lidt optimistisk at håbe hun bare vokser fra det.

Hvor meget rører hun sig til hverdag?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Delfin » 27. maj 2019, 13:53

Det er et virkelig svært emne. Selvfølgelig skal man som forældre være opmærksom, men man skal passe gevaldigt på ikke at starte noget, man ikke kan kontrollere. Jeg blev drillet med at være for tyk, men jeg kan se på billeder, at jeg ikke var det mindste tyk før jeg nåede puberteten, hvor jeg havde det ad helvede til og desværre begyndte at trøstespise og røre mig for lidt.

Der skal så uendelig lidt til at starte et dårligt selvbillede, så jeg er enig med Ata i, at der skal trædes varsomt. Det er mig som 7årig. Jeg havde det fint der. Et år og et år skoleskifte senere, var jeg overbevist om, at jeg var fed og ulækker, men hvor er det henne? Jeg blev måske set som tyk, fordi flere i min familie var det


1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf avdotja » 27. maj 2019, 18:41

Ata skrev:
avdotja skrev:
Ata skrev:...
Hun cykler til og fra skole, men det er jo kun 1½-2 km om dagen. Så går hun til svømning en enkelt gang og i weekenden går vi typisk ture eller cykler på tur, men det beløber sig sjældent til mere end et par timer i alt. Jeg synes bare ofte, at de er ret brugt, når de kommer hjem fra SFO. Ville virkelig skulle have pisken frem, hvis vi skulle ud og løbe eller cykle der. Men måske er det vejen frem...

Hvis det er sådan dagligdagen forløber hos jer, kombineret med at hun også er inaktiv i skolen, var det klart der jeg ville sætte ind - helt uafhængig af evt overvægt.

Sundhedsstyrelsen anbefaler minimum 60 min bevægelse, hver dag af moderat til høj intensitet, i intervaller af mindst 10 min varighed (dvs at hendes korte cykeltur ikke engang tæller med her), for børn mellem 5 og 17 år. Noget din datter tilsyneladende opfylder den dag hun går til svømning og så de lørdage/søndage hvor I kommer ud på tur.

Jeg ved godt det ikke er noget I gør i ond mening, men på samme måde som I formentlig aldrig ville nøjes med at servere frugt og grønt for barnet 1-2 gange om ugen - uanset at barnet så gav udtryk for kun at ville have hvidt brød og cornflakes - burde I heller ikke acceptere/tilskynde til en så inaktiv hverdag.

Husk at det ikke behøver være voksenmotion som løb/cykling/svømning/gåture; aktiv leg/dans, gåtur med nabohunden, cykeltransport og hvad der nu ellers er, tæller også med.

Hvis alle familiens medlemmer skulle leve op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger, var vi da døde af stress for længe siden. Jeg kender ingen børn som dyrker intens motion en time hver dag udover den aktivitet der er i skole og SFO. Hvis det var målsætningen ville der jo ikke være tid til andet end det hver eftermiddag. Det kommer bare ikke til at ske.

Hvis du læser mit indlæg igen, vil du formentlig opdage at jeg intet sted skriver noget i nærheden af en en times intensiv motion om dagen. Jeg skriver derimod bevægelse og af moderat til høj intensitet og pointerer derudover at normale, aktive børnelege også tæller med.

Bevægelse og leg i SFOen tæller skam også med, men du oplyste selv at din datter normalt foretrak de mere stille aktiviteter.

Jeg ved godt det ikke er det du beder om råd til, men ville sikre mig at du ikke udelukkende afviste ideen, pga misforståelser. Livsstilssygdomme - over en bred kam - er den helt store dræber i dag og manglende bevægelse/motion i hverdagen er en af de vigtigste årsager. Hvis hun lærer at bevæge sig og forbinder det med noget positivt, gør I hende en kæmpe tjeneste. Det er langt lettere at tage gode, velkendte vaner med sig end at skulle lære sig selv den slags som voksen.

Og overstående er øvrigt på ingen måde begrænset til børn med lidt ekstra på sidebenene. Problematikken er lige så aktuel for tynd-fede børn.
6

Tilbage til "Forældre"