Folkeskole eller fri/privatskole?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. jun 2019, 09:33

FruKuk skrev:Vi troede, at vores datter skulle på Steiner, men de ville ikke have hende. Og da denne besked kom få måneder før skolestart, så endte hun i Folkeskolen, da der ikke var plads andre steder. Vi er så endt med at være meget glade for løsningen, og vores datter trives. Skolen er en lille 1 spors skole med 150 elever, skønne omgivelser og engagerede lærere.

Sådan en lille skole kunne sagtens være noget for os og absolut en type folkeskole vi ville tilvælge. Altså udover det med tests, det ville vi stadig sige nej til ;)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. jun 2019, 09:35

Depeche_Mama skrev:Kører vi ikke lidt rigeligt off topic her? Ift. den politiske drøftelse?

Nåmen, vores søn går i distriktsskolen. Der er en anden folkeskole her i byen. Begge skoler rummer ca. 450 elever og virker begge gode. Vi er glade for valget, men bor også i en velfungerende provinsby med et godt foreningsliv.
Hvis vi havde valgt privatskole, hvor vi bor, ville det have været på grund af for mange elever i klasserne. Det ville vores knægt ikke have rummet. Der er så ikke rigtigt nogen privatskoler her i nærheden, hvor der er plads. Vores yngste er 6 mdr. og allerede nu er hans årgang fyldt på den nærmeste privatskole.


For os handler det bl.a. også om klassetal ift at fravælge folkeskolen. Jeg synes at alt over 20 elever er for mange.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FruKuk » 11. jun 2019, 09:54

FormerlyKnownAs skrev:
FruKuk skrev:Vi troede, at vores datter skulle på Steiner, men de ville ikke have hende. Og da denne besked kom få måneder før skolestart, så endte hun i Folkeskolen, da der ikke var plads andre steder. Vi er så endt med at være meget glade for løsningen, og vores datter trives. Skolen er en lille 1 spors skole med 150 elever, skønne omgivelser og engagerede lærere.

Sådan en lille skole kunne sagtens være noget for os og absolut en type folkeskole vi ville tilvælge. Altså udover det med tests, det ville vi stadig sige nej til ;)


Det med de tests er også helt gak :stoned:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. jun 2019, 09:56

FruKuk skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
FruKuk skrev:Vi troede, at vores datter skulle på Steiner, men de ville ikke have hende. Og da denne besked kom få måneder før skolestart, så endte hun i Folkeskolen, da der ikke var plads andre steder. Vi er så endt med at være meget glade for løsningen, og vores datter trives. Skolen er en lille 1 spors skole med 150 elever, skønne omgivelser og engagerede lærere.

Sådan en lille skole kunne sagtens være noget for os og absolut en type folkeskole vi ville tilvælge. Altså udover det med tests, det ville vi stadig sige nej til ;)


Det med de tests er også helt gak :stoned:


Gak x 1000000
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Depeche_Mama » 11. jun 2019, 11:14

FormerlyKnownAs skrev:
Depeche_Mama skrev:Kører vi ikke lidt rigeligt off topic her? Ift. den politiske drøftelse?

Nåmen, vores søn går i distriktsskolen. Der er en anden folkeskole her i byen. Begge skoler rummer ca. 450 elever og virker begge gode. Vi er glade for valget, men bor også i en velfungerende provinsby med et godt foreningsliv.
Hvis vi havde valgt privatskole, hvor vi bor, ville det have været på grund af for mange elever i klasserne. Det ville vores knægt ikke have rummet. Der er så ikke rigtigt nogen privatskoler her i nærheden, hvor der er plads. Vores yngste er 6 mdr. og allerede nu er hans årgang fyldt på den nærmeste privatskole.


For os handler det bl.a. også om klassetal ift at fravælge folkeskolen. Jeg synes at alt over 20 elever er for mange.


De er 17 i knægtens klasse. Det er fantastisk :)
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. jun 2019, 11:25

Jeg tror min holdning til det spørgsmål i bund og grund handler om adresse, og hvad der er af skoler omkring os.

Da vi boede på vestegnen fravalgte vi folkeskolen, og tilvalgte en privatskole kendt for højt fagligt niveau, men stadig en skole med respekt for at børn skal være børn, læring via nysgerrighed og undersøgelser, og glade fagligt stolte engagerede lærere.
Folkeskolen fravalgt på baggrund af meget høj andel af børn med anden etnisk baggrund, - primært fordi jeg mente at de nødvendige ressourcer til 2 sprogs elever ikke var tilstede. Og også høj andel af børn fra socialt belastede familier, lav social klasse - her er der også behov for ressourcer.
Så jeg var bekymret for at der ikke ville være den nødvendige plads, rum og et tilstrækkeligt højt fagligt niveau for mine børn, hvor f.x. karakter gennemsnit for afgangsklasser viste at skolerne i lokalområdet lå nærmest i bund på landsplan.


Efter flytning var det den lokale, og gennemsnitlige folkeskole, der var det aktuelle valg. Privat eller friskole ligger ikke i lokalmiljøet, men ville være en mulighed ved mistrivsel i folkeskolen. Både børn og jeg er glade for skolen overordnet, dygtige og skønne lærer der brænder for deres fag, det mærkes. Klasserne er overskuelige størrelser. i den ældstes er de vel 20 nu, har været nede på 17, nr. 2''s klasse er de 18 nu, har været nede på 13-14 elever, nr. 4's klasse der er de 17 elever. Det er super fint. Jeg ville også ha stået af på de store klasser.

Min primære erfaring fra hhv privatskole til folkeskole, er at forældre engagerer sig mere i privatskolen, der er opbakning til såvel ting skolen arrangerer, som ting i klasse regi. Den opbakning oplever jeg slet ikke i samme grad i folkeskolen, den er hos nogle forældre, men den findes ikke som en helhed - og det savner jeg faktisk!
Begge skoler vi har været tilknyttet har 2 årlige forældredage, på privatskolen måtte man komme i god tid hvis man ville ha en mulighed for at komme af med bilen, og klasselokaler var proppet af forældre. I folkeskolen kommer der nærmest ingen, lærerne har kigget forbavset og overrasket på mig de gange jeg er dukket op :lol: "gud er det idag" - og det bliver en halvpinlig affære for ungen at mor kommer anstigende, så farvel og tak.
Så har jeg istedet bakket op om klasse-ting i skoletid, som f.x. julebag, morgenmad sidste skoledag osv. - Det har givet mere mening, og ikke gjort børnene pinligee ;)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Vinaia
Indlæg: 286
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:19
Kort karma: 51
Likede indlæg: 881

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Vinaia » 12. jun 2019, 06:13

Min datter går i 1. klasse i den lokale folkeskole. Vi bor i en lille landsby med kun omkring 600 indbyggere, så skolen er meget lille - cirka 65 elever.
Indtil videre har der kun været 2 (to!) elever på min datters årgang. Fra næste år er hun den eneste - den anden er skiftet til friskolen 15 km væk, primært fordi forældrene ikke ville acceptere at de fra næste år skal undervises sammen med den yngre årgang (indtil nu har de været sammen med de ældre).
Og jeg synes det er problematisk, at hun sådan skal flyttes rundt og ikke har en fast klasse. Jeg er lidt nervøs ved, om hun vil trives næste år.
Men samtidig så er hun glad for skolen og har nogle rigtig gode veninder, som hun tager med hjem fra skole flere gange ugentligt, og den del vil jo være uladsiggørlig, hvis jeg flyttede hende til friskolen.
Men det er lidt en spøjs situation. Ét barn født i 2011. De er forøvrigt pt 13 i 2. klasse og 14 eller 15 i 0.
0
So, tell me, where should I go?
To the left, where nothing is right
... or to the right, where nothing is left?
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Depeche_Mama » 12. jun 2019, 10:51

Vinaia skrev:Min datter går i 1. klasse i den lokale folkeskole. Vi bor i en lille landsby med kun omkring 600 indbyggere, så skolen er meget lille - cirka 65 elever.
Indtil videre har der kun været 2 (to!) elever på min datters årgang. Fra næste år er hun den eneste - den anden er skiftet til friskolen 15 km væk, primært fordi forældrene ikke ville acceptere at de fra næste år skal undervises sammen med den yngre årgang (indtil nu har de været sammen med de ældre).
Og jeg synes det er problematisk, at hun sådan skal flyttes rundt og ikke har en fast klasse. Jeg er lidt nervøs ved, om hun vil trives næste år.
Men samtidig så er hun glad for skolen og har nogle rigtig gode veninder, som hun tager med hjem fra skole flere gange ugentligt, og den del vil jo være uladsiggørlig, hvis jeg flyttede hende til friskolen.
Men det er lidt en spøjs situation. Ét barn født i 2011. De er forøvrigt pt 13 i 2. klasse og 14 eller 15 i 0.


Jeg gik i en lille friskole som barn, vi var kun 3 børn i min klasse. Vi blev undervist med enten klassen over eller under, og jeg lærte SÅ meget. Så prøv og se, hvordan det går. Jeg ville være mest 'bekymret' rent socialt.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Vinaia
Indlæg: 286
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:19
Kort karma: 51
Likede indlæg: 881

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Vinaia » 12. jun 2019, 11:27

Depeche_Mama skrev:
Vinaia skrev:Min datter går i 1. klasse i den lokale folkeskole. Vi bor i en lille landsby med kun omkring 600 indbyggere, så skolen er meget lille - cirka 65 elever.
Indtil videre har der kun været 2 (to!) elever på min datters årgang. Fra næste år er hun den eneste - den anden er skiftet til friskolen 15 km væk, primært fordi forældrene ikke ville acceptere at de fra næste år skal undervises sammen med den yngre årgang (indtil nu har de været sammen med de ældre).
Og jeg synes det er problematisk, at hun sådan skal flyttes rundt og ikke har en fast klasse. Jeg er lidt nervøs ved, om hun vil trives næste år.
Men samtidig så er hun glad for skolen og har nogle rigtig gode veninder, som hun tager med hjem fra skole flere gange ugentligt, og den del vil jo være uladsiggørlig, hvis jeg flyttede hende til friskolen.
Men det er lidt en spøjs situation. Ét barn født i 2011. De er forøvrigt pt 13 i 2. klasse og 14 eller 15 i 0.


Jeg gik i en lille friskole som barn, vi var kun 3 børn i min klasse. Vi blev undervist med enten klassen over eller under, og jeg lærte SÅ meget. Så prøv og se, hvordan det går. Jeg ville være mest 'bekymret' rent socialt.

Altså, hun kender jo alle børnene i 0. ret godt. Men hun har det bedre med de lidt ældre, der er lidt mere modne, fordi hun selv er ret stille og rolig og ikke er glad for larm og ståhej. Og det er der jo mere af i den lavere klasse. Men ja - jeg må se, hvordan det går.
0
So, tell me, where should I go?
To the left, where nothing is right
... or to the right, where nothing is left?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jun 2019, 11:48

Folkeskolen vil helt klart have forrang her. Det er både pædagogisk og ideologisk betinget.
For en del år siden var jeg faktisk ret begejstret for hele privat/friskoletanken og den store variation af profiler, men efterhånden som det, er mit indtryk, mere og mere er kommet til at handle om at placere sine børn her, fordi de helst ikke skal gå sammen med dem og dem og dem, er det blevet en verden, som jeg har svært ved at identificere mig med og derfor i udtalt grad gerne vil undgå, hvis det er muligt. Det gælder i øvrigt både som forælder og lærer.

Jeg har i de seneste tre år arbejdet i skolevæsenet i, hvad mange ser som indbegrebet af en vestegnskommune, to af årene på en skole med 70% tosprogede elever og beliggende i et socialt belastet område, og det har i den grad været med til at nuancere min opfattelse af Den Gode Skole eller rettere Den Gode Klasse, for den interne variation var og er kæmpestor og hænger uløseligt sammen med de tilknyttede læreres kompetencer indenfor bl.a. differentieret undervisning, tosprogsdidaktik og kulturmøde. På mit gamle arbejde, som jeg i parentes bemærket kun forlod, fordi jeg af skemamæssige grunde blev overflyttet, og hvor jeg har haft mine hidtil bedste år som lærer, mødte jeg bl.a. en 9. klasse med 90% tosprogede elever og et virkelig højt eksamenssnit, en 4. klasse hvor ingen lærere rigtig kunne gennemføre deres planlagte undervisning pga. uro og larm, og hvor forældresamarbejde var ret fifty-fifty, fordi halvdelen af børnene kom fra mere eller mindre ressourceløse hjem, en indskolingsklasse kendetegnet af stor faglighed, gode manerer og ro i timerne, klasser, hvor mange lektioner foregik henover hovedet på flertallet, fordi lærerne ikke vidste, hvordan man redidaktiserer og stilladserer - og alt muligt et sted mellem yderlighederne.
Mobning af elever med dansk baggrund, muslimsk hysteri omkring svinekød og kristne højtider og den slags oplevede jeg ikke. Jeg kan sagtens forstå, at man ikke ønsker, at ens børn skal gå steder, hvor sådan noget er fremherskende og bliver tolereret.. Det skulle mine absolut heller ikke.

Når jeg egentlig som udgangspunkt er ret afslappet omkring skolevalg, handler det i det hele taget meget om, at jeg føler mig klædt på til hurtigt at kunne afkode, hvad jeg har med at gøre, og hvad stedet (skolen og klassen) har at byde på. Havde jeg ikke denne faglige mavefornemmelse, vil jeg ikke udelukke, at jeg på forhånd ville optimere chancen for at havne det rigtige sted.
4

Tilbage til "Forældre"