Frustrationer over en ex

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Slettet bruger » 18. jun 2019, 20:20

Misantropen skrev:
Giraffie skrev:
Misantropen skrev:
Giraffie skrev:Han bliver bare så barnlig når jeg bringer sådan noget på banen. Jeg frygter det går ud over vores søn, ex er nemlig ikke klog nok til at holde søn ude af sådan nogen ting og deler (efter.min mening) alt for meget med en dreng på 7 år.

Jeg får børnefamilieydelse og det der ekstra bidrag som enlig forsøger, men jeg bruger da mere på søn end de.

Kan man forlange han selv køber tøj?

Umiddelbart ja, men hvad er grunden til han intet betaler?


Det har altid været sådan i de næsten 4 år vi ikke har været sammen. Engang fik jeg ham til at købe 6 par underbukser (så det var ikke helt snart, at han ikke har købt noget). Men det måtte jeg sige til ham ugentligt i 1,5 måned at han skulle.
Hver gang jeg nævner noget med bidrag griner han hånligt.

Vi har aldrig haft kommunen inden over vores samordning.

Alt har været slemt her på det sidste, fordi jeg har fået en kæreste. Det kan han slet ikke rumme.

Hvis det kan mindske nogle frustrationer hos dig synes jeg helt sikkert du skal kontakte kommunen/statsforvaltningen, eller hvad det hedder. Hans opførsel er fuldstændig urimelig overfor dig. Hvad bilder han sig ind at grine hånligt og ikke bidrage økonomisk når du beder ham aflevere tøjet? :sur: Han kan ikke både blæse og have mel i munden. Vil han have jeres søn 7/7 må han komme ind i kampen.

Han lyder tung at danse med og jeg forstår godt din bekymring over om det går ud over jeres søn at du kræver nogle ting af din eks. Hvis det kan hjælpe dig synes jeg ikke du skal tøve med at lade kommunen eller lignende fastsætte reglerne og lade dem klare inddrivelsen osv. Du kan evt. give ham en frist til at ændre sin attude når du fortæller hvad du har tænkt dig.


Fra: https://www.ret-raad.dk/privatraadgivni ... ernebidrag

"For at få afgjort, hvorvidt forsørgelsespligten er opfyldt, foretages en konkret vurdering, hvor der lægges afgørende vægt på, hvor meget barnet opholder sig hos den pågældende forælder. Er der f.eks. aftalt en 7-7 ordning (barnet opholder sig 7 dage hos hver forælder), er udgangspunktet, at den pågældende forælder må anses for at have opfyldt sin forsørgelsespligt, og skal derfor ikke pålægges af betale børnebidrag."

Så umiddelbart er der ikke noget børnebidrag at komme efter.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. jun 2019, 20:21

Mine børn har klædeskab hos deres far, ligesom de har hos mit, da jeg ikke synes de skal have oplevelsen af at bo i en taske.
Jeg sørger for de også har tøj hos far.

Kunne samme model evt fungere for jer. At du sørger for x7 sæt tøj, undertøj osv. Og så må far selv sørge for at vaske og holde orden i det. Så supplerer du op når der er sæson skifte og når han går en str. Op i tøj.
Jeg har ofte købt en tøj pakke på dba hvor man kan komme rigtig langt for 3-500 kr. Også med overtøj, regntøj osv.

Du undgår skuffelsen og konflikten hver evig eneste gang og slipper for at pakke og vaske :)
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Giraffie » 18. jun 2019, 20:58

Tak for jeres råd.

Jeg har flere gange overvejet om det er den rigtige samværsordning vi overhovedet har. Bare sådan noget som at klippe hans negle kan han ikke finde ud af. Han får også fugtigt gymnastik tøj med fra om fredagen, når han skal i skole mandag. Tasken hænger på skoletasken på sådan nogen klips.
Det er nok svært at få ændret når det aldrig har været anderledes. Men lige om lidt skal vores søn i 1. klasse og jeg frygter lektier eller hjælp til lektier.

Jeg har nok prøvet at være den overbærende længe, fordi jeg har haft en smule dårlig samvittighed over at det var mig der forlod ham. Følt at jeg skulle være den store og rumme det. Desuden har han en virkelig skod familie med psykiske problemer og on/off misbrug.
Jeg har overvejet at tale med ham og han magter opgaven helt som far i 7/7 ordning, men tror at han bliver meget vred. Vores søn elsker sin far, men jeg kan allerede nu se at han engang imellem undskylder ting på sin fars vegne.

Det er svært...
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Giraffie » 18. jun 2019, 21:03

Purple Haze skrev:Hvor gammel er jeres dreng?
Kan han hjælpe med at holde styr på tingene?

Og har din ex tøj på selv?
Hvordan jan han administrere det og ikke drengens tøj.


Han er 7 år. Herhjemme kommer han tøjet i vasketøjskurven. Det siger hans fars at han også gør hos ham. Jeg har givet ham flere ideer til hvordan noget lettere eller mere praktisk, men det trænger ikke rigtigt ind.

Jeg synes ofte ex er snavset og lugter snavset, men hans job er også et beskidt et. Jeg har kun været hjemme hos ham få gange.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Jedi » 18. jun 2019, 21:06

abcd skrev:Fra hans synspunkt er det dig der får pengene, så dig der skal betale det hele. Ville det ikke være lettere hvis du gav ham halvdelen af børnepengene? Så havde du et bedre udgangspunkt for at kræve halvdelen af udgifterne betalt.


Tænker du, det er årsagen til, at han ikke sender tingene med tilbage? :forvirret:
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf MrMister » 18. jun 2019, 21:14

Bare en sidebemærkning: Din søns undskyldning på fars vegne sker kun, hvis han føler et behov for at undskylde far over for dig.

Det sagt, så tag den op i statsforvaltningen og søg ny samværsordning. Det lyder jo vanvittigt, hvis far ikke engang kan forstå basal hygiejne.

Ift tøj: Lad være at give det med, før det andet er kommet retur. Rammer det din søn? Ja. Faren rammer sønnen. Det skal du lade ham
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Misantropen » 18. jun 2019, 21:35

abcd skrev:
Misantropen skrev:
Giraffie skrev:
Misantropen skrev:
Giraffie skrev:Han bliver bare så barnlig når jeg bringer sådan noget på banen. Jeg frygter det går ud over vores søn, ex er nemlig ikke klog nok til at holde søn ude af sådan nogen ting og deler (efter.min mening) alt for meget med en dreng på 7 år.

Jeg får børnefamilieydelse og det der ekstra bidrag som enlig forsøger, men jeg bruger da mere på søn end de.

Kan man forlange han selv køber tøj?

Umiddelbart ja, men hvad er grunden til han intet betaler?


Det har altid været sådan i de næsten 4 år vi ikke har været sammen. Engang fik jeg ham til at købe 6 par underbukser (så det var ikke helt snart, at han ikke har købt noget). Men det måtte jeg sige til ham ugentligt i 1,5 måned at han skulle.
Hver gang jeg nævner noget med bidrag griner han hånligt.

Vi har aldrig haft kommunen inden over vores samordning.

Alt har været slemt her på det sidste, fordi jeg har fået en kæreste. Det kan han slet ikke rumme.

Hvis det kan mindske nogle frustrationer hos dig synes jeg helt sikkert du skal kontakte kommunen/statsforvaltningen, eller hvad det hedder. Hans opførsel er fuldstændig urimelig overfor dig. Hvad bilder han sig ind at grine hånligt og ikke bidrage økonomisk når du beder ham aflevere tøjet? :sur: Han kan ikke både blæse og have mel i munden. Vil han have jeres søn 7/7 må han komme ind i kampen.

Han lyder tung at danse med og jeg forstår godt din bekymring over om det går ud over jeres søn at du kræver nogle ting af din eks. Hvis det kan hjælpe dig synes jeg ikke du skal tøve med at lade kommunen eller lignende fastsætte reglerne og lade dem klare inddrivelsen osv. Du kan evt. give ham en frist til at ændre sin attude når du fortæller hvad du har tænkt dig.


Fra: https://www.ret-raad.dk/privatraadgivni ... ernebidrag

"For at få afgjort, hvorvidt forsørgelsespligten er opfyldt, foretages en konkret vurdering, hvor der lægges afgørende vægt på, hvor meget barnet opholder sig hos den pågældende forælder. Er der f.eks. aftalt en 7-7 ordning (barnet opholder sig 7 dage hos hver forælder), er udgangspunktet, at den pågældende forælder må anses for at have opfyldt sin forsørgelsespligt, og skal derfor ikke pålægges af betale børnebidrag."

Så umiddelbart er der ikke noget børnebidrag at komme efter.

Jeg skriver ikke om det børnebidrag.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Bergen » 19. jun 2019, 01:05

Når der ikke betales børnebidrag, så skal der ikke medsendes tøj. Jeg ville stoppe omgående og ved utilfredshed fra fars side tage den i Familieretshuset.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2019, 03:07

Jedi skrev:
abcd skrev:Fra hans synspunkt er det dig der får pengene, så dig der skal betale det hele. Ville det ikke være lettere hvis du gav ham halvdelen af børnepengene? Så havde du et bedre udgangspunkt for at kræve halvdelen af udgifterne betalt.


Tænker du, det er årsagen til, at han ikke sender tingene med tilbage? :forvirret:


Nej, men det giver ham en undskyldning for at mene at tøj-indkøb er mors ansvar, for hun får pengene til det. Hvis man har 7/7-ordning, må udgangspunktet være at man er 50/50 om barnet, og så giver det renere linjer at man deler både indtægter og udgifter lige over.

Så jeg ville foreslå at han fik halvdelen af børnepengene imod at tøj ikke længere blev sendt med og at man kunne enes om at dele udgifterne til f.eks. fritidsinteresser. Salgsargumentet med tøjet er selvfølgelig at det vil være rart for sønnen ikke at skulle slæbe tøj frem og tilbage, og salgsargumentet for deling af børnepengene at det gør det lettere at dele den samlede økonomi og at det gør delingen mere rimelig for far. Altså så det ikke bliver noget med at hun synes far er træls på forskellige måder, det overbeviser man sjældent folk med.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf BlueBunny » 19. jun 2019, 04:58

Giraffie skrev:
TomKah skrev:Jeg ville stoppe med at sende tøj med.


Han bliver bare så barnlig når jeg bringer sådan noget på banen. Jeg frygter det går ud over vores søn, ex er nemlig ikke klog nok til at holde søn ude af sådan nogen ting og deler (efter.min mening) alt for meget med en dreng på 7 år.

Jeg får børnefamilieydelse og det der ekstra bidrag som enlig forsøger, men jeg bruger da mere på søn end de.

Kan man forlange han selv køber tøj?

Det har aldrig været hensigten at de offentlige tilskud dækker alle omkostninger, så selvfølgelig bruger du mere.

Jeg ville forhøre mig hvad reglerne er.
Når du får forhøjet så er det til dig som enlig. Ifht mad osv.
De “fælles” børnepenge som du får, dækker de også institution. Hvem betaler de store poster som ny cykel, skoletaske osv. Altså ting han bruger hos begge?
Jeg tænker med 7/7 så bør han have fast tøjskab hos sin far. Evt kan flyverdragt, regntøj og andet komme med begge steder, men ikke en kuffert hver gang?

Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg tænker faren skal have at vide han selv har ansvar for sin egen søn.

Udfordringen er, som du skriver, at din søn nok vil opbleve skiftet og sin fars reaktion. Så det bedste er hvis der kunne komme formalia ind over hvor grænserne ligger.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Bergen » 19. jun 2019, 05:19

BlueBunny skrev:
Giraffie skrev:
TomKah skrev:Jeg ville stoppe med at sende tøj med.


Han bliver bare så barnlig når jeg bringer sådan noget på banen. Jeg frygter det går ud over vores søn, ex er nemlig ikke klog nok til at holde søn ude af sådan nogen ting og deler (efter.min mening) alt for meget med en dreng på 7 år.

Jeg får børnefamilieydelse og det der ekstra bidrag som enlig forsøger, men jeg bruger da mere på søn end de.

Kan man forlange han selv køber tøj?

Det har aldrig været hensigten at de offentlige tilskud dækker alle omkostninger, så selvfølgelig bruger du mere.

Jeg ville forhøre mig hvad reglerne er.
Når du får forhøjet så er det til dig som enlig. Ifht mad osv.
De “fælles” børnepenge som du får, dækker de også institution. Hvem betaler de store poster som ny cykel, skoletaske osv. Altså ting han bruger hos begge?
Jeg tænker med 7/7 så bør han have fast tøjskab hos sin far. Evt kan flyverdragt, regntøj og andet komme med begge steder, men ikke en kuffert hver gang?

Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg tænker faren skal have at vide han selv har ansvar for sin egen søn.

Udfordringen er, som du skriver, at din søn nok vil opbleve skiftet og sin fars reaktion. Så det bedste er hvis der kunne komme formalia ind over hvor grænserne ligger.


Far betaler intet til barnet ifg. TS. Da har mor ikke pligt at sørge for tøj til ophold hos far.

Var jeg TS så tog jeg den i Familieretshuset eller søgte vejledning fx hos Mødrehjælpen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf LaScrooge » 19. jun 2019, 05:41

Ej, hvor lyder det irriterende. Som minimum skal han da erstatte de ting, der forsvinder. En mobiltelefon er fx ikke specielt billig, den kan han da ikke bare smide væk uden at erstatte - det gør man jo også hvis man låner en telefon af en ven og mister den.

Jeg ville sende en tøjliste med hver gang, evt med priser på tøjet ( eller i hvert fald holde regnskab for dig selv, inkl kvitteringer på købt tøj) og så lave en samlet regning på det mistede.

Jeg synes dog ikke at du skal blande din søn ind i det. Det er fandeme synd, når børn skal tage stilling til deres forældres mangler. Hyppigst bliver det skamfølelse de påtager sig.
2
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2019, 06:09

LaScrooge skrev:Ej, hvor lyder det irriterende. Som minimum skal han da erstatte de ting, der forsvinder. En mobiltelefon er fx ikke specielt billig, den kan han da ikke bare smide væk uden at erstatte - det gør man jo også hvis man låner en telefon af en ven og mister den.


Det er jeg ikke enig i. Hvis jeg havde et skilsmissebarn, og det blev sendt hen til mig med alskens dyrt tingel-tangel som moderen havde købt, ville jeg ikke se mig selv som ansvarlig over for moderen, det er hende der har taget en risiko ved at købe noget dyrt. Jeg ville sikkert erstatte det alligevel, men jeg ville blive defensiv hvis jeg blev præsenteret for et krav - hun kunne bare have ladet det blive hjemme hos sig selv.

Det er også derfor jeg synes sådan en økonomi skal flyttes mere over på 50/50 med renere linjer hvor man deler indtægterne og tager stilling til større udgifter i fællesskab. Hvis den ene part så synes barnet skal have en mobiltelefon, må han/hun fremlægge det forslag, og så kan man snakke om det og delingen af udgiften. Hvis den anden part ikke synes det er nødvendigt med en telefon, er det bare ærgerligt, så må den ene part købe den selv og holde den anden part skadesløs.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf hotlips » 19. jun 2019, 06:36

Giraffie skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har flere gange overvejet om det er den rigtige samværsordning vi overhovedet har. Bare sådan noget som at klippe hans negle kan han ikke finde ud af. Han får også fugtigt gymnastik tøj med fra om fredagen, når han skal i skole mandag. Tasken hænger på skoletasken på sådan nogen klips.
Det er nok svært at få ændret når det aldrig har været anderledes. Men lige om lidt skal vores søn i 1. klasse og jeg frygter lektier eller hjælp til lektier.

Jeg har nok prøvet at være den overbærende længe, fordi jeg har haft en smule dårlig samvittighed over at det var mig der forlod ham. Følt at jeg skulle være den store og rumme det. Desuden har han en virkelig skod familie med psykiske problemer og on/off misbrug.
Jeg har overvejet at tale med ham og han magter opgaven helt som far i 7/7 ordning, men tror at han bliver meget vred. Vores søn elsker sin far, men jeg kan allerede nu se at han engang imellem undskylder ting på sin fars vegne.

Det er svært...


Det ville klart være sådan noget jeg var mest bekymret for, hvis han tror at det at være forælder er at sørge for at barnet er relativt mæt og ikke andet så bliver det jo et noget mere alvorligt problem, selvom jeg godt ved det er skide irriterende så er det andet trods alt bare tøj.

Og så er jeg nødt til at sige at en dreng på syv der får en mobiltelefon med til en far der ikke kan passe på det mest basale, det er da også lidt at bede om at få problemer.

Min dreng har også en far der lader til at tro at alt andet end mad der helt fast består af pizza og lignende hjemme hos ham, det løser på magisk vis sig selv, men min dreng er der kun hveranden weekend så jeg har lært at betragte det lidt som hvis han blev passet af en på 14,han sulter ikke og render ind rundt uden opsyn og mere er det dumt at forvente for han kan eller vil ikke give mere end det, og så må jeg klare resten men det kan man jo ikke hvis det er halvdelen af tiden de er der, så skal der være styr på tingene.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Frustrationer over en ex

Indlægaf hotlips » 19. jun 2019, 06:42

Bergen skrev:Når der ikke betales børnebidrag, så skal der ikke medsendes tøj. Jeg ville stoppe omgående og ved utilfredshed fra fars side tage den i Familieretshuset.


Og så håbe han efter flere år pludselig vågner op?.. Og hvad så hvis han ikke gør, så er der et barn på syv der måske render rundt i de samme bukser i tre dage og selvom de ikke render og hælder halvdelen af måltiderne ud over sig i den alder så er glidende tacklinger og lignende obligatorisk for rigtig mange af dem, skal man så bare krydse fingre og håbe ens barn ikke bliver sendt i skole møgbeskidt i tøjet eller måske i tøj der overhovedet ikke passer til vejret, det kræver alligevel at der er lidt at tage af for at man kan være passende klædt på hver dag i en uge i en helt almindelig dansk sommer.
1

Tilbage til "Forældre"