Delte mavemuskler

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Zonta » 6. dec 2019, 14:59

Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 10. dec 2019, 11:27

Zonta skrev:Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)


Tak. Det skal jeg huske mig selv på. Jeg har det rigtig svært med min post-gravide krop. Den er grim. Den virker fremmed. Og så bliver de delte mavemuskler et konkret problem, jeg kan fokusere på og måske gøre noget ved.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 10. dec 2019, 11:28

Jedi skrev:
Torn skrev:Det lyder til at jeg skal holde mig fra at løbe. Og øvrig motion udover genoptræningen. Bare lige for en god ordens skyld: Tænker I at cykelture ligeledes er udelukket? Jeg får også lige talt med min læge om det til 8 ugers undersøgelse, men jeg frygter at hun ikke ved så meget om det.


Alt der giver et pres udad skal du holde dig fra. Da det er relativt kort tid siden du var højgravid, vil din bækkenbund være knap så stærk og så vil du formentlig forsøge at kompensere med mavemusklerne, hvilket ikke er godt.
Hvis det er en cykeltur på en mormorcykel fint. Hvis det er på en mountainbike over en pukkelpiste, så nej.

https://www.youtube.com/watch?v=Uxz0A9EyvWc er et bud på skånsomme maveøvelser


Tak for det - og for linket. Jeg var til 8-ugers-undersøgelse i dag, og lægen kunne rigtig nok ikke hjælpe med noget. Så må jeg tage sagen i egen hånd.
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Frk._Strawberry » 10. dec 2019, 11:39

Torn skrev: Tak for det - og for linket. Jeg var til 8-ugers-undersøgelse i dag, og lægen kunne rigtig nok ikke hjælpe med noget. Så må jeg tage sagen i egen hånd.


H*n kunne ikke lave en henvisning til en fys med speciale i delte mavemuskler? :)
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Zonta » 10. dec 2019, 13:48

Torn skrev:
Zonta skrev:Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)


Tak. Det skal jeg huske mig selv på. Jeg har det rigtig svært med min post-gravide krop. Den er grim. Den virker fremmed. Og så bliver de delte mavemuskler et konkret problem, jeg kan fokusere på og måske gøre noget ved.

Det kommer formodentlig lidt med tiden. Ja, kroppen vender sjældent tilbage til udgangspunktet inden graviditet, men der går vist ofte omkring et års tid før man for alvor kan se hvordan ens krop er post-graviditet.

Men ro på. Helt seriøst - ro på. Nyd din baby. Kroppen kan du altid gøre noget ved :kram:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 10. dec 2019, 14:26

Frk._Strawberry skrev:
Torn skrev: Tak for det - og for linket. Jeg var til 8-ugers-undersøgelse i dag, og lægen kunne rigtig nok ikke hjælpe med noget. Så må jeg tage sagen i egen hånd.


H*n kunne ikke lave en henvisning til en fys med speciale i delte mavemuskler? :)


Det blev ikke nævnt. Det var mere "ja sådan er det jo"-agtigt.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 10. dec 2019, 14:27

Zonta skrev:
Torn skrev:
Zonta skrev:Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)


Tak. Det skal jeg huske mig selv på. Jeg har det rigtig svært med min post-gravide krop. Den er grim. Den virker fremmed. Og så bliver de delte mavemuskler et konkret problem, jeg kan fokusere på og måske gøre noget ved.

Det kommer formodentlig lidt med tiden. Ja, kroppen vender sjældent tilbage til udgangspunktet inden graviditet, men der går vist ofte omkring et års tid før man for alvor kan se hvordan ens krop er post-graviditet.

Men ro på. Helt seriøst - ro på. Nyd din baby. Kroppen kan du altid gøre noget ved :kram:


Ja, fokus på baby, han er nem at nyde :-)
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf milisa » 31. jan 2020, 10:23

Torn skrev:
Zonta skrev:Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)


Tak. Det skal jeg huske mig selv på. Jeg har det rigtig svært med min post-gravide krop. Den er grim. Den virker fremmed. Og så bliver de delte mavemuskler et konkret problem, jeg kan fokusere på og måske gøre noget ved.


Nu kan der jo ske meget på knap 2 måneder, men jeg må bare slå et kæmpe slag for superfit mor. Hun har MASSER af træningsfif - også til lige efter fødslen, skulle det blive aktuelt igen. Man kan sagtens træne stille og roligt med det samme - OG i øvrigt stadig kunne nyde sin baby samtidig - hvis det er det, man har brug for og/eller lyst til. Har man lyst til/brug for at ligge på langs i sofaen, så er det det, man gør - og dem der har brug for en mellemting, gør det!! :):):) Vi er alle forskellige, og det er vigtigt, at man gør det, man har brug for - livet med en baby kræver, at man som forældre har det godt med sig selv, så man har alt det overskud, man kan opbygge.

Jeg havde det også super super svært ved min krop efter graviditeten. Og jeg blev sgu lidt træt af alle de der "sådan er det jo", "du kan ikke forvente andet", "måske har du fokus et forkert sted (underforstået, hvordan kan du tænke på andet end din baby?????)" osv osv osv. Ikke, at jeg læser noget af det, i de svar du har fået her, vil jeg lige skynde mig at sige, men jeg havde bare lyst til at lade dig vide, at der er andre, der som dig både kan synes, at baby er fantastisk, OG at ens krop er det modsatte...!

Anyways, superfit mor har som sagt en masse træningsfif, øvelser i dagligdagen, råd til almen træning, vejledning om do's and dont's, osv. Man betaler for det, men jeg synes på ingen måde, det er dyrt, og selv hvis det var, ville det være alle pengene værd. Min datter er 5,5 år, og jeg bruger det stadig til at sørge for, at min mave er dejlig flad, og min core stærk.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 3. mar 2020, 14:10

milisa skrev:
Torn skrev:
Zonta skrev:Og så vil jeg altså også lige sige, at 2 måneder er ingenting efter en fødsel. Du kan slet ikke forvente, at dine mavemuskler har samlet sig efter så kort tid - hvis de overhovedet ville komme til at gøre det af sig selv :)


Tak. Det skal jeg huske mig selv på. Jeg har det rigtig svært med min post-gravide krop. Den er grim. Den virker fremmed. Og så bliver de delte mavemuskler et konkret problem, jeg kan fokusere på og måske gøre noget ved.


Nu kan der jo ske meget på knap 2 måneder, men jeg må bare slå et kæmpe slag for superfit mor. Hun har MASSER af træningsfif - også til lige efter fødslen, skulle det blive aktuelt igen. Man kan sagtens træne stille og roligt med det samme - OG i øvrigt stadig kunne nyde sin baby samtidig - hvis det er det, man har brug for og/eller lyst til. Har man lyst til/brug for at ligge på langs i sofaen, så er det det, man gør - og dem der har brug for en mellemting, gør det!! :):):) Vi er alle forskellige, og det er vigtigt, at man gør det, man har brug for - livet med en baby kræver, at man som forældre har det godt med sig selv, så man har alt det overskud, man kan opbygge.

Jeg havde det også super super svært ved min krop efter graviditeten. Og jeg blev sgu lidt træt af alle de der "sådan er det jo", "du kan ikke forvente andet", "måske har du fokus et forkert sted (underforstået, hvordan kan du tænke på andet end din baby?????)" osv osv osv. Ikke, at jeg læser noget af det, i de svar du har fået her, vil jeg lige skynde mig at sige, men jeg havde bare lyst til at lade dig vide, at der er andre, der som dig både kan synes, at baby er fantastisk, OG at ens krop er det modsatte...!

Anyways, superfit mor har som sagt en masse træningsfif, øvelser i dagligdagen, råd til almen træning, vejledning om do's and dont's, osv. Man betaler for det, men jeg synes på ingen måde, det er dyrt, og selv hvis det var, ville det være alle pengene værd. Min datter er 5,5 år, og jeg bruger det stadig til at sørge for, at min mave er dejlig flad, og min core stærk.


Hov, jeg havde overset dit svar. Tak for det. Jeg er stadigvæk ikke glad for min post-gravid-krop, men det bliver lidt bedre med tiden.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 3. mar 2020, 14:12

Status: jeg er gået fra 4,5 cm til 2 cm. Jeg har trænet hos en fysioterapeut i privat regi. Det er en forbedring, ikke godt nok, men en forbedring. Det er snart 5 måneder siden jeg fødte.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf milisa » 3. mar 2020, 16:18

Torn skrev:Status: jeg er gået fra 4,5 cm til 2 cm. Jeg har trænet hos en fysioterapeut i privat regi. Det er en forbedring, ikke godt nok, men en forbedring. Det er snart 5 måneder siden jeg fødte.


Jeg siger det lige igen: superfit mor. Jeg gik fra 3 cm til intet på 8 uger.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Torn » 23. aug 2020, 06:34

En lille opdatering: Jeg kan ikke længere mærke eller se, at jeg har delte mavemuskler. Da jeg afsluttede hos min fysioterapeut, havde jeg stadig 1,5 cm delte mavemuskler. Hun var overbevist om, at mine muskler ville være samlet inden for et år med korrekt træning - og der tror jeg altså, at jeg er nu. Der er gået knap 11 måneder siden fødslen. Jeg har bl.a. brugte øvelser fra Superfit mor.

Og jeg kan nu se, at den krop jeg så to måneder efter fødsel var laaangt fra den krop jeg ser nu. Maven tog åbenbart tid om at falde på plads, jeg tabte lidt kg og begyndte at træne, og nu ser min krop normal ud. Ikke som præ-graviditet, men normal og fin og pæn. Så bare lige til hvis andre er skræmte over deres krop efter kun to måneder; der kan nå at ske rigtig meget.
8
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Zombie » 23. aug 2020, 06:45

Tak for denne tråd og dine updates.

Pt. venter jeg stadig på at kunne mærke min blære igen. Der er ingen følelse. Kan heldigvis holde på vandet, men må selv huske toiletbesøg, inden en for fyldt blære giver en skærende, gennemtrængende smerte.

3 uger efter på tirsdag. Der er stadig lang vej til en normal krop.
1
aka Forbies

:gammel:
MissB
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 256
Likede indlæg: 2196

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf MissB » 2. sep 2020, 18:30

Zombie skrev:Tak for denne tråd og dine updates.

Pt. venter jeg stadig på at kunne mærke min blære igen. Der er ingen følelse. Kan heldigvis holde på vandet, men må selv huske toiletbesøg, inden en for fyldt blære giver en skærende, gennemtrængende smerte.

3 uger efter på tirsdag. Der er stadig lang vej til en normal krop.


Min søn er snart to år og jeg kan stadig ikke mærke at jeg skal tisse før jeg får ondt.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Delte mavemuskler

Indlægaf Vixen » 3. sep 2020, 14:01

Torn skrev:En lille opdatering: Jeg kan ikke længere mærke eller se, at jeg har delte mavemuskler. Da jeg afsluttede hos min fysioterapeut, havde jeg stadig 1,5 cm delte mavemuskler. Hun var overbevist om, at mine muskler ville være samlet inden for et år med korrekt træning - og der tror jeg altså, at jeg er nu. Der er gået knap 11 måneder siden fødslen. Jeg har bl.a. brugte øvelser fra Superfit mor.

Og jeg kan nu se, at den krop jeg så to måneder efter fødsel var laaangt fra den krop jeg ser nu. Maven tog åbenbart tid om at falde på plads, jeg tabte lidt kg og begyndte at træne, og nu ser min krop normal ud. Ikke som præ-graviditet, men normal og fin og pæn. Så bare lige til hvis andre er skræmte over deres krop efter kun to måneder; der kan nå at ske rigtig meget.


Jeg faldt lige over tråden og vil bare sige, at jeg ville ønske, jeg havde set sådan et indlæg da jeg blev mor! Jeg havde det også SÅ svært med min krop. Jeg trænede, spiste ordentligt og gik lange ture, og der skete bare ikke noget. Indtil et år efter. Så røg kiloene uden yderligere indsats og min krop blev faktisk sig selv igen.

Nu håber jeg bare på, at min krop også stadig kan det efter barn nummer to, til den tid...
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Forældre"