Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Stitch » 20. okt 2022, 18:15

c.87 skrev:Nu har vi prøvet den lidt om dagen og en enkelt nat. Den gør helt sikkert en forskel ved putning til nat - hun falder hurtigere til ro når jeg lægger hende ned i egen seng. Så det er dejligt, men hun har nu altid været relativt nem at putte, med enkelte smuttere.
Lurene om dagen stadigvæk korte, og så har vi lige haft et par nætter hvor hun vågner hver anden time selvom hun ligger ved siden af mig i sengen. Hun er måske vågen i 20 minutter ad gangen og ligger og larmer og snakker :rulle: Det er virkelig svært at holde masken, for selvom jeg er sindssygt træt, så er hun simpelthen også så sød når hun ligger og pludrer i mørket :lun:

Tror trods alt at dynen giver hende lidt ro så hun ikke mosler så meget når hun vågner. Men vågner det gør hun… mange gange. Vi ser lige tiden an …


Nu er jeg godt nok voksen, men har haft problemer med søvn, siden jeg var teenager. Jeg har købt en tyngdedyne i Lidl for at par uger siden.
Første uge var svær - den føltes som et fængsel og det var svært at sove med den. Det går meget bedre nu og selvom jeg ikke får megen søvn, så er det dybere og bedre søvn. Jeg skubber den stadig af nogle gange i søvne, men det er stille fremskridt.
Så giv den tid - hun skal lige vænne sig til den. Det er ret anderledes end at sove med en normal dyne.
5
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7835
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11611

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Kerrigan » 21. okt 2022, 08:45

Madam Pomfrey skrev:hvis det virker med baby tyngdedyne, så hold øje med rema1000 især, men også netto, evt. jysk, føtex, bilka.
De sælger med jævne mellemrum tyngdedyner i junior og voksen str. til en rimelig pris. fra 3 - 6/7 kg.
Man kan jo evt. dele en voksen dyne op i 2 x junior, hvis man har symaskine.

Jeg bruger tyngdedyne til mine 2 yngste børn, - især ham med ADHD har virkelig stor glæde af det, og han har virkelig svært ved at falde i søvn uden.
Det kan så være ulempen ved at have glæde af at sove med sådan en dyne, for vi slæber troligt 9 kg tyngdedyne med os, når han skal overnatte ude, vi skal på kør-selv ferier osv.
jeg gad dog ikke slæbe den med på Oslocruise, og der var det tydeligt at mærke hvor meget han manglede den, så der havde jeg et stks 12 årig soveskovl :fløjt:

Gud ja, det er rigtigt. Tror dog kun Remas er for lidt større børn, tjekkede nemlig i min lokale sidste gang.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25755

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2022, 08:51

Kerrigan skrev:
Madam Pomfrey skrev:hvis det virker med baby tyngdedyne, så hold øje med rema1000 især, men også netto, evt. jysk, føtex, bilka.
De sælger med jævne mellemrum tyngdedyner i junior og voksen str. til en rimelig pris. fra 3 - 6/7 kg.
Man kan jo evt. dele en voksen dyne op i 2 x junior, hvis man har symaskine.

Jeg bruger tyngdedyne til mine 2 yngste børn, - især ham med ADHD har virkelig stor glæde af det, og han har virkelig svært ved at falde i søvn uden.
Det kan så være ulempen ved at have glæde af at sove med sådan en dyne, for vi slæber troligt 9 kg tyngdedyne med os, når han skal overnatte ude, vi skal på kør-selv ferier osv.
jeg gad dog ikke slæbe den med på Oslocruise, og der var det tydeligt at mærke hvor meget han manglede den, så der havde jeg et stks 12 årig soveskovl :fløjt:

Gud ja, det er rigtigt. Tror dog kun Remas er for lidt større børn, tjekkede nemlig i min lokale sidste gang.


Jeg har set junior str. i Rema1000 og Netto.
Man plejer at sige at vægten på dynen skal svare til 10-15% af barnets kropsvægt.

Mine børn sover med meget mere, men har self. også først gjort det fra de var en 8 år ca. Ham med ADHD har en dyne på 9 kg, - nu vejer han omkring 50 kg selv. Den lille lagde ud med den dyne jeg havde købt til min kæreste, den vejer 12 kg, - pt. låner han den min kæreste selv købte, den vejer 15 kg :nerve: Han ELSKER de dyner! og jeg hader at skifte sengetøj :lol:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf didaa » 21. okt 2022, 09:10

Madam Pomfrey skrev:
Kerrigan skrev:
Madam Pomfrey skrev:hvis det virker med baby tyngdedyne, så hold øje med rema1000 især, men også netto, evt. jysk, føtex, bilka.
De sælger med jævne mellemrum tyngdedyner i junior og voksen str. til en rimelig pris. fra 3 - 6/7 kg.
Man kan jo evt. dele en voksen dyne op i 2 x junior, hvis man har symaskine.

Jeg bruger tyngdedyne til mine 2 yngste børn, - især ham med ADHD har virkelig stor glæde af det, og han har virkelig svært ved at falde i søvn uden.
Det kan så være ulempen ved at have glæde af at sove med sådan en dyne, for vi slæber troligt 9 kg tyngdedyne med os, når han skal overnatte ude, vi skal på kør-selv ferier osv.
jeg gad dog ikke slæbe den med på Oslocruise, og der var det tydeligt at mærke hvor meget han manglede den, så der havde jeg et stks 12 årig soveskovl :fløjt:

Gud ja, det er rigtigt. Tror dog kun Remas er for lidt større børn, tjekkede nemlig i min lokale sidste gang.


Jeg har set junior str. i Rema1000 og Netto.
Man plejer at sige at vægten på dynen skal svare til 10-15% af barnets kropsvægt.

Mine børn sover med meget mere, men har self. også først gjort det fra de var en 8 år ca. Ham med ADHD har en dyne på 9 kg, - nu vejer han omkring 50 kg selv. Den lille lagde ud med den dyne jeg havde købt til min kæreste, den vejer 12 kg, - pt. låner han den min kæreste selv købte, den vejer 15 kg :nerve: Han ELSKER de dyner! og jeg hader at skifte sengetøj :lol:


Min yngste på 3 1/2 vejer ca 16-17 kg, men jeg synes det mindste man kan få i juniorstr er 3 kg? Hvilken størrelse skal man vælge her?
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7835
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11611

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Kerrigan » 21. okt 2022, 09:11

Madam Pomfrey skrev:Jeg har set junior str. i Rema1000 og Netto.
Man plejer at sige at vægten på dynen skal svare til 10-15% af barnets kropsvægt.

Mine børn sover med meget mere, men har self. også først gjort det fra de var en 8 år ca. Ham med ADHD har en dyne på 9 kg, - nu vejer han omkring 50 kg selv. Den lille lagde ud med den dyne jeg havde købt til min kæreste, den vejer 12 kg, - pt. låner han den min kæreste selv købte, den vejer 15 kg :nerve: Han ELSKER de dyner! og jeg hader at skifte sengetøj :lol:

:lol: Det tror jeg gerne, men så sparer du da en tur i træningscenter. :-D
Er de 10-15% af kropsvægten også gældende for voksne? Det kunne være at jeg skulle overveje sådan en dyne. Jeg ved godt at jeg er gravid lige nu og at det også gør noget ved søvnen, men måske kunne det være rart når baby er ekstern. Jeg har altid været en let sover (endnu mere efter barn), og fik en adhd-diagnose i starten af året.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25755

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2022, 09:27

Kerrigan skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har set junior str. i Rema1000 og Netto.
Man plejer at sige at vægten på dynen skal svare til 10-15% af barnets kropsvægt.

Mine børn sover med meget mere, men har self. også først gjort det fra de var en 8 år ca. Ham med ADHD har en dyne på 9 kg, - nu vejer han omkring 50 kg selv. Den lille lagde ud med den dyne jeg havde købt til min kæreste, den vejer 12 kg, - pt. låner han den min kæreste selv købte, den vejer 15 kg :nerve: Han ELSKER de dyner! og jeg hader at skifte sengetøj :lol:

:lol: Det tror jeg gerne, men så sparer du da en tur i træningscenter. :-D
Er de 10-15% af kropsvægten også gældende for voksne? Det kunne være at jeg skulle overveje sådan en dyne. Jeg ved godt at jeg er gravid lige nu og at det også gør noget ved søvnen, men måske kunne det være rart når baby er ekstern. Jeg har altid været en let sover (endnu mere efter barn), og fik en adhd-diagnose i starten af året.


Ja, det gælder også for voksne :)
Min kæreste har ADD, - men får noget medicin der hjælper til en god/tung nattesøvn. Han prøvede tyngdedynen, og syntes det var ok, men den gjorde ikke så stor en forskel at det var væsentligt for ham, og han fortrækker sin fluffy dun-dyne istedet. Men i perioder hvor han oplever kropslig uro, og hjernen måske kører med 280 i timen, så tager han den i brug.

Men ungerne elsker virkelig deres, og jeg kender mange børn som voksne, som er vildt glade for deres tyngdedyner, og oplever en markant bedre, roligere og tungere, nattesøvn. Jeg har selv prøvet 12-15 kgs dynerne, og for mig er det for tungt, mest når jeg vender og drejer mig, så vågner jeg op, fordi det kræver noget arbejde at få vendt sig :lol: Men jeg er sådan en der godt kan li at sove varmt, og jeg sover derfor normalt med 2 dyner over mig, det giver også noget tyngde, og jeg har svært ved at sove uden at det er sådan.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25755

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2022, 09:55

didaa skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Kerrigan skrev:
Madam Pomfrey skrev:hvis det virker med baby tyngdedyne, så hold øje med rema1000 især, men også netto, evt. jysk, føtex, bilka.
De sælger med jævne mellemrum tyngdedyner i junior og voksen str. til en rimelig pris. fra 3 - 6/7 kg.
Man kan jo evt. dele en voksen dyne op i 2 x junior, hvis man har symaskine.

Jeg bruger tyngdedyne til mine 2 yngste børn, - især ham med ADHD har virkelig stor glæde af det, og han har virkelig svært ved at falde i søvn uden.
Det kan så være ulempen ved at have glæde af at sove med sådan en dyne, for vi slæber troligt 9 kg tyngdedyne med os, når han skal overnatte ude, vi skal på kør-selv ferier osv.
jeg gad dog ikke slæbe den med på Oslocruise, og der var det tydeligt at mærke hvor meget han manglede den, så der havde jeg et stks 12 årig soveskovl :fløjt:

Gud ja, det er rigtigt. Tror dog kun Remas er for lidt større børn, tjekkede nemlig i min lokale sidste gang.


Jeg har set junior str. i Rema1000 og Netto.
Man plejer at sige at vægten på dynen skal svare til 10-15% af barnets kropsvægt.

Mine børn sover med meget mere, men har self. også først gjort det fra de var en 8 år ca. Ham med ADHD har en dyne på 9 kg, - nu vejer han omkring 50 kg selv. Den lille lagde ud med den dyne jeg havde købt til min kæreste, den vejer 12 kg, - pt. låner han den min kæreste selv købte, den vejer 15 kg :nerve: Han ELSKER de dyner! og jeg hader at skifte sengetøj :lol:


Min yngste på 3 1/2 vejer ca 16-17 kg, men jeg synes det mindste man kan få i juniorstr er 3 kg? Hvilken størrelse skal man vælge her?


Jeg ville vælge 3 kgs dynen, jeg tror sagtens en 3 årig kan løfte/flytte/skubbe en dyne på 3 kg væk fra sig.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3452
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3101

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Alphilia » 27. nov 2022, 21:37

I en periode hvor mit barn er billigt til salg hver aften vil jeg høre, om andre har oplevet at putning/søvn er blevet giga udfordrende ml 12-18 mdr?
Vi har en pige, hvor det varierer hvor nemt/svært det er at putte og de seneste uger er hun begyndt at vågne skrigende, halvsovende og helt ukontaktbar efter et par timer (night-terror?)

Hun sover stadig 2 lure om dagen og jeg vurderer ikke hun er klar til at skrotte den sene, men vi prøver at være opmærksom på at den ikke ligger for sent på eftermiddagen og ikke varer for længe.
Der sker helt sikkert en masse i det lille hoved og krop for tiden, men argh - jeg er ved at få spat af at bruge hele min aften på at putte…
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mi55y » 28. nov 2022, 06:06

Begge mine er gået fra at kunne falde i søvn selv til at man skulle sidde der til de faldt i søvn omkring 1-årsalderen. Den ældste kunne tage op til 1,5 time, den yngste max 45 min. Det gik over med den store ved 2 år. Vi er stadig i det med den yngste, men det tager som regel ikke længere end 20min. nu hvor han er 21 mdr.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42583

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf LaMariposa » 21. dec 2022, 02:35

Hun er begyndt at ligge vågen mellem en og to timer efter amning om natten. Shit, det er presset...
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mi55y » 21. dec 2022, 06:09

LaMariposa skrev:Hun er begyndt at ligge vågen mellem en og to timer efter amning om natten. Shit, det er presset...


Det gjorde Konrad også TO gange pr. nat i en periode :træt3:

Jeg fandt ud af, at hvis jeg satte sovelyde på (bølgeskvulp), så var han tilfreds med at tulle lidt rundt for sig selv i sengen, og jeg kunne blunde imens...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42583

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf LaMariposa » 21. dec 2022, 12:52

Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:Hun er begyndt at ligge vågen mellem en og to timer efter amning om natten. Shit, det er presset...


Det gjorde Konrad også TO gange pr. nat i en periode :træt3:

Jeg fandt ud af, at hvis jeg satte sovelyde på (bølgeskvulp), så var han tilfreds med at tulle lidt rundt for sig selv i sengen, og jeg kunne blunde imens...


Ej, men hvad sker der for det? Det må godt være en kort fase, tak!

Lillefisen virker lysvågen og vil gerne tumle rundt og lege. Det gider man absolut ikke mellem klokken 02 og 04... :træt: Må prøve med noget hvid støj af en art.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf MrsHyacinth » 23. dec 2022, 09:19

Vi har alle dage haft udfordringer med søvnen, der ifølge herren er spild af tid.

Lange putninger, masser af opvågninger og en lur mindre pr dag end jævnaldrende.

Han er lige blevet to, har droppet lur hjemme og bliver vækket efter en time i VS med overvejelse om at droppe luren helt.

I nat sov han igennem fra 21-6! :banan: Det er seriøst lykkens dag :love:

Vi dropper luren helt i juleferien pånær juleaftensdag og håber, det er løsningen, selvom det virker tidligt. Sover han bare en time i VS, tager putning en time med masser af brok og gråd uanset hvor tidligt eller sent, vi går i gang. Sover han ikke, gør han omkuld på 15 minutter og sover bedre om natten.
4
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15258

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Zonta » 23. dec 2022, 14:52

^ Vi droppede luren herhjemme før han blev to - han stoppede bare med at sove fra den ene dag til den anden. Det er måske ikke det mest normale, men hvis det fungerer og barnet trives, så er det jo det vigtigste.
0
J, juli 2018.
Sofakartoflen
Indlæg: 3898
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9258

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Sofakartoflen » 23. dec 2022, 15:20

.
Senest rettet af Sofakartoflen 5. jan 2023, 03:43, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Forældre"