Gravid uge 28+ og corona

Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 14. apr 2020, 04:06

Hej

Jeg er gravid i 3.trimester og skal meget snart starte på job igen som lærer.
I starten var udmeldingen, at folk i risikogrupper ikke skulle møde op, men det er jo ændret nu.
Omvendt så er retningslinjerne for gravide, der arbejder i sundheds-, social-og plejesektoren skærpet, så de skal være sygemeldt fra uge 28. Dette fordi der er begrundet mistanke, om at smitte med Corona kan føre til tidlig fødsel.
I Sundhedsstyrelsens "gode råd til dig, der er gravid", står der stadig, at man skal blive hjemme så vidt muligt, undgå sociale aktiviteter og undgå at passe andres børn.
Det bliver jo lidt svært.

Jeg er derfor noget loren ved at skulle starte. Omvendt så tænker jeg ikke, det nytter noget at kontakte ens læge, som se ellers anbefaler i de tilfælde. Lægerne skl jo følge retningslinjerne, og ifølge dem kan stort set alle arbejde.

Hvordan har I andre, der ikke arbejder i sundheds-, social - og plejesektoren det med at skulle arbejde igen (og er gravide i uge 28) det med at skulle arbejde igen? Og arbejder I tæt på (mange) mennesker eller på kontor for eksempel?
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Anlewi » 14. apr 2020, 04:16

Du skal selvfølgelig kontakte din læge. Hvis han sammen vurderer at det ikke er hensigtsmæssigt at gå på arbejde, så skal du blive hjemme.

Alternativt kan du måske tale med din leder om muligheden for at løse andre opgaver (måske fjernyndervise de ældste elever)
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf twinkle » 14. apr 2020, 04:29

Det anbefales kun at man sygemeldes, såfremt ens arbejde ikke er muligt at udføre fx hjemmefra, eller man ikke kan sættes til andre arbejdsopgaver.
Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte min læge og få han/hendes vurdering, samt snakke med din ledelse om bekymringen.


Jeg har set en del lærere blive "flyttet" til fx at stå for hjemme/nødundervisning.

Jeg arbejder selv som socialrådgiver i et jobcenter, var vi blevet bedt om at starte op efter påske var jeg nok taget af sted den uges tid der er, før jeg rammer 28+0.
Jeg har forsøgt at finde den baggrundsinfo der ligger til grund for sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide, og der er meget lidt empiri. Bl.a. en undersøgelse af 9 kinesiske kvinder der fødte ved kejsersnit, men der er ikke angivet om de havde andre lidelser, eller hvorfor der blev foretaget kejsersnit.
Selvfølgelig skal Sundhedsstyrelsens anbefalinger følges uanset, men jeg føler også at der er gået lidt panik i den - særligt hos de gravide. Jeg kan se det i min terminsgruppe på facebook, hvor folk virkelig er bange.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf SofieP » 14. apr 2020, 09:00

Så vidt jeg er informeret, er årsagen til at man anbefaler sygemelding/ompladsering, netop manglen på empiri. Vi ved så utrolig lidt om hvordan Covid-19 påvirker både mor og foster, samt om det kan føre til senskader. Derfor vælger man, ud fra et forsigtighedsprincip, at rådgive som man gør.
Jeg arbejder som psykolog, og er sammen med min leder blevet enig om at jeg skal holde mig til administrativt arbejde indtil videre, på trods af at jeg kun er i uge 17. Min læge er i øvrigt helt enig i den beslutning.

Jeg ville i dit sted tage fat i leder og høre om der er mulighed for at du kan ivaretage andre opgaver, og hvis ikke, så tage kontakt med egen læge.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Zombie » 14. apr 2020, 23:14

Jeg er pædagog i klub for 4. klasse og opefter.
Jeg er pt. 26 1/2 uge henne.

Jeg skal arbejde hjemmefra som vi også gjorde inden påske.
I dag var jeg til forsinket 25 ugers undersøgelse og min læge sagde, det intet problem var at give mig en lægeerklæring, hvis jobbet har brug for det.

Som lærer kan du også sagtens arbejde hjemmefra med undervisning af elever, der enten skal være hjemme eller af lidt ældre klassetrin, behov for vikar osv.
2
aka Forbies

:gammel:
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 15. apr 2020, 19:08

Tak for jeres svar.

De næste par uger skal jeg stå for fjernundervisning, da de allerede havde lavet skema mm, inden retningslinjerne blev lavet om. I starten hed det sig jo, at gravide og andre i risikogrupper ikke skulle møde på arbejde.

Jeg talte med min chef i dag, og jeg skal møde igen, når de 14 dage er overstået. Der skal jeg undervise som alle andre. Dvs jeg kommer i løbet af en uge til at have kontakt med lige knap 125 børn. Der er ikke mulighed for at arbejde hjemmefra.

Hvis jeg nu ikke var i 3.trimester, ville jeg være lidt mindre bekymret (måske). Men sygeplejersker, ansatte i plejesektoren osv skal blive hjemme fra uge 28,fordi man "har begrundet mistanke", om at der er risiko for tidlig fødsel, hvis moren bliver smittet i 3.trimester.
Jeg tænker, at jeg også er ret udsat for smitte.

Eneste mulighed for ikke at skulle møde op, er at min læge vil lave en erklæring, på at jeg tilhører en risikogruppe, og at jeg derfor skal sygemeldes, hvis jeg ikke kan arbejde hjemmefra.

Jeg har næsten lige fået ny læge og kender hende ikke rigtig. Jeg ved ikke, hvordan hun har det med det overhovedet (det ville jeg nok ikke vide uanset hvad, for jeg er aldrig ved læge)...

Jeg skal til en forsinket 25 ugers undersøgelse og tænker at bestille en tid til en snak omkring en eventuel sygemelding også. Men altså.. Hvis nu hun stejler, aå er løbet lidt kørt.

Jeg har ret meget bækkenløsning og ved ikke, om jeg overhovedet vil kunne arbejde lige nu. I forvejen er jeg deltidssygemeldt.

Er det bedre at jeg tager fat i bækkenløsningen i stedet for at begynde at snakke om risiko for corona, mon?

Hvad ville I gøre?
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf twinkle » 16. apr 2020, 04:19

Men Mila, jeg vil jo tolke dit arbejde som værende i socialsektoren, så jeg synes ikke det er så meget at rafle om.
Sundhedsstyrelsens retningslinjer ift. gravide i tredje trimester i bl.a. socialsektoren er jo ikke bare en venlig anbefaling (hvis det kan lade sig gøre), det er noget arbejdsgiver er pålagt at følge.
Hvis arbejdsgiver ikke har tænkt sig at følge retningslinjerne, så ville jeg først tage fat i egen læge for evt. sygemelding, alternativt kontakte din tillidsrepræsentant, så din fagforening kan tage stilling til problematikken.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 16. apr 2020, 05:33

twinkle skrev:Men Mila, jeg vil jo tolke dit arbejde som værende i socialsektoren, så jeg synes ikke det er så meget at rafle om.
Sundhedsstyrelsens retningslinjer ift. gravide i tredje trimester i bl.a. socialsektoren er jo ikke bare en venlig anbefaling (hvis det kan lade sig gøre), det er noget arbejdsgiver er pålagt at følge.
Hvis arbejdsgiver ikke har tænkt sig at følge retningslinjerne, så ville jeg først tage fat i egen læge for evt. sygemelding, alternativt kontakte din tillidsrepræsentant, så din fagforening kan tage stilling til problematikken.


Tak for svar.
Jeg ved faktisk ikke, om skolelærere hører under socialsektoren.. Jeg tror det ikke.

Jeg har for nogle dage siden skrevet med min fagforening. Og de siger bare, at gravide er i risikogruppe, men at de skal møde på arbejde. Og er man utryg ved det, kan man forsøge at tale med ens læge. Men de lod mig også forstå, at lægen skal følge retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen.. Ergo vil der nok ikke være meget at gøre, er jeg bange for.

Hvis min læge ikke vil lave en sygemelding, hvis det er, som jeg har fået besked om. Og vil hun ikke det, vil hun næppe bagefter lave en pga mit bækken.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Jedi » 16. apr 2020, 07:00

Hvis du allerede har en deltidssygemelding, så er det vel bare den, du gør brug af?
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 16. apr 2020, 07:37

Jedi skrev:Hvis du allerede har en deltidssygemelding, så er det vel bare den, du gør brug af?


Ja, og altså får talt med lægen, om at det skal være fuld tid. Ellers skal jeg jo alligevel troppe op og bare et par timer kortere hver dag.
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Nomnom » 16. apr 2020, 07:41

Jeg ville tale med lægen om begge ting. Altså først og fremmest bækkenet, fordi du allerede nu jo siger at du ikke er sikker på at kunne klare det. Den er jo helt reel, men jeg ville da helt sikkert også spørge hvordan du skulle gribe det an at skulle starte op igen ifm. Corona. Jeg synes ikke de udelukker hinanden.
Jeg er selv ikke lærer mere, men ansat på kontor. Jeg går ind i 3. trimester på tirsdag og jeg regner ikke med at skulle møde fysisk op overhovedet. De går simpelthen med livrem og seler. Det er jeg selvfølgelig glad og tryg ved.

Det er pudsigt så forskelligt arbejdsgivere tager det - både indenfor det private og offentlige. Kan læse mig til i min terminsgruppe på Facebook, at mange pædagoger og lærere i 3. trimester er blevet bedt om at holde sig hjemme. Mange butiksassistenter har også fået besked på at blive hjemme.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Jedi » 16. apr 2020, 07:51

Mila_H skrev:
Jedi skrev:Hvis du allerede har en deltidssygemelding, så er det vel bare den, du gør brug af?


Ja, og altså får talt med lægen, om at det skal være fuld tid. Ellers skal jeg jo alligevel troppe op og bare et par timer kortere hver dag.


Det kommer også lidt an på, om du stadigvæk gerne vil være en del af arbejdsfællesskabet eller vil helt ud af det. Hvis du på en eller anden måde gerne vil rette opgaver, deltage i møder eller på anden måde være tilknyttet, så er det en deltidssygemelding.
Der er ikke et minimum antal timer man skal dukke op mig bekendt - det handler om tilknytning.
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 16. apr 2020, 08:10

Nomnom skrev:Jeg ville tale med lægen om begge ting. Altså først og fremmest bækkenet, fordi du allerede nu jo siger at du ikke er sikker på at kunne klare det. Den er jo helt reel, men jeg ville da helt sikkert også spørge hvordan du skulle gribe det an at skulle starte op igen ifm. Corona. Jeg synes ikke de udelukker hinanden.
Jeg er selv ikke lærer mere, men ansat på kontor. Jeg går ind i 3. trimester på tirsdag og jeg regner ikke med at skulle møde fysisk op overhovedet. De går simpelthen med livrem og seler. Det er jeg selvfølgelig glad og tryg ved.

Det er pudsigt så forskelligt arbejdsgivere tager det - både indenfor det private og offentlige. Kan læse mig til i min terminsgruppe på Facebook, at mange pædagoger og lærere i 3. trimester er blevet bedt om at holde sig hjemme. Mange butiksassistenter har også fået besked på at blive hjemme.


God idé. Jeg lufter begge dele. Jeg arbejder på en privatskole og kender også mange, der arbejder som enten lærere og pædagoger (og ja, også andre erhverv, hvor man måske endda kommer i kontakt med endnu færre), der skal blive hjemme.. Uden at kunne mønstre en lægeerklæring først.
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Mila_H » 16. apr 2020, 08:11

Jedi skrev:
Mila_H skrev:
Jedi skrev:Hvis du allerede har en deltidssygemelding, så er det vel bare den, du gør brug af?


Ja, og altså får talt med lægen, om at det skal være fuld tid. Ellers skal jeg jo alligevel troppe op og bare et par timer kortere hver dag.


Det kommer også lidt an på, om du stadigvæk gerne vil være en del af arbejdsfællesskabet eller vil helt ud af det. Hvis du på en eller anden måde gerne vil rette opgaver, deltage i møder eller på anden måde være tilknyttet, så er det en deltidssygemelding.
Der er ikke et minimum antal timer man skal dukke op mig bekendt - det handler om tilknytning.


Det er pga risikoen for smitte, jeg ikke er meget for det. Og dét vil jeg jo blive udsat for, selvom det så er måske fire timer dagligt.

Jeg har fået af vide, at det ikke bliver muligt at stå for fx fjernundervisning.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Gravid uge 28+ og corona

Indlægaf Zombie » 16. apr 2020, 12:17

Mila;

jeg var tidligere på ugen til forsinket 25 ugers undersøgelse hos egen læge.

Grunden til de der 28 uger og hjemsendelse i visse sektorer, er fordi de af endnu uvisse årsager i Kina tog nogle børn før tid med kejsersnit. Man har ikke kunne få en forklaring på hvorfor.

Fordi man er forsigtig med at konkludere ud fra mangelfuld viden, tæller disse tal altså med i statistikkerne over, hvad der sker med gravide og Corona.
Men det er umiddelbart ikke noget, lægerne i Danmark er særligt nervøs for. De vil bare helst undgå, at gravide har høj feber og den slags, når de skal føde, fordi de så måske ikke har kræfter til at presse.

Jeg håber, du måske kan bruge denne her viden til at komme nærmere, hvordan du vil forholde dig.

Jeg googlede lige og fandt lidt om det her:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-du ... navirussen

Herunder er to citater fra linket:

Fra kinesisk erfaring til WHO’s gode råd
Viden om COVID-19 kommer endnu hovedsagligt fra Kina. Herfra stammer også et af de første videnskabelige studier af virussen, som involverer 9 gravide kvinder med COVID-19.

De ni kvinder fik alle foretaget kejsersnit - ingen blev alvorligt syge, og alle mødre og nyfødte kom sig.

Ifølge studiet havde ingen af babyerne COVID-19, som hverken kunne måles i babyerne, brystmælk eller i væsker i nærheden af babyerne.

Det er uklart, hvorfor fødslerne blev foretaget ved kejsersnit. Generelt bliver der fortaget mange kejsersnit i Kina – hvilket i sig selv ikke er optimalt – og det kan have haft indflydelse.

I WHO’s nye retningslinjer står:

’Der er ikke beviser for, at gravide kvinder, som udviser tegn eller symptomer, er i højere risiko for at blive alvorligt syg. Indtil videre er der ikke beviser for, at en mor overfører infektionen til sit barn, hvis hun bliver syg i tredje trimester(…) WHO anbefaler, at kejsersnit ideelt set kun foretages, når det kan retfærdiggøres medicinsk.’


Gravide ser ikke ud til at være mere modtagelige overfor coronavirus - men der skal mere forskning til
Gravide er generelt mere modtagelige overfor virusser, som forårsager vejrtrækningsproblemer (eksempelvis forkølelse).

Det skyldes, at immunsystemet hos gravide er svagere, og lungerne er sammenpressede og har brug for mere oxygen.

Men det billede synes ikke at være tilfældet med COVID-19. En analyse af 147 coronasmittede kvinder viser, at kun 8 procent blev alvorligt syge, og 1 procent befandt sig i en kritisk tilstand. Det er lavere end i den generelle befolkning.

Gravide er i særlig risikogruppe udfra forsigtihedsprincip
Selv om det ikke ser ud til, at gravide har særlig risiko for smitte og alvorlig sygdom i forhold til den ny coronavirus, ved man, at gravide generelt er mere modtagelige for infektioner, som almindeligvis giver øvre luftvejsinfektion, for eksempel influenza.

Derfor betragtes gravide i Danmark også som værende i særlig risiko udfra et forsigtighedsprincip.

Faktisk er det nødvendigt, at gravide har et nedsat immunforsvar, for ellers reagerer kvindekroppen på fosteret, som var det en helbredstrussel.

Og noget tyder på, at det svækkede immunsystem måske er med til at beskytte gravide mod COVID-19. Sygdommen ser nemlig ud til at være mere alvorlig hos mennesker, hvis immunforsvar i forvejen arbejder på højtryk for at bekæmpe andre helbredsproblemer.

Dertil kommer, at kvinder generelt bliver mindre syge med COVID-19 end mænd, og kvinder bliver også sjældnere alvorligt syge og dør. Til dags dato er dødstaren 1,7 procent for kvinder og 2,8 procent for mænd.

Dette kan dog ændre sig i takt med pandemiens udbredelse. Eksempelvis er hovedparten af sundhedspersonale kvinder, og det er naturligvis plejepersonalet, som er i kontakt med flest syge mennesker.
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forældre"