Dagligdagen med et institutionsbarn

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Torn » 1. jul 2020, 11:28

Det er virkelig rart at læse jeres erfaringer og tanker - på godt og ondt. Vi er som sådan ikke bange for livet med barn passet, men vi forventer nogle ret pressede dage. Vi er begge fuldtidsansatte men med mulighed for flex.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf JoyNips » 1. jul 2020, 11:44

Jeg tror i øvrigt meget bliver nemmere her efter covid. Chefer er blevet meget mere åbne overfor hjemmearbejde og så kan man jo nemmere få det til at hænge sammen.

Vi prøver generelt at undgå at arbejde om aftenen. Når barnet er puttet - han har altid gået sent i seng - er det mega-ufedt lige at skulle lægge et par timer. Det er federe at stene med en serie sammen end at skulle arbejde til kl 23...

Men hvis det er muligt med to hjemmearbejdsdage fremover er der jo også sparet lidt i transporttid de dage og så kan man jo arbejde det ekstra og holde lidt kortere dage de øvrige dage.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf FruKuk » 1. jul 2020, 13:49

Vi har altid haft forskudte arbejdstider og på alle tider af døgnet og ugen. Det betød, at da de var små, var de nærmest ikke i pasning, andre dage var de afsted fra 08.00 til 17.00, så hos os var der aldrig rigtigt nogen rutiner, før de startede i skole og vi jo ligesom var nød til at aflevere til kl. 8.00.

Vi har haft prioriteret ikke at arbejde søndag aften, som så blev brugt til koordinering af kommende uge, så vi ikke (alt for tit i det mindste) blev kontaktet af dagpleje/børnehave, der lige ville høre, om vi var på vej...

Vi har haft faste sengetider for ungerne, men det har ligesom været det.
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf DannyZuko » 1. jul 2020, 18:31

Begge vores har stået op kl. 5 eller før i den alder. Så vi har afleveret dem når dagplejen åbnede kl. 6.45. Vi er de eneste, som afleverer så tidligt, så der er fred og ro til at spise morgenmad og hygge med dagplejemor og evt. hendes egne (store) børn. Jeg kunne i princippet aflevere en halv time senere, men det er afprøvet og giver en lidt dum, presset morgen herhjemme. Jeg bruger i stedet tiden uden barn om morgenen til lige at få de værste praktiske ting af vejen og evt. forberede aftensmad.

De var ret hurtigt efter dagplejestart kørt ind i en rytme med 1 lur på 2-3 timer. Jeg henter ca. Kl. 14.15-14.30, så passer det med at de lige har nået at vågne og spise frugt. Og vi har nogle gode timer sammen til bare at lege og hygge inden aftensmaden.

Jeg har valgt at gå fra fuld tid til 30 timer om ugen. Mit job er ret fleksibelt, og jeg håber, at vi efter Covid kan åbne for lidt flere hjemmearbejdsdage. Pt. er jeg stadig hjemmearbejdende (siden marts), og det er FANTASTISK, men vi forventer at møde normalt igen efter sommerferien.
Min mand kan ikke flexe, så han er væk fra 7-16.30. Sådan en dag synes jeg altså bliver for mange timer i pasning til vores smag.
1
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Lisva » 1. jul 2020, 20:23

Det er spændende med opstart i institution. Ens barn får pludselig et liv, som man ikke selv er en del af udover fra andenhåndsberetninger. Mit råd er at sætte 1-2 uger af til indkøring, så I har mulighed for at begrænse tiden i institutionen også i anden uge (uden dog at trække indkøring i langdrag). Det gør ondt, når ens barn græder ved aflevering, men det er vigtigt med smil og et hurtigt farvel. Ofte stopper de først med at græde, når man er gået. Ellers vil jeg forberede jer på, at der kan være mange sygedage i begyndelsen af perioden. Og ellers bare have tillid til personalets anbefalinger. De har heldigvis prøvet det mange gange før. Held og lykke! :)
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Zonta » 1. jul 2020, 20:36

Hos os går vores søn på knap 2 år i vuggestue. Jeg arbejder på kontor (knap 30 timer om ugen), min mand arbejder i SFO (34 timer om ugen). Jeg kører tit afsted omkring kl. 7.15-7.30, hvorimod min mand tidligst møder omkring 9.30, ofte senere. Jeg kan ofte gå fra arbejde, så jeg er hjemme omkring kl.15 - min mand er hjemme mellem 17 og 17.30. Derfor er det så godt som altid min mand, der afleverer omkring kl. 9 og mig, der henter omkring kl. 16. Det vil sige ca. 7 timer om dagen +/-. Jeg har haft sindssygt dårlig samvittighed over ikke at give ham kortere dage, men jeg bliver lidt hurtigt presset pga. depression og belastningsreaktion, så jeg kan godt li' lige at komme hjem, smide en vask over, starte på maden og/eller lige sidde i sofaen og stene lidt. Nu har jeg accepteret, at han får en bedre dag af at være der ½-1 time længere, fordi han så får en mor med mere overskud. Han elsker i øvrigt at være dernede, så det bliver nemmere og nemmere.
Jeg står jo alene med ulvetimen, madlavning og opstart af aftensmaden så godt som hver dag og jeg synes af og til det kan være lidt en mundfuld. Derfor prioriterer vi nem mad. Det kan være rugbrød (+ koldskål til dessert her om sommeren), rester, mad fra fryseren, halvfabrikata, ovnmad, takeaway og lignende. Vi laver oftest madplan og køber ind om søndagen, men nogle uger glipper det og det er skide irriterende.

Vores søn begyndte at droppe sin lur for nogle måneder siden. Nu er han tilbage til at sove ca. halvdelen af ugens dage. Han sover ca. 1½-2 timers lur. I starten ville vuggeren gerne lægge ham om formiddagen, hvilket betød, at han ikke kunne sove om eftermiddagen og så var han temmelig pylret. Da han så blev trukket til efter frokost, gik det straks meget bedre. Han har aldrig sovet sine dage væk. Til gengæld sover han godt om natten og står ofte først op omkring 7.30-8 om morgenen. Det betyder også, at han ofte er lidt alene med pædagogerne midt på dagen, fordi han først bliver lagt til lur omkring kl. 13, hvor de andre børn bliver lagt omkring 11.30. Det tror jeg nu kun er godt for ham. Han er også tit en af de sidste børn, der bliver hentet (det skulle jeg også lige sluge og acceptere), men han har rigtig god gavn af den stilhed og ro der er sidst på dagen med lidt færre børn, så jeg prøver at se det som en god ting.

Vores søn er okay om eftermiddagen. Han får tit lov til at sidde og se fjernsyn mens jeg laver mad. Af og til ser vi fjernsyn sammen, nogle gange læser vi bøger, andre gange leger vi og nogle gange er han med mens jeg laver andet praktisk, som f.eks. at lægge tøj sammen og sådan noget.

Gode råd? Find en balance, der passer jer. Hvis I ender med at få dagpleje skal I nok regne med lidt mindre fleksibilitet omkring lur, for hvis der konstant er et barn, der sover, kan de ikke tage i legestue osv. Se på jeres barn om det trives, følg jeres mavefornemmelse. Prøv at finde en balance, der ikke går på kompromis med jeres værdier og idéer som forældre, men uden at være det "besværlige" forældrepar, der ikke kan se, at der kan findes kompromiser for deres lille guldklump (jeg kender flere pædagoger, der har haft sådan nogle forældre og de er drøn-irriterende for personalet). Og så husk, at det er okay bare at være. Der behøver ikke ske alt muligt fancy om eftermiddagen. Og maden behøver ikke være fancy. Frostgrøntsager er også ok :D Rodet og nullermændene kan vente (eller delvist ordnes af rengøringshjælp, hvis man har penge til det).

Edit: Da vi startede indkøring gik den første uge som smurt. Anden uge begyndte han ar blive rigtig ked af det. Tredje uge holdt vi ham hjemme én dag og gav korte dage resten af ugen. Fjerde uge begyndte vi at gå op i tid dernede. Og så er det gået fint derfra. Han var 11 måneder, da han startede. Det kan godt tage lang tid, så hvis I har mulighed for det, ville jeg have en backup-plan, der gjorde, at I kunne få ekstra tid til indkøring.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Æble » 2. jul 2020, 06:17

Det kan godt være hårdt at sende sit barn afsted efter en lang barsel. Man har været vant til at man tog tingene i eget tempo og nu skal man pludselig ind i faste rammer og endda undvære sit barn.

MEN det skal nok også gå og et barn har mange dejlige oplevelser i institutionen og sammen med de andre børn.

Vi har begge krævende jobs så vores har været afsted 8-16 de fleste dage. Forstår simpelthen ikke at folk med fuldtidsjob og transporttid kan have deres børn afsted 8.30-15 som virkede som normen. Nå men jeg mødte kl 7 og min mand afleverede og så kunne jeg ræse hjem og hente 15.30-16 ish.

Vi skiftes til at have barn syg baseret på hvem der har de mindst vigtige ting den dag. Ofte tænker vi også lidt frem da vi begge kun har 1 barn syg dag så det er sådan “hvis jeg tager hende idag, kan du så i morgen hvis hun stadig er syg?” Osv. Vi har også mine forældre tæt på der ofte godt kn passe et sløjt barn. Hvis hun er meget syg fx høj feber og slet ikke vil lege så synes jeg ikke hun er frisk nok til at blive passer, så det er kun hvis hun er rimelig frisk men for syg til at komme i institution.

Mht lur så er det jo dagplejen der styrer det. Jeg var sådan lidt “held og lykke med at få hende til at sove på et andet tidspunkt”, men det gik. De er jo erfarne og børnene kommer nemt ind i rutinen når de ser de andre børn gøre noget. Ja så spekuler ikke så meget over lur, det står dp/vs for.

Held og lykke :) Det skal nok gå, det gør det altid jo, selvom man bekymrer sig meget.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf FruKuk » 2. jul 2020, 06:26

Marott skrev:
FruKuk skrev:Vi har altid haft forskudte arbejdstider og på alle tider af døgnet og ugen. Det betød, at da de var små, var de nærmest ikke i pasning, andre dage var de afsted fra 08.00 til 17.00, så hos os var der aldrig rigtigt nogen rutiner, før de startede i skole og vi jo ligesom var nød til at aflevere til kl. 8.00.
.



Vi arbejder på samme måde.
Jeg husker også at skolestart var en barsk opvågnen. Slut med fri bare fordi eller smutte en tur i sommerhuset fordi vi kunne.

Vores har gået i en institution, hvor alle forældre var sådan nogen som os, så der var dage nærmest uden børn og sjældent fuldt hus.

Man får det til at fungere og vi ønskede institution ud efter, at vi ikke lige kan finde en babysitter kl 6 om morgenen eller skulle løbe fra job, fordi VS lukker kl 15.30 fredag.


Vi havde heldigvis både en dagplejer og en børnehave, hvor der ikke var en bagkant på, hvornår man afleverede. Det var ret skønt, at det ikke skulle blive bøvlet, at vi nogle dage først afleverede til madpakker.
Og ja det skole er pænt begrænsende :deer:
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18170

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Mi55y » 2. jul 2020, 06:41

Jeg afleverer alle dage undtagen fredag, da vi har fået vuggestueplads uden for vores by og i modsat retning af min kærestes arbejde, hvortil han i forvejen har 45 min. kørsel. Heldigvis ligger vuggestuen så på min vej. Jeg afleverer kl. 07:30.

Mandag henter farmor kl. 14.30, onsdag har jeg fri og henter kl. 14, hvis ikke hun holder fri med mig, og fredag har far tidligt fri og henter kl. 14. Tirsdag og torsdag har hun lange dage og hentes kl. 16:15/30. Vi kan ikke hente tidligere end kl. 14, da hun næsten altid sover middagslur dertil. Da hun sov to lure, sov hun når vi kom hjem på de korte dage og i VS næsten altid frem til afhentning på de lange dage.

På de lange dage er der ikke tid til meget andet, når vi kommer hjem, end at hun plantes foran tv'et, hvis ikke hun vil lege selv. Far er først hjemme 17/17:30, og maden skal være klar helst 17:30 og senest kl. 18, for at det ikke bliver for sent for Sofie. Nogle dage bliver hun fodret med en del kiks og juice i den periode, hvilket så betyder, at hun ofte ikke spiser så meget til aftensmad. Sådan må det være, jeg kan ikke lave mad med et skrigende barn om benene.

På de korte dage går vi tit på legepladsen eller i haven, når vi kommer hjem. Er det dårligt vejr leger vi med dyr, legoklodser, læser bøger, synger/hører musik og danser eller laver noget kreativt (f.eks. tegner, sætter klistermærker på papir, modellervoks).

Det sværeste for mig var at acceptere, at min dagligdag var markant ændret. Jeg har ikke længere mulighed for lige at blive på arbejde og gøre noget færdigt, jeg kan ikke lige smutte til frisør efter job, osv. Det var rigtigt svært at vænne sig til, synes jeg. At ens frihed i den grad er væk. Det har hjulpet en del, at farmor henter en dag og far afleverer og henter en dag. Bare det at kunne køre alene på arbejde en dag om ugen, det er total luksus! :lol:

Sofie har altid været glad for at gå i vuggestue, og indkøring gik uden problemer, så der har jeg ikke rigtig nogle guldkorn. Desuden overtog far barslen 1,5 måned før indkøring og stod så også for indkøringen, så der var jeg ikke så meget inde over.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Torn » 2. jul 2020, 10:55

Vi har faktisl lige fået en plads. En vuggestue i modsat retning af arbejde. Ikke en vi har ønsket, men dog i nærområdet.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Torn » 2. jul 2020, 10:57

Det bliver min mand, der står for indkøringen. Han har to måneders barsel her om lidt. Vi har sat 14 dage af til indkøring med mulighed for at forlænge med yderligere 14 dage.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Torn » 4. jul 2020, 13:10

I vores nærområde er der et gymnastik-tumlehold for de 1-2 årige hver søndag formiddag. Vi kunne godt tænke os at melde os til, men vi taler også om, at vores søn så skal i institution mandag-fredag plus gymnastik søndag. Er det synd, hvis kun lørdag er en helt slapperdag? Gymnastik varer kun 60 minutter. Har I nogle tanker om det?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18170

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Mi55y » 4. jul 2020, 13:13

Torn skrev:I vores nærområde er der et gymnastik-tumlehold for de 1-2 årige hver søndag formiddag. Vi kunne godt tænke os at melde os til, men vi taler også om, at vores søn så skal i institution mandag-fredag plus gymnastik søndag. Er det synd, hvis kun lørdag er en helt slapperdag? Gymnastik varer kun 60 minutter. Har I nogle tanker om det?


Er det dyrt? Ellers kan man måske nøjes med at komme hveranden weekend? I vores by har vi heldigvis to far, mor, barn-hold, som er hveranden lørdag, så det regner vi med at melde os til til august, når de åbner for tilmelding.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Bergen » 4. jul 2020, 16:20

Torn skrev:I vores nærområde er der et gymnastik-tumlehold for de 1-2 årige hver søndag formiddag. Vi kunne godt tænke os at melde os til, men vi taler også om, at vores søn så skal i institution mandag-fredag plus gymnastik søndag. Er det synd, hvis kun lørdag er en helt slapperdag? Gymnastik varer kun 60 minutter. Har I nogle tanker om det?


Vi gik til rytmik 60 min hver lørdag og elskede
det fra 0-6 år :)
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Dagligdagen med et institutionsbarn

Indlægaf Zonta » 4. jul 2020, 16:29

Torn skrev:I vores nærområde er der et gymnastik-tumlehold for de 1-2 årige hver søndag formiddag. Vi kunne godt tænke os at melde os til, men vi taler også om, at vores søn så skal i institution mandag-fredag plus gymnastik søndag. Er det synd, hvis kun lørdag er en helt slapperdag? Gymnastik varer kun 60 minutter. Har I nogle tanker om det?

Jeg synes ikke det er synd. Prøv det af - hvis han eller I ikke trives med det, kan I jo bare stoppe :)
1
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"