Ringet hjem fra vuggestuen

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Rapfisk » 27. aug 2020, 20:55

Bergen skrev:
Rapfisk skrev:Det var jo min kæreste, der hentede, så jeg hørte heller ikke kommentaren, men jeg forstår det også sådan, at hun skal være rask/i godt humør for at være dernede - ikke, at hun generelt "ikke er god nok". Jeg føler bare, at det også burde være okay at have en off-dag.

Hun er i behandling med noget penicillin (der lugter af milkshake) mod mellemørebetændelsen og panodil mod smerterne. Hun er allerede helt okay med at ligge ned og at blive svinget rundt i leg.

Men jeg hører, hvad I siger. Det er nok også bare følelsen af manglende omsorg, der rammer.


I øvrigt er det en god regel at man ikke sender børn afsted, der får Panodil. De færreste VS modtager børn, der får det, hvis de er vidende om det.

Vi har været meget uenige om, om hun skulle have den. Min kæreste mener ikke, den er nødvendig, jeg ville gerne give den forebyggende.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Charly » 27. aug 2020, 21:06

Min dreng var meget tit syg helt frem til 5-6 klasse, og ja, det er skidesvært at få til at hænge sammen. Vi klarede den ved at bruge ferie, arbejde hjemme og tit indhente om aftenen og i weekenden, og så kunne mine forældre træde til nogle gange - men det krævede at de holdt en fridag.

Når min dreng var syg, lavede vi en worst case scenario plan og fik dækket os ind 4-5 dage frem. Det gør det nemmere at man ved hvem der gør hvad i stedet for at man står om morgenen og skal blive enige om hvem der skal blive hjemme.

Jeg stemmer i koret og siger at det giver god nok mening at hun blev ringet hjem - og det gør jer ikke til dårlige forældre. I skal jo lige finde jeres ben i det her.
Senest rettet af Charly 28. aug 2020, 04:39, rettet i alt 1 gang.
6
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf HappyHippo » 27. aug 2020, 21:17

Børn bliver altid syge på de værste tidspunkter. Der er desværre ikke andet at gøre end at acceptere det. Jeg har altid holdt dem hjemme til de var helt friske, og jeg den sidste sygedag har tænkt, de sagtens kunne have været afsted.
Og så har jeg haft små børn, der har sat chokoladeaftryk på skabene, stoppet toilettet med papir osv, mens jeg arbejdede hjemmefra.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Zombie » 27. aug 2020, 21:18

Angående vuggestuens kommentar om at følge hverdagen:

Det handler om, at nogle gange er børn småsløje, uden at have feber eller symptomer jf. institutionens retningslinjer, til at sende dem hjem. Men man kan ikke gå fra én personale, og sidde i timer med et enkelt barn - så kan aktiviteter og "dagens gang" kun meget vanskeligt realiseres.
I de situationer vil det enten gå ud over de andre børn eller det sløje barn.

Derfor har de fleste vuggestuer og børnehaver tilføjet deres retningslinjer for sygdom, at barnets almentilstand i øvrigt skal være sådan, at barnet kan følge stuens hverdag/aktiviteter. Fordi at uanset hvad årsagen er, så er der ikke hænder nok til at gå decideret fra. Man kan kramme og trøste i kortere perioder, men det er også dét.


Jeg vil hertil også tilføje, at jeg som pædagog har oplevet, at børn med mellemørebetændelse slet ikke kan klare støjniveauet i vuggestuen, nok fordi presset i ørerne giver dem en lille hovedpine i forvejen. Så man får afleveret børn i godt humør, der har haft det fint derhjemme, men i takt med at stuen fyldes med børn og voksne der laver alm. larm, så stiger barnets ubehag også.

Og så er der også forskel på børn, der har det fint hvis de sidder hos en voksen, men ikke kan overskue at sidde selv.
Har man været 2 uger i vuggestuen, sidder man ikke selv hele tiden men det forventes at man ikke konstant skal lægge beslag på en voksen, men fx kan sidde ved siden af og dimse, mens den voksne skifter er andet barns ble, trøster et andet barn, læser en bog osv.
Og er man småsyg så er det måske behovet, at man har det fint hvis man sidder på en voksen... det behov kan bare ikke imødekommes i vuggestuen.


Jeg synes, det lyder helt normalt og typisk, at I afleverer et barn som har det fint derhjemme, som senere ringes hjem af vuggestuen. Det sker super ofte og det er træls, men ikke noget at gøre ved. I kan kun vurdere ud fra jeres sunde fornuft, vuggestuens retningslinjer og hvad I selv observerer derhjemme, men I har ikke mulighed for at vide, hvordan vuggestuens larm og hektiske hverdag vil påvirke. Så man kan ofte kun sjusse sig frem til en vurdering, og nogle gange vil den være korrekt og andre gange ikke, og så ringes der hjem. A day in the life.
3
aka Forbies

:gammel:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf godtnavn » 27. aug 2020, 21:23

JoyNips skrev:
Aquadorable skrev:
Sorenspige skrev:Hvis de “bare” er snottede, må de da gerne komme afsted? De må dog ikke hoste.


Hos os må de ikke have farvet snot nu. Det måtte de gerne inden corona.

Reglerne tolkes meeeeget forskelligt rundt omkring.


Så får de sgu da en nem vinter med en institution helt uden børn...


Eller vi får alle en vinter med langt mindre sygdom fordi selv de småsyge børn bliver holdt hjemme og smitter dermed ikke hinanden i ring.
6
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2020, 05:20

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Aquadorable skrev:
Sorenspige skrev:Hvis de “bare” er snottede, må de da gerne komme afsted? De må dog ikke hoste.


Hos os må de ikke have farvet snot nu. Det måtte de gerne inden corona.

Reglerne tolkes meeeeget forskelligt rundt omkring.


Så får de sgu da en nem vinter med en institution helt uden børn...


Eller vi får alle en vinter med langt mindre sygdom fordi selv de småsyge børn bliver holdt hjemme og smitter dermed ikke hinanden i ring.


Nemt at sige når man går hjemme.
Vi andre kan ikke lige tage et halvår ud af kalenderen fordi vores barn skal have pudset næse.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Bergen » 28. aug 2020, 05:26

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Aquadorable skrev:
Sorenspige skrev:Hvis de “bare” er snottede, må de da gerne komme afsted? De må dog ikke hoste.


Hos os må de ikke have farvet snot nu. Det måtte de gerne inden corona.

Reglerne tolkes meeeeget forskelligt rundt omkring.


Så får de sgu da en nem vinter med en institution helt uden børn...


Eller vi får alle en vinter med langt mindre sygdom fordi selv de småsyge børn bliver holdt hjemme og smitter dermed ikke hinanden i ring.


Nemt at sige når man går hjemme.
Vi andre kan ikke lige tage et halvår ud af kalenderen fordi vores barn skal have pudset næse.



Det er vel et spørgsmål om priotering, hvis vi skal bruge den tone...

Er man på deltid eller går hjemme, så undværet man rigtig ofte ting, som folk på fuldtid har glæde af.

Sådan vælger man rigtig meget selv, -og det har Godtnavn vel også taget stilling til på linje med forældre, der arbejder.

Og sagt lige ud. Alt for mange børn kommer jo syge ofte på Panodil afsted i pasning fordi forældre prioterer fuldtidsarbejde og karriere.

Mange forældre ville kunne have mere tid og mindre løn, men fair nok at karriere koster. For mange i vores omgangskreds er det et valg og jeg har hørt meget for mit valg af deltid og ja, det koster af og til sjove opgaver på jobbet. Det er jo oppe hvert år med aflevering af syge børn. Det må man jo mene, hvad man vil om. Der synes jeg, at det er glædeligt, at der strammes op.

Mener man, at ens snottede eller lign. barn afvises uberettiget i pasning med hensyn til c-19, så det jo bare fat i leder, læge og kommune, så det kan blive sat på plads
Senest rettet af Bergen 28. aug 2020, 05:33, rettet i alt 1 gang.
3
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2020, 05:30

Bergen skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Aquadorable skrev:
Sorenspige skrev:Hvis de “bare” er snottede, må de da gerne komme afsted? De må dog ikke hoste.


Hos os må de ikke have farvet snot nu. Det måtte de gerne inden corona.

Reglerne tolkes meeeeget forskelligt rundt omkring.


Så får de sgu da en nem vinter med en institution helt uden børn...


Eller vi får alle en vinter med langt mindre sygdom fordi selv de småsyge børn bliver holdt hjemme og smitter dermed ikke hinanden i ring.


Nemt at sige når man går hjemme.
Vi andre kan ikke lige tage et halvår ud af kalenderen fordi vores barn skal have pudset næse.



Det er vel et spørgsmål om priotering, hvis vi skal bruge den tone...

Er man på deltid eller går hjemme, så undværet man rigtig ofte ting, som folk på fuldtid har glæde af.

Sådan vælger man rigtig meget selv, -og det har Godtnavn vel også taget stilling til på linje med forældre, der arbejder.


Jeg tænker ikke at det er den debat trådstarter har lagt op til at vi skal have igen igen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Bergen » 28. aug 2020, 05:33

JoyNips skrev:
Bergen skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Aquadorable skrev:
Sorenspige skrev:Hvis de “bare” er snottede, må de da gerne komme afsted? De må dog ikke hoste.


Hos os må de ikke have farvet snot nu. Det måtte de gerne inden corona.

Reglerne tolkes meeeeget forskelligt rundt omkring.


Så får de sgu da en nem vinter med en institution helt uden børn...


Eller vi får alle en vinter med langt mindre sygdom fordi selv de småsyge børn bliver holdt hjemme og smitter dermed ikke hinanden i ring.


Nemt at sige når man går hjemme.
Vi andre kan ikke lige tage et halvår ud af kalenderen fordi vores barn skal have pudset næse.



Det er vel et spørgsmål om priotering, hvis vi skal bruge den tone...

Er man på deltid eller går hjemme, så undværet man rigtig ofte ting, som folk på fuldtid har glæde af.

Sådan vælger man rigtig meget selv, -og det har Godtnavn vel også taget stilling til på linje med forældre, der arbejder.


Jeg tænker ikke at det er den debat trådstarter har lagt op til at vi skal have igen igen.


Den tog du selv op. Sorry.
4
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf godtnavn » 28. aug 2020, 06:07

Nu har jeg ikke været hjemmegående al tid med børn, så kender til at have børn i pasning mens der er andet der skal passes. Jeg er også ved at starte op selvstændigt mens jeg går hjemme, så her er syge børn også en hindring for arbejde, hvilket dog klart er nemmere da jeg pt kun er i opstartsfasen og selv planlægger min tid.

Derudover var jeg heldig at syge børn blev holdt hjemme i den dagpleje min store gik i, så her var der aldrig snot og vi oplevede ikke sygedage så ofte som mange andre, jeg frygter lidt børnehave og småsyg børn der sendes afsted.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Æble » 28. aug 2020, 06:15

Ok ting har det med at eskalere her på debatten :lol: Fra et uskyldigt spørgsmål til “du har selv valgt det liv du har og du kunne bare prioritere anderledes” på 4 sider!

Nå men til Ts, jeg tror at alle småbørnsforældre har oplevet det der flere gange. Jeg kan ikke rigtig læse om hun blev ringet hjem torsdag pga sygdom eller hun var ked af det. Uanset synes jeg det er en meget hurtig vurdering at lave på 30 minutter, når nu hun var frisk nok da hun blev afleveret.

Min ældste datter var ofte meget ked af det i vuggestuen. De var dog rigtig gode til at gå i dialog med os om det og hun fik en sød kontaktpædagog som accepterede at der var lidt mere tid på skødet osv. Synes bestemt at VS har et ansvar hvis hun er ked af det, til at hjælpe hende med at blive tryg dernede.

Jeg synes det er rigtig svært med de situationer og jeg tror de fleste selv rutinerede flergangsmødre (mig selv inkl) står i den situation ind i mellem.

Hvad har i gjort idag?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Purple Haze » 28. aug 2020, 06:39

Æble skrev:Uanset synes jeg det er en meget hurtig vurdering at lave på 30 minutter, når nu hun var frisk nok da hun blev afleveret.


Synes godt nok også det er hurtigt.
De har lavet den vurdering på ca 15-20 min.
Ind x.45 - 5 min til at komme indenfor - 15 min at vurdere - 5 min til at gå ud og telefonere x.10 der ringes.

Men tænker de er professionelle så det kan de sikkert godt.

Det er dog en ret uheldig kommentar og anklagende tone de ligger for dagen. Som om TS skulle kunne forudse at hun skifter 100% retning efter hun er afleveret.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Little_Woman » 28. aug 2020, 06:57

Det er mega svært, både at være “læge” og vurdere barnets almentilatand korrekt under andre vilkår end man har hjemme om morgenen, og at få det til at gå op.

7-9-13, Otto har kun været ringet hjem en enkelt gang og derudover kun haft enkelte sygedage. Jeg har to barns første sygedage og min nor kan passe for resten. Og så har jeg fri hver fredag. Så det må kunne gå op, med lidt hiv og sving.

I gør det godt, Rap - det her forældre-noget er altså ikke altid så nemt :kaffe:
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Ringet hjem fra vuggestuen

Indlægaf Vixen » 28. aug 2020, 07:21

Små børn er nok syge i længere tid, end man tror. Det er frustrerende, for nu havde man lige indstillet sig på, at nu skulle man altså på arbejde, men så er barnet alligevel super vrøvlet og egentlig bare ikke helt rask endnu, selvom det virkede sådan dagen inden. Min første tanke var, at jeres datter simpelthen havde brug for en dag eller to mere hjemme.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Forældre"