Dagligdagen med flere børn

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2020, 12:01

Vi venter os jo nr. 2 i det nye år, og jeg går allerede og tumler med tankerne om at få hverdagen og praktikken til at gå op. Der vil være lige knap 2,5 år mellem børnene.

Vi er i den situation, at det primært vil være mig, der skal hente og bringe børn, da institution ligger på vej til mit arbejde - lige nu i hvert fald. Vi håber stadig at få plads her i byen, så vi kunne deles lidt mere på afleveringen. Min kæreste er som regel hjemme 17:15, så det er også mig, der står for aftensmad. Jeg arbejder 30 timer og har en fridag om ugen, som bruges på ærinder, rengøring, tøjvask og indkøb, og så henter jeg datteren tidligt.

Nogle af de problematikker og muligheder, jeg tumler med, er:
- Aflevering/hentning af barn nr. 1 i børnehaven med et spædbarn på slæb, når man er i bil (bæresele?)
- Er det bedre at bytte fridagen til tidligere fri hver dag?
- Skulle vi arbejde mere forskudt for at kunne hente tidligere/aflevere senere?
- Ulvetimen inkl. madlavning med to børn
- Farmor henter pt. hver mandag, måske mormor kunne hente en anden dag mens jeg er på barsel?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt fra jer med flere børn, hvordan I får/fik hverdagen med små børn til at fungere bedst muligt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Urtekussen » 31. aug 2020, 12:16

Du kan evt, mens du er på barsel, forberede aftensmaden inden du henter den store.
Det har jeg af og til gjort.
Fx lavet en sammenkogt ret/skrællet kartofler/lavet salat forud.
Ellers sætter jeg tit den store med en ipad imens.

Man må helst ikke have søskende med ind og hente i vores institutioner, så den mindste sidder tit bare ude i bilen og sover, mens jeg lige løber ind og henter.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2020, 12:31

Urtekussen skrev:
Man må helst ikke have søskende med ind og hente i vores institutioner, så den mindste sidder tit bare ude i bilen og sover, mens jeg lige løber ind og henter.


Nu ved vi selvfølgelig ikke, hvor Sofie får børnehaveplads (hun går i uintegreret VS), men hvis ikke hun får her i byen, så skal hun jo følges med de børn hun kender over i nabo-børnehaven. Og det ligger midt i et boligblokområde, så jeg ville ikke bryde mig om at lade den lille sidde i bilen ude på den offentlige p-plads. Men kan nemlig også se, at andre forældre har børn ventende på legepladsen eller foran lågen, så tænker de samme regler gælder her. Jeg har bare aldrig oplevet nogen aflevere med en baby på armen :gruble: Evt. må jeg jo tage baby med i autostolen og stille den udenfor - og håbe på tørvejr :lol:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Urtekussen » 31. aug 2020, 12:42

Når jeg har haft baby med ind, har det bare været i autostol eller på armen.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Zonta » 31. aug 2020, 13:49

Nu har vi jo kun ét barn og derfor er der nogle ting jeg ikke kan svare på, men noget kan jeg da komme med et par input til.

Pt. er jeg deltidssygemeldt, hvilket gør, at jeg går lidt tidligere hver dag. Det er guld værd for mig. Jeg bruger tiden på lige at falde ned og omstille mig og så at starte lidt på maden inden jeg henter.
Jeg er nemlig i samme situation som dig - at jeg henter hver dag og oftest er min mand først hjemme omkring 17.30-ish.

Til gengæld møder han senere end jeg gør, så vi behøver ikke styrte ud af døren om morgenen og det gør, at jeg ikke har dårlig samvittighed over at hente kl. 16. Så jeg tager afsted kl. 7 og så bliver J afleveret omkring kl. 9.

I forhold til madlavning og ulvetime med to børn - planlægning, fjernsyn, evt. måltidskasser, rester, store portioner, rugbrød osv. :D
1
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf godtnavn » 31. aug 2020, 13:52

Her var det langt mere overskueligt at have begge børn hjemme end at skulle afsted 2 gange om dagen med baby for at hente/afleverer den store :lol: Så hvis det er muligt med din mands arbejde kunne det måske være en idé at han mødte tidligere og kunne hente på hjemvejen? Eventuelt bare nogle af dagene.

Jeg tror mange bruger vikle/bæresele til aflevering/hentning fordi baby så er lidt beskyttet for indtryk og nysgerrige børn og voksne.

Ellers så gør vi det i pressede perioder at vi bakker op, så alt grønt er skåret på forhånd og man kan lave mad på ingentid. Nogle gange er det bare dagen før når børnene er puttet at vi skær ud til den kommende dag. Det gør det overskueligt at lave mad alene med to små børn. Men allerede nu hvor den lille lige har rundet 1 år og den store er 3½ er det meget mere overskueligt at få lave noget selvom de begge er hjemme.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2020, 13:55

Zonta skrev:Nu har vi jo kun ét barn og derfor er der nogle ting jeg ikke kan svare på, men noget kan jeg da komme med et par input til.

Pt. er jeg deltidssygemeldt, hvilket gør, at jeg går lidt tidligere hver dag. Det er guld værd for mig. Jeg bruger tiden på lige at falde ned og omstille mig og så at starte lidt på maden inden jeg henter.
Jeg er nemlig i samme situation som dig - at jeg henter hver dag og oftest er min mand først hjemme omkring 17.30-ish.

Til gengæld møder han senere end jeg gør, så vi behøver ikke styrte ud af døren om morgenen og det gør, at jeg ikke har dårlig samvittighed over at hente kl. 16. Så jeg tager afsted kl. 7 og så bliver J afleveret omkring kl. 9.

I forhold til madlavning og ulvetime med to børn - planlægning, fjernsyn, evt. måltidskasser, rester, store portioner, rugbrød osv. :D


Sofie bliver afleveret kl. 7:30, så hvis jeg skulle gå tidligere hver dag, så skulle det være for at kunne hente tidligere. VS ligger mellem mit arbejde og hjem, så jeg ville min. bruge 30 min ekstra på transport, hvis jeg skulle hjem at vende først, så det tænker jeg heller ikke er holdbart. Forudsat selvfølgelig at vi ikke er så heldige at få børnehaveplads her i byen. Får vi det, så kan jeg sagtens se ideen i måske lige at handle på vejen hjem, stille bilen, lige nå at sætte varer på plads og så hente på gåben/cykel.

Måltidskasse stoppede vi med før sommeren, da overskuddet vendte tilbage. Men de får da helt klart en revanche, når vi står med to børn.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2020, 13:59

godtnavn skrev:Her var det langt mere overskueligt at have begge børn hjemme end at skulle afsted 2 gange om dagen med baby for at hente/afleverer den store :lol: Så hvis det er muligt med din mands arbejde kunne det måske være en idé at han mødte tidligere og kunne hente på hjemvejen? Eventuelt bare nogle af dagene.


Det er sådan set OK muligt, men fordi at han først har fri 16:30 og arbejder 45 min sydpå og VS ligger 15 min i den modsatte retning, så koster det en del arbejdstid for ham, når han skal hente. Så det er nok mere realistisk at han kunne aflevere - og så kunne han måske handle på vejen, de dage det brænder på. Eller hente pizza :lol:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Sorenspige » 31. aug 2020, 14:57

Jeg valgte at bruge min nedsatte tid til at kunne gå tidligere - i stedet for en ugentlig fridag. Jeg har en enkel dag, hvor jeg går til middag, 3 dage kl. 14-14.45 og den sidste dag til 16.30. Denne dag henter min mor, men det har kun været fast, siden hun gik på pension for et år siden. Før hentede min mand.

Jeg har kollegaer, som bruger deres nedsatte tid på en ugentlig fridag. Det ville jeg også elske, men min børn får større gavn af det andet. Ved en ugentlig fridag ville de tidligst blive hentet kl. 16 hver dag, og det dur ikke for os.

Jeg synes, det er hårdt at hente to børn og få os alle hjem :genert:.


Vi bruger ikke måltidskasser. I stedet har vi en del hurtige hverdagsretter, og så er vi ikke blege for at bruge halvfabrikater, og grøntsager er næsten altid i stænger.

Da lillesøster var baby, kom hun med ind i børnehaven i autostol. Det ved jeg ikke, om er forbudt nu.
3
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf primle » 31. aug 2020, 15:32

Sorenspige skrev:Jeg valgte at bruge min nedsatte tid til at kunne gå tidligere - i stedet for en ugentlig fridag. Jeg har en enkel dag, hvor jeg går til middag, 3 dage kl. 14-14.45 og den sidste dag til 16.30. Denne dag henter min mor, men det har kun været fast, siden hun gik på pension for et år siden. Før hentede min mand.

Jeg har kollegaer, som bruger deres nedsatte tid på en ugentlig fridag. Det ville jeg også elske, men min børn får større gavn af det andet. Ved en ugentlig fridag ville de tidligst blive hentet kl. 16 hver dag, og det dur ikke for os.

Jeg synes, det er hårdt at hente to børn og få os alle hjem :genert:.


Vi bruger ikke måltidskasser. I stedet har vi en del hurtige hverdagsretter, og så er vi ikke blege for at bruge halvfabrikater, og grøntsager er næsten altid i stænger.

Da lillesøster var baby, kom hun med ind i børnehaven i autostol. Det ved jeg ikke, om er forbudt nu.


Jeg kommer til at gøre det samme. 33 timer om ugen, og bruger de ekstra timer på at gå tidligere.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf twinkle » 31. aug 2020, 16:11

Her har jeg Oliver med i autostolen, når jeg henter Benjamin. Det må vi godt i dagplejen, ellers lod jeg ham nok sidde i bilen.

Madlavning med to børn i ulvetimen er oftest mad til to dage, hvor jeg springer over hvor gærdet er lavest. Så meget halvfabrikat som muligt, og ultra børnevenligt, stadig med en god portion grønt. Rema har en masse frosne grøntsagsblandinger, som er super gode. Og så en fast rugbrødsdag.

Jeg synes madplan og planlægning af indkøb er alfa og omega, så vi kun skal handle få gange i ugen. Jeg er også blevet ret glad for nemlig.com, selv om det er en smule dyrere end discountbutikker.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Zonta » 31. aug 2020, 17:27

Jeg kan i øvrigt mærke KÆMPE forskel på om vi har fået lavet madplan og handlet lørdag eller søndag i forhold til de uger hvor det glipper. Så ender det tit med take away eller pommes med nuggets :genert: :D
1
J, juli 2018.
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Kolibrien » 31. aug 2020, 19:12

Vi har en på 3,5 og en knap 2-årig. Vi arbejder begge fuldtid og afleverer/henter to forskellige steder. Ærligt talt - det er benhamrende hårdt og ikke særlig morsomt. Da jeg ventede nummer to, var der flere der sagde til mig, at det ikke er dobbelt så hårdt at have to - det synes jeg, at det er.

Jeg bevæger mig i virkeligheden på grænsen til stress, tror jeg (oprigtigt ment). Vi har begge karrirerønsker og ambitioner, men vil samtidig også gerne have et dejligt familieliv. Så det er egentlig bare pres og dårlig samvittighed over hele linjen.
Vi har ingen bedsteforældre, der kan hente/passe. Det skal I virkelig være glade for, at I har.

Vi arbejder begge meget hjemmefra, så det sparer os en del transporttid, så flexer vi og afleverer omkring 8 og henter ca. 15.30. Vi arbejder så lidt om aftenen og indhenter måske også lidt i weekenden, så vi når vores timer. Det føles som om, vi aldrig har fri.

Men ellers tror jeg det handler om at sænke barren - total. Vi betaler os fra rengøring og vinduespudsning, og handler næsten kun på Nemlig. Vi laver ugentlige madplaner og har både en rugbrøds- og restedag hver uge.

Mht. aflevering/hentning, så havde jeg baby med i autostol. Nogle gange gik jeg, og havde baby i barnevogn og den store på ståbræt, men det var mens, jeg var på barsel. Her under corona må vi ikke have søskende med ind, men det har jeg altså. Hverdagen skal også hænge sammen, og der må være grænser for, hvor mange krumspring, vi skal lave. Jeg vil ikke have et barn siddende udenfor i bilen.

Ulvetimen er virkelig hård med to, synes jeg. Når der samtidig også skal laves mad og smøres madpakker. Det er først nu, hvor den yngste er næsten 2, at han kan underholdes med lidt tv/ipad, men det er ikke længe ad gangen. Så det er sgu helt ærlig lidt et kaos. Han vil helst hænge på mig og eller slå på sin søster.

Alle familier er jo forskellige, og man skal jo finde sin egen vej i det. Men jeg ville hånden på hjertet ikke magte at stå alene med to børn 5 dage om ugen indtil 17.30. Der havde jeg trukket en streg i sandet. Men måske det fungerer meget bedre hos jer.

Stort tillykke med graviditeten. Det er SÅ skønt at have søskende, og på mange måder er det meget nemmere at have to (selvom ovenstående måske lyder lidt pessimistisk)
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf DannyZuko » 31. aug 2020, 19:42

Jeg havde altid den lille i bæresele eller ringslynge, når den store skulle afleveres/hentes. Begge dele kunne monteres hjemmefra, og så kunne baby lige tages ud af bilen og poppes i. Jeg har aldrig set lyset i at slæbe rundt på en stor autostol (men mine børn så så heller ikke lyset i at sidde i den). Corona eller ej, så kan det da ikke forventes, at man efterlader et spædbarn på parkeringspladsen!

Min 30 timers arbejdsuge er fordelt på kortere dage. Det giver os mere værdi end en ugentlig fridag. Jeg får nemt brugt en time på at hente børn 2 forskellige steder (altså inkl. lidt snak med de voksne, finde børns ting i garderoben osv.).

Vi forsøger at forberede mad aftenen før når ungerne sover. Altså skære ud osv., så tingene næsten bare skal puttes i gryde eller ovn næste dag. Det fungerer godt, når vi får det gjort.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Dagligdagen med flere børn

Indlægaf Mi55y » 1. sep 2020, 06:42

Kolibrien skrev:
Stort tillykke med graviditeten. Det er SÅ skønt at have søskende, og på mange måder er det meget nemmere at have to (selvom ovenstående måske lyder lidt pessimistisk)


Mange tak for et ærligt og reaslistisk indlæg - og for tillykke!

God ide med at arbejde noget mere hjemme. Det ville være en rigtig god løsning for min kæreste, som har meget transporttid. Men her under corona er det bare ikke til at planlægge. Hans arbejde består ofte af tilsyn på byggepladser, som er afhængige af godkendelser fra kommunen, så det kan være med kort varsel. Og vi skal melde mødetider i VS 14 dage forud. :wacko:

Men HVIS det var muligt at han kunne få en fast hjemmearbejdsdag, så ville det være guld værd.
Han henter i øvrigt om fredagen, da han har fri kl. 13, fordi de arbejder en halv time ekstra de andre dage. Men ja, 4 x ulvetime inkl. madlavning om ugen er ikke altid sjovt. Det er dog blevet nemmere, jo ældre vores datter er blevet, så jeg tror, at mit mantra i fremtiden vil blive "2024 - så lysner det!" :lol:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Forældre"