Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30218

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf TinaW » 2. feb 2021, 19:19

hotlips skrev:Hvis man ikke synes ens barn skal deltage i den undervisning der er så må de jo lade være med at deltage og så selvfølgelig få fravær.

Jeg forstår ikke helt man vil spilde lærerens tid med at prøve at få det godkendt når man ikke gider bruge 3 sekunder på at finde ud af ting så simple som hvor mange er der til og kan det varmes.


Ved ikke om det er mig du hentyder til?
Den ret min søn skal lave i morgen er umiddelbart ikke egnet til genopvarmning. Og der er til mere end en person.

Nå, men læreren syntes det gav god mening, at vi i stedet laver retten til aften og har meldt ud til hele klassen at de kan gøre det samme, hun skal blot have besked om, hvem der gør det.
0
Brugeravatar
Queen Molly
Indlæg: 526
Tilmeldt: 12. aug 2015, 05:52
Kort karma: 17
Likede indlæg: 813

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Queen Molly » 3. feb 2021, 07:20

Jeg har barn i udskolingen. De fik til opgave at lave frokost til dem selv af de rester der evt var i køleskabet. Det synes jeg var en fin opgave. Det kan selvfølgelig ikke forventes i de små klasser, at de skal kunne finde på en ret på den måde. Men for de store var det en god afveksling fra de andre opgaver.

Ud over det er det lidt trægt. De kører meget rundt i det samme og det bærer præg af at lærerne også er ved at være trætte af at finde på nye ting.
Senest rettet af Queen Molly 3. feb 2021, 08:46, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Frandsen » 3. feb 2021, 08:14

FormerlyKnownAs skrev:Hvordan fungerer det iøvrigt med hjemkundskab online? Mødes de på Teams og laver det “sammen”? Ideen synes jeg er ret god.


I vores den ældstes klasse (5. klasse) har de to gange fået ingredienslisten på forhånd og har så bagt/lavet det sammen på rigtig TV-køkken-manér :D
Ikke svære/dyre ting, men boller og havregrynskugler.

Nu har de de næste fire uger tema om kartofler og har derfor været ovre på skolen og hente 'kit' til at spire kartofler på 3 forskellige måder samt har fået kartoffelmel, som de vist skal lave nogle forsøg med :)

Jeg synes, det fungerer rigtig godt.
Senest rettet af Frandsen 3. feb 2021, 08:17, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12458

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. feb 2021, 08:16

Min søn har lige vundet en Kahoot i spørgsmål om fysik, biologi, matematik, dansk og engelsk. Han sidder på sit værelse med lukket dør, men det skulle undre mig, hvis ikke han har vækket mand og datter i den anden ende af huset! :lol:
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf FruKuk » 3. feb 2021, 08:17

Vores kommune kører jo med fuldt skema, så da der skulle undervises i svømning (og ja det skal der jo, når det er fuldt skema :stoned: ), så dukkede læreren op på Teams iført svømmemaske, badevinger og svømmefødder stående på en blå måtte nede i skolens gymnastiksal, hvor han havde pyntet op med badeænder, og så fik de en lektion i tør-svømning :lol:

Herefter drejede han kameraet, så børnene kunne se, at han havde slæbt en sofa ind i gymnastiksalen, og instruerede dem i "sideflyderen, rygflyderen og maveflyderen". Ungerne elskede det, og det gav sådan en fin understregning af idiotien omkring svømmeundervisning over Teams
23
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6306
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14897

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Ata » 3. feb 2021, 08:58

Min datter i 5. klasse møder ind til hver time på Teams, hvor de bliver sat i gang med det, de skal i den time. Så hun er sådan set aktiveret fra 8-14.

Min yngste i 2. klasse møder ind på Teams en halv times tid om morgenen. Resten af dagen er der så beskrevet opgaver i ugeplanen, som de skal løse. Men det tager bestemt ikke hele dagen og der er også brug for en del støtte (mest af den motiverende slags).
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6306
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14897

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Ata » 3. feb 2021, 09:00

Min datter i 5. klasse har også haft hjemkundskab to gange. Den ene gang med risotto og den anden gang med spaghetti carbonara. Så fik vi indkøbsseddel på forhånd og så lavede de maden, mens de alle var på teams. Hold hæft et pædagogisk arbejde for den lærer. De unger hører jo ikke en skid af, hvad der bliver sagt! :lol:
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12458

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. feb 2021, 09:29

Jeg har 9.årgang. De er ret selvkørende. Vi kører fuldt skema, og når vi har gennemgået stoffet, går de ud i grupper/arbejder selvstændigt. Imens sidder jeg så her og trommer med tommelfingrene med hørebøfferne i ørerne, fordi det sker, en enkelt elev har et spørgsmål. Måske. En gang i mellem. Gab.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf ajnaM » 3. feb 2021, 17:55

DetSorteCirkus skrev:Jeg sidder her og er dybt forundret over, at der gives grønt lys fra skolen af til at sende forældrene indkøbslister - og så endda med varer for vel omkring 50-60 kr.!
Nøj, hvor synes jeg, at alene dét er forkert.

En af grundene til, at UVM har erklæret nødundervisning er formentlig det økonomiske aspekt i at skulle gennemføre visse fag hjemmefra.


Der er så meget ulighed i alt det her. Nogle børn sidder på egne værelser og med eget udstyr, med forældre, der har tid og overskud, og som i øvrigt har evner og vilje til at bakke aktivt op om undervisningen. Nogle har forældre, som arbejder hele tiden, skal dele værelse med søskende, har ikke egen computer/iPad og forældre, der måske ikke kan hjælpe. Nogle er endda fra hjem, hvor man har det svært - skilsmisser der er i gang, alkoholisme eller andre problematikker, det kan gøre en isolation rigtig svær.

Det er godt nok forskellige udgangspunkter, børnene har været sendt hjem med. Jeg forestiller mig, at det bliver rigtig fint for nogle at vende tilbage snart. Og jeg håber for de store elever, at de også snart får lov.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6306
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14897

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf Ata » 3. feb 2021, 18:46

DetSorteCirkus skrev:Jeg sidder her og er dybt forundret over, at der gives grønt lys fra skolen af til at sende forældrene indkøbslister - og så endda med varer for vel omkring 50-60 kr.!
Nøj, hvor synes jeg, at alene dét er forkert.

En af grundene til, at UVM har erklæret nødundervisning er formentlig det økonomiske aspekt i at skulle gennemføre visse fag hjemmefra.

Hos os var der lagt op til, at det var helt frivilligt! Det gjorde de meget ud af at skrive..,
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf ajnaM » 3. feb 2021, 19:04

Ata skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg sidder her og er dybt forundret over, at der gives grønt lys fra skolen af til at sende forældrene indkøbslister - og så endda med varer for vel omkring 50-60 kr.!
Nøj, hvor synes jeg, at alene dét er forkert.

En af grundene til, at UVM har erklæret nødundervisning er formentlig det økonomiske aspekt i at skulle gennemføre visse fag hjemmefra.

Hos os var der lagt op til, at det var helt frivilligt! Det gjorde de meget ud af at skrive..,


Hvis det er en folkeskole, må de ikke. Det presser jo, selvom man skriver ud, at det er frivilligt - og det udstiller de børn, hvis forældre ikke har råd. Så det er helt principielt, at skolerne ikke må tage penge for undervisningsrelaterede materialer.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30218

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf TinaW » 9. feb 2021, 12:44

Jeg synes godt nok, at kvaliteten af undervisningen i min søns klasse er for nedadgående pt.
Lektioner der afkortes eller aflyses helt, fagdag, hvor læreren giver en opgave til eleverne der om morgenen, men de skal ikke melde retur, når de er færdige og der er heller ikke noget minimumskrav. F.eks skulle de i billedkunst lave fotoillusioner. Helst flere sammen.
Min søn fik en klassekammerat ud, jeg var på arbejde. Da jeg kommer hjem klokken 12, har de lavet eet billede.
Så jeg sendte dem ud og lave flere. Læreren kunne da have sat et antal billeder på, for hver elev, som det mindste.
Sproglektioner der i stedet bliver lavet om til "byg en snemand" osv.
I dag i dansk, skal de bage fastelavnsboller (dertil skulle de i går hente et bagekit på skolen og måtte gerne bruge de to sidste lektioner på det), Hvilket også var planen i madkundskab i morgen. Alternativt må de dog gerne bage muffins.
Det har taget overhånd synes jeg.
Så har skrevet til klasselæreren og spurgt ind til, om de ikke koordinerer lidt, lærerne imellem og har et eller andet minimumskrav, de trods alt skal overholde.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf hotlips » 7. apr 2021, 08:53

Vi er på den igen, jeg synes deres lærere gør det fint og at de faktisk er ret gode til at få det bedste ud af at børnene er derhjemme, blandt andet har de haft en opgave hvor de skulle finde ét kunstværk i hjemmet og fortælle om det og de har skullet finde billeder af deres aner og fortælle om dem og billedet med udsagnsord, navneord og tillægsord, jeg synes de er gode til at finde på sådan noget og ungerne synes det er skægt at vise deres ting og fortælle om dem.... men det er igen blevet et problem at pigerne simpelthen ikke kan holde kæft.

Det er ganske utroligt hvor overbeviste flere af dem lader til at være om at der er frit slag til at bruge de andres tid på ting der er andre mennesker fuldstændig ligegyldige og jeg må indrømme at jeg tænker at det er de ved at være noget for store til, men det er nu også en lille andel der gør det.

Læreren siger de skal tage en bestemt bog frem og slå op på side xx, det afstedkommer en der fortæller om at hendes bog ligger ude i køkkenet og at hun lige går ud efter den, så skal de skrive noget og så er der en anden der lige vil vise hele klassen at hendes blyant trænger lidt til at blive spidset. Det er piger hver eneste gang og altid de samme 6-7 stykker.

Det er helt okay at jeg må forklare min dreng at han ikke kommer til at fortælle nogen svar eller læse noget af det han har skrevet af tekst til en opgave når det er fordi de andre børn også gerne vil fortælle om hvad de har svaret, og der bare ikke er tid til alle, men det er goddammit ikke nemt at argumentere for når han jo helt rimeligt siger at det ikke er det der har taget tiden.

Der er piger jeg ikke har hørt forstyrre men det er da lidt sært at det udelukkende er piger der gør det. Ikke engang den dreng der ellers er lidt en pest forstyrrer.

Meget sært.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30218

Re: Jeres oplevelse med fjernundervisning?

Indlægaf TinaW » 7. apr 2021, 12:00

Jeg er overlykkelig for, at børnene her er tilbage i skole (5 lektioner) dagligt og vi slipper for online undervisning.
Håber ikke, det bliver nødvendigt igen.
0

Tilbage til "Forældre"