For travlt til egen børnefødselsdag?

Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9626

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Tanten » 7. feb 2016, 10:45

Ja, der er meget i de weekender, især omkring ungernes fødselsdage - f.eks. barnets egen familie, der kommer på besøg, måske endda af flere omgange, hvis der f.eks. er tale om en skilsmissefamilie. Og hvis man skal prioritere, så synes jeg da godt nok, familien kommer før klassen eller stuen i børnehaven.

Jeg synes, det er en virkelig besynderlig ting at gå op i, om og hvornår andre holder deres barns fødselsdag for klassen.

Derimod synes jeg, det er helt på sin plads at forvente, at folk melder afbud i ordentlig tid eller møder op, hvis de har sagt, de kommer.

Jeg synes, børn i dag har en meget ophængt ugeplan med lange skoledage og fritidsaktiviteter, og derfor synes jeg, det er fuldkommen i orden, at familien prioriterer ro eller familiesamvær i deres weekender - udover at de også skal jonglere med arrangementer med skolen/børnehaven (arbejdsdage, skolefester, klassefester, spisegrupper etc.) og div. arrangementer til sport, spejder, musik eller hvad ungen nu går til.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Delfin » 7. feb 2016, 10:59

Jeg har ikke barn længere, men jeg syntes godt, det kunne trække tænder ud at deltage i måske 10 børnefødselsdage om året, samtidig med at det skulle gå op med et delebarn, der var hos far hver anden weekend. Far tog sig selvfølgelig af at hente og bringe i de weekender, men det betød da også, at han måtte afgive ½ lørdag af hans samvær. Når jeg holdt barnets fødselsdag kunne det godt være lidt overvældende at stå alene med det hele, men jeg gjorde det da for barnets skyld. Havde det passet mig bedre at holde det en måned senere, så havde jeg gjort det uden at blinke.

Organiseret legegruppe 4-5 gange om året? Helt ærligt det ville jeg ikke gide være hængt op på og bruge afspadsering eller feriedage på, og det ville også knibe med overskuddet til det for mit vedkommende.
Hvad blev der af det spontane med at rende op til overboen eller ringe til Peters mor, om man lige må låne ham med hjem?
Dertil kommer forældremøder, forældrekonsultationer, julefester, fællesspisning, forældrekaffe-ved-hentetid, og listen er alenlang. Har du flere børn kan du passende gange listen med 2-3-4 stykker.
4
14 11 14
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Orchidea » 7. feb 2016, 11:02

I min drengs klasse (2. klasse) er der stor opbakning til fødselsdage.

Han går i privatskole hvor oplandet er ret stort og derfor afholdes børnefødselsdage faktisk altid i weekender, da det bliver bøvlet med at komme frem og tilbage på hverdage efter skole.

Min dreng er vinterbarn og han er ikke den eneste. Faktisk er de 4 drenge som har fødselsdag i januar og det er meget tæt på hinanden. Det har betydet at vi før har holdt fødselsdag hele 3 uger efter hans rigtige fødselsdag, fordi at den nærmeste weekend ikke været "taget" af en af de andre drenge. Sådan er det bare, det skal ikke betyde at fødselsdagen bliver droppet og det ville være helt ude i hampen at holde fødselsdag samme dag som de andre.

Vi har en enkelt dreng i klassen som aldrig selv holder noget og han kommer heller ikke til de andres fødselsdage. Jeg ved ikke hvorfor, men det er så det valg den familie har taget og drengen er ikke udenfor fællesskabet af den grund. Jeg synes generelt at man skal passe på med at tillægge andre motiver, som man alligevel ikke ved noget om.

Det er forskelligt om det kun er pige-eller drengegruppen der bliver inviteret eller om det er hele klassen. Det er lidt hip som hap. Men generelt oplever jeg en meget positiv og anerkendende indstilling overfor andres måde at gøre det på og det er jeg glad for. Det vigtigste er at fødselsdagsbarnet bliver fejret som han/hun ønsker det og at alle har en god dag.

Vi har snakket om at holde fælles fødselsdag for de her januar drenge, men indtil videre har de ønsket deres egen fest.

Vi har også haft overvejet at holde vores drengs fødselsdag om sommeren, fordi det ville være dejligt at kunne bruge haven til at slippe 24 unger fri i. Det er endnu ikke blevet til noget og det ender nok bare med en sommerfest uden anden anledning end at det ville være hyggeligt.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. feb 2016, 11:43

Min søn er sommerferiebarn, og vi udskød altid hans børnefødselsdag til de var begyndt i skole.
Han var så ikke mere end 10, før han meddelte, at han ikke gad mere, så vi holdt op.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Bimmerdyret » 8. feb 2016, 17:57

For vores vedkommende stoppede den mindste med at holde fødselsdag i 3. klasse - og det var vi forældre ganske taknemmlige for - for det gad vi heller ikke.
Klassen er fødselsdagsmæssigt meget storklumpet, så der har været oplagte gruppefødselsdage, der så typisk har fordelt sig på drenge/pigegrupper og lidt blandet landhandel. Vi forsøgte som forældre at lave aftale med et par stykker omkring samme tidspunkt, men forældregrupperinger gjorde at det aldrig rigtig blev til noget. Den sidste var en ren pigefødselsdag med overnatning. Vi lagde hus til, det ene par sprang fra, og det andet par kom med en kage og skred og kom først næste dag efter al rengøring var sket. Vi stod for maden, isen, underholdningen - alt og de lagde ikke 1 kr eller sagde tak.
Min datter kan ikke døje sine kammerater, så hun er bare glad for at være sluppet. Nogle gange er der mange fødselsdage lige efter hinanden (alt efter forældregrupper) og der er så andre ting hun hellere vil : spejdertur eller fejre familiemedlemmers fødselsdage i stedet for.
Min ældste stoppede med det efter en halloweenfest han holdt (som fødseldagsfesterstatning) i 7. klasse. Den blev "overtaget" af nogle emsige tøser og allerede medio 6. klasse var det blevet privat - og specialpeople only fester.
Her 2 år efter holdes der mange private småfester, som han aldrig inviteres til - fordi han ikke drikker sig i hegnet som de andre. Han kan bare ikke lide alkohol, han gider ikke drukfester - men ville nu gerne have en invitation (bare for at kunne sige nej tak).
Han glæder sig også til nyt miljø.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf milisa » 8. feb 2016, 18:29

HerErJeg skrev:Jeg ved bare, at vores dreng glæææder sig til at klassen kan komme på besøg. Derfor kommer fødselsdagen til at ligge så tæt på som muligt.
Nu tænker jeg også at han ikke er unormal, sådan at glæde sig, så hvordan kan man næsten få sig selv til at udskyde en fødselsdag for klassen, hvis barnet glæder sig til at de kommer?
En fødselsdag er jo ingen overraskelse, så der kan vel lige så godt planlægges i god tid før, fremfor at det halter flere måneder bagefter.


Jeg er helt og aldeles VILD med, at du overhovedet ikke overvejer den alternative mulighed, at børnene, til de forældre der udskyder fødselsdagsfejringen, måske IKKE går så forbandet højt op i den præcise dato......?! Det KAN jo være, at disse børn godt kan se forældrenes rationale i at udskyde fejringen og derfor bare venter med at glæde sig....?

Jeg har faktisk hørt, at det kan forekomme selv hos forældre, der IKKE er på facebook......................................................
6
Tally-ho
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Panton » 9. feb 2016, 14:25

^^Dertil skal siges at mit vinterbarn som holder en sommerfest, selv har valgt det da han ikke ville noget af de muligheder som vinteren bød på. Han ville være ude og det skulle være med mad og hygge, det samme ville han co partner i festen. Nu får det så det hele, bare 4 mdr senere end deres oprindelige fødselsdag. De glæder sig til at fejre noget anerledes med hele klassen og det er ikke gaver der trækker, for dem er der ingen af. De får hver en gave på dagen i klassen:)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forældre"