Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 07:57

INGEN QUOTE TAK.

Ja, vi er altså midt i orkanen øje pt., og det er ved at drive mig til vanvid. Datter er 2½ ret nøjagtigt, og hun tester grænser så det basker, selvom hun det meste af tiden er sjov og sød at være sammen med.

Grænsesøgningen sker bl.a. i form af at hun stikker af fra ting hun skal (have tøj på, afsted til dagpleje, i seng), men den del er rimelig nem at komme igennem. Det værre er at hun er begyndt at slå - især mig. Hun får sådan et meget skælmsk blik i øjnene, og så ved jeg hvad der kommer, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det. Pt. fjerner jeg mig fra situationen, siger at jeg gerne vil have at hun opfører sig ordentligt/at hun ikke må slå, og så går jeg og forklarer hende at jeg ikke har lyst til at lege med hende/at jeg bliver ked af det, når hun slår mig. Vi har også forsøgt at spørge hende hvorfor hun slår, hvor hun bare svarer "det er sjovt." Men nu har det stået på i månedsvis, og jeg er ærligt talt træt af at blive slået i hovedet.

Det er heller ikke altid jeg har mulighed for at fjerne mig fra situationen, for det er ofte til puttetid, hun slår. Og puttetid trækker tænder ud i disse dage, hvor vi gerne bruger 1½-2 timer på seancen fra vi er kommet på værelset til hun sover. Det har vi gjort før og bare kedet os imens, men nu er hun begyndt at forsøge at stikke af ud fra sengen. Jeg stiller mig i vejen ved udgangen, siger til hende at hun skal lægge sig ned (igen og igen), og lægger hende selv ned, men hun synes bare det er hysterisk morsomt. Vi forsøger at vise så lidt reaktion på hendes flugtforsøg som vi kan. Det eneste, der har en nogenlunde succesrate er at holde om hende i sengen, så hun ikke kan rejse sig, men jeg synes det er ubehageligt og føles meget forkert. Så jeg er totalt på bar bund. Far har mere success med bare at stille sig i vejen for hende indtil hun bliver frustreret, men det er også så småt holdt op med at have effekt.

Den sidste uge hun er blevet puttet er det endt med så meget frustration at en af os har råbt ad hende, hun er blevet ked af det, og så har hun ligget i sin seng. Det føles bare også super ubehageligt, og jeg har ikke lyst til at råbe af hende. Sidste gang jeg puttede slog hun mig lige i ansigtet, da jeg skulle til at lægge hende ned, og så var det bare en automatreaktion. Men det er ufedt at hver eneste putning skal ende med at hun græder før hun kan falde til ro.

Vi har haft en ret fast putterutine i månedsvis, hvor hun får nattøj på, børstet tænder, kysser godnat til den der ikke skal putte, og lukker døren. Så sætter vi os i sengen sammen, læser to bøger, snakker om dagen der er gået, og hun får sunget et par godnatsange. Så sætter jeg mig udenfor sengen imens hun (i teorien) lægger sig ned. Og så begynder festen. Vi har forsøgt at trække ritualet, så vi snakker i længere tid eller læser flere bøger, men det har ingen virkning.

Alt i alt er jeg bare godt brugt, og kunne virkelig godt bruge lidt sparring her uden dømmende øjne, for jeg ved godt det vi gør nu slet ikke er fedt.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf hotlips » 9. mar 2021, 08:04

Hvor træt er hun?sover hun lur?

Der kan jo godt være meget stor forskel på hvor meget søvn de har brug for.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Minionine » 9. mar 2021, 08:14

Det er så pokkers hårdt at stå i. Jeg har ikke de helt store putteråd, men prøver I at aflede hende når hun slår? Afled, afled, afled. Måske med fiktive ting i sengen - "SE en frø, SE en pingvin hopper rundt, neeej hvor er den sød". Det virker for min 4 årige, når hun er i dårligt humør :D
Du har ret i, at det ikke hjælper hende at I råber af hende. Det lærer hende blot, at råbning er en måde man kan kommunikere på, når mor og far jo gør det (har selv været der og er kommet til det, ingen fordømning herfra)
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 08:25

hotlips skrev:Hvor træt er hun?sover hun lur?

Der kan jo godt være meget stor forskel på hvor meget søvn de har brug for.

Det er næsten ligegyldigt hvor træt hun er, så er det samme show.
Hun sover stadig lur - gerne 2-3 timer.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 08:28

Minionine skrev:Det er så pokkers hårdt at stå i. Jeg har ikke de helt store putteråd, men prøver I at aflede hende når hun slår? Afled, afled, afled. Måske med fiktive ting i sengen - "SE en frø, SE en pingvin hopper rundt, neeej hvor er den sød". Det virker for min 4 årige, når hun er i dårligt humør :D
Du har ret i, at det ikke hjælper hende at I råber af hende. Det lærer hende blot, at råbning er en måde man kan kommunikere på, når mor og far jo gør det (har selv været der og er kommet til det, ingen fordømning herfra)

Det er måske ikke en dårlig ide - det vil jeg tage til mig.

Vi undskylder altid bagefter, når vi har haft råbt af hende så hun i det mindste ved at det ikke er med vilje. Hvordan kom du selv ud af det?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf hotlips » 9. mar 2021, 08:44

Neenah skrev:
hotlips skrev:Hvor træt er hun?sover hun lur?

Der kan jo godt være meget stor forskel på hvor meget søvn de har brug for.

Det er næsten ligegyldigt hvor træt hun er, så er det samme show.
Hun sover stadig lur - gerne 2-3 timer.


Så ville jeg uden tvivl starte med enten at fjerne den eller få den ned på et absolut minimum.

Men jeg bryder mig ikke om at de skal vækkes så jeg havde nok taget luren helt.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf billiebean » 9. mar 2021, 08:55

Åh, det kommer til at lyde trælst det her, men det du beskriver der, har været standard med T i lange, lange perioder. I hvert fald det med at forsøge alt for at undslippe - især putning. Det der klart har virket bedst, har været at være autentisk - sætte grænser på en venlig men bestemt måde - og derefter øve sig i at tage den reaktion der kommer med gråd og raseri med rummelighed og accept. Både hendes reaktion og vores egen. Det er så hårdt! Men vi har virkelig arbejdet med at acceptere, at vrede er en ligeså naturlig del af at være barn (og voksen!) som glæde er. Det er bare en anden, men ikke forkert, følelse. Vi prøver virkelig at arbejde med at være i følelserne, rumme vores egne og hinandens følelser, samtidig med, at vi selvfølgelig har fokus på at følelsernes udtryk ikke “skader” andre.

Det med at slå gør hun mest, når hun er rigtig vred. Jeg plejer i de tilfælde at tage hånden og føre den væk fra mig, og helt roligt sige at hun ikke må slå. Hvis hun bliver ved, så går jeg. Af en eller anden grund trigger det dog ikke nær så meget i mig, som hendes meltdowns, trodsighed og vrede/raseri. Jeg tror egentlig jeg oplever det at slå som et udtryk for hendes sidste udvej til at udtrykke hendes vrede, fordi hun er ja, et barn. Så på en måde får jeg lyst til at trøste hende mere end jeg bliver vred.

Ved ikke om du kan bruge noget af det.. Men det med de store følelser og temperament har været et konstant tema herhjemme, så vi har arbejdet rigtig meget med det. (Jeg skyder skylden på fars middelhavsblod ;))
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 09:12

hotlips skrev:
Neenah skrev:
hotlips skrev:Hvor træt er hun?sover hun lur?

Der kan jo godt være meget stor forskel på hvor meget søvn de har brug for.

Det er næsten ligegyldigt hvor træt hun er, så er det samme show.
Hun sover stadig lur - gerne 2-3 timer.


Så ville jeg uden tvivl starte med enten at fjerne den eller få den ned på et absolut minimum.

Men jeg bryder mig ikke om at de skal vækkes så jeg havde nok taget luren helt.

Det vil vores dp med garanti ikke være med på. Vi kan selvfølgelig gøre det i weekenden.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf hotlips » 9. mar 2021, 09:34

Neenah skrev:
hotlips skrev:
Neenah skrev:
hotlips skrev:Hvor træt er hun?sover hun lur?

Der kan jo godt være meget stor forskel på hvor meget søvn de har brug for.

Det er næsten ligegyldigt hvor træt hun er, så er det samme show.
Hun sover stadig lur - gerne 2-3 timer.


Så ville jeg uden tvivl starte med enten at fjerne den eller få den ned på et absolut minimum.

Men jeg bryder mig ikke om at de skal vækkes så jeg havde nok taget luren helt.

Det vil vores dp med garanti ikke være med på. Vi kan selvfølgelig gøre det i weekenden.


Det er ihvertfald et godt sted at starte så prøv at holde en balance mellem at holde hende igang så hun ikke er så meget i ro at hun får får decideret sovetrang men så hun stadig kan følge med selv om det er de første dage uden lur, det kan godt være det bliver lidt svært i starten så tag det roligt hvis det går i kage.

Hvis det er fordi hun ikke når at blive ordentligt træt så kan det også godt gøre hende lidt forvirret i starten, men prøv at holde det på at ih hvor er det bare rart at komme i seng når man er rigtig træt, det kan godt komme til at smitte hvis forældrene tænker åh nej nu skal vi til det igen når det nærmer sig puttetid og det har været helt galt.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Moxy-lady » 9. mar 2021, 09:39

Altså jeg kan godt genkende meget af det du skriver, Zoe er også 2 ½ nu. Hun slår dog sjældent, og som regel ikke med vilje - jeg er dog ret sikker på at det nok skal komme. Hun synes i hvert fald at det er hammersjovt når det sker :rulle:

Men jeg er umiddelbart med Hotlips. Når især putningen er så svær, så ville jeg prøve at droppe luren. Her sover Zoe på under 15 minutter efter lyset er slukket de fleste dage (hun sover stadig lur 1-2 gange om ugen), og det bringer virkelig antallet af konflikter ned. Der er så flere i løbet af eftermiddagen, fordi hun er træt, men der er det nemmere at distrehere eller fjerne sig fra situationen end det er når man putter. Udover det, så vil jeg gå ret langt for at hendes putninger er så gode som muligt, da jeg gerne vil afslutte dagen på en ordentlig måde. Men det er hårdt. Jeg tror næsten at jeg vil sige at det her med at gå fra 1 til 0 lure er en af de hårdeste skift jeg har oplevet med hende! Om det bare er alderen eller om det er den manglende lur kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på, men det er hårdt at hun er så træt og der er bare flere konflikter om eftermiddagen. Det er ikke altid hun magter at spise med ved bordet heller, og det er heller ikke så sjovt synes jeg. Det er en udfordring for mit behov for faste rutiner med hende for det er hele tiden en løbende vurdering af hvordan hun har det: Skal hun spises af i løbet af eftermiddagen og så bare have lov til at se tv mens vi spiser eller vil hun kunne samle sig om at spise med os? Skal hun bare på hovedet i seng, eller kan hun godt være lidt oppe efter aftensmaden. Det er virkelig et work in progress, og nogle gange får vi fejlvurderet og så falder hun i søvn i sofaen 17.15 uden at have spist aftensmad :blush: Så ja, det er ikke en perfekt løsning, men jeg synes den er bedre end 2 timers putning med et overgearet og fjollet barn der konstant prøver grænser af.
0
My world 12-10-18 :lun:
Porcuriosidad
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:40
Kort karma: 0
Likede indlæg: 13

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Porcuriosidad » 9. mar 2021, 10:46

Jeg ville helt klart kigge på, om luren kunne fjernes eller forkortes. Jeg synes i hvert fald, at du skal tage en snak med dagplejen om, hvordan hun kan samarbejde med jer om at ændre på døgnets uhensigtsmæssige rytme. Jeg forestiller mig, at din pige mest af alt har brug for luren, fordi hun falder sent i søvn. Og det gør hun sikkert, fordi hun sover lang lur i løbet af dagen. Så bliver det jo en ond cirkel. Men hvis både I og dagplejer i en periode tager den træthed med, som kommer mens vanerne ændres, så vil hun forhåbentlig i sidste ende få en længere nattesøvn og dermed også mere energi til at komme igennem dagen uden lur.

I stedet for lur kunne dagplejen måske indføre en vågen hviletid med rolige aktiviteter med højtlæsning eller sådan noget. Jeg ved ikke helt hvordan dagplejere indretter dagen, da min datter gik i vuggestue med flere voksne, som kunne fordele ansvaret mellem de vågne og de sovende børn. Så der kan selvfølgelig være nogle logistiske udfordringer, som skal gå op mens børnene sover. Men synes bestemt, at du skal tage en snak med dagplejer om din datters døgnrytme og spørge ind til, hvordan hun kan bidrage til at vende den i løbet af dagen.

Jeg synes i hvert fald ikke at det lyder som om I gør noget "forkert" i jeres putteritualer. Synes mere det lyder som et barn, der ikke er træt nok til at sove.

Jeg kan huske at min datter holdt op med at sove lur omkring den alder både i vuggestuen og derhjemme - og det var en kæmpe(!), positiv forandring, hvor puttetid pludselig blev hyggelig igen, fordi hun var klar til at sove. Hun var selvfølgelig mega træt om eftermiddagen, men det tror jeg ikke, at man kan komme udenom. I den periode spiste vi aftensmad lidt tidligere og puttede også lidt tidligere til aften. Og prøvede alt hvad vi kunne at skrue op for forståelsen og ned for kravene til hende. For selvfølgelig gav trætheden konflikter og frustration hos alle parter.

Generelt synes jeg det der putning svinger helt vildt meget. Min datter er tre år nu, og overordnet fungerer det okay med putning på maks en halv times tid. Men der er selvfølgelig stadig perioder, hvor det er mere langtrukket og frustrerende. Hun sover ikke i børnehaven, men kommer hver dag ind og hvile i soverummet, hvor de hører afslapningsmusik og får et lille mentalt break. Hvis hun en sjælden gang falder i søvn, så er det også de dage, hvor putningen bliver lang og træls. Når hun så holder fest i sengen og hopper rundt og vil alt muligt andet end at sove, så hjælper det (nogle gange) at sige "nu går jeg ud, men jeg kommer tilbage, når du er klar til at sove". Hun vil helt klart helst have at jeg bliver hos hende, så nogle gange får det hende til at lægge sig ned og ligge stille. Andre gange får hun lov at sidde i sengen med noget legetøj eller en bog indtil hun bliver klar til at putte. Men jeg forsøger så vidt muligt at undgå at reagere på hendes forsøg på at få mig med i legen.

Hold ud - det skal nok blive bedre, men kan virkelig godt forstå jeres frustrationer!
Senest rettet af Porcuriosidad 9. mar 2021, 10:52, rettet i alt 1 gang.
5
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Apostrof » 9. mar 2021, 10:47

Puh, den periode husker jeg virkelig også med vores nu 3-årige. Det var så drønhårdt med de der time-lange putninger. Samtidig vågnede vores søn ved ca. 5-tiden hver morgen, selvom han først faldt i søvn ved 21-22 tiden.

Sover hun stadig i tremmeseng? Det var vores redning ift. showet med ikke at ville blive i sengen, at vi rent fysisk stod op foran, hvor han prøvede at kravle ud af sengen, så det hjalp ret hurtigt, at han opgav taktikken med at stikke af. Alligevel tog det gerne 1-2 timer, hvor han gjorde alt for at drøne rundt i sengen, sparke på tremmerne osv.
Ift. at slå så påvirkede det heller ikke mig så meget som generelle "melt downs", men jeg har også bare gjort det med at tage stille fat i hånden, flytte den væk og sige, at jeg ikke vil slåes, men det stoppede han også ret hurtigt med.

En ting, der hjalp for os, var rent faktisk at droppe putte-showet. Vi gjorde først som jer ved at tilføje en historie mere, en sang mere osv., men det var faktisk med til at holde gang i festen. I stedet læste vi kun en historie i stuen, fik nattøj på og børstede tænder og så var det direkte godnat i sengen uden noget. Det gav for os mere ro, hvor der ikke skete en masse sjov i sengen. Derudover sagde vi ikke noget, når vi sad derinde og indgik ikke i nogen form for kommunikation (heller ikke bede om at lægge stille/stoppe med at sparke til tremmesengen osv.). Når han bad om vand, blev han tilbudt én gang og fik at vide, at han skulle drikke det, han kunne for han fik ikke mere, så han ikke kunne bruge den til at holde gang i festen.

En anden ting var at overveje, hvornår i dagligdagen i de vågne timer, han kunne få sin "vilje" og følelsen af at have "magt". Jeg fulgte en "positive parenting" person på FB, som gik en del op i, at børn havde behov for at få fyldt både deres "attention bucket" og "power bucket", så når man med sikkerhed kunne sige til sig selv, at barnet fik rigeligt med opmærksomhed, så kunne konflikter muligvis skyldes, at barnet ikke fik fyldt sin power bucket/følelse af magt over eget liv, som de får større behov for i den udviklingsfase.
Hvor vi kan tvinge andre ting igennem i deres hverdag med magt (f.eks. at få tøj på), så kan vi ikke tvinge dem til f.eks. at spise og sove, som de selv har magt over, så det er der, hvor de kan "gøre oprør", hvis de vil kæmpe for "magt"/selvstændighed i deres hverdag. Vi prøvede den teori af og synes faktisk, at vi kunne se en sammenhæng mellem at områder som at spise og sove blev nemmere, når han fik mere at skulle have sagt på andre områder i hverdagen i løbet af dagen.

Men det, der hjalp allermest her, var dog at skubbe putningen til 21-22. Det var drønhårdt ikke at få sin "alene"-voksentid om aftenen, men når han alligevel først faldt i søvn så sent ved at starte putning kl 19-20, men faktisk faldt ret hurtigt i søvn (10-15 min) ved at putte sent, så var det en bedre løsning for at undgå konflikterne. Det mest frustrende var, at han stadig vågnede super tidligt, men var konstant dødtræt.

Reelt havde han ikke brug for luren, men den kunne vi ikke rokke ved pga. en usamarbejdsvillig dagplejemor, der ikke ville være med til at skippe den. Vi indgik et kompromis, hvor hun vækkede efter 1½ t og det hjalp en del, hvor han faktisk sov mere end den 1½ t om natten, så han samlet fik mere søvn. Jeg var SÅ træt af den dagplejemor, der var så uvillig til at prøve den løsning af (samtidig med at hun dengang fyrede en slet skjult kommentar af med, at vi var egoistiske forældre, der ikke vægtede vores barn øvest, da "eftermiddagsluren var lige så vigtig og ja, det var da træls for os, men der var forskel på, hvad der var vores behov og barnets, hvor hun altså altid prioriterede barnets trivsel højest". Åh, gud, altså!

Jeg kan desværre kun sige, at det for os først løste sig helt, da han kom i børnehave og vi kunne skippe luren helt, hvorefter han straks skiftede til at sove 19-7 og lagde sig til at sove med det samme. Samtidig var han mindre træt om eftermiddagen og færre konflikter generelt (på trods af børnehavestart!).
Men det var virkelig synd i starten, da han var som en person med jetlag, der med ét skulle lægge sit døgn om. Det var dog ham selv, der "besluttede" det, da han sov middagslur de første dage man-ons, men tor-fre nægtede at lægge sig til at sove i børnehaven.
3
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Little_Woman » 9. mar 2021, 11:46

Jeg bliver også slået pt. - og nevet, revet og kradset og bidt. Så du er ikke alene. Jeg bliver så ked af det, frustreret og sur, når han gør det, og jeg synes også det er rigtig svært. Jeg skriver lidt lidt om vores situation omkring det, bare så du kan se, at du ikke er alene.

Her sker det stort set kun i to situationer: leg og vrede. Når han leger tumleleg på/med mig, kan han godt komme til at nive/hyggebide/være voldsom. Det er én ting, det håndterer jeg fint med at sige stop og av, jeg vil ikke have du bider.

Men det svære er, når det er ved vrede/frustration - vi skal op fra gården, fx. Eller hjem fra legeplads. Eller jeg skal fjerne ham fra noget han ikke må. Eller han bliver vred på noget andet, og jeg er nødt til at fjerne ham. Så bliver han så vred på mig, at han bider mig i kinden, slår mig i ansigtet, river mig. Han kan også finde på at bide sig selv, af frustration.

Jeg lægger altid ud med alt det rigtige man skal sige gør - men når jeg slæber en vred dreng med på armen, som slår mig i hvoedet og bider mig i kinden, er det også sket at jeg kommer til at brøle AAAAAAAAAAAAV!. For det GØR ondt! Det hjælper ikke en fis, andet end at vi så begge er kede af det.

Han bliver ked af det, når jeg siger at det gør ondt på mor og at jeg bliver ked af det. Så kysser han, giver mig en sut (lader som om), spørger om jeg er glad igen. Og 10 minutter efter kan han bide mig igen, hvis situationen spidser til.

Så øv, du er ikke alene - og det er hårdt!
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 11:51

Det er rart at vide at vi ikke er alene.

Og jeg vil virkelig overveje det med at cutte drastisk i lur eller skære den helt væk, men dels er DP virkelig ikke meget for at vække hende, og dels er jeg virkelig glad for at få en pause i weekenden :genert: Det kan selvfølgelig være det er noget andet, hvis hun så vitterligt lægger sig til at sove kl. 19 når vi putter hende, men tidligere har de dage, hvor hun har sprunget lur over, bare ikke været nemmere på puttefronten. Jo, sidste gang det skete. Da puttede jeg på 35 minutter for første gang nogensinde. Så måske er det alligevel det værd. Det må lige op i forældrerådet herhjemme, og evt. testes i en weekend.
2
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Terrible twos - om grænsesøgning og putning

Indlægaf Neenah » 9. mar 2021, 11:53

Apostrof skrev:Puh, den periode husker jeg virkelig også med vores nu 3-årige. Det var så drønhårdt med de der time-lange putninger. Samtidig vågnede vores søn ved ca. 5-tiden hver morgen, selvom han først faldt i søvn ved 21-22 tiden.

Sover hun stadig i tremmeseng?

....


Tak for dit rigtig udmærkede input :kys:

Hun har aldrig sovet i tremmeseng - da hun kom på eget værelse sov hun på en topmadras på gulvet, og nu hvor hun er lidt ældre sover hun i en voksenseng med sengehest omkring. Så hun kan sagtens kravle ud alle steder, men hun gør det som regel kun ved udgangen.
1

Tilbage til "Forældre"