Hvad giver/vil du give dit barn som du ikke selv fik?

Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2922

Re: Hvad giver/vil du give dit barn som du ikke selv fik?

Indlægaf Kilix » 28. jun 2021, 22:04

Jeg er ikke i tvivl om at mine foraeldre elsker mig, og mine broedre, baade dengang og nu. Men vi er boern af 80érne...
Jeg skal ikke selv have boern, men jeg har dog stadig gjort mig nogen tanker om hvad jeg selv ville have gjort anderledes, eller selv ville goere.
Blandt andet ville jeg involvere mig i deres fritids interesser og give noget positivt opbakning omkring dem.
Vaere tilgaengelig omkring lektielaesning, og give opbakning omkring det.
Jeg ville satse paa minimum en familie ferie af minimum een uge om aaret. (Jeg har vaeret paa een ferie med min mor, og det var bedsterne der inviterede. Og et par eller fem top hyggelige Camping ferier med far og hans kaereste)
Give hvert fald een ting fra oenskelisten som bare er til 'tant og fjas'.
Generelt bare vaere lidt mere med i dagligdagen omkring boernene - min mor gjorde praecist det som denne traad foreskriver: Hun gav os en enorm frihed under ansvar, for det havde hun ikke selv (bedstefar var -enormt- kontrollerende), Det betyder dog at jeg (vi) i dag er meget meget uafhaengige og ansvarlige, og jeg tror at havde der vaeret mere 'interesse, opsyn, og opbakning' omkring vores dagligdag, venner, og interesser, havde vi allesammen vaeret lidt bedre til at bede om hjaelp, og vaere naervaerende med andre paa et dybere niveau.
Og saa skal ingen af mine fiktive boern nogensinde 'tvinges' til at spise op...
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: Hvad giver/vil du give dit barn som du ikke selv fik?

Indlægaf Ata » 23. aug 2021, 09:43

Det vigtigste, jeg vil give mine børn, som jeg ikke selv fik, er følelsen af, at man tæller! At man som barn er noget værd i sig selv, og at ens ønsker, præferencer og synspunkter er værd at tage med i betragtning.

Derudover skal de have følelsen af at blive set og forstået. At deres følelser er en legitim del af deres liv og at de altid kan dele det, der går dem på, med mig eller deres far.

Endelig er det vigtigt for mig, at de får lov at være NORMALE. Får valget om at gå i det samme tøj som deres kammerater og det samme legetøj, som deres jævnaldrende nu får. Hvis de skal skille sig ud, skal det være noget de selv har valgt! Jeg har så fået en af hver slags: En der elsker at skille sig ud og en, der elsker at være helt med på noderne og følge alle trends. :D

Nå ja, en sidste ting de skal have med er, at livet skal være sjovt. Vi skal grine sammen mange gange om dagen og minde hinanden om ikke at tage livet så pokkers højtideligt! Det gad jeg godt at jeg havde fået med hjemmefra.
8

Tilbage til "Forældre"