Hjælper jeres børn hjemme ?

Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1168
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1096

Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Mivsen » 4. maj 2022, 12:26

Har jeres børn pligter hos jer. Ting som de skal ordne og har ansvaret for ? :)

Vi har 3 børn hjemme, 10,10 og 13. De skal selv smører madpakke og sætte i køkkenet efter aftensmaden også fylder vi i opvasker.
Kan man forlange mere i den alder ?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf JoyNips » 4. maj 2022, 13:04

Pligter, nej. Vi hjælper hinanden. Han er 5 år og vil gerne hjælpe med madlavning, dække bord, rengøring, tømme opvasker, hænge vasketøj op, havearbejde, hælde mad op til kattene mm, så det inddrager vi ham i.

Han sætter (selvfølgelig, fristes jeg til at sige) sin egen tallerken på køkkenbordet efter at have spist.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe
Indlæg: 630
Tilmeldt: 8. feb 2020, 14:04
Kort karma: 132
Likede indlæg: 791

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 4. maj 2022, 13:33

Nu er min kun 19 mdr., men vi hjælpes ad. Pligter får han nok ikke som sådan de første år, men han må meget gerne hjælpe til.

Han vil gerne hjælpe med at tømme opvasker, tømme indkøbsposer (række os varer, der skal i køleskab og skabe), dække bord, fylde/tømme vaskemaskine/tørretumbler, hælde mad op til hunden, hente ting for os osv. så det inddrager vi naturligt ham i, i det omfang han kan.
0
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Ninjaen, september 2020.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Bergen » 4. maj 2022, 13:54

Vi hjælpes ad.

Det er for mig naturligt, at alle hjælper med at rydde op, lægge snavset tøj i kurven, rent tøj på plads, hænge jakken op/sko på plads, dække bord og rydde af, redde seng, tømme opvaskemaskinen og så videre.

Hun hjælper også med at sortere vasketøj/hænge det op/tage det ned og fx med at samle hundelorte op/ordne have/bære brænde ind hos bedsteforældrene.
Hun vil meget gerne støvsuge og hjælpe til med madlavning/indkøb.

Hun har ikke madpakke med, så det er ikke en pligt at smøre, men hun skal selv ordne skoletasken dagligt og sørge for idrætstøjet.

Men datter har bevist færre faste pligter end jeg selv havde i 3. klasse. Jeg tænker en fast maddag er næste opgave i næste skoleår. Et års tid sammen med en af os og så på "egen hånd".

Jeg/vi ordner ofte praktiske ting, mens hun laver lektier eller på min faste fridag.
Det er vores priotering.
Senest rettet af Bergen 4. maj 2022, 14:04, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 386
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 46
Likede indlæg: 935

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Posedamen » 4. maj 2022, 13:59

Det eneste vi lige nu forlanger er, at de hjælper med at fjerne det rod de selv har skabt.
De går i børnehave og vuggestue (snart bh).
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Mani » 4. maj 2022, 15:39

Da mine var i den alder tømte de opvaskemaskine, gik ud med skrald og dækkede bord. De hjalp også med at tage af bordet og stille i opvaskemaskinen.
Derudover hjalp de i haven ind i mellem - og så har de haft en maddag siden de havde husgerning (hvad hedder det fag) i skolen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Lulu » 4. maj 2022, 15:58

Mine et 5 og 8 år.
De hjælper med at tage af bordet efter mad. De pakker og tømmer selv deres skoletasker og de hjælper med at rydde op på deres værelser.
Endvidere rydder de op efter sig selv.

Det forventer vi at de gør og de bliver holdt op på at gøre det.
Ellers hjælper de med det de har lyst til. I en periode ville den store på 8 gerne smøre sin egen madpakke, så det gjorde han. Lige nu synes han ikke det er så spændende, så han lader være. Om nogle år forventer jeg han selv smørrer sin madpakke.

Begge børn er forøvrigt meget glade for at hjælpe med at lave mad, og den stores kundskaber er efterhånden gode nok til at han selv kan stå for at lave med under opsyn. Vi tænker at begynde på det her i løbet af nogle af de forlængede weekender og sommerferien. Efterhånden bliver det så udbygget med planlægning af menu og indkøb, men der går nok nogle år endnu.
Det er på frivillig basis han kan få en maddag, så hvis han en uge ikke vil er det ok, men hvis han har lagt billet ind på en dag og det er planlagt med mad etc, så forventer vi han stadig deltager i det, selvom han har skiftet mening undervejs.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16243
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30224

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf TinaW » 4. maj 2022, 17:07

Min er 13 1/2.
Udover at han selvfølgelig skal rydde op efter sig selv mht. tallerkener mm., hjælpe med at dække bord, lægge sit eget vasketøj på plads og tørre støv af på sit skrivebord og kommoder, så lufter han hunde (for det meste en tur om dagen), hjælper i haven med det, som han lige synes er sjovt og hjælper mig også med hestene af og til.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Bøtte » 4. maj 2022, 17:11

De har ikke pligter som sådan, men de har ansvar for bestemte ting og skal hjælpe med andre ting.
Den store på 9 har selv ansvaret for at rydde op på værelset og få smidt tøj til vask, dog hjælper vi med at minde hende om det og der skal være ryddet op, når vi har rengøring.
Hun skal også selv pakke sin skoletaske (men jeg minder om biblioteksbøger, idrætstøj osv) og skal finde madkasser og vandflaske frem og sætte tasken på plads, når hun kommer hjem.

Den lille på 5 skal selv pakke tasken om morgenen (førskole), finde madkasser og vandflaske og sætte tasken på plads, når hun kommer hjem. Hun skal rydde op på værelset med hjælp. Og smide sit tøj til vask.

De skal begge hjælpe med borddækning, når vi beder om det og så hjælper de med at tage ud af bordet efter aftensmaden. Især her om sommeren går de fra før os voksne og så sætter de eget service ud, og henter hvad vi ellers er færdige med at bruge. Og derudover skal de begge rydde op efter dem selv.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Lilleluftballon » 4. maj 2022, 17:21

Mine på 5 og 8 tømmer opvaskemaskinen de fleste dage. Den store smører også selv sin madpakke hver dag. De dækker desuden ofte bord og bærer ud efter maden, men det er ikke en rigtig pligt.
0
Missmo
Indlæg: 93
Tilmeldt: 4. jan 2021, 19:06
Kort karma: 7
Likede indlæg: 116

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Missmo » 4. maj 2022, 19:03

Min søn på 7 sortere sit vasketøj i de rette kurve, han skal selv tømme og pakke sin skoletaske.
Han hjælper til i haven, han elsker og fjerne mos og mælkebøtter

Ud over det så skal han rydde op efter sig selv, og
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 7. maj 2022, 20:53

Jep. De tømmer opvaskemaskinen på skift og har hver en ugentlig dag hvor de skal rydde op og gøre rent på deres værelse og badeværelserne. De laver også egen madpakke. Derudover skal de tage af bordet efter aftensmad og så har de en fælles maddag hver uge.
De er nu 15 og næsten 18 og det har været sådan en række år.
0
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf kattekonen » 8. maj 2022, 15:04

Mine er 13 og 15 år. De får ingen pligter så længe de passer deres skole og deres fritidsjob.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Sorenspige » 8. maj 2022, 18:31

Mine børn dækker bord til aftensmad og frokost (sidstnævnte er kun relevant i weekenden), og så pakker de selv madpakker og drikkedunk i tasken om morgenen og ud af tasken om eftermiddagen, og så smider de deres tøj i vasketøjskurven om aftenen. De rydder også deres legetøj op, når vi beslutter, at det er tid (hvilket ikke er hver dag her hjemme :genert:).
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Hjælper jeres børn hjemme ?

Indlægaf Fræksak » 10. maj 2022, 18:05

Mine har gennemrenoveret kælderen henover det sidste års tid og er i gang med at lægge fliser på havegangen. Vi har en halvstor køkkenhave, som det er deres job at passe, og næste år regner vi med, at de anlægger en pool i haven mod vest. Derudover skal vi have nyt tag, og det forventer vi, at de tager deres del af slæbet med.

De er 4 og 6.










(undskyld, jeg kunne simpelthen ikke lade være! :genert:)
2

Tilbage til "Forældre"