Dagpleje eller vuggestue

Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11612

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Kerrigan » 4. okt 2022, 18:47

^^ Nogle steder kan insistere på lur selvom barnet ikke sover lur hjemme. Her begyndte hun allerede kort efter sin to-års fødselsdag at springe lur over nogle gange om måneden, men fik fast lur i vuggestuen.
Hun begyndte at nægte lur helt, herhjemme, da hun var omkring to år og fire-fem måneder, men fik stadig lur i vuggestue. Det medførte at hun tit var oppe til 21-22-23 efter en dag i vuggestue, og ofte sov til mellem 8 og 9 næste morgen. De havde intet problem med ikke at give hende lur for at se om det gjorde en forskel.

Hun får stadig en lur indimellem, f.eks. ved meget tidlig opvågning, og vi har også aftalt med vuggestue, at hvis hun trænger, skal hun selvfølgelig have en lur. De behøver ikke ringe.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf 1234 » 4. okt 2022, 18:49

Torn skrev:
1234 skrev:Altså hos os er der nærmest den bedste normering i ydretimerne. Min datter har nogle gange været alene med 2 pædagoger, hvis man fx henter 16.15.


Jeg tror måske i virkeligheden det er kl. 14-16, der er presset. Her er mange medarbejdere taget hjem, men fortsat mange børn tilbage

Det er umiddelbart ikke min oplevelse, når jeg har hentet i det tidsrum, men det afhænger nok også at børnenes sovemønster og forældrenes hentemønster. Der mange børn med korte dag hos os og en del børn, der sover 2-3 timers lur. Vores egen datter bliver fx henter kl. 14 2 gange om ugen og sover tit 2-2,5 timers lur.
0
Kolibrien
Indlæg: 409
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Kolibrien » 4. okt 2022, 19:08

Begge mine har været i dagpleje, og det har været det bedste! Den ældste startede i vuggestue, med begrundelsen at så var der ikke er stort skifte ved børnehaven. Men vuggestuelivet var slet ikke for os. Jeg havde virkelig følelsen af, at der bare var alt for få hænder og så meget larm og meget lidt nærvær. Så vi skiftede til dagplejen. Udover, at vores dagpleje kun har hft en sygedag i de fire år, vi har brugt hende, har vores børn kun været meget lidt i gæstedagpleje. Og her havde vi en fast gæstedagpleje, som ikke havde sine egne børn. Det fungerede SÅ godt. Nu går de begge i børnehave, og der har absolut ikke været nogle problemer med det skifte.

For mig er dagplejen, der hvor børn får lov at være børn. Det har for os været som at sende vores børn hen til en ekstra bedstemor, som bager boller med børnene og tager dem med ud på små og store oplevelser.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Bøtte » 4. okt 2022, 19:53

Vi valgte dagpleje til den ældste, fordi hun var for tidligt født og derfor virkede det oplagt med det rolige og nære miljø. Og måske var vi bare uheldige, men det var et forkert valg. Hun skiftede dagpleje inden der var gået 2 mdr fordi første dp-mor fik stress.
Vi havde en god og kompetent dp-mor, men gæstedagpleje var et helvede hver gang.

Nr 2 kom i vuggestue. Der var eddermame også mange pædagoger og medhjælpere gennem hendes stue. 9 på 2 år eller noget i den stil. Men i det mindste var der en pædagog, der ikke blev skiftet ud i de 2 år hun gik der og omgivelserne var de samme hver dag. Det betød meget. Og så kendte hun huset i forvejen fordi den store gik i børnehave der. Og jeg synes faktisk at vores vuggestue evnede at være rolig og nær.

Selv om jeg altid har været fortaler for dagpleje, så ville jeg vælge vuggestue til hver en tid.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2022, 05:29

Stue-størrelserne i en vuggestue har også en stor betydning. Sofie gik på en stue med 8 børn i en uintegreret VS, og det var en rigtig god oplevelse. Men så var det jo så hårdt, da hun skulle i BH og skifte til noget helt nyt!
Konrad startede på een stor stue med 18 børn, og det var rent kaos! Han kom ofte hjem med fremmed tøj på eller en andens sut, hans skiftetøjskasse var ragnarok, og madkasserne flød rundt i en stor kasse, som man så skulle stå og lede i sammen med 3 andre forældre. Og man anede ikke, hvem der havde været sammen med ham i løbet af dagen. Det skal dog siges, at han startede mens 3 af de faste pædagoger inkl. VS-lederen var på barsel, og det gav selvfølgelig også lidt skiftende ansigter og uro.
Der var dog lige kommet ny institutionsleder dengang, og hun har fået hele afdelingen omstruktureret, så nu er der to VS-stuer med hver 10 børn. Samtidig er alt fast personale tilbage fra barsel. Der er styr på tøjet, og madkasserne samt skiftetøj er at finde i hans rum hver eftermiddag. Og vigtigst! Der står altid en pædagog klar til at fortælle om hans dag, og der hænger en tavle, der fortæller om ugens plan, og der lægges på Aula næsten hver dag, hvad de har lavet. Ældste-gruppen i VS er to dage om ugen blandet med yngstegruppen i BH, så de får en glidende overgang.
Så det var en lidt hård start, men nu er vi virkelig glade for institutionen - og at de går samme sted, så der kun skal afleveres og hentes et sted.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf 1234 » 5. okt 2022, 06:01

Mi55y skrev:Stue-størrelserne i en vuggestue har også en stor betydning. Sofie gik på en stue med 8 børn i en uintegreret VS, og det var en rigtig god oplevelse. Men så var det jo så hårdt, da hun skulle i BH og skifte til noget helt nyt!
Konrad startede på een stor stue med 18 børn, og det var rent kaos! Han kom ofte hjem med fremmed tøj på eller en andens sut, hans skiftetøjskasse var ragnarok, og madkasserne flød rundt i en stor kasse, som man så skulle stå og lede i sammen med 3 andre forældre. Og man anede ikke, hvem der havde været sammen med ham i løbet af dagen. Det skal dog siges, at han startede mens 3 af de faste pædagoger inkl. VS-lederen var på barsel, og det gav selvfølgelig også lidt skiftende ansigter og uro.
Der var dog lige kommet ny institutionsleder dengang, og hun har fået hele afdelingen omstruktureret, så nu er der to VS-stuer med hver 10 børn. Samtidig er alt fast personale tilbage fra barsel. Der er styr på tøjet, og madkasserne samt skiftetøj er at finde i hans rum hver eftermiddag. Og vigtigst! Der står altid en pædagog klar til at fortælle om hans dag, og der hænger en tavle, der fortæller om ugens plan, og der lægges på Aula næsten hver dag, hvad de har lavet. Ældste-gruppen i VS er to dage om ugen blandet med yngstegruppen i BH, så de får en glidende overgang.
Så det var en lidt hård start, men nu er vi virkelig glade for institutionen - og at de går samme sted, så der kun skal afleveres og hentes et sted.

18 vuggestuebørn :nerve: Holy Moly!
Men i min nieces institution er der også 16 børn, det er også virkelig et kaos.
Der må jeg sige, at jeg også foretrækker de 8-10 stykker, de har været i min datters vuggestue hele tiden.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Zombie » 7. okt 2022, 14:18

kartoffelpizza skrev:
Torn skrev:
kartoffelpizza skrev:Udover zombies gode råd vil jeg også kraftigt anbefale rundvisning hos dagplejere og spørge specifikt ind hos både VS og DP til:
- politik omkring lur eller evt særlige behov der opstår hos barnet
- hvis udeliv, særlig kost eller lignende er vigtigt for en vil jeg anbefale at gå dem meget på klingen hos både VS og DP


Og så skal man imo virkelig have et godt netværk i baghånden hvis man vælger dp, medmindre man nemt kan aflevere andre steder eller virkelig kender DPs ry godt og ved sygdom er minimalt. Og ja det er forældrehensyn men vi har flere venner der på 6 måneder nåede gennem 4 “faste” DP pga skiftende langtidssygdom, barsel og uddannelse. Det er fair men 2 af parrene kunne reelt ikke få det Til at gå op.
Et andet par oplevede almindelig løs sygdom hveranden uge ved deres DP, og det er der helt sikkert også i VS, men den gæste-dp de kunne få anvist lå 8 km i modsat retning af deres jobs og de har ikke bil. De havde netop valgt dp fordi hun lå i baghaven.

Og VS har også mange udfordringer, og jeg ville da ønske at vi fx var en af dem hvor uvisheden var ligegyldig for så ville jeg vælge en uddannet DP. Men selvom vi kan aflevere sent og hente tidligt alle dage, så kan vi fx umuligt aflevere 8 km i modsat retning og passe vores jobs (som ironisk nok er at passe på hhv andres børn og ældre)


Hvad ville du spørge om i forhold til lur?


Vi har oplevet flere venner der fik dp’er der havde meget stram lur-politik. Og disse venner var sådan set meget åbne overfor at børn har brug for en ting i hverdag og en anden i weekenden. MEN de oplevede alle 3 par flere gange at hente et barn alene fuldstændigt opløst i gråd hvis de hentede lidt tidligt fordi hos de DP’ere SKULLE man sove lur - og kunne man ikke det måtte man åbenbart græde alene.

Måske har nogle VS’er samme regel. Det vil jeg høre meget til for fair nok at barnet kan blive ked men et fuldstændigt opløst barn flere gange trods samtaler om det fordi man skal sove selvom man ikke kan… det vil jeg ikke være med til.


I Odense Kommune ville det du beskriver ved lur være fyringsgrund. Det kender jeg ingen dagplejere, der ville acceptere med egne eller andres børn.
Vi har børn der hviler på madras, men døren er på klem og de kommer bare ind (i legestue), når de synes de er færdig. Tit en halv time.

Hvis en kollega kørte det sådan der, så ville jeg sladre til ledelsen. Jeg kan næsten ikke tro på det.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Dagpleje eller vuggestue

Indlægaf Zombie » 7. okt 2022, 14:28

kartoffelpizza skrev:
Zombie skrev:
kartoffelpizza skrev:
Torn skrev:
kartoffelpizza skrev:Udover zombies gode råd vil jeg også kraftigt anbefale rundvisning hos dagplejere og spørge specifikt ind hos både VS og DP til:
- politik omkring lur eller evt særlige behov der opstår hos barnet
- hvis udeliv, særlig kost eller lignende er vigtigt for en vil jeg anbefale at gå dem meget på klingen hos både VS og DP


Og så skal man imo virkelig have et godt netværk i baghånden hvis man vælger dp, medmindre man nemt kan aflevere andre steder eller virkelig kender DPs ry godt og ved sygdom er minimalt. Og ja det er forældrehensyn men vi har flere venner der på 6 måneder nåede gennem 4 “faste” DP pga skiftende langtidssygdom, barsel og uddannelse. Det er fair men 2 af parrene kunne reelt ikke få det Til at gå op.
Et andet par oplevede almindelig løs sygdom hveranden uge ved deres DP, og det er der helt sikkert også i VS, men den gæste-dp de kunne få anvist lå 8 km i modsat retning af deres jobs og de har ikke bil. De havde netop valgt dp fordi hun lå i baghaven.

Og VS har også mange udfordringer, og jeg ville da ønske at vi fx var en af dem hvor uvisheden var ligegyldig for så ville jeg vælge en uddannet DP. Men selvom vi kan aflevere sent og hente tidligt alle dage, så kan vi fx umuligt aflevere 8 km i modsat retning og passe vores jobs (som ironisk nok er at passe på hhv andres børn og ældre)


Hvad ville du spørge om i forhold til lur?


Vi har oplevet flere venner der fik dp’er der havde meget stram lur-politik. Og disse venner var sådan set meget åbne overfor at børn har brug for en ting i hverdag og en anden i weekenden. MEN de oplevede alle 3 par flere gange at hente et barn alene fuldstændigt opløst i gråd hvis de hentede lidt tidligt fordi hos de DP’ere SKULLE man sove lur - og kunne man ikke det måtte man åbenbart græde alene.

Måske har nogle VS’er samme regel. Det vil jeg høre meget til for fair nok at barnet kan blive ked men et fuldstændigt opløst barn flere gange trods samtaler om det fordi man skal sove selvom man ikke kan… det vil jeg ikke være med til.


I Odense Kommune ville det du beskriver ved lur være fyringsgrund. Det kender jeg ingen dagplejere, der ville acceptere med egne eller andres børn.
Vi har børn der hviler på madras, men døren er på klem og de kommer bare ind (i legestue), når de synes de er færdig. Tit en halv time.

Hvis en kollega kørte det sådan der, så ville jeg sladre til ledelsen. Jeg kan næsten ikke tro på det.


Jeg har svært ved at tro på at 3 forskellige vennepar (i 3 forskellige kommuner) lyver om sådan noget - særligt fordi de allesammen var store fortalere for DP og meget bestemt gik udenom VS ved inst-valg… særligt fordi de 3 vennepar havde børn på forskellige tidspunkter og kun kender hinanden via os.
Jeg har i øvrigt andre venner der har rigtig fine oplevelser med DP, så det er ikke en stemning i omgangskredsen om man så må sige.

Men nej, jeg har naturligvis ikke været til stede i deres DP’er. Men jeg formoder at kommunerne var enig med dem i at noget ikke funkede da 2 dp’er blev lukket og en kører, men ifølge rygterne med mere opsyn (og bedre!) nu.

Jeg vil i øvrigt høre til lur-politik uanset hvilken inst vi tilbydes - jeg synes jeres løsning er mere end rimelig.


Åh, jeg formulerede mig dårligt, det beklager jeg. Jeg tvivler ikke på oplevelsen, men det var ment i retningen af "Det er godt nok for slemt" eller "Jeg er helt chokeret". Der findes jo dårlige DPere. Desværre.

Det er hårdt som dagplejer at arbejde 48 timer om ugen uden børnefri pauser overhovedet, men man kan godt klare det fordi det tit er kortere tid/en fase og fordi man jo gerne må holde "pause" alligevel. Jeg har fx et lille barn, der sover forskudt, så han får lidt særligt spændende legetøj, mens jeg spiser ekstra frokost (spiser også lidt med børnene) og får en kop kaffe i voksen-sofaen. Det går helt fint, og bagefter er han med til at rydde op. :D Det går... sjældent godt, men er RET morsomt. :lol:
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forældre"