Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

ajnaM
Indlæg: 10104
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27661

Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf ajnaM » 4. dec 2022, 22:33

Ej, det er et virkelig 1st world problem, men alligevel. :deer:

Jeg har altid nisset den hele december, og åbenbart har jeg været så god til det (eller min søn så godtroende :genert:), at mine børn stadig tror fuldt og fast på, at vi har en nisse boende i december.

Og nu er den ældste 10 år og går i 4. klasse. Jeg tænkte allerede sidste år, at han nok ville finde ud af det i løbet af vinteren, men nej - og han tror stadig 110% på Nisse-Gotfred, som han altid har heddet, og hans nissedør og hele molevitten.

Hørte ham i sommer tale med en ven om, at de ikke troede på julemanden - ‘… men NISSEN, ham VED jeg findes! For han har sådan en lille dør, hvor han bor inde i væggen hele december!’ :lol:

Forleden var jeg sammen med ham og hans bedste ven nede at købe ind, og Sofus så en eller anden ting, som Nissen også havde givet ham. Det siger han, og vennen svarer ‘ja, altså Nissen - eller din mor…’ Og Sofus forstod det ikke engang, men var bare ‘altså, Nissen!’, og hans ven spillede så med på den, men kiggede bagefter på mig, som om han tænkte ‘okay, så I bilder ham stadig det ind??’ :lol:

Det er både lidt sjovt - men min kæreste og jeg begynder også at tænke, at han måske er lidt stor til det? :genert: Og et eller andet sted også, at jeg lyver for ham (selvom han aldrig spørger, for han tror virkelig oprigtigt på det) - og at han bliver virkelig ked af det, når han en dag finder ud af det…

Derfor: Hvordan har det foregået hos jer andre, når jeres børn ikke længere har troet på Nissen? Er det sket af sig selv, eller har I afsløret det en dag? Og hvor gamle var de?
Senest rettet af ajnaM 4. dec 2022, 22:37, rettet i alt 2 gange.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf HappyHippo » 4. dec 2022, 22:36

De har fundet ud af det i skolen. Jeg har ellers hårdnakket holdt på julemanden, nisser, tandfe mv, men de fandt ret hurtigt ud af det fra deres venner. Jeg ved ikke... jeg synes bare du skal blive ved indtil han en dag selv finder ud af det
0
ajnaM
Indlæg: 10104
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27661

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf ajnaM » 4. dec 2022, 22:39

HappyHippo skrev:De har fundet ud af det i skolen. Jeg har ellers hårdnakket holdt på julemanden, nisser, tandfe mv, men de fandt ret hurtigt ud af det fra deres venner. Jeg ved ikke... jeg synes bare du skal blive ved indtil han en dag selv finder ud af det


Kan du huske hvornår i skolen? Altså cirka hvilket klassetrin?
Og har de nogensinde sagt noget hjemme - altså ‘afsløret’ dig, er blevet kede af det, har syntes det var sjovt eller lignende…
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Fruity » 4. dec 2022, 22:43

Kan du ikke tale med ham om, at der er nogen, der ikke tror på nisser!!! Og det ved du, fordi du har talt med nogle forældre, der er trætte af det… for når man ikke tror på nisser mere, stopper de med nisserier og kalendergave - og nogle af børnene mener nu, forældrene skal begynde at købe kalendergaver, når de nu ikke får af nisserne!!! Ej!!???!!!

DU vil altså godt slå fast, at det gider du ikke. Det er jo vildt mange gaver og ting, altså. Enten tror man - ellers er det slut med gaver.

… så kan han tro/være i tvivl lige så længe han vil. Og sige til de andre børn, at hans mor siger, det er slut med gaver, hvis han ikke tro - og så dum er han da ikke… og han behøver aldrig blive ked/have snakken med dig - han kan bare vokse ud af det, når han er klar…
1
Bergen
Indlæg: 7361
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12007

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Bergen » 4. dec 2022, 22:59

Min datter er samme sted og på samme alder - og fastholder, at tror man på nisser, så har man en nisse...

Og så hun egentlig ret ligeglad med, at de andre i klassen ikke tror på nisser og ikke har en. Her bor den i køkkenet bag nissedøren.

Jeg tænker, at det løser sig selv hen af vejen.

Bedstevennens mor tror i øvrigt ikke på nisser, så han har beklageligvis aldrig haft en nisse... Når han sover hos os, så husker hendes nisse naturligvis også ham. Det finder hun virkelig ærgeligt for bedstevennen, at moderen er så kontrær ikke at tro på nisser og sønnen derfor må undvære, at der kommer en fra Grønland til ham.
1
Rhododendron
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1133

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Rhododendron » 4. dec 2022, 23:30

Jeg har i starten af december bristet min 10 åriges forestilling om nissen, og jeg fortryder sådan at jeg ikke ventede til senere på måneden :trist:

Hun spurgte selv om det var mig der lavede drillerierne, og jeg spurgte om hun var HELT sikker på at hun ville vide det. Hun ville gerne vide det, men endte med at græde sig selv i søvn fordi det var så skuffende for hende at nissen ikke fandtes. Samtidig siger en større søskende så, "nååårh, ligesom at tandfeen heller ikke findes" :tie:

Vi talte dog om at det er lidt ligesom at tro på gud eller engle, og at man i gamle dage troede på nisser på samme måde. Og at hun stadig godt kan tro på det, men at den bare havde fået hjælp fra mig til at synliggøre dens eksistens :jule: Jeg har dog ikke lavet nisseløjer siden.

Jeg ville gerne have ventet til efter jul, men havde besluttet mig for at hvis hun spurgte, ville jeg ikke lyve for jeg tror hun er en af de sidste i klassen som levede sig ind i det.

Jeg spurgte hende i øvrigt om, hvordan hun ville have det, hvis de andre i klassen havde afsløret det for hende eller at de syntes hun var underlig når hun fortalte om nisseløjerne. Og det mente hun slet ikke de ville, for de snakkede altså ikke om sådan noget :stoned:
Senest rettet af Rhododendron 4. dec 2022, 23:34, rettet i alt 2 gange.
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3903
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9270

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Sofakartoflen » 4. dec 2022, 23:31

Mine børn er fra en anden tid, hvor der ikke var nissedøre og den slags.

Vi lavede lidt leg med omkring grød til nissen på loftet i laden, da børnene stadig gik i børnehave.
De fik også pakkekalender fra nissen, men de begyndte selv at spørge lidt mere ind, og det tog vi som et tegn på, at det var tid til at tale om, at det var noget, vi legede, så vi gjorde ikke noget for at "modarbejde" deres detektivtanker.

Jeg kan huske, at emnet har været oppe før, og diskussionen har været heftig og i mine øjne lidt absurd, når folk i ramme alvor bruger som argument, at der da findes nisser.

For mig var det faktisk dine argumenter TS, som dannede baggrund for, at vi ikke forsøgte at snyde børnene efter, at den ældste var omkring 6-7. Det har været rigtig vigtigt for mig, at børnene vidste, at jeg ikke løj for dem. Ligesom jeg også gerne ville have, at det skulle være mig, der "røbede", at det var os, der købte pakkegaver osv.

Vi blev ved med at sætte grød over til nissen og snakke om gaver fra nissen. Børnene vidste bare, at det var en leg i julen.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Delfin » 5. dec 2022, 00:10

Rhododendron skrev:Jeg har i starten af december bristet min 10 åriges forestilling om nissen, og jeg fortryder sådan at jeg ikke ventede til senere på måneden :trist:

Hun spurgte selv om det var mig der lavede drillerierne, og jeg spurgte om hun var HELT sikker på at hun ville vide det. Hun ville gerne vide det, men endte med at græde sig selv i søvn fordi det var så skuffende for hende at nissen ikke fandtes. Samtidig siger en større søskende så, "nååårh, ligesom at tandfeen heller ikke findes" :tie:

Vi talte dog om at det er lidt ligesom at tro på gud eller engle, og at man i gamle dage troede på nisser på samme måde. Og at hun stadig godt kan tro på det, men at den bare havde fået hjælp fra mig til at synliggøre dens eksistens :jule: Jeg har dog ikke lavet nisseløjer siden.

Jeg ville gerne have ventet til efter jul, men havde besluttet mig for at hvis hun spurgte, ville jeg ikke lyve for jeg tror hun er en af de sidste i klassen som levede sig ind i det.

Jeg spurgte hende i øvrigt om, hvordan hun ville have det, hvis de andre i klassen havde afsløret det for hende eller at de syntes hun var underlig når hun fortalte om nisseløjerne. Og det mente hun slet ikke de ville, for de snakkede altså ikke om sådan noget :stoned:


Jeg fortsatte med at lave nisseløjer, et stykke tid efter, at min datter efter en tids undrende spørgsmål havde lugtet lunten og selv begyndte at lave nisseløjer for at drille mig tilbage. Jeg sagde til hende, at stadig nissen findes for den der tror på legen - husker det ikke helt, men noget i den retning. Jeg tror kun hun var 6-7 år, så jeg har nok ikke været overbevisende nok :lol:
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf didaa » 5. dec 2022, 06:31

Min ældste er også 10 år, og han har opdaget det. Det går lidt udover lillebror på snart 4 år, som i "ej tusind tak mor for adventsgaven!!" hvor lillebror ser helt forvirret ud. Jeg har bare holdt fast i at nissen kommer forbi her i december og hygger om os i familien, og så tror min store på det han tror.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf 1234 » 5. dec 2022, 06:55

Bergen skrev:Min datter er samme sted og på samme alder - og fastholder, at tror man på nisser, så har man en nisse...

Og så hun egentlig ret ligeglad med, at de andre i klassen ikke tror på nisser og ikke har en. Her bor den i køkkenet bag nissedøren.

Jeg tænker, at det løser sig selv hen af vejen.

Bedstevennens mor tror i øvrigt ikke på nisser, så han har beklageligvis aldrig haft en nisse... Når han sover hos os, så husker hendes nisse naturligvis også ham. Det finder hun virkelig ærgeligt for bedstevennen, at moderen er så kontrær ikke at tro på nisser og sønnen derfor må undvære, at der kommer en fra Grønland til ham.

Jeg synes det vildt, at hun stadig tror, når hendes venner ikke gør.
Jeg husker det klart, som det var en ting, vi andre fortalt de mest naive typer i klassen i de små klasser.
Jeg har i hvert fald selv punkteret mere end en nisstro som barn :genert:

Og jeg vil også gerne undskylde på forhånd.
Jeg bliver ligesom bedstevennens mor og hvis min datter ligner mig, så kommer hun nok til afsløre det for et barn eller 2 på vejen :genert:
1
Bergen
Indlæg: 7361
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12007

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Bergen » 5. dec 2022, 06:58

1234 skrev:
Bergen skrev:Min datter er samme sted og på samme alder - og fastholder, at tror man på nisser, så har man en nisse...

Og så hun egentlig ret ligeglad med, at de andre i klassen ikke tror på nisser og ikke har en. Her bor den i køkkenet bag nissedøren.

Jeg tænker, at det løser sig selv hen af vejen.

Bedstevennens mor tror i øvrigt ikke på nisser, så han har beklageligvis aldrig haft en nisse... Når han sover hos os, så husker hendes nisse naturligvis også ham. Det finder hun virkelig ærgeligt for bedstevennen, at moderen er så kontrær ikke at tro på nisser og sønnen derfor må undvære, at der kommer en fra Grønland til ham.

Jeg synes det vildt, at hun stadig tror, når hendes venner ikke gør.
Jeg husker, det klart som det var en ting, vi andre fortalt de mest naive typer i klassen i de små klasser.
Jeg har i hvert fald selv punkteret mere end en nisstro som barn :genert:

Og jeg vil også gerne undskylde på forhånd.
Jeg bliver ligesom bedstevennens mor og hvis min datter ligner mig, så kommer hun nok til afsløre det for et barn eller 2 på vejen :genert:


Der er nok et par stykker mere, der tror på nissen end min datter, som tråden også viser, så er hun jo ikke helt enestående, men jeg har ikke styr på +20 børn i klassen. Men klart +20 børn fra forskellige kulturer tror jo ikke på nissen og masser er vokset fra det.

Pointen er jo, at man ikke kan afsløre noget.
Tror man på nissen, så har man en nisse. Så det jo bare ærgerligt for dem, der ikke tror og ikke har en nisse ligesom bedstevennen.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4919
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6536

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Stars » 5. dec 2022, 07:06

Fruity skrev:Kan du ikke tale med ham om, at der er nogen, der ikke tror på nisser!!! Og det ved du, fordi du har talt med nogle forældre, der er trætte af det… for når man ikke tror på nisser mere, stopper de med nisserier og kalendergave - og nogle af børnene mener nu, forældrene skal begynde at købe kalendergaver, når de nu ikke får af nisserne!!! Ej!!???!!!

DU vil altså godt slå fast, at det gider du ikke. Det er jo vildt mange gaver og ting, altså. Enten tror man - ellers er det slut med gaver.

… så kan han tro/være i tvivl lige så længe han vil. Og sige til de andre børn, at hans mor siger, det er slut med gaver, hvis han ikke tro - og så dum er han da ikke… og han behøver aldrig blive ked/have snakken med dig - han kan bare vokse ud af det, når han er klar…


Hjemme hos min søster har børnene for længe siden fået at vide, at nissen kun kommer, så længe man tror på den.
Så det gør de stadig ... i hvert fald derhjemme :-D
De går i 4. og 6. klasse

Jeg tror, de fik det at vide i forbindelse med, at den store begyndte at vise tegn på ikke at tro på nissen. Og så blev det sådan for at hun ikke skulle afsløre det for lillesøster.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Lykke
Indlæg: 6952
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6483

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Lykke » 5. dec 2022, 07:37

Min datter på 7 år ved godt at det er noget vi bare leger. Det tror jeg hun rigtig fandt ud af da hun var 5 år.

Men derfor er det stadig hyggeligt. Nissen får stadig brunkager, pebernødder, pandekager, mælk osv.

Jeg tror bare jeg ville fortsætte i din situation. Når min datter har spurgt om nissen findes eller fx tandfeen - så har jeg altid spurgt hende tilbage, om hun selv tror på nissen eller tandfeen. Og sådan er det nok gået op for hende. Jeg ved det ikke.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf Pyjamas » 5. dec 2022, 07:45

Jeg har også en 10-årig. Sidste år var han meget skeptisk, men stadig mest hældende til at tro på nissen. Hans venner sagde højt til ham, at der altså ikke findes nisser - og her tænkte jeg, det nok var ved at være på tide at afsløre det :genert:

Det løste sig, da han for et par måneder siden spurgte til tandfeens ægthed, og jeg vævende svarede, at jeg måske havde hjulpet lidt. I dagene efter spurgte han til julemanden og nissen, hvortil jeg ikke løj og løbende røbede mere og mere. Han har syntes, det har været sjovt at diskutere de ting, jeg gjorde som nisse/julemand/tandfe. Han har været glad for at føle, han selv har afsløret hemmeligheden, og han har faktisk sagt tak for, at jeg har gjort så meget :lun: :D

Der er en lillebror på vej til ham, og han fik at vide, at når man nu har luret hemmeligheden, så er man forpligtet til at hjælpe med nisserier for de små :D
2
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34132

Re: Juledilemmaet - når den 10-årige stadig tror på nissen…

Indlægaf JoyNips » 5. dec 2022, 08:03

Jeg håber, at det ikke er noget vi behøver at “afsløre”. Altså som i at tage en snak om det. Med lidt held kan vi bare mere og mere med et glimt i øjet lade den store være med i hemmeligheden overfor den lille.

Han spurgt mig i går om det var mig og far der lagde gaver i julesokken eller lavede nisseløjer. Spurgte ham bare, hvordan han tænkte vi skulle kunne det når nu nogle af løjerne var sket mens vi ikke var hjemme.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"