Tråden for teenageforældre

fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53111

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf fisken80 » 10. mar 2024, 18:54

Rhododendron skrev:
fisken80 skrev:Hvis ikke det er fordi hun skal kunne give en hånd med, hvorfor skulle det så være nødvendigt at vide, hvad tid hun var hjemme? Så ville det jo være rigeligt at vide om hun var der til at spise med.
Jeg boede hjemme til jeg var 21, og jeg blev anset som voksen fra jeg startede i gymnasiet som 17-årig. Jeg havde selvfølgelig stadig pligter, men mine forældre forventede ikke længere, at jeg præcis redegjorde for, hvor jeg var henne og hvor længe jeg var det. Min mor skulle vide om jeg var der til aftensmaden, det var det.
Jeg havde f.eks. heller ikke et bestemt tidspunkt jeg skulle være hjemme efter fester da jeg startede i gymnasiet, jeg kom hjem når jeg kom hjem. Sov jeg et andet sted skulle jeg dog give besked, så de ikke troede jeg var kommet noget til, hvis de stod op næste morgen og jeg ikke var der. Men om jeg kom hjem kl. 1 eller kl. 3 eller kl. 5 det var de ligeglade med, det styrede jeg selv. Så længe jeg ikke vækkede dem.



Jeg tror det er for at vide om der er mulighed for at spørge om hendes hjælp, HVIS Urte har brug for det og ikke fordi hun konstant skal stå til rådighed bare fordi hun er hjemme. Jeg læser heller ikke at bonusdatter skal redegøre for hvor hun er når hun ikke er hjemme, eller være hjemme til en bestemt tid.

I mit hjem kan min viden om hjemkomsttidspunktet også bruges, hvis jeg opdager vi mangler en ingrediens til aftensmaden, for så kan jeg bede (min fiktive) bonusdatter om at købe det med hjem. Mine teenagere er søde til at skrive og spørge om vi mangler noget, hvis de alligevel svinger forbi supermarkedet på vej hjem fra skole, men det er noget de har lært fordi jeg forventer af dem, at de tænker på andet end deres egne behov for snacks.

Mit spørgsmål om hvornår man betragtes som voksen, udspringer egentlig af holdningen om at forældre selv har valgt at få børn og dermed har ansvar for at få familien til at løbe rundt, herunder at det ikke er bonusdatterens ansvar at passe mindre søskende.
Kan man forvente af sit 17-23 årige barn at de tager medansvar for madlavning, tøjvask, rengøring og hvad der ellers hører til en husholdning, eller skal de kun gøre det de har lyst til? Jeg tror f.eks. mine børn vil føle sig låst hvis de havde x antal faste maddage, for det ville dræbe spontaniteten, så de pligter de har er nogle der kan udføres på forskellige tidspunkter. Dog er der nogle pligter som ikke kan udføres sent om aftenen, uden det går ud over andre, så der må man sørge for at det er udført inden det bliver for sent.
Men hvis de er hjemme om eftermiddagen, afstemmer vi forventninger om hvad de har af planer (udover de faste pligter) og i hvilket omfang jeg kan inddrage dem i mine planer.
Det kan også være de har brug for min hjælp til noget, og så får vi det så vidt muligt passet sammen, så ingen af os skal afbryde en aktivitet.

Jeg har hørt om at en skoleleder udtalte at de aldrig har oplevet så mange elever, der ikke mener fællesskabet gælder dem. Forstået på den måde, at når der skal løftes i flok og gøres en ekstra indsats, er der altid nogle som ikke tænker det vedrører dem. Jeg tror det er et generelt problem at vores børn og unge er meget lyststyret, fordi de ikke behøver vente på at deres behov bliver opfyldt. Deres mad er kun et klik væk, vennerne er tilgængelige 24-7 og forældrene er i mange familier et kæmpe serviceorgan, som prøver at mindske presset på podernes skuldre. I min optik skaber det desværre en generation som bliver forvirrede og endnu mere presset, fordi de ikke er vant til at tilsidesætte egne behov, og hele tiden er styret af hvad de har lyst til i nuet.
Jeg er ikke ude i at de unge skal piskes og udføre alle huslige pligter, men jeg tror på de får en masse godt ud af at vide familien er et forpligtende fællesskab, og at ens egen lyst ikke altid kan komme i første række. Jeg tror også det tager noget af presset fra deres skuldre, når de ved hvad de har at forholde sig til, så alle ting ikke skal analyseres, mærkes og diskuteres først, men simpelthen bare skal gøres fordi det forventes af en.
Jeg kan se på mine egne teenagere at de ind imellem bliver overrasket over hvad der sker i kulissen, for at holde familiestrukturen kørende, men hvis jeg ikke fortalte dem det ville de ikke vide at de kunne hjælpe med den tjans.

En anden ting jeg har tænkt over, som hænger lidt sammen med det om fællesskabsfølelsen, er nogle teenagers holdning til penge. De bestiller f.eks. takeaway i tide og utide, uden at tænke over hvad det koster, for de har jo lyst nu og her :stoned: Jeg har ikke indtryk af at de nogensinde taler om at de ikke har råd til X og Y, og de kunne ikke drømme om at samle en pantflaske op eller gemme dem de selv køber. De bliver bombarderet med skjult reklame gennem deres apps, og de har enormt fokus på at fremstille sig selv perfekt. De vil helst tjene hurtige og nemme penge, og fritidsjobs vælges fra hvis de ikke er seje nok.
Det er sådan en influencer-agtig tilgang til økonomi :gammel:


Jeg synes nu det fremgår ret klart, at urte ønsker at vide, hvad tid bonusdatteren er hjemme. Og hvis urte kan spørge om hjælp, hvis der er brug for det, så er der da også en forventning til hende om at hun er til rådighed. Og det synes jeg ikke man skal forvente på den måde der lægges op til.
Ja en familie er et fællesskab og derfor er det også helt fint, at alle har pligter. Men de skal være faste og man skal vide, hvornår de skal udføres. Eller man skal kunne tilrettelægge dem som det passer i ens dag.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7505
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24600

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Moxy-lady » 11. mar 2024, 16:40

Jeg synes det er helt vanvittigt implicit at fortælle folk at man skader sine børn/bonusbørn ved at sammenligne med hvilke sager man ser i sit daglige arbejde i psykiatrien. Uanset om man mener der overordnet eller som et konkret dig til en anden debattør er det over stregen. Ligeså det at antyde at denne er en dårlig forælder eller ikke skulle have fået x antal børn. Og jeg synes måske også at man skal overveje hvor mange ruder man har i sit hus inden man begynder at kaste med hårde genstande ;)


Når det så er sagt, så vil jeg prøve at formulere nogle af mine holdninger der ligger op ad hvad der ellers er blevet sagt, lidt mere diplomatisk:

Jeg har også fået ondt i maven over hvordan du omtaler din papdatter, urte. Jeg forstår egentlig godt hvorfor du har det sådan, men problemet begynder og ender hos din mand. Jeg er sikker på at du også har taget konflikter med ham, men du er stadig frustreret, vred og føler dig taget for givet - og det bløder ud i den måde du ser din bonusdatter på. Hun er 19, og teknisk set voksen,ja, men ud fra det du har skrevet er hun samtidig ikke en pige der har (haft) det nemt, og det er blevet tydeligt nu. Samtidig har mor og far helt sluppet tøjlerne, og su står nu med en, praktisk talt, voksen, og er overladt til dig selv i forhold til at få hende til at passe ind, mens din mand siger én ting til hende og noget andet til dig, lader det til. Og det er ikke okay.

Jeg er helt enig med de fleste i tråden on at bonus skal/bør have nogle pligter i hjemmet, men jeg synes, som Ata, ikke at hun skal tænkes ind i det praktiske omkring de mindre børn. Som andre nævner, synes jeg at det er en god ide at hun får en liste over opgaver hvor hun kan vælge x antal som hun er ansvarlig for. Rengøring, oprydning, tøjvask, madlavning, whatever. Noget hun så vidt muligt selv kan tilrettelægge. Derudover vil jeg anbefale en fast mandag om ugen, hvor hun passende kan lave mad sammen med sin far, så de kan have noget sammen, og så han kan komme lidt på banen.

Alt i alt så tror jeg det er en pige der har brug for kærlighed pg støtte, og at opdage at hun er en værdsat del af familien, ikke bare en på tålt ophold. Og så skal din mand på banen og tage ansvar for hans datters trivsel og udvikling og lade være med at lægge alt ansvaret for at familien hænger sammen, praktisk og familiært, hos dig.
15
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12862
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12683

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Guilded_Lily » 13. mar 2024, 21:24

Min søn, ik? Han er pænt træls pt. Han har (uden at tale med os om det først) betalt for et forløb med en online PT. Nå ja, ham om det - det er hans egne tjente penge, og han vil virkelig gerne tabe sig lidt og blive veltrænet.

Han var nede at træne i mandags. I dag ligger han og brøler over, at hans arme gør ooooondt! Han ville have trænet i dag, men han kan ikke løfte højere end lidt under skulderhøjde.

Hold nu kæft, knægt, vi har også været der - suck it up!




:devil:
4
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16451
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30672

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 27. mar 2024, 07:56

Hold nu op min teenage søn kan være træg...
Jeg er godt klar over, at øverste etage er under ombygning pt, men af og til kan jeg virkelig undre mig over, at et så kvikt barn, kan virke så uintelligent :D
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16451
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30672

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 13. maj 2024, 08:39

Min søn har meldt ud, at han gerne vil gå efter, at blive jagerpilot.
Det er nok ikke det nemmeste at opnå, men han skal selvfølgelig gøre forsøget, hvis det virkelig er det han brænder for.
4
Hattie
Indlæg: 440
Tilmeldt: 24. jul 2023, 11:34
Kort karma: 31
Likede indlæg: 516

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Hattie » 13. maj 2024, 11:29

TinaW skrev:Min søn har meldt ud, at han gerne vil gå efter, at blive jagerpilot.
Det er nok ikke det nemmeste at opnå, men han skal selvfølgelig gøre forsøget, hvis det virkelig er det han brænder for.



Det er ret sejt af ham!
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3946

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Anlewi » 13. maj 2024, 14:12

TinaW skrev:Min søn har meldt ud, at han gerne vil gå efter, at blive jagerpilot.
Det er nok ikke det nemmeste at opnå, men han skal selvfølgelig gøre forsøget, hvis det virkelig er det han brænder for.


Der sker ingenting ved at drømme stort
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:

Tilbage til "Forældre"