Knap 5-årig og ritualer

Aurora
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 211
Likede indlæg: 2712

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Aurora » 25. aug 2023, 09:18

Hvis I mistænker autisme, synes jeg I skal gå efter en udredning hurtigst muligt, så det er klaret inden skolestart. Det er hårdt at gå i skole nu til dags, kravene er helt anderledes end da vi var børn, og mange børn med særlige behov, der klarede sig igennem dengang, ville måske ikke kunne holde til det idag (i.e. idag bliver de diagnostiseret, det blev de ikke dengang. Jeg er også selv voksenudredt med ADHD). Der er ikke penge til at yde støtte til børn uden en bevilling fra forvaltningen, så skolen ikke skal betale selv (i København hvor jeg bor hedder det BUF-flex hvis det er støtte i almen klasse, det hedder måske noget andet i jeres kommune).

De IQ-tester i øvrigt også i fbm. udredning. Personer med Aspergers er normalt til højt begavede, så hun kan sagtens både have ASF og høj IQ (min egen søn har Aspergers og IQ på 140+).

De tvangsprægede handlinger/OCD-lignende adfærd kan sagtens være en mestringsstrategi, som du selv er inde på. Hvis hun oplever kaos/overstimulering, kan det være en måde at bevare kontrollen på. Det, synes jeg, peger i retning af at ét eller andet er der i hvertfald, om det så er en diagnose eller "bare" miljøet i børnehaven der overbelaster hende. Vigtigt i valg af skole at være opmærksom på dét. Derhjemme er hun ikke på overarbejde, så der ser I det ikke.
2
Brugeravatar
Krøltop
Indlæg: 106
Tilmeldt: 25. aug 2015, 11:17
Kort karma: 5
Likede indlæg: 119

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Krøltop » 25. aug 2023, 09:52

Mi55y skrev:Det er måske vigtigt lige at få skrevet, at pædagogen overordnet så en glad pige i trivsel. Hun er aldrig ked af at blive afleveret, og vil sjældent med hjem. Hun fortæller også meget til os om hendes dag.

Vi har før været omkring, om der kunne være noget høj begavelse inde over (både far og jeg er højt begavede) - det kan jo ofte også vise sig som forskellige grader af mistrivsel. Er der nogen, der har erfaring med, om det kunne være relevant at tage fat i Gifted Children?

Men altså - havde jeg været barn i dag, så havde jeg sikkert fået en diagnose. Så det kunne godt ske, at vi skal begynde at indstille os på en udredning. Jeg er bare lidt bange for, at hun bliver fejldiagnosticeret - men hun skal selvfølgelig have den støtte, hun har brug for. Jeg synes, at det var hårdt at være barn, og arbejder stadig med at undertrykke en masse angstfølelser for dagligdags ting.


Vi fik rigtig meget ud af at snakke med Gifted Children da vi selv stod i det. Vi har højt begavede børn der også har autisme, og den ene har også OCD.
1
Vaniljestang
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 449

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Vaniljestang » 25. aug 2023, 17:08

Det der med ritual i forhold til hygiejne inden måltider, kan det være noget, der er kommet pga. corona og det ekstra håndvaskefokus i børnehaven?
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Mi55y » 25. aug 2023, 18:11

Vaniljestang skrev:Det der med ritual i forhold til hygiejne inden måltider, kan det være noget, der er kommet pga. corona og det ekstra håndvaskefokus i børnehaven?


Så skulle det have været længe undervejs, for det er startet inden for den seneste måned, og det er jo nærmest flere år siden, de stoppede med ekstra håndvask pga. corona.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Mi55y » 29. sep 2023, 06:35

En lille opdatering. Der er sat gang i at få et trivselsmøde op at stå med PPR. Start-november har vi før-skolesamtale, men om trivselssamtalen når at komme i stand inden da, ved vi ikke endnu.

Sofie har fået endnu en "ting". Der må nu ikke skylles ud i toilettet, før hun er ude af rummet. Det kommer sig af, at vi for snart længe siden havde et toilet herhjemme, som var lidt stoppet, så vandet kunne godt nå lidt højt op, når man skyllede ud. Det manifesterede sig så i, at hun i en periode drømte om, at huset blev fyldt med vand, når man skyllede ud. Vi havde nogle gode snakke om det med hende, og vi troede egentlig, at det var gået i sig selv. Men nu er hun så begyndt på det her. Og i sidste uge havde hun en episode i børnehaven, hvor hun var gået helt i spåner over et toilet, som var blevet fyldt lidt rigeligt med papir - hun var gået helt i panik og havde krævet, at ingen måtte gå derind.

Derudover bliver hendes gruppe af safe foods mindre og mindre, og hun spiser stort set kun ost, gulerødder og brød med smør til aftensmad, og næsten hver dag kommer der et "Det spiser jeg altså ikke mere" fra hende.

Så det bliver rigtig fint at få nogle kloge hoveder med indover. Vi herhjemme har talt om, at hvis der kommer udredning på tale, så vil vi nok betale os fra noget privat rådgivning. Især hvis intelligenstest ikke er en del af en evt. udredning.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10775

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Little_Woman » 29. sep 2023, 12:07

Det lyder godt, Mi55y, at få noget support til hvordan I støtter din datter bedst muligt. Det lyder svært, for hende og for jer!
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf MellowGorilla » 1. okt 2023, 12:08

Mi55y skrev:En lille opdatering. Der er sat gang i at få et trivselsmøde op at stå med PPR. Start-november har vi før-skolesamtale, men om trivselssamtalen når at komme i stand inden da, ved vi ikke endnu.

Sofie har fået endnu en "ting". Der må nu ikke skylles ud i toilettet, før hun er ude af rummet. Det kommer sig af, at vi for snart længe siden havde et toilet herhjemme, som var lidt stoppet, så vandet kunne godt nå lidt højt op, når man skyllede ud. Det manifesterede sig så i, at hun i en periode drømte om, at huset blev fyldt med vand, når man skyllede ud. Vi havde nogle gode snakke om det med hende, og vi troede egentlig, at det var gået i sig selv. Men nu er hun så begyndt på det her. Og i sidste uge havde hun en episode i børnehaven, hvor hun var gået helt i spåner over et toilet, som var blevet fyldt lidt rigeligt med papir - hun var gået helt i panik og havde krævet, at ingen måtte gå derind.

Derudover bliver hendes gruppe af safe foods mindre og mindre, og hun spiser stort set kun ost, gulerødder og brød med smør til aftensmad, og næsten hver dag kommer der et "Det spiser jeg altså ikke mere" fra hende.

Så det bliver rigtig fint at få nogle kloge hoveder med indover. Vi herhjemme har talt om, at hvis der kommer udredning på tale, så vil vi nok betale os fra noget privat rådgivning. Især hvis intelligenstest ikke er en del af en evt. udredning.


Det er godt I har fået PPR indover, for det lyder som om hun er på overarbejde - også jer forældre.
PPR laver ofte en test eller screening for intelligens inden de sender videre til udredning, men det er godt I er OBS på det. Fra sommeren 24 skal skolerne også screene for høj begavelse.
Man kan godt blive udredt privat, men det kan godt være svært at få hjælp i det offentlige skolesystem hvis man gør, og det offentlige kan godt udsætte en udredning hvis man har gang i en privat samtidig, fordi forskellige samtidige undersøgelser kan forstyrre resultaterne, så vær varsom med hvad I sætter i gang på én gang.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Mi55y » 1. okt 2023, 13:10

MellowGorilla skrev:
Mi55y skrev:En lille opdatering. Der er sat gang i at få et trivselsmøde op at stå med PPR. Start-november har vi før-skolesamtale, men om trivselssamtalen når at komme i stand inden da, ved vi ikke endnu.

Sofie har fået endnu en "ting". Der må nu ikke skylles ud i toilettet, før hun er ude af rummet. Det kommer sig af, at vi for snart længe siden havde et toilet herhjemme, som var lidt stoppet, så vandet kunne godt nå lidt højt op, når man skyllede ud. Det manifesterede sig så i, at hun i en periode drømte om, at huset blev fyldt med vand, når man skyllede ud. Vi havde nogle gode snakke om det med hende, og vi troede egentlig, at det var gået i sig selv. Men nu er hun så begyndt på det her. Og i sidste uge havde hun en episode i børnehaven, hvor hun var gået helt i spåner over et toilet, som var blevet fyldt lidt rigeligt med papir - hun var gået helt i panik og havde krævet, at ingen måtte gå derind.

Derudover bliver hendes gruppe af safe foods mindre og mindre, og hun spiser stort set kun ost, gulerødder og brød med smør til aftensmad, og næsten hver dag kommer der et "Det spiser jeg altså ikke mere" fra hende.

Så det bliver rigtig fint at få nogle kloge hoveder med indover. Vi herhjemme har talt om, at hvis der kommer udredning på tale, så vil vi nok betale os fra noget privat rådgivning. Især hvis intelligenstest ikke er en del af en evt. udredning.


Det er godt I har fået PPR indover, for det lyder som om hun er på overarbejde - også jer forældre.
PPR laver ofte en test eller screening for intelligens inden de sender videre til udredning, men det er godt I er OBS på det. Fra sommeren 24 skal skolerne også screene for høj begavelse.
Man kan godt blive udredt privat, men det kan godt være svært at få hjælp i det offentlige skolesystem hvis man gør, og det offentlige kan godt udsætte en udredning hvis man har gang i en privat samtidig, fordi forskellige samtidige undersøgelser kan forstyrre resultaterne, så vær varsom med hvad I sætter i gang på én gang.


Vi overvejer ikke udredning privat - mere bare at få noget rådgivning ift. den her mulighed for høj begavelse, da jeg flere gange har hørt om fejldiagnosticering i den forbindelse. For at sikre os, at vi ikke ender med en fejldiagnose - for det er ikke et problem herhjemme, men det kan enhver forælder jo komme og sige...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Knap 5-årig og ritualer

Indlægaf Mi55y » 5. dec 2023, 16:30

Vi var til PPR-møde i dag med dagtilbudsleder, psykolog, indskolingsleder, institutionsleder og primærpædagog.
Det var lidt presset med kun 1 time og mange temaer oppe. Psykologen sagde også, at det var svært for ham at få et entydigt billede af Sofies udfordringer.
Institutionen lagde meget vægt på hendes ritualer og besvær med at lukke andre ind i legen, men psykologen ville gerne fokusere på hendes belastning i hverdagen; hvor presset hun er med alle de tanker og spørgsmål, hun går med.

Så handling herfra er, at der skal laves en pdu på hende, institution skal observere hende ift. pres og behov for pauser, der skal arbejdes med trinvis og langsom eksponering for de ting, hun har ritualer omkring, og så er der opfølgning i foråret.

Jeg fik indtryk af, at psykologen fangede hende ret godt, så det er positivt.
12
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Forældre"