Efterskole

Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Efterskole

Indlægaf Cbas » 11. sep 2023, 12:04

Min søn vil nok godt på efterskole i 25/26, men jeg synes, det er en jungle i forhold til hvad vi skal vælge. I første omgang vælge at kigge nærmere på.

Hvad synes du, det er vigtigt at lægge vægt på i forhold til valg af efterskole?

Umiddelbart ville jeg foretrække, den var på Sjælland (ikke et ufravigeligt krav).

Min søn er stærk socialt og vil umiddelbart gerne have en sport/adventure linie uden det behøver være en specifik idrætsefterskole.
0
Bergen
Indlæg: 7359
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12001

Re: Efterskole

Indlægaf Bergen » 11. sep 2023, 12:13

Jeg ville lægge vægt på den unges interesser og geografisk placering af skolen.
1
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 11. sep 2023, 12:25

Bergen skrev:Jeg ville lægge vægt på den unges interesser og geografisk placering af skolen.


Jo, det gør vi selvfølgelig også.

Jeg tænker mere hjælp til de ting, man ikke selv ved, man skal lægge vægt på.

Fx er der pro/cons ved en stor efterskole?
Nogle efterskoler starter dagen relativt sent, da der er evidens for at teenagere ikke er gode til at stå tidligt op.
Værelser - bedst med kun en eller flere værelses kammerater.

Altså alt det, man ikke selv ved, når man ikke har erfaring med efterskole livet selv
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Efterskole

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. sep 2023, 13:10

Jeg ville vægte en der matcher interesser, og så self beliggenhed - men ikke kun ud fra fx Sjælland, men ud fra rejseplan, hvor nemt er det at komme til og fra på egen hånd.

Jeg gik fx på efterskole 115 km hjemme fra, men det var muligt at komme hjem på egen hånd med 2 togskift, det ene var totalt hjemmebane.

Jeg ville også lade mit barn overveje hvad det tænker ifht bad og toiletforhold. Nogle skoler har gange/huse med fælles bad og toilet, andre har toilet/bad på værelset.
Nin veninde til fx på en efterskole hvor de var 10-12 piger som samme bad og toilet, toiletterne var med sådan nogle skillevægge som der ofte er på off toiletter, altså luft/åbent i top og bund, og badet var også 3-4 brusere med sådanne halvvægge og et badeforhæng.
For nogle er det jo helt fjong, andre foretrækker det noget mere privat. Jeg var selv ret godt tilfreds med at kun at dele værelse med en enkelt anden, og havde eget toilet og bad tilknyttet værelset.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6449
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: Efterskole

Indlægaf Ata » 11. sep 2023, 13:30

Vi har lagt vægt på beliggenhed, størrelsen på værelser (hun ønsker ikke 4 mands værelser) og hvilke linjer der er. Min datter er en lidt skæv/flippet type, så vi har fravalgt skoler med mange sportslinjer. :D
0
ajnaM
Indlæg: 10100
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27655

Re: Efterskole

Indlægaf ajnaM » 11. sep 2023, 14:37

Cbas skrev:Min søn vil nok godt på efterskole i 25/26, men jeg synes, det er en jungle i forhold til hvad vi skal vælge. I første omgang vælge at kigge nærmere på.

Hvad synes du, det er vigtigt at lægge vægt på i forhold til valg af efterskole?

Umiddelbart ville jeg foretrække, den var på Sjælland (ikke et ufravigeligt krav).

Min søn er stærk socialt og vil umiddelbart gerne have en sport/adventure linie uden det behøver være en specifik idrætsefterskole.


Jeg ville tage lidt rundt og kigge. Det er efter min klare erfaring i sidste ende stemningen, der gør forskellen. Om det unge menneske tænker, at det er et sted, man har lyst til at være.

Og for at sortere fra til at begynde med, ville jeg snakke i vennekredsen - både min egen og mit barns. Da jeg selv skulle på efterskole i tidernes morgen, havde jeg en 'shortlist' med steder, jeg/mine forældre havde hørt godt om, og som jeg tænkte ville passe til mig rent socialt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Efterskole

Indlægaf FruKuk » 11. sep 2023, 15:28

Min mand er efterskolelærer og har meldt følgende “krav” ud i forhold til vores egne unger;
Max 125 elever
Ingen elite
10. klasse

Derudover så vær obs på om den opgivne pris er med eller uden rejser og udstyr

Bliv vist rundt af en elev

Gå med mavefornemmelse

Skriv op nu, hvis I ønsker plads i 25/26

Der er efterskolernes dag 24/9, hvor landets efterskoler har åbent hus
4
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 11. sep 2023, 17:27

FruKuk skrev:Min mand er efterskolelærer og har meldt følgende “krav” ud i forhold til vores egne unger;
Max 125 elever
Ingen elite
10. klasse

Derudover så vær obs på om den opgivne pris er med eller uden rejser og udstyr

Bliv vist rundt af en elev

Gå med mavefornemmelse

Skriv op nu, hvis I ønsker plads i 25/26

Der er efterskolernes dag 24/9, hvor landets efterskoler har åbent hus


Tak rigtig gode input. Vi er netop ved at finde ud af, hvem vi skal besøge d 24/9.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1279

Re: Efterskole

Indlægaf LittleLemon » 11. sep 2023, 17:39

Vi kigger også på efterskole til skoleåret 25/26

Vi har set 3 indtil videre og ingen af dem har været et march, men vi er blevet klogere på hvad vores unge mand vægter højt og hvad vi som forældre vægter mest.

Vi går efter:
Noget i Jylland/Fyn hvor han selv kan komme til/fra.
Max 130 elever
Værelsesgange frem for huse (søns ønske)
Ingen elitesport, men gerne masser af idræt og udeliv
Dannelse, fortælletimer, sang (højskoleånd er et stort forældreønske)
Ikke forkyndende kristen - altså ingen bønner og bibellæsninger.
Pænt og rent, både inde og ude



Indtil nu er de tre skoler vi har set faldet på hhv at være for elitepræget, at eleverne bor i huse og på manglende rengøring/vedligehold af bygninger og inventar.

Ingen af stederne har vi følt os tilpas alle tre - og det er vigtigt at både sønnike og vi forældre er tilpasse med det sted han skal bruge et år af sin ungdom.
0
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 11. sep 2023, 17:53

Er der nogle der kender noget til Høng efterskole?
0
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Efterskole

Indlægaf MrMister » 11. sep 2023, 18:03

Venteliste, karaktersnit, faciliteter og kemi med lærere mv. derudover linjer, beliggenhed og barnets ønsker.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4415
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10842

Re: Efterskole

Indlægaf BlueBunny » 11. sep 2023, 18:13

Når I besøger skolerne så læg mærke til interaktionen mellem nuværende elever og lærere.

Hvem har skolen fokus på ved rundvisning. Dig? Eller dit barn?

Hvor er de unges “hæng ud steder”. Hvordan er læringsmiljøet/klasserne. Matcher det dit barns mentalitet?

Vi oplevede kliniske hvide klasser med rækker og på anden skole mere “miljøer” i klasseværelset. Nogle skoler har ligesom en “Hovedbanegård” hvor de unge hænger ud, andre har “satellitter”. Begge dele kan være godt. Det kommer lidt an på hvordan man er.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Jadajada
Indlæg: 724
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2347

Re: Efterskole

Indlægaf Jadajada » 11. sep 2023, 18:22

Cbas skrev:Er der nogle der kender noget til Høng efterskole?



Vi tog en runde for et par år siden, Tølløse Slot, Faarevejle Fri og Efterskole og Høng.

De to første var virkelig fine og især Faarevejle havde en fantastisk skøn stemning. Jeg ville ikke på efterskole, den gang jeg selv fik buddet, men jeg var klar til at starte på stedet :-)

På Høng var der en virkelig mærkelig stemning. Det var både eleverne imellem og lærerne.
Det var også noget med at en stor del af eleverne boede i et hus, og så var der nogen, der boede relativt langt væk.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6449
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: Efterskole

Indlægaf Ata » 11. sep 2023, 18:38

Cbas skrev:
FruKuk skrev:Min mand er efterskolelærer og har meldt følgende “krav” ud i forhold til vores egne unger;
Max 125 elever
Ingen elite
10. klasse

Derudover så vær obs på om den opgivne pris er med eller uden rejser og udstyr

Bliv vist rundt af en elev

Gå med mavefornemmelse

Skriv op nu, hvis I ønsker plads i 25/26

Der er efterskolernes dag 24/9, hvor landets efterskoler har åbent hus


Tak rigtig gode input. Vi er netop ved at finde ud af, hvem vi skal besøge d 24/9.

Overvej at skrive jer op inden 24/9. Mange steder er allerede fyldt. Og man betaler først nogle måneder efter så I kan reservere plads nu gratis.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Efterskole

Indlægaf 1234 » 12. sep 2023, 06:31

Jeg ville overveje, hvordan skolen er bygget. Er det en stor bygning, så man aldrig behøver gå udenfor eller flere forskellige bygninger, så man kommer uden for i løbet af dagen. Det lyder måske fjollet, men jeg var virkelig glad for, at jeg kom uden for hver dag på min efterskole, så man ligesom mærkede årstiderne.
2

Tilbage til "Forældre"