Efterskole

Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11612

Re: Efterskole

Indlægaf Kerrigan » 12. sep 2023, 07:52

FruKuk skrev:Min mand er efterskolelærer og har meldt følgende “krav” ud i forhold til vores egne unger;
Max 125 elever
Ingen elite
10. klasse

Derudover så vær obs på om den opgivne pris er med eller uden rejser og udstyr

Bliv vist rundt af en elev

Gå med mavefornemmelse

Skriv op nu, hvis I ønsker plads i 25/26

Der er efterskolernes dag 24/9, hvor landets efterskoler har åbent hus

Dét her er et rigtig godt sted at starte.

Personligt ville jeg også gerne lidt væk hjemmefra, lægge nogle kilometer imellem, og valgte en efterskole ved grænsen.
Det jeg selv faldt for var de mange idrætslinjer, som de stadig har, at rejser var inkluderet (er de stadig) og så at hovedsproget er tysk. Det fandt jeg virkelig interessant til trods for en virkelig kedelig tyskundervisning i folkeskolen og jeg har siden haft god gavn af mit tyske.
Jeg havde 16 timers idræt om ugen og jeg elskede det!
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11418
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23715

Re: Efterskole

Indlægaf Mani » 12. sep 2023, 08:21

Vores sønner har været virkelig glad for at bo på skoler med huse - det var ikke noget vi havde overvejet ifbm at se på skolerne.
Derudover har det der virkelig har givet noget ekstra været at der var en god variation i linjerne - så de blev blandet med nogen med helt andre interesser og at der var noget de var fælles om på hele skolen. På de to har det været gymnastik og gymnastikopvisninger (de regnede med de ville synes det var en pligt - men det var en kæmpe fællesskabsfølelse der kom ud af det). Yngste var coronaramt det år han var afsted, men de arbejder meget med outdoor på kryds og tværs der trods af corona benspænd gav fede fællesskabsoplevelser.

2 ud af 3 er ikke ekstroverte - så det er ikke derfor det har vægtet så højt for dem.

Edit: 2 ud og 3 mødes med faste intervaller med deres tidligere huse - den ene går nu i 3.G og den anden er i gang med 2. sabatår. Ham der har mindst kontakt med sit gamle hus er ham der gik på en idrætsefterskole, hvor vores indtryk var at konkurrence vejede højere end fællesskab i flere tilfælde. Han ses dog forsat med et slæng fra hans linjer.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Nigleb
Indlæg: 711
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1803

Re: Efterskole

Indlægaf Nigleb » 12. sep 2023, 09:22

Vi var ude i sidste øjeblik, da vi skulle vælge efterskole, så vi måtte i høj grad gå efter hvilke der havde en ledig plads, som nogenlunde matchede min datters interesser. De to var i næsten samme by, den ene var HELT nedslidt, beskidt, lille, næsten intet udeareal, unge der ikke så ud til at trives, unge der søgte grænser, unge der knaldede her der og alle vegne. Den anden var min datters drømmeskole, men de havde ingen pladser. Den tredje var en halv dagsrejse med det offentlige væk. Den var megalækker, moderniseret, kæmpe udendørsarealer, men også med meget fokus på idræt og bevægelse. Selvom det var lækkert, og der var store flotte værelser, var mavefornemmelsen der ikke helt. Vi blev ringet op få måneder før start og fik tilbudt en ledig plads på drømmeskolen - med nærmest intet idræt på skemaet :cool: og en hel skole kun med fokus på min datters interesser.

- Min datter kunne selv komme til og fra skolen indenfor et par timer med først tog og så letbane der stoppede 5 minutter derfra. Det var også et stort plus, de par gange hun sen aften og nat blev ringet akut syg/skulle med ambulance til nærmeste sygehus, at jeg ikke skulle bruge en halv dag på at nå frem til hende. Sådan noget kan man ikke forudse, men jeg var enormt taknemmelig efterfølgende for, at jeg i de tilfælde nåede frem før hende eller samtidig med!
- Der var flere bygninger de skulle være i på grunden i løbet af dagen, så de var tvunget ud hver dag. Ellers tror jeg nærmest aldrig de ville få frisk luft.
- Det kan være rigtig godt at se på værelsesfordelingen i forhold til ens barn. Er de kun to skal barnet være alene i de perioder den anden er syg og hjemme og omvendt.
- Er de 4 kan det være svært at finde ro til lektier eller have lidt tid for sig selv.
- Vi havde både 2, 3 og 4 mands værelser, og ønskede 3, så der altid var en, hvis den ene var syg, da min datter hverken er den mest ekstroverte men heller ikke har lyst til at være alene. Hun endte på et to-mands værelse, og matchet var heldigvis helt perfekt! De to piger elskede hinanden og har stadig daglig kontakt. Men det kunne ligeså godt have været et dårligt match, og så må man deale med det somehow.
0
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 12. sep 2023, 09:44

Tak for alle jeres kommentarer, det er virkelig rart at få nogle input, man som ny i Efterskoleverdenen ikke selv tænker over
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9702

Re: Efterskole

Indlægaf Tanten » 12. sep 2023, 15:28

Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4415
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10842

Re: Efterskole

Indlægaf BlueBunny » 12. sep 2023, 19:45

Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1279

Re: Efterskole

Indlægaf LittleLemon » 12. sep 2023, 20:07

BlueBunny skrev:
Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?


Hvad er det? Jeg har aldrig hørt om Efterskolebussen?
2
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Efterskole

Indlægaf DenSkarpeLaks » 12. sep 2023, 20:18

Jeg ville også se på hvor 'autoritær' eller streng (i mangel af bedre ord) den enkelte efterskole er. Jeg gik på en meget fri efterskole hvor vi boede i huse drenge og piger sammen, hvor der generelt var højt til loftet, og hvor et af grundprincipperne var at reglerne kunne ændres hvis vi kunne argumentere ordentligt for hvorfor.

Jeg var ret himmelfalden når jeg hørte mine venner der gik på en anden efterskole fortælle om hvordan drenge og piger ikke måtte komme på hinandens gang, hvordan der generelt bare var strengere og mere gammeldags regler for næsten alt, og meget lille medindflydelse for eleverne.

Mine venner trivedes jo fint på deres efterskole, men jeg ville helt klart ikke have trivedes i så autoritært et miljø, så jeg ville mene at det også er værd at tænke over hvordan ens teenager har det med den slags.
Senest rettet af DenSkarpeLaks 12. sep 2023, 21:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4415
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10842

Re: Efterskole

Indlægaf BlueBunny » 12. sep 2023, 21:12

LittleLemon skrev:
BlueBunny skrev:
Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?


Hvad er det? Jeg har aldrig hørt om Efterskolebussen?

https://efterskolebussen.dk/

Det er en bus der kører fredag/søndag fra/til efterskolerne. Så holder den centrale steder i landet :)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Efterskole

Indlægaf FruKuk » 12. sep 2023, 23:51

BlueBunny skrev:
LittleLemon skrev:
BlueBunny skrev:
Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?


Hvad er det? Jeg har aldrig hørt om Efterskolebussen?

https://efterskolebussen.dk/

Det er en bus der kører fredag/søndag fra/til efterskolerne. Så holder den centrale steder i landet :)


Der er i hvert fald mange efterskoler, der umiddelbart ikke er på opsamlingslisten
1
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1279

Re: Efterskole

Indlægaf LittleLemon » 13. sep 2023, 04:58

FruKuk skrev:
BlueBunny skrev:
LittleLemon skrev:
BlueBunny skrev:
Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?


Hvad er det? Jeg har aldrig hørt om Efterskolebussen?

https://efterskolebussen.dk/

Det er en bus der kører fredag/søndag fra/til efterskolerne. Så holder den centrale steder i landet :)


Der er i hvert fald mange efterskoler, der umiddelbart ikke er på opsamlingslisten


Jeg vidste slet ikke den mulighed fantes… super fedt tilbud for dem der ligger på ruten. Dog er der mange skoler der ikke er med…de 3 vi har set på til vores søn er ikke med på ruten…den jeg selv gik på i sin tid er heller ikke. Og de 2 vi nu er kig på til sønnen er der heller ikke.
1
fisken80
Indlæg: 22604
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53159

Re: Efterskole

Indlægaf fisken80 » 13. sep 2023, 14:47

BlueBunny skrev:
LittleLemon skrev:
BlueBunny skrev:
Tanten skrev:Min papdatter gik på en efterskole, hvortil der ikke gik offentlig transport om søndagen. Og den lå langt væk. Dét var i hvert fald et irritationsmoment.

Kører efterskolebussen ikke til alle efterskoler?


Hvad er det? Jeg har aldrig hørt om Efterskolebussen?

https://efterskolebussen.dk/

Det er en bus der kører fredag/søndag fra/til efterskolerne. Så holder den centrale steder i landet :)


Den kører bestemt ikke til alle efterskoler.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 332
Kontakt:

Re: Efterskole

Indlægaf EmoJanice » 15. sep 2023, 15:00

Det kan også betale sig at læse feedback fra tidligere elever. På nogle skoler stoppede mere end halvdelen af eleverne før tid. Måske ikke så meget under pandemien hvor eleverne fik mulighed for at opretholde deres sociale netværk derhjemme. Den kritiske efterskoleblog nævner nogle skoler hvor eleverne rejste fordi miljøet ikke var i orden eller skolen lovede mere end de var i stand til.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4415
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10842

Re: Efterskole

Indlægaf BlueBunny » 15. sep 2023, 15:07

EmoJanice skrev:Det kan også betale sig at læse feedback fra tidligere elever. På nogle skoler stoppede mere end halvdelen af eleverne før tid. Måske ikke så meget under pandemien hvor eleverne fik mulighed for at opretholde deres sociale netværk derhjemme. Den kritiske efterskoleblog nævner nogle skoler hvor eleverne rejste fordi miljøet ikke var i orden eller skolen lovede mere end de var i stand til.


Kiggede lige.
Det er primært nogle gamle følelsesladede indlæg. Det er umiddelbart ikke så brugbart?
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Efterskole

Indlægaf Mædem » 18. sep 2023, 12:38

Jeg har arbejdet i efterskoleverdenen i en del år, og jeg er derfor meget bevidst om, hvad jeg ville vægte højt den dag min søn (forhåbentlig) vil på efterskole. Det er i øvrigt de samme ting jeg ville lægge mærke til, hvis jeg en dag skal arbejde på en anden efterskole end den jeg er på i dag.

Beliggenhed, linjefag og skolens (gode) ry ville være det første jeg ville sortere efter.

Når vi tog ud og besøgte skolen ville jeg vægte følgende ting meget højt:

- At eleverne føler ejerskab over skolen. Er det dem der viser rundt? Taler de om skolen med varme, begejstring og stolthed?

- At skolen har nogle tydelige strategier for, hvordan de bliver ved med at give fællesskabet de bedste vækstbetingelser. Bl.a. ville jeg spørge ind til balancen mellem regler og medindflydelse. For mange, strikse og firkantede regler, som lærerne ikke kan forklare meningen med, kan skabe en usund modkultur, men omvendt kan for meget frihed og for mange løse regler resultere i, at det er jungleloven, der hersker. Og det har jeg ikke lyst til at lægge barn til.

- At eleverne har adgang til naturen, og at skolen er med til at facilitere mødet med den. Det kunne f.eks. være i form af en køkkenhave, dyrehold el.lign.

- At skolens værdigrundlag og pædagogik lægger op til de svære samtaler og det lange, seje træk, fremfor straf og tretrinsraket-tænkning.

- At der er en god, hjemlig atmosfære på skolen. Hilser eleverne og personalet på jer, når I går rundt på skolen? Virker det som om der er en god, sjov og tryg omgangstone mellem dem I møder? Er der liv, summen og gang i forskellige projekter? Er der nogle medarbejdere, der bor på skolen?

....OG at skolen har en politik omkring mobiltelefoner. En skole, hvor jeg kunne se, at mange af eleverne gik med næsen nede i telefonen, eller hvor det var dét mange af dem sad og var samlede om, ville jeg være skeptisk omkring.


Hvordan værelserne er indrettet, og hvilke toilet-og badeforhold der er, ville jeg være ligeglad med.
4

Tilbage til "Forældre"