Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3451
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3093

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Alphilia » 23. nov 2023, 12:43

Erfaring fra vuggestue er at det fungerer fint
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf ajnaM » 23. nov 2023, 15:19

Vi bruger ikke Aula, men har holdt fast i ForældreIntra. Det fungerer fint.

MEN det her handler jo i bund og grund ikke om et specifikt system - det handler om en skole og en hverdag for børnene (og familierne og lærerne), der er for presset, og som kommer til udtryk i systemet.

Det meste brok på Aula handler enten om forældre, der er 'overengagerede' - og som forventer et meget højt serviceniveau. Det er fx Antons forældre, der mangler en gummistøvle, og som, i stedet for at lære Anton selv at holde styr på sine ting, forventer, at lærerne skal a) finde gummistøvlen og b) sørge for, at Anton får styr på sine ting. Eller om forældre, der oprigtigt kæmper for at få den fornødne hjælp til børn, der ikke trives - og lærere, der kæmper for det samme - og hvor frustrationer, der egentlig handler om et for stort pres på hverdagen, ender i konflikter mellem forældre, børn og/eller lærere.

Det ændrer med andre ord ikke noget at lukke for Aula eller Intra. Det hjælper at gøre noget ved det bagvedliggende. Det handler om at sætte ind tidligere, der hvor udfordringerne er - og det handler om roller. Om at forældrene kan få lov at ånde ud og læne sig tilbage, og bare stole på at skolen 'har den' og har styr på det hele, så de ikke behøver blande sig.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. nov 2023, 15:30

Som lærer har jeg ikke et problem med Aula, hverken i forhold til den tekniske del eller kommunikationen derinde.
Jeg har været på flere forskellige skoler, både geo- og demografisk, og jeg har aldrig oplevet hverken information overload eller forældre, der brokkede sig eller skrev i en grænseoverskridende eller anklagende tone.

På mit gamle-gamle arbejde havde vi på et tidspunkt et kursus i skole-hjem-kommunikation, hvor vi bl.a. skulle tage udgangspunkt i virkelige beskeder, som folk selv havde sendt, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ved en del af eksemplerne tænkte, at hvis nogen havde skrevet i den tone til mig, kunne jeg umiddelbart godt være blevet lidt ilter.
2
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Bergen » 23. nov 2023, 18:02

Skolen er begyndt at slette fællesbeskeder om huer og gummistøvler sendt til 600 modtagere og tager fat i de forældre, der bruger Aula på den måde. Det har mindsket irritationen meget her, at der ikke kommer 10 ligegyldige beskeder dagligt.
Personalet har også strammet op på 'ligegyldige' beskeder. Fremragende.
5
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf HappyHippo » 24. nov 2023, 22:49

Urtekussen skrev:I vores sfo vil de meget gerne have at vi taster hentetid ind. Det er smart, for man kan jo sætte det til at gentage hver uge, så man kun behøver indtaste det en gang.
Bortset fra os med 7/7 - det er enten gentage hver uge eller aldrig.
Jeg har skrevet til skolen, men det er simpelthen ikke udviklet til det endnu.
Det kunne man på deres tidligere system.


Jeg skrev bare noget dengang. Afleveret 8, hentet 16. Hver dag, den funktion pisser mig så meget af.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Allmost_Famous » 24. nov 2023, 23:48

ajnaM skrev:Vi bruger ikke Aula, men har holdt fast i ForældreIntra. Det fungerer fint.

MEN det her handler jo i bund og grund ikke om et specifikt system - det handler om en skole og en hverdag for børnene (og familierne og lærerne), der er for presset, og som kommer til udtryk i systemet.

Det meste brok på Aula handler enten om forældre, der er 'overengagerede' - og som forventer et meget højt serviceniveau. Det er fx Antons forældre, der mangler en gummistøvle, og som, i stedet for at lære Anton selv at holde styr på sine ting, forventer, at lærerne skal a) finde gummistøvlen og b) sørge for, at Anton får styr på sine ting. Eller om forældre, der oprigtigt kæmper for at få den fornødne hjælp til børn, der ikke trives - og lærere, der kæmper for det samme - og hvor frustrationer, der egentlig handler om et for stort pres på hverdagen, ender i konflikter mellem forældre, børn og/eller lærere.

Det ændrer med andre ord ikke noget at lukke for Aula eller Intra. Det hjælper at gøre noget ved det bagvedliggende. Det handler om at sætte ind tidligere, der hvor udfordringerne er - og det handler om roller. Om at forældrene kan få lov at ånde ud og læne sig tilbage, og bare stole på at skolen 'har den' og har styr på det hele, så de ikke behøver blande sig.

Det fylder i hvert fald mere end det bør, det er helt sikkert. Det er også tit de børn, der slår sig uforholdsvis meget når alt ikke flasker sig for dem i første forsøg, og nogle forældre kan desværre slet ikke håndtere, at deres børn skal lære at navigere i at madpakken ligger i et andet rum i skoletasken end den plejer. Det er ærgerligt for alle parter.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Allmost_Famous » 24. nov 2023, 23:52

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "Hvorfor skal skoletasken være så tung?" til de, der måtte ønske et satirisk indblik i kommunikation på Aula.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf ajnaM » 25. nov 2023, 08:58

Allmost_Famous skrev:
ajnaM skrev:Vi bruger ikke Aula, men har holdt fast i ForældreIntra. Det fungerer fint.

MEN det her handler jo i bund og grund ikke om et specifikt system - det handler om en skole og en hverdag for børnene (og familierne og lærerne), der er for presset, og som kommer til udtryk i systemet.

Det meste brok på Aula handler enten om forældre, der er 'overengagerede' - og som forventer et meget højt serviceniveau. Det er fx Antons forældre, der mangler en gummistøvle, og som, i stedet for at lære Anton selv at holde styr på sine ting, forventer, at lærerne skal a) finde gummistøvlen og b) sørge for, at Anton får styr på sine ting. Eller om forældre, der oprigtigt kæmper for at få den fornødne hjælp til børn, der ikke trives - og lærere, der kæmper for det samme - og hvor frustrationer, der egentlig handler om et for stort pres på hverdagen, ender i konflikter mellem forældre, børn og/eller lærere.

Det ændrer med andre ord ikke noget at lukke for Aula eller Intra. Det hjælper at gøre noget ved det bagvedliggende. Det handler om at sætte ind tidligere, der hvor udfordringerne er - og det handler om roller. Om at forældrene kan få lov at ånde ud og læne sig tilbage, og bare stole på at skolen 'har den' og har styr på det hele, så de ikke behøver blande sig.

Det fylder i hvert fald mere end det bør, det er helt sikkert. Det er også tit de børn, der slår sig uforholdsvis meget når alt ikke flasker sig for dem i første forsøg, og nogle forældre kan desværre slet ikke håndtere, at deres børn skal lære at navigere i at madpakken ligger i et andet rum i skoletasken end den plejer. Det er ærgerligt for alle parter.


Men hvad tror du, det bunder i? :gruble:

Jeg tænker, rigtig meget handler om roller og tillid. Jeg ser en forældregruppe - især mødre - der er blevet stillet større og større forventninger til. At blive mor i dag er fanme noget med at skulle sætte sig ind i alt mellem himmel og jord, og der er løftede pegefingre overalt, du skal navigere i.
Det gør, at nogle forældre - igen især mødre - er vant til at detailstyre alt i børnenes liv. Og når børnene så når skolealderen, så er forældrene blevet det, jeg kalder ‘overengagerede’. De smører madpakken, de bærer tasken ind, de tjekker Aula 200 gange om dagen, de arrangerer legegrupper og fællesfødselsdage og lektier og penalhuse - og de forventer samme engagement i deres barn fra skolens side!

Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.

Samtidig møder forældrene en skole, der er i underskud på tid. Den lærer har på INGEN måde tid til at finde Antons gummistøvler, og der er ikke tid til at binde sko, lægge madpakker i køleskabe eller opdrage på børnene heller.
Der er generelt ikke tid - eller vilje! - til at fokusere specielt meget på det enkelte barn (med mindre der reelt er behov for det, narurligvis). De kræfter, der er, vil skolen hellere orientere mod fællesskaberne, klassen, alle børnene.

På den måde opstår der frustrationer i mødet mellem disse forældre og skolen. Og skal man løse noget af det, skal man ikke lukke Aula - jeg tror, det er dybere end det. Jeg tror, det handler både om at give skolerne et større overskud, så de kan ‘sende forældrene hjem’ med en god følelse i maven - og om at forældrerollen på mange måder er blevet for presset. Der skal mere ro på både skoler og børnefamilier.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12862
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12683

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Guilded_Lily » 25. nov 2023, 10:34

Jeg har endnu ikke modtaget "indkaldelsen" på forældredelen, men har besvaret medarbejderudgaven.
Jeg er så træt af Aula. Jeg er heldigvis ikke en af de lærere, der tæppebombes med beskeder fra dit-dut-dat - hvis det går højt, får jeg måske 8-10 beskeder på en dag, oftest om sygemeldinger eller info fra ledelsen. Jeg har dog kolleger, der har været nødt til at afsætte en forberedelsestime om ugen til at komme igennem så mange beskeder som muligt.
Det er ikke altid, modtagerlisten opdateres, så udmeldte børn/forældre får beskeder, der ikke kommer dem ved. Der står bare en "udmeldt"-besked ved eleven, men det er åbenbart meget svært at fjerne dem helt (eller også er det vores relativt ny, dog nogenlunde erfarne sekretær, der ikke har styr på det).

På medarbejderdelen er jeg så hamrende træt af, at intras klasselogfunktion mangler. Derudover er det en by i Rusland at booke lokaler - især, hvis lokalet også bruges til undervisning - så overruler mødet undervisningssituationen. Dobbeltbookninger af mødelokaler forekommer jævnligt. Sætter man en leder eller kollega CC på en mail, får de ikke opfølgningen med.
Jeg mangler også tit funktionen, hvor man kunne lave afkrydsningsskemaer og afstemninger.

På forældredelen er jeg lidt meh. Når klassen har dobbeltklasselærerfunktion, skal man markere lærerne én ad gangen, i stedet for at kunne gøre det på én gang. På min datters skole er vi heldige, hvis vi får en besked eller opslag om ugen. De bruger ikke rigtig Aula til at informere om dagligdagen. Da det er et børneunivers, får vi flere opslag fra vuggestue-/børnehaveafdelingen end fra skoledelen, og det kommer ikke mig ved. Da min søn gik på min egen skole i udskolingen var besked/oplysningsfrekvensen meget passende. Ikke for lidt, ikke for meget.
Alle de der forældrebeskeder vedr. gummistøvler og elefanthuer oplevede jeg kun i indskolingen.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Raenil » 25. nov 2023, 10:49

Min oplevelse er ret delt. Det afhænger meget af informationsafsender. Og i starten var det meget galt.
Jeg tror - desværre for lærerne - at nogle af dem havde en oplevelse at skulle sende en hel masse information. Ugebreve, hvad skal vi på torsdag, hvordan går det i klassen, nye spændende emner osv.
Desværre har AULA ikke nogen måde at skelne mellem vigtigt information som forældre skal tage sig af, og "nice-to-now".
I vores skole er lærerne blevet langt bedre til markere hvornår noget er vigtigt. Jeg kan nu åbne aula, kigge på dagsplanen og se om der er noget ungerne skal huske at have med.

Så er der alt omkring de ligegyldige beskeder - jeg har simpelthen slået appens notifikationer fra, og får en email hver dag kl. 16. Hvis man vil mig noget vigtigt, så må man ringe.

Jeg kan sagtens se at AULA lægger alt for stort pres på lærerne for at forholde sig til alt muligt, og jeg synes at det er urimeligt overfor dem. Men jeg ved ikke hvad jeg som forælder skal gøre ved det. Jeg kan fx. ikke markere en besked med "det her kan du kigge på når du får tid", så den ikke laver en notifikation på telefonen til læreren.
Og det er min primære anke med Teams, Aula, mailsystemer. Det burde i langt højere grad være standard at beskeder ikke udløste notifikationer. Man kan markere sin besked med prioritet "Høj", hvis modtager skal forstyrres.
Men nej - stort set alle apps er så generende, at jeg slår notifikationer fra ret hurtigt.

PS: Ja, jeg er også typen der sender mails udenfor arbejdstid. Jeg har alligevel ingen anelse om hvornår folk vil være i fred.
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf ajnaM » 25. nov 2023, 13:58

Guilded_Lily skrev:Jeg har endnu ikke modtaget "indkaldelsen" på forældredelen, men har besvaret medarbejderudgaven.
Jeg er så træt af Aula. Jeg er heldigvis ikke en af de lærere, der tæppebombes med beskeder fra dit-dut-dat - hvis det går højt, får jeg måske 8-10 beskeder på en dag, oftest om sygemeldinger eller info fra ledelsen. Jeg har dog kolleger, der har været nødt til at afsætte en forberedelsestime om ugen til at komme igennem så mange beskeder som muligt.
Det er ikke altid, modtagerlisten opdateres, så udmeldte børn/forældre får beskeder, der ikke kommer dem ved. Der står bare en "udmeldt"-besked ved eleven, men det er åbenbart meget svært at fjerne dem helt (eller også er det vores relativt ny, dog nogenlunde erfarne sekretær, der ikke har styr på det).

På medarbejderdelen er jeg så hamrende træt af, at intras klasselogfunktion mangler. Derudover er det en by i Rusland at booke lokaler - især, hvis lokalet også bruges til undervisning - så overruler mødet undervisningssituationen. Dobbeltbookninger af mødelokaler forekommer jævnligt. Sætter man en leder eller kollega CC på en mail, får de ikke opfølgningen med.
Jeg mangler også tit funktionen, hvor man kunne lave afkrydsningsskemaer og afstemninger.

På forældredelen er jeg lidt meh. Når klassen har dobbeltklasselærerfunktion, skal man markere lærerne én ad gangen, i stedet for at kunne gøre det på én gang. På min datters skole er vi heldige, hvis vi får en besked eller opslag om ugen. De bruger ikke rigtig Aula til at informere om dagligdagen. Da det er et børneunivers, får vi flere opslag fra vuggestue-/børnehaveafdelingen end fra skoledelen, og det kommer ikke mig ved. Da min søn gik på min egen skole i udskolingen var besked/oplysningsfrekvensen meget passende. Ikke for lidt, ikke for meget.
Alle de der forældrebeskeder vedr. gummistøvler og elefanthuer oplevede jeg kun i indskolingen.


Mit indtryk fra lærerne er, at det senere i udskolingen bliver karakterer og fagligt niveau, der er i fokus hos de forældre, der først skriver om gummistøvler og elefanthuer. :genert:

Kender udskolingslærere, der føler, de skal redegøre for, hvordan specifikke undervisningsmaterialer og -forløb tilgodeser netop dét barn - eller hvorfor Anton fik 7 og ikke 12 i sin matematikprøve, og hvad de konkret gør for at løfte Anton…
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
godtnavn
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13052

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf godtnavn » 25. nov 2023, 14:13

Vi har endnu ikke fået beskeder om gummistøvler eller andet, faktisk er min oplevelse at der næsten bruges for lidt aula, f.eks. er folk vildt dårlig til at svare på invitationer og det synes jeg sgu er lidt synd for dem der arrangerer noget at der skal rykkes for svar. Omvendt er det rart at slippe for en masse ligegyldige beskeder.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12862
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12683

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Guilded_Lily » 25. nov 2023, 14:14

ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg har endnu ikke modtaget "indkaldelsen" på forældredelen, men har besvaret medarbejderudgaven.
Jeg er så træt af Aula. Jeg er heldigvis ikke en af de lærere, der tæppebombes med beskeder fra dit-dut-dat - hvis det går højt, får jeg måske 8-10 beskeder på en dag, oftest om sygemeldinger eller info fra ledelsen. Jeg har dog kolleger, der har været nødt til at afsætte en forberedelsestime om ugen til at komme igennem så mange beskeder som muligt.
Det er ikke altid, modtagerlisten opdateres, så udmeldte børn/forældre får beskeder, der ikke kommer dem ved. Der står bare en "udmeldt"-besked ved eleven, men det er åbenbart meget svært at fjerne dem helt (eller også er det vores relativt ny, dog nogenlunde erfarne sekretær, der ikke har styr på det).

På medarbejderdelen er jeg så hamrende træt af, at intras klasselogfunktion mangler. Derudover er det en by i Rusland at booke lokaler - især, hvis lokalet også bruges til undervisning - så overruler mødet undervisningssituationen. Dobbeltbookninger af mødelokaler forekommer jævnligt. Sætter man en leder eller kollega CC på en mail, får de ikke opfølgningen med.
Jeg mangler også tit funktionen, hvor man kunne lave afkrydsningsskemaer og afstemninger.

På forældredelen er jeg lidt meh. Når klassen har dobbeltklasselærerfunktion, skal man markere lærerne én ad gangen, i stedet for at kunne gøre det på én gang. På min datters skole er vi heldige, hvis vi får en besked eller opslag om ugen. De bruger ikke rigtig Aula til at informere om dagligdagen. Da det er et børneunivers, får vi flere opslag fra vuggestue-/børnehaveafdelingen end fra skoledelen, og det kommer ikke mig ved. Da min søn gik på min egen skole i udskolingen var besked/oplysningsfrekvensen meget passende. Ikke for lidt, ikke for meget.
Alle de der forældrebeskeder vedr. gummistøvler og elefanthuer oplevede jeg kun i indskolingen.


Mit indtryk fra lærerne er, at det senere i udskolingen bliver karakterer og fagligt niveau, der er i fokus hos de forældre, der først skriver om gummistøvler og elefanthuer. :genert:

Kender udskolingslærere, der føler, de skal redegøre for, hvordan specifikke undervisningsmaterialer og -forløb tilgodeser netop dét barn - eller hvorfor Anton fik 7 og ikke 12 i sin matematikprøve, og hvad de konkret gør for at løfte Anton…


Ja, det er klart, at beskedtyperne ændrer sig med barnets alder. Men frekvensen bliver mindre, er min erfaring. Jeg er på mellemtrinnet nu (indtil næste skoleår, så er jeg tilbage i udskolingen), og jeg kan tydeligt mærke en ændring fra 4. klasse til nu i 6.
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Bergen » 25. nov 2023, 15:32

ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. nov 2023, 16:42

Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det meste af det der hører på mit arbejde til i en fælles ugeplan eller et ugebrev, hvis man bruger det.
I denne uge har jeg sendt en fælles indbydelse til forældremøde og skole/hjem-samtaler (der er særlige grunde til, at de to ting ligger forholdsvist tæt på hinanden); ellers har det drejet sig om henvendelser om elevsager til specifikke forældre. I mit team er vi opmærksomme på, at en fællesbesked ofte minimum skal ganges med to, fordi mange familier har mere end et barn. Det, synes vi,
man skal have i baghovedet, hvis man overvejer at sende noget afsted. Det er bare en enkelt besked, ja, men ikke nødvendigvis i det store billede.
1

Tilbage til "Forældre"