Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

godtnavn
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13052

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf godtnavn » 25. nov 2023, 17:09

Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det er også voldsomt! Vi får en besked fra deres klasselærer om ugen, andet info kan findes i ugeplanen. Ligeledes får vi én besked fra børnehaven. KKFO'en laver også et opslag hver uge omkring ugen der gik og ugen der kommer.

Der kommer ofte 1-2 beskeder/opslag mere om ugen, f.eks. er der denne uge kommet et ekstra om at dehavde glemt at nævne noget julehygge i kkfoen på fredag, og et opslag fra skolen om at madskolen ikke leverer mad en eller anden dag i næste uge (har valgt at springe det over da vi ikke bruger madskolen).
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Allmost_Famous » 25. nov 2023, 20:26

ajnaM skrev:Men hvad tror du, det bunder i? :gruble:

Jeg tænker, rigtig meget handler om roller og tillid. Jeg ser en forældregruppe - især mødre - der er blevet stillet større og større forventninger til. At blive mor i dag er fanme noget med at skulle sætte sig ind i alt mellem himmel og jord, og der er løftede pegefingre overalt, du skal navigere i.
Det gør, at nogle forældre - igen især mødre - er vant til at detailstyre alt i børnenes liv. Og når børnene så når skolealderen, så er forældrene blevet det, jeg kalder ‘overengagerede’. De smører madpakken, de bærer tasken ind, de tjekker Aula 200 gange om dagen, de arrangerer legegrupper og fællesfødselsdage og lektier og penalhuse - og de forventer samme engagement i deres barn fra skolens side!

Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.

Samtidig møder forældrene en skole, der er i underskud på tid. Den lærer har på INGEN måde tid til at finde Antons gummistøvler, og der er ikke tid til at binde sko, lægge madpakker i køleskabe eller opdrage på børnene heller.
Der er generelt ikke tid - eller vilje! - til at fokusere specielt meget på det enkelte barn (med mindre der reelt er behov for det, narurligvis). De kræfter, der er, vil skolen hellere orientere mod fællesskaberne, klassen, alle børnene.

På den måde opstår der frustrationer i mødet mellem disse forældre og skolen. Og skal man løse noget af det, skal man ikke lukke Aula - jeg tror, det er dybere end det. Jeg tror, det handler både om at give skolerne et større overskud, så de kan ‘sende forældrene hjem’ med en god følelse i maven - og om at forældrerollen på mange måder er blevet for presset. Der skal mere ro på både skoler og børnefamilier.


Jeg tror, det bunder i flere forskellige ting. Jeg vil ikke lade som om, jeg har personlig erfaring fra hundrede forskellige skoler, så jeg nøjes med at begrænse mig til mine egne subjektive vurderinger fra min egen skole, samt hvad jeg hører fra mine kolleger på andre skoler - her snakker vi altså om 4-5 kommuner.

En del af det tror jeg handler om, at "man" endelig er ved at indse det urimelige pres, der placeres på unge i dag, og hvor vigtigt, det mentale helbred er. Her vil man gerne gøre lidt op med præstationskulturen, og ender så i den helt modsatte grøft, hvor ens barn ikke må opleve, at noget er svært. God hensigt - dårligt resultat.

En anden del handler måske om manglende overskud fra forældrenes side, måske fordi "man" jo skal nå en masse hver dag for at samfundet anerkender hvor dygtige forældre, man er. Så er det nemmere at gøre ting selv, end at lære børn at gøre det, og tage de nødvendige kampe med sit barn. Det er menneskeligt, men godt nok også uheldigt.

For nogle forældre kan det være svært at stille krav (eller forstå at andre stiller krav) til ens børn, fordi man ikke oplevede det selv. Curlingbørnene er blevet voksne og selv begyndt at få børn. Derhjemme oplever lille Anton som regel at være i centrum, og derfor har han svært ved at forstå, at læreren ikke lige kan ignorere et barn, der kaster op, for at hjælpe ham med at lyne jakken. Uheldig bivirkning ved at børn ikke lærer at være en del af et forpligtende fællesskab.

Der kan også sidde nogle ledelser rundt omkring på skolerne, der kæmper med elevtab fordi de ressourcestærke forældre flytter deres børn til privatskolerne. Den type ledelser kan have tendens til at stryge de ressourcestærke forældre med hårene for at beholde så mange af dem som muligt. De her forældre tror altså selv, de stiller rimelige krav, fordi de bliver mødt med åbne arme. Dårlig ledelse.

"X, Y, Z skal på skoleskemaet!". Når alt fra toiletvaner til e-sport "bør være et fag i folkeskolen", fjerner man ansvaret fra hjemmet, og placerer det i skolen. Det udvander simpelthen forståelsen af skolens opgaver. Nogle forældre ender med at tro, at det faktisk ER skolens opgave at lære deres børn at tørre sig i rumpetten og sætte barnets hår når skolefotografen kommer.

Diskurs om den underfinansierede, overbebyrdede folkeskole med alt for mange uuddannede vikarer, små faldefærdige klasselokaler med alt for mange elever i elendigt indeklima, hvor alle ressourcer går til at løfte den gigantiske inklusionsopgave, og lærerne i øvrigt ikke kan få indført et ord længe nok til at undervise. Puha, det er da lige til at miste pusten! Det er klart, at forældre godt liiiiiige vil sikre sig, at læreren er opmærksom på hvordan Anton har det, når han for fjerde dag i træk kommer hjem med en næsten fyldt madpakke og våde sko, eller slet ikke kan huske hvad de egentlig arbejder med i matematik for tiden.

Der er også de lærere, som overinformerer helt sindssygt eller giver besked med for kort varsel, og dermed lægger et pres på forældrene for hele tiden at være med. Man føler sig jo nok lige som en dårlig mor eller far, når man ikke nåede at se den besked kl. 16.30 om, at alle børn den følgende dag skal medbringe to mælkekartoner og et syltetøjsglas dagen efter, og i øvrigt skal huske at have tøj med, der må blive beskidt, og at bibliotekstimen i øvrigt også er rykket frem, så bøgerne også skal med. Man overså det måske fordi der den uge allerede havde været opslag og beskeder om bestilling af skolemælk, skolebestyrelsens nye principper for mobiltelefoner, påmindelse om skolefotograf, spændende arrangement i SFO, besked fra forældre der ville høre om nogen har set Amalies gummistøvler (som i øvrigt er gule med lilla blomster, størrelse 34 - og der står altså navn i dem, selvom det måske er ved at være blevet slidt, fordi de jo altså bare bliver brugt meget her i det våde efterårsvejr), melding om ny elev i klassen, juleklippedag på tirsdag (er der nogen, der vil tage en pose pebernødder med?), stemningsbilleder fra insektjagt i skoven i N/T, tilmelding til Antons fødselsdag (husk at give besked senest onsdag, så vi kan nå at købe godteposer til de børn, der kommer)....
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Bergen » 25. nov 2023, 23:35

godtnavn skrev:
Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det er også voldsomt! Vi får en besked fra deres klasselærer om ugen, andet info kan findes i ugeplanen. Ligeledes får vi én besked fra børnehaven. KKFO'en laver også et opslag hver uge omkring ugen der gik og ugen der kommer.

Der kommer ofte 1-2 beskeder/opslag mere om ugen, f.eks. er der denne uge kommet et ekstra om at dehavde glemt at nævne noget julehygge i kkfoen på fredag, og et opslag fra skolen om at madskolen ikke leverer mad en eller anden dag i næste uge (har valgt at springe det over da vi ikke bruger madskolen).



Men det er virkeligheden, - og så det hjulpet markant, at der slettes fællesbeskeder til 600 forældre om manglende gummistøvler og lign. samt lærerne er opfordret til ikke at spamme (de sender 50% flere beskeder ud end sidste år).

Men forventningerne fra skolen er tårnhøje i dag.
Og dét kan i den grad aflæses på Aula - uden at Aula er grundproblemet.
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Bergen » 25. nov 2023, 23:41

DetSorteCirkus skrev:
Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det meste af det der hører på mit arbejde til i en fælles ugeplan eller et ugebrev, hvis man bruger det.
I denne uge har jeg sendt en fælles indbydelse til forældremøde og skole/hjem-samtaler (der er særlige grunde til, at de to ting ligger forholdsvist tæt på hinanden); ellers har det drejet sig om henvendelser om elevsager til specifikke forældre. I mit team er vi opmærksomme på, at en fællesbesked ofte minimum skal ganges med to, fordi mange familier har mere end et barn. Det, synes vi,
man skal have i baghovedet, hvis man overvejer at sende noget afsted. Det er bare en enkelt besked, ja, men ikke nødvendigvis i det store billede.



Forældrene læser ikke ugeplanen er mit indtryk fra forældregruppen. Jeg er 100% sikker på, at 25% ville se beskederne i ugeplanen og 75% ikke.

Og tro mig, der kommer x antal reminders på Aula om sutsko, kalendergaver, udflugt og syltetøjsglas den kommende uge.

Forældrene kan simpelthen ikke følge med. Skolen er i dag en del steder for de ressourcestærke familier med overskud. Resten efterlades et udefineret sted.
0
godtnavn
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13052

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf godtnavn » 26. nov 2023, 07:53

Bergen skrev:
godtnavn skrev:
Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det er også voldsomt! Vi får en besked fra deres klasselærer om ugen, andet info kan findes i ugeplanen. Ligeledes får vi én besked fra børnehaven. KKFO'en laver også et opslag hver uge omkring ugen der gik og ugen der kommer.

Der kommer ofte 1-2 beskeder/opslag mere om ugen, f.eks. er der denne uge kommet et ekstra om at dehavde glemt at nævne noget julehygge i kkfoen på fredag, og et opslag fra skolen om at madskolen ikke leverer mad en eller anden dag i næste uge (har valgt at springe det over da vi ikke bruger madskolen).



Men det er virkeligheden, - og så det hjulpet markant, at der slettes fællesbeskeder til 600 forældre om manglende gummistøvler og lign. samt lærerne er opfordret til ikke at spamme (de sender 50% flere beskeder ud end sidste år).

Men forventningerne fra skolen er tårnhøje i dag.
Og dét kan i den grad aflæses på Aula - uden at Aula er grundproblemet.


Det kan også sagtens være det bliver virkeligheden her om et par år, men her i majgruppe og 0. klasse har der ikke været voldsomt med beskeder, satser på det fortsætter :kryds:
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf ajnaM » 26. nov 2023, 08:24

Bergen skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det meste af det der hører på mit arbejde til i en fælles ugeplan eller et ugebrev, hvis man bruger det.
I denne uge har jeg sendt en fælles indbydelse til forældremøde og skole/hjem-samtaler (der er særlige grunde til, at de to ting ligger forholdsvist tæt på hinanden); ellers har det drejet sig om henvendelser om elevsager til specifikke forældre. I mit team er vi opmærksomme på, at en fællesbesked ofte minimum skal ganges med to, fordi mange familier har mere end et barn. Det, synes vi,
man skal have i baghovedet, hvis man overvejer at sende noget afsted. Det er bare en enkelt besked, ja, men ikke nødvendigvis i det store billede.



Forældrene læser ikke ugeplanen er mit indtryk fra forældregruppen. Jeg er 100% sikker på, at 25% ville se beskederne i ugeplanen og 75% ikke.

Og tro mig, der kommer x antal reminders på Aula om sutsko, kalendergaver, udflugt og syltetøjsglas den kommende uge.

Forældrene kan simpelthen ikke følge med. Skolen er i dag en del steder for de ressourcestærke familier med overskud. Resten efterlades et udefineret sted.


Enig!

Men forældrene er også med til at skrue forventningerne op. Forældrene er efter min erfaring klart en del af årsagen til, at lærerne skriver de der ting ud - fordi de forsøger at komme tingene i forkøbet og orientere om alt mellem himmel og jord (og fordi de har vænnet sig til, at det er sådan, man gør, OG fordi de ikke har tid til selv at finde syltetøjsglas eller stå med 27 børn, der mangler gummistøvler).

Spørgsmålet er, hvordan man får forventningspresset ned.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2023, 08:25

Bergen skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Bergen skrev:
ajnaM skrev:
Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.



Fredag her:

Lærer et skriver, at der skal sutsko med mandag og 1 kalendergave til klassen.

Lærer to skriver om udflugt på onsdag og hvad forældrene forventes at bidrage med.

Lærer tre skriver, at det er praktisk at have gummistøvler på, da det er vådt på skokens område.

Lærer to skriver, at der skal medbringes 2 syltetøjsglas fredag og om lektier til næste uge.

Forældretrivselsgruppe skriver en besked til alle om forårets hyttetur og vil have svar inden søndag.

Klubben skrev ud om glemmekassen er fuld.

- og det er egentlig ikke en usædvanlig dag. Men kræver snart en sekretær at holde styr på.

I min optik skaber skolen meget af bøvlet selv.

Det er virkelig høje forventninger at navigere i som forældre - ja, vi har købt sutsko og kalendergave i dag Selvfølgelig har man da lige tid til det i weekenden.
Vi skal også lige have tømt et par glas marmelade til fredag og huske at gøre klar til udflugten på onsdag.

Mine forældre hørte jo nærmest aldrig fra skolen. Eller løb rundt efter sutsko, kalendergaver og syltetøjsglas.

I dag er det nærmest dagligt, man skal forholde sig til og fikse noget skolerelateret.

Her er Aula jo et issue - fordi det er så let at smide beskeder ud (begge veje).

Spørgsmålene er, om skolen ikke er ved at gå over genvind i forhold til forældrenes ansvar og daglige drift. Dét har ikke nødvendigvis noget med Aula at gøre.


Det meste af det der hører på mit arbejde til i en fælles ugeplan eller et ugebrev, hvis man bruger det.
I denne uge har jeg sendt en fælles indbydelse til forældremøde og skole/hjem-samtaler (der er særlige grunde til, at de to ting ligger forholdsvist tæt på hinanden); ellers har det drejet sig om henvendelser om elevsager til specifikke forældre. I mit team er vi opmærksomme på, at en fællesbesked ofte minimum skal ganges med to, fordi mange familier har mere end et barn. Det, synes vi,
man skal have i baghovedet, hvis man overvejer at sende noget afsted. Det er bare en enkelt besked, ja, men ikke nødvendigvis i det store billede.



Forældrene læser ikke ugeplanen er mit indtryk fra forældregruppen. Jeg er 100% sikker på, at 25% ville se beskederne i ugeplanen og 75% ikke.

Og tro mig, der kommer x antal reminders på Aula om sutsko, kalendergaver, udflugt og syltetøjsglas den kommende uge.

Forældrene kan simpelthen ikke følge med. Skolen er i dag en del steder for de ressourcestærke familier med overskud. Resten efterlades et udefineret sted.


Min oplevelse fra flere forskellige skoler er, at langt de fleste forældre vil og kan kommunikere og samarbejde med skolen, hvis rammerne er tydelige og komprimerede. At ugeplanen fx. bliver læst, hvis det bliver italesat som vigtigt og en genvej til at få information. Det er samtidig klart, at hvis skolen på sin side ikke fører denne strategi ud i livet, opgiver forældrene ugeplanen igen.

Personligt kan jeg godt mærke, at jeg i skole-hjem-samarbejdet ofte trækker på andet end min læreruddannelse. Jeg har tidligere taget videreuddannelse og arbejdet med projektledelse og haft kommunikation som en del af min akademiske uddannelse, og alt det har vist sig nyttigt i mit arbejde som lærer. Jeg siger ikke, at samarbejdet og dialogen med hjemmene ikke kan lade sig gøre uden, for det ser jeg mange eksempler på, at det godt kan; min pointe er derimod, at der i dag også stilles nogle organisatoriske og ledelsesmæssige krav til lærerne, som langtfra alle er fagligt klædt på til at lykkes med.
2
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf ajnaM » 26. nov 2023, 08:30

Allmost_Famous skrev:
ajnaM skrev:Men hvad tror du, det bunder i? :gruble:

Jeg tænker, rigtig meget handler om roller og tillid. Jeg ser en forældregruppe - især mødre - der er blevet stillet større og større forventninger til. At blive mor i dag er fanme noget med at skulle sætte sig ind i alt mellem himmel og jord, og der er løftede pegefingre overalt, du skal navigere i.
Det gør, at nogle forældre - igen især mødre - er vant til at detailstyre alt i børnenes liv. Og når børnene så når skolealderen, så er forældrene blevet det, jeg kalder ‘overengagerede’. De smører madpakken, de bærer tasken ind, de tjekker Aula 200 gange om dagen, de arrangerer legegrupper og fællesfødselsdage og lektier og penalhuse - og de forventer samme engagement i deres barn fra skolens side!

Samtidig har skolen, måske på grund af tidsmangel, måske på grund af forventninger fra disse forældre, i stigende grad involveret forældrene gennem årene. Forældre forventes at vide, hvad børnene laver, at hjælpe til med at holde styr på lektier og legeaftaler, at komme til alle mulige arrangementer og møder og at tjekke kommunikationen fra skolen dagligt.

Samtidig møder forældrene en skole, der er i underskud på tid. Den lærer har på INGEN måde tid til at finde Antons gummistøvler, og der er ikke tid til at binde sko, lægge madpakker i køleskabe eller opdrage på børnene heller.
Der er generelt ikke tid - eller vilje! - til at fokusere specielt meget på det enkelte barn (med mindre der reelt er behov for det, narurligvis). De kræfter, der er, vil skolen hellere orientere mod fællesskaberne, klassen, alle børnene.

På den måde opstår der frustrationer i mødet mellem disse forældre og skolen. Og skal man løse noget af det, skal man ikke lukke Aula - jeg tror, det er dybere end det. Jeg tror, det handler både om at give skolerne et større overskud, så de kan ‘sende forældrene hjem’ med en god følelse i maven - og om at forældrerollen på mange måder er blevet for presset. Der skal mere ro på både skoler og børnefamilier.


Jeg tror, det bunder i flere forskellige ting. Jeg vil ikke lade som om, jeg har personlig erfaring fra hundrede forskellige skoler, så jeg nøjes med at begrænse mig til mine egne subjektive vurderinger fra min egen skole, samt hvad jeg hører fra mine kolleger på andre skoler - her snakker vi altså om 4-5 kommuner.

En del af det tror jeg handler om, at "man" endelig er ved at indse det urimelige pres, der placeres på unge i dag, og hvor vigtigt, det mentale helbred er. Her vil man gerne gøre lidt op med præstationskulturen, og ender så i den helt modsatte grøft, hvor ens barn ikke må opleve, at noget er svært. God hensigt - dårligt resultat.

En anden del handler måske om manglende overskud fra forældrenes side, måske fordi "man" jo skal nå en masse hver dag for at samfundet anerkender hvor dygtige forældre, man er. Så er det nemmere at gøre ting selv, end at lære børn at gøre det, og tage de nødvendige kampe med sit barn. Det er menneskeligt, men godt nok også uheldigt.

For nogle forældre kan det være svært at stille krav (eller forstå at andre stiller krav) til ens børn, fordi man ikke oplevede det selv. Curlingbørnene er blevet voksne og selv begyndt at få børn. Derhjemme oplever lille Anton som regel at være i centrum, og derfor har han svært ved at forstå, at læreren ikke lige kan ignorere et barn, der kaster op, for at hjælpe ham med at lyne jakken. Uheldig bivirkning ved at børn ikke lærer at være en del af et forpligtende fællesskab.

Der kan også sidde nogle ledelser rundt omkring på skolerne, der kæmper med elevtab fordi de ressourcestærke forældre flytter deres børn til privatskolerne. Den type ledelser kan have tendens til at stryge de ressourcestærke forældre med hårene for at beholde så mange af dem som muligt. De her forældre tror altså selv, de stiller rimelige krav, fordi de bliver mødt med åbne arme. Dårlig ledelse.

"X, Y, Z skal på skoleskemaet!". Når alt fra toiletvaner til e-sport "bør være et fag i folkeskolen", fjerner man ansvaret fra hjemmet, og placerer det i skolen. Det udvander simpelthen forståelsen af skolens opgaver. Nogle forældre ender med at tro, at det faktisk ER skolens opgave at lære deres børn at tørre sig i rumpetten og sætte barnets hår når skolefotografen kommer.

Diskurs om den underfinansierede, overbebyrdede folkeskole med alt for mange uuddannede vikarer, små faldefærdige klasselokaler med alt for mange elever i elendigt indeklima, hvor alle ressourcer går til at løfte den gigantiske inklusionsopgave, og lærerne i øvrigt ikke kan få indført et ord længe nok til at undervise. Puha, det er da lige til at miste pusten! Det er klart, at forældre godt liiiiiige vil sikre sig, at læreren er opmærksom på hvordan Anton har det, når han for fjerde dag i træk kommer hjem med en næsten fyldt madpakke og våde sko, eller slet ikke kan huske hvad de egentlig arbejder med i matematik for tiden.

Der er også de lærere, som overinformerer helt sindssygt eller giver besked med for kort varsel, og dermed lægger et pres på forældrene for hele tiden at være med. Man føler sig jo nok lige som en dårlig mor eller far, når man ikke nåede at se den besked kl. 16.30 om, at alle børn den følgende dag skal medbringe to mælkekartoner og et syltetøjsglas dagen efter, og i øvrigt skal huske at have tøj med, der må blive beskidt, og at bibliotekstimen i øvrigt også er rykket frem, så bøgerne også skal med. Man overså det måske fordi der den uge allerede havde været opslag og beskeder om bestilling af skolemælk, skolebestyrelsens nye principper for mobiltelefoner, påmindelse om skolefotograf, spændende arrangement i SFO, besked fra forældre der ville høre om nogen har set Amalies gummistøvler (som i øvrigt er gule med lilla blomster, størrelse 34 - og der står altså navn i dem, selvom det måske er ved at være blevet slidt, fordi de jo altså bare bliver brugt meget her i det våde efterårsvejr), melding om ny elev i klassen, juleklippedag på tirsdag (er der nogen, der vil tage en pose pebernødder med?), stemningsbilleder fra insektjagt i skoven i N/T, tilmelding til Antons fødselsdag (husk at give besked senest onsdag, så vi kan nå at købe godteposer til de børn, der kommer)....


Dine betragtninger stemmer 1:1 overens med hvad jeg hører fra lærerne i mit netværk - og fra forskere i forældre og skole-hjem-samarbejde i øvrigt. Det er måske meget godt, at der er enighed om diagnosen.

Løsningerne er det sværere med… måske fordi det med at skabe tid og overskud - og et mere fællesskabsorienteret børneliv - ikke lige er noget, man kan gøre med et hurtigt snuptag og 34 millioner på finansloven.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25958

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2023, 17:42

didaa skrev:
Urtekussen skrev:I vores sfo vil de meget gerne have at vi taster hentetid ind. Det er smart, for man kan jo sætte det til at gentage hver uge, så man kun behøver indtaste det en gang.
Bortset fra os med 7/7 - det er enten gentage hver uge eller aldrig.
Jeg har skrevet til skolen, men det er simpelthen ikke udviklet til det endnu.
Det kunne man på deres tidligere system.


Den funktion burde virkelig skrottes.


Jeg er for gammel til at have prøvet AULA, men har lige snuset lidt i tråden

Hvorfor vil de vide det?

De er jo alligevel dækket ind med personale hele åbningstiden
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6192
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16191

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Urtekussen » 26. nov 2023, 17:45

Det kan være fx hvis barnet skal sendes hjem på et bestemt tidspunkt eller har en legeaftale. Hvis andre end mor/far henter, skal det også tastes ind. Og vi har en fast dag hver anden uge, hvor mormor henter.
Det er også ret smart at de ved, hvis barnet bliver hentet kl 14 fx, hvis barnet gerne vil deltage i en aktivitet som tager længere end til kl 14.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25958

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2023, 17:56

Urtekussen skrev:Det kan være fx hvis barnet skal sendes hjem på et bestemt tidspunkt eller har en legeaftale. Hvis andre end mor/far henter, skal det også tastes ind. Og vi har en fast dag hver anden uge, hvor mormor henter.
Det er også ret smart at de ved, hvis barnet bliver hentet kl 14 fx, hvis barnet gerne vil deltage i en aktivitet som tager længere end til kl 14.


Med den forklaring lyder det som en god løsning. Jeg tror de holdt styr på det med papir, dengang jeg havde barn på fritidshjem

Som personale har jeg selv været med til at inst. brugte en fælles Mayland kalender til vigtige beskeder, men der skrev vi kun afvigelser. Vi fik sommetider besked om at andre hentede, men de fleste familier havde nogle faste personer som måtte hente uden at vi fik besked, så det var generelt også kun ved afvigelser
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Allmost_Famous » 26. nov 2023, 19:23

Delfin skrev:
Jeg er for gammel til at have prøvet AULA, men har lige snuset lidt i tråden

Hvorfor vil de vide det?

De er jo alligevel dækket ind med personale hele åbningstiden

Fordi der ikke er nogen grund til at have fuld bemanding på til få børn, hvis resten er gået tidligt hjem?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Cosi
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2257

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Cosi » 26. nov 2023, 20:25

Her er det primært alt for mange ligegyldige informationer, vi bliver spammet med. Information, som enten kunne være på hjemmesiden eller tilgængeligt andet sted. Fx hvornår madboden er lukket osv. Derudover er “stien” til lektierne igennem “min uddannelse” også rigtig bøvlet og kræver mange klik.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25958

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Delfin » 27. nov 2023, 01:06

Allmost_Famous skrev:
Delfin skrev:
Jeg er for gammel til at have prøvet AULA, men har lige snuset lidt i tråden

Hvorfor vil de vide det?

De er jo alligevel dækket ind med personale hele åbningstiden

Fordi der ikke er nogen grund til at have fuld bemanding på til få børn, hvis resten er gået tidligt hjem?


Som hovedregel har personalet krav på at kende deres arbejdsolan 4 uger frem. Tjeneste kan godt omlægges, men med 4 dages varsel. Kortere varsel udløser et tillæg. Der kan bruges afspadsering, hvis nogen ønsker / pålægges det, men det er ikke gangbart at rokere rundt i skemaet flere gange om ugen.
Jeg gad i hvert fald ikke arbejde på de vilkår. Kan du være længere i morgen og gå tidligt i dag? Jamen selvfølgelig er jeg fleksibel, jeg skal bare lige aflyse xxx. Det holder ikke, hvis det sker på ugentlig basis
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10711

Re: Nu skal du spørges om AULA, hvad vil du svare?

Indlægaf Lys » 27. nov 2023, 06:52

Delfin skrev:
Allmost_Famous skrev:
Delfin skrev:
Jeg er for gammel til at have prøvet AULA, men har lige snuset lidt i tråden

Hvorfor vil de vide det?

De er jo alligevel dækket ind med personale hele åbningstiden

Fordi der ikke er nogen grund til at have fuld bemanding på til få børn, hvis resten er gået tidligt hjem?


Som hovedregel har personalet krav på at kende deres arbejdsolan 4 uger frem. Tjeneste kan godt omlægges, men med 4 dages varsel. Kortere varsel udløser et tillæg. Der kan bruges afspadsering, hvis nogen ønsker / pålægges det, men det er ikke gangbart at rokere rundt i skemaet flere gange om ugen.
Jeg gad i hvert fald ikke arbejde på de vilkår. Kan du være længere i morgen og gå tidligt i dag? Jamen selvfølgelig er jeg fleksibel, jeg skal bare lige aflyse xxx. Det holder ikke, hvis det sker på ugentlig basis


Min oplevelse er, at det primært anvendes i forhold til vurdering af behov for vikar og for at kunne svare børnene, hvis de spørger hvornår de bliver hentet. Men det kan da sagtens være et behov, der er opstået fordi funktionen nu er der.
4

Tilbage til "Forældre"