Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15225

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 06:37

AFK skrev:
Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.

Nu skrev jeg netop også at man har lov og ikke at man har ret til.


Ja? Det er ligesom derfor jeg retter dig. "At have lov til" betyder at det er noget som man må ifølge en lov. "Barnets 1. sygedag" er en rettighed, man opnår ved gensidig aftale.

Så når et barn spørger om det må have lov at tage en is, så skal jeg slå op i grundloven, eller hvad?
Du bidrager ikke med noget, jeg ikke ved, i tråden, så du kan bare bruge din tid på andre ting. :)
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf AFK » 4. dec 2023, 06:50

Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.

Nu skrev jeg netop også at man har lov og ikke at man har ret til.


Ja? Det er ligesom derfor jeg retter dig. "At have lov til" betyder at det er noget som man må ifølge en lov. "Barnets 1. sygedag" er en rettighed, man opnår ved gensidig aftale.

Så når et barn spørger om det må have lov at tage en is, så skal jeg slå op i grundloven, eller hvad?
Du bidrager ikke med noget, jeg ikke ved, i tråden, så du kan bare bruge din tid på andre ting. :)


Du kan jo bare lade være med at bruge vendinger, som du ikke forstår betydningen af eller lade være med at klynke som et forurettet barn, når andre kan.

Du spurgte specifikt om der var en aldersgrænse. Det fortæller jeg dig, at der ikke er, eftersom det ikke er lovbetinget, men noget man aftaler sig til. Ergo er aldersgrænsen også variabel og afhængig af hvad man aftaler sig til. Hvis du bare havde accepteret denne faktuelle sandhed, i stedet for at føle dig angrebet, så var den jo stoppet der. Men du skulle lige have det sidste ord.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15225

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 06:56

AFK skrev:
Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.

Nu skrev jeg netop også at man har lov og ikke at man har ret til.


Ja? Det er ligesom derfor jeg retter dig. "At have lov til" betyder at det er noget som man må ifølge en lov. "Barnets 1. sygedag" er en rettighed, man opnår ved gensidig aftale.

Så når et barn spørger om det må have lov at tage en is, så skal jeg slå op i grundloven, eller hvad?
Du bidrager ikke med noget, jeg ikke ved, i tråden, så du kan bare bruge din tid på andre ting. :)


Du kan jo bare lade være med at bruge vendinger, som du ikke forstår betydningen af eller lade være med at klynke som et forurettet barn, når andre kan.

Du spurgte specifikt om der var en aldersgrænse. Det fortæller jeg dig, at der ikke er, eftersom det ikke er lovbetinget, men noget man aftaler sig til. Ergo er aldersgrænsen også variabel og afhængig af hvad man aftaler sig til. Hvis du bare havde accepteret denne faktuelle sandhed, i stedet for at føle dig angrebet, så var den jo stoppet der. Men du skulle lige have det sidste ord.

Du kunne jo have oplyst hvad sådan en aldersgrænse kunne være. I stedet for at belære om noget, som voksne mennesker på arbejdsmarkedet godt ved og som der ikke er blevet spurgt til. :)
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15000
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25248

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf sigge » 4. dec 2023, 07:49

Nu er det ikke relevant for mig, fordi jeg ikke har børn, men af nysgerrighed slog jeg det op i vores personalehåndbog og kan se, at hos os, kan man holde barnets 1. sygedag for børn under 14 år.

De fleste af mine kolleger holder dog sjældent helt "fri", hvis de har syge børn, men arbejder hjemmefra i det omfang de kan, mens de ser efter det syge barn. Og det kunne man sikkert også godt gøre med en 14-årig, hvis det kom dertil, tænker jeg.
3
You can't spell awesome without me.
Aesel82
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4343

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Aesel82 » 4. dec 2023, 08:04

På mit tidligere job hed det børn indtil konfirmationsalderen. Nu er jeg ansat i en statslig styrelse, og her hedder det 18 år.
1
MissB
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2274

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf MissB » 4. dec 2023, 08:25

Jeg tror at jeg var alene hjemme fra jeg var 12, hvis jeg var frisk nok til selv at kunne hente noget at drikke og spise. Og kun hvis jeg ikke skulle have medicin.

Vi har flere i mit team der har teenagebørn, og der bliver ikke set skævt til - hverken fra kollegaer eller ledelse - hvis de er hjemme med syge børn. Heller ikke hvis de er åbne om at det fx “bare” er forkølelse.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15225

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 08:31

sigge skrev:Nu er det ikke relevant for mig, fordi jeg ikke har børn, men af nysgerrighed slog jeg det op i vores personalehåndbog og kan se, at hos os, kan man holde barnets 1. sygedag for børn under 14 år.

De fleste af mine kolleger holder dog sjældent helt "fri", hvis de har syge børn, men arbejder hjemmefra i det omfang de kan, mens de ser efter det syge barn. Og det kunne man sikkert også godt gøre med en 14-årig, hvis det kom dertil, tænker jeg.

Det kan man jo ikke i alle job. Jeg er psykolog i det offentlige og kan ikke lige tage mine patienter over skærmen. Jeg har faktisk slet ikke adgang til arbejde hjemmefra. Så jeg kan ikke engang sende en mail.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15000
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25248

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf sigge » 4. dec 2023, 08:38

Ata skrev:
sigge skrev:Nu er det ikke relevant for mig, fordi jeg ikke har børn, men af nysgerrighed slog jeg det op i vores personalehåndbog og kan se, at hos os, kan man holde barnets 1. sygedag for børn under 14 år.

De fleste af mine kolleger holder dog sjældent helt "fri", hvis de har syge børn, men arbejder hjemmefra i det omfang de kan, mens de ser efter det syge barn. Og det kunne man sikkert også godt gøre med en 14-årig, hvis det kom dertil, tænker jeg.

Det kan man jo ikke i alle job. Jeg er psykolog i det offentlige og kan ikke lige tage mine patienter over skærmen. Jeg har faktisk slet ikke adgang til arbejde hjemmefra. Så jeg kan ikke engang sende en mail.


Nej, det tænker jeg heller ikke, at alle kan. Men nu er aldersgrænsen på min arbejdsplads sat lavt ift. andre i tråden, kan jeg læse. Og så er det jo fint, at vi på vores arbejdsplads langt hen ad vejen kan løse det alligevel ved en hjemmearbejdsdag. :)
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15225

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 08:40

sigge skrev:
Ata skrev:
sigge skrev:Nu er det ikke relevant for mig, fordi jeg ikke har børn, men af nysgerrighed slog jeg det op i vores personalehåndbog og kan se, at hos os, kan man holde barnets 1. sygedag for børn under 14 år.

De fleste af mine kolleger holder dog sjældent helt "fri", hvis de har syge børn, men arbejder hjemmefra i det omfang de kan, mens de ser efter det syge barn. Og det kunne man sikkert også godt gøre med en 14-årig, hvis det kom dertil, tænker jeg.

Det kan man jo ikke i alle job. Jeg er psykolog i det offentlige og kan ikke lige tage mine patienter over skærmen. Jeg har faktisk slet ikke adgang til arbejde hjemmefra. Så jeg kan ikke engang sende en mail.


Nej, det tænker jeg heller ikke, at alle kan. Men nu er aldersgrænsen på min arbejdsplads sat lavt ift. andre i tråden, kan jeg læse. Og så er det jo fint, at vi på vores arbejdsplads langt hen ad vejen kan løse det alligevel ved en hjemmearbejdsdag. :)

Ja, det kunne jeg nemlig også sagtens på mit gamle job. På mit nye job vælter hele min uge, når jeg har barn syg. Så jeg kæmper stadig lidt med at finde ud af, hvordan man gør...
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7112
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13334

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Rapfisk » 4. dec 2023, 10:20

Oak123 skrev:Jeg mener det hos os hedder sig, at aldersgrænsen er 18 år og barnet skal være hjemmeboende.

Sådan er det hos os. Dog tænker jeg,at det udfase lige så stille og roligt. Med den fireårige er vi begyndt at arbejde lidt hjemme, mens hun ser lidt tv, men selvfølgelig ikke noget, der ligner en fuld arbejdsdag. Jeg ville nok blive noget overrasket, hvis en kollega tog barn syg for en forkølet 15-årig, men hvis den 15-årige fx pludseligt blev indlagt, ville det være oplagt.

Barn syg er jo givet som en mulighed for, at man finder alternativ pasning, så i takt med, at barnet kan være alene og ikke har brug for andre til at passe, tænker jeg, at det ophører.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30726

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf TinaW » 4. dec 2023, 10:54

MissB skrev:Jeg tror at jeg var alene hjemme fra jeg var 12, hvis jeg var frisk nok til selv at kunne hente noget at drikke og spise. Og kun hvis jeg ikke skulle have medicin.

Vi har flere i mit team der har teenagebørn, og der bliver ikke set skævt til - hverken fra kollegaer eller ledelse - hvis de er hjemme med syge børn. Heller ikke hvis de er åbne om at det fx “bare” er forkølelse.


Det synes jeg så er totalt "overkill". Hvis man bliver hjemme hos en snottet 14-årig.
De fleste 14-årige kan vel finde ud af at koge vand til en gang nudler eller lign. nem mad.
8
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 635
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1272

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf LittleLemon » 4. dec 2023, 11:10

TinaW skrev:
MissB skrev:Jeg tror at jeg var alene hjemme fra jeg var 12, hvis jeg var frisk nok til selv at kunne hente noget at drikke og spise. Og kun hvis jeg ikke skulle have medicin.

Vi har flere i mit team der har teenagebørn, og der bliver ikke set skævt til - hverken fra kollegaer eller ledelse - hvis de er hjemme med syge børn. Heller ikke hvis de er åbne om at det fx “bare” er forkølelse.


Det synes jeg så er totalt "overkill". Hvis man bliver hjemme hos en snottet 14-årig.
De fleste 14-årige kan vel finde ud af at koge vand til en gang nudler eller lign. nem mad.


Det synes jeg også det er. Hvis barnet selv kan hente mad og drikke i køkkenet og der ikke er høj feber eller uoverskuelige smerter, så kan det godt være alene hjemme i den alder.

Min 13 årige søn skulle godt nok være meget dårlig før jeg ville tillade mig at tage en sygedag med ham. Jeg kan ikke udføre mit job hjemmefra, så det vil være en reel barns sygedag hvor andre skal overtage mine forpligtelser eller de må aflyses. Der skal meget mere end forkølelse til for at jeg ville blive hjemme med ham.

Min mand kan i et vist omfang arbejde hjemmefra, så det forsøger vi os med så vidt muligt når den 9 årige er syg. Har han ikke mulighed feks pga et meget vigtigt møde, så tager jeg en barns sygedag med hende. 7-9-13 har jeg ikke haft en eneste i år.
Min mand er kørt hjem fra arbejde en enkelt gang i år for at hente hende og har arbejdet hjemmefra 2-3 dage hvor hun har været dårlig.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15225

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 17:52

Rapfisk skrev:
Oak123 skrev:Jeg mener det hos os hedder sig, at aldersgrænsen er 18 år og barnet skal være hjemmeboende.

Sådan er det hos os. Dog tænker jeg,at det udfase lige så stille og roligt. Med den fireårige er vi begyndt at arbejde lidt hjemme, mens hun ser lidt tv, men selvfølgelig ikke noget, der ligner en fuld arbejdsdag. Jeg ville nok blive noget overrasket, hvis en kollega tog barn syg for en forkølet 15-årig, men hvis den 15-årige fx pludseligt blev indlagt, ville det være oplagt.

Barn syg er jo givet som en mulighed for, at man finder alternativ pasning, så i takt med, at barnet kan være alene og ikke har brug for andre til at passe, tænker jeg, at det ophører.

Helt enig, men kan alligevel blive i tvivl med de der 12-14-årige børn, for når de er rigtig syge bliver de jo lige 3 år yngre. Eller - vi kan jo alle blive ret hjælpeløse hvis vi er tilstrækkeligt syge. Heldigvis havde barnet overvundet feberen i dag, og hendes far kunne arbejde hjemme mens hun stenede serier. :)
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8995
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. dec 2023, 19:33

Ata skrev:Helt enig, men kan alligevel blive i tvivl med de der 12-14-årige børn, for når de er rigtig syge bliver de jo lige 3 år yngre. Eller - vi kan jo alle blive ret hjælpeløse hvis vi er tilstrækkeligt syge. Heldigvis havde barnet overvundet feberen i dag, og hendes far kunne arbejde hjemme mens hun stenede serier. :)


Det er skønt når arbejdslivet er så fleksibelt at man kan arbejde hjemmefra.

Den mulighed har jeg har jeg ikke rigtig, - eller jo, der er ting jeg kan kigge på hjemmefra via pc, men min praktiske arbejdskraft vil altid mangle på arbejdspladsen hvis jeg melder barn syg. Men jeg tror faktisk ikke jeg har haft barn syg i de sidste 4 år :gruble:
Mine børn bliver heldigvis sjældent sådan virkelig syge, småsyge med forkølelse og snue JA - og ofte formår de også at ramme sygdom ind i ferieperioder. Men når der blot er tale om forkølelse, snue, let feber, hovedpine etc. - så har de fået lov at være alene hjemme, fra 9-10 års alderen vil jeg tro.
Jeg arbejder relativt langt væk, 45 min i bil, og har ikke altid mulighed for at smide hvad jeg har i hænderne. Dog har vi bedsteforældre, og andet familie, tæt på, som ville kunne træde til med ret kort varsel, eller kigge forbi og se om alt var ok.
De sidste 2 år med papfar i huset, - 2-3 hverdage i ugen sover han før/efter nattevagt, - men bare det at der er en voksen gør en forskel.


Min yngste har haft on/off skolevægring de sidste 3½ år - altså fra han var 8, og der har det været nødvendigt at han var alene hjemme imens jeg var på arbejde, jeg har heldigvis et job med en del hverdags fridage.
Ledelse med forståelse for at mobilen var i lommen, og at jeg tog opkald fra ham, og mulighed for at afspadsere hvis dagens opgaver tillod det.
Senest rettet af Madam Pomfrey 4. dec 2023, 20:27, rettet i alt 1 gang.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10356

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf abcd » 4. dec 2023, 20:13

Jeg har aldrig haft en barn syg-dag. Arbejder bare hjemme. Også da de var små, så indhentede jeg det bare om aftenen.
2

Tilbage til "Forældre"