Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15155

Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 3. dec 2023, 20:36

Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?
0
Oak123
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4042

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Oak123 » 3. dec 2023, 20:41

Jeg mener det hos os hedder sig, at aldersgrænsen er 18 år og barnet skal være hjemmeboende.

Nu er min datter ikke så stor, men hvis barnet ellers godt kan være alene hjemme handler det måske mest af sygdommens karakter om man som forældre skal være hjemme. Har barnet brug for hjælp og større i løbet af dagen eller kan det kære sig selv / sove.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9867
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9590

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Spjaerten » 3. dec 2023, 20:41

Jeg har ikke børn men kan tænke tilbage pp mig selv. Jeg tror jeg var i 8. Klasse før jeg blev efterladt alene hjemme hvis jeg var kraftig forkølet / mild influenza ramt. Mere syg så tror jeg en af mine forældre blev hjemme.
Synes 10-11 er lige ungt nok, ikke at et barn ikke kan klare sig, men det er stadig et barn og ikke en teen - ungt menneske
1
Tryk på * :slem:
Sorenspige
Indlæg: 7135
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9520

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Sorenspige » 3. dec 2023, 20:42

Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Nogle af mine kollegaer har haft barn syg, til børnene blev 18 år. Oftest er det mit indtryk dog, at det senest stopper omkring 13-14 år, med mindre vi taler indlæggelser mv.
Men især 2 kollegaer var hjemme med sygt barn, fx influenza ind til børnene var 16-18 år.

Jeg ved dog ikke, hvad reglerne er.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf LittleLemon » 3. dec 2023, 20:42

Sidst jeg var hjemme med min store dreng var han 12 år og så dårlig at han blev indlagt.
Jeg vil sige at der skal meget til før jeg vil blive hjemme ved et barn i den alder. Men omvendt kan de store også være så dårlige at de har brug for en voksen, feks ved meget høj feber eller voldsomme smerter.

Så hvis din datter er så dårlig at du tænker hun har svært ved at tage vare på sig selv, så skal du (eller hendes far) selvfølgelig blive hjemme.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Zonta » 3. dec 2023, 20:42

En hurtig tur på google siger, at man har retten til barnet er mellem 14 og 18 år, lidt afhængig af overenskomst.

Nu er mit barn meget lille i forhold til, men jeg kunne forestille mig, at det for mit vedkommende ville afhænge af barnets generelle modenhed, hvad barnet fejler og hvor nemt det er for en forældre at komme hjem til barnet.
Min mand arbejder 10 minutter væk i bil, så han ville hurtigt kunne være hjemme. Hvis barnet bare er forkølet/hoster, så ville jeg nok ikke være så obs på at være hjemme som hvis det f.eks. havde influenza med feber, hals/lungebetændelse eller lignende. Jeg synes 12 år er lidt tidligt at være alene hjemme en hel dag når man er syg.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2354
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Myresluger » 3. dec 2023, 20:44

Mange steder er det 12 år. Jeg tror ikke man accepterer barn syg for teenagere ret mange steder, hvis ikke det er for alvorlig sygdom.
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf AFK » 3. dec 2023, 20:59

Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf ajnaM » 3. dec 2023, 21:39

Min 11-årige har enkelte gange været alene. Både mig og min kæreste arbejder 400 meter væk fra hjemmet, og han kan bare ringe, så smider vi, hvad vi har i hænderne.

Det har dog kun været, når han ‘bare’ er småsløj. Sidst var det fordi, han havde haft feber om natten, og jeg derfor ikke ville sende ham i skole. Ville aldrig lade ham være alene, hvis han var reelt syg.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Rhododendron
Indlæg: 453
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1120

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Rhododendron » 3. dec 2023, 23:25

Jeg har ikke noget problem med at lade teenagere være alene hjemme ved almindelig sygdom (hoste, snot og let feber), for de sover som regel hele dagen og kan også selv lave en gang kopnudler.

11-12 årige ville jeg ikke lade være alene hjemme en hel arbejdsdag, men 1-2 timer ville være okay, hvis barnet selv var okay med det.

Jeg har haft en kollega med tre store teenagere, som tog barns 1. sygedag og jeg må ærligt tilstå at jeg anså kollegaen som værende lidt for pylret.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15498
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25927

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Delfin » 4. dec 2023, 01:03

Jeg kan ærlig talt ikke huske en præcis alder, men jeg tror et sted mellem 12 og 15 alt efter sygdommens art og hvor lang tid barnet vil skulle være alene. Jeg ville se på modenhed, om barnet er vant til at være alene hjemme og i hvor lang tid ad gangen. Hvor sygt barnet er og hvor lang transporttid, man har hvis man bliver kaldt hjem. Hvis transporten er lang, findes der så evt en person tættere på, som man kan bede om lige at tjekke, hvis barnet giver udtryk for, at sygdommen bliver værre.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16410
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30536

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf TinaW » 4. dec 2023, 03:28

Mener det hos os hedder til og med 14 år.
Er dog sikker på at min chef ville være ok med at jeg blev hjemme, hvis vi talte alvorlig sygdom.
Min søn har været alene hjemme ved lettere sygdom (ikke ved høj feber) siden han var omkring 12 år.
Jeg er evt kommet tidligere hjem.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15155

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 05:47

Tak for alle svar. Hun kan helt klart ikke være alene hjemme en hel dag som hun har det nu. Men har før været hjemme 2-3 timer alene hvis det var mildere symptomer.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15155

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf Ata » 4. dec 2023, 06:14

AFK skrev:
Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.

Nu skrev jeg netop også at man har lov og ikke at man har ret til.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Hvor store børn har I hjemme med “barn syg”?

Indlægaf AFK » 4. dec 2023, 06:23

Ata skrev:
AFK skrev:
Ata skrev:Min datter på 11, snart 12, har influenza. Kom til at tænke på, om der er en aldersgrænse for, hvor gammelt barnet kan være, for at man har lov til barn syg fra arbejdet? Hvad gør I andre når halvstore børn er syge?


Det er ikke en lovbestemt rettighed, men noget man aftaler sig ved hos sin arbejdsgiver. Enten ved overenskomst eller ved direkte forhandling. Både AT man har ret til barn syg, og under hvilke vilkår.

Nu skrev jeg netop også at man har lov og ikke at man har ret til.


Ja? Det er ligesom derfor jeg retter dig. "At have lov til" betyder at det er noget som man må ifølge en lov. "Barnets 1. sygedag" er en rettighed, man opnår ved gensidig aftale.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Forældre"